8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Proethifi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    2.200
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja det er viktig å navne targeten riktig det gir jo et hint om hvilke ører som har bidratt 😇

Når det gjelder koko delen skylder jeg på politikere da de kan få den mest sindige person til å klikke i vinkel med idiotiske beslutninger legger ved et eksempel på hvordan skape livsfarlige situasjoner

Dette mesterverket holdt 3-4 mann i arbeid i tre uker da de først klarte å bygge det på den andre høyresiden

Vis vedlegget 1163701
    Genialt, akkurat før en høyresving, potensiale for bulking der….

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    11.650
    Sted
    Holmestrand
    Genialt, akkurat før en høyresving, potensiale for bulking der….
    Ta dere en tur til Grimstad og sjekk Grooseveien.
    På denne biten på drøyt 2km har de anlagt sikkert 10-15 slike, noen på hver dide av veien.
    Helt kokko, for de aller fleste, da med unntak av lokale bilopprettere…
    IMG_1338.jpeg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.738
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ta dere en tur til Grimstad og sjekk Grooseveien.
    På denne biten på drøyt 2km har de anlagt sikkert 10-15 slike, noen på hver dide av veien.
    Helt kokko, for de aller fleste, da med unntak av lokale bilopprettere…
    Vis vedlegget 1163706
    21 stk er det. Helt idiotisk. Da er det faktisk bedre med fartshumper.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.300
    Sted
    Langesund
    Ja en kan lure på hvem som sitter å bestemmer sånt. Ja, ja blir jeg hindre i tid, blir det bare kompensere med å kjøre ennå fortere andre steder. 20 over er ofte det som blir brukt, og varslig på alt av bokser purk og faenskap. ;)
    Dette er omtrent like dumt og Audiolenses muligheter i target designer. Tenk om en kunne brukt de vanlige metodene med hyller og punkter med Q og nivå.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.300
    Sted
    Langesund
    At Audiolense får litt pes er rett og slett fordi det ikke er lett å forstå seg på. Mulig jeg er treg, er vel en sjans for det.
    Men det jeg etter hvert har forstått er at all tidskorrigering over Schrøeder-frekvens må gjøres med stor forsiktighet.

Har hatt en del korrigeringer som har en flott renhet over seg, men blir noe brystklangfattige og kjedelige, men med tilføring av nettopp det har det fort blitt ullent og litt lukket.
    Etter masse fram og tilbake har jeg fått til en jeg mener har fått godt med brystklang uten og bli lukket. Kommer nesten mer fram i lydbildet med mer nerve - moro :) nakne rene stemmer er litt kjedelig i mine ører.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.732
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ja, åpner man vinduene på vid gap og lar algoritmene kverne alt som skjer i rommet, blir det fort galt. Men har ikke inntrykk av at det å fluffe litt på det som må betraktes som direktelyd gir negative utslag, snarere tvert i mot.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.300
    Sted
    Langesund
    Ekstremt fornøyd med hvordan simuleringen ble med så lite korrigering.
    Toppene på de forskjellige kanalene ligger helt jevnt og det stjeler nesten ikke volum i det hele tatt.
    Dette er det beste til nå bortsett fra frekvensgang. Den er mer rufsete enn før, men det høres interessant ut, det er viktig
    20251128_194414.jpg
    20251128_195928.jpg
    20251128_194927.jpg

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.883
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tok i går en ny runde med Audiolense måling og kalibrering.
    Vet ikke om andre opplever det samme men dette med målinger er ekstremt kilent når det kommer til hvordan en skal nøytralisere stolen du sitter i. Vet mange tar den vekk, men det er jo et møbel som veier nesten 30kg og som står midt i rommet og forandrer på ting i øvre bass. Jeg har valgt å la den stå og heller dekke den med et pledd og gjerne en litt tykk isolasjonsmatte for å hindre refleksjoner fra den i mellomtonen og oppover.

Men her kommer problemet med at en tar det som er tilgjengelig og det har siste årene vært en 15 cm plate med Knauf. I går ble det hentet en 15cm god gammeldags Rockwool som erstatning. Satt litt langt inne da det svineriet klør og støver mer enn den tyske som er mer som bomull. Da er det ennå viktigere å dekke stole med pledd i forkant.

Det som er greia er at det blir, jeg vil si, totalt forskjellige målinger med de to forskjellige metodene. I et område i mellomtonen måles det omtrent 4 db lavere nivå med Knauf, akkurat som om det er en utfasing. Det korrigeres opp automatisk i Audiolense og skaper hardhet.
    Dette har jeg jo på øret måtte spesialsy en target for å nøytralisere. Altså korrigere en feil for en annen feil. Har jo fått til knallgod lyd på denne måten også, men det er jo ikke på denne måten jeg liker å arbeide.

Med Rockwool på plass slipper jeg dette, og det blir noe enklere å skru target. Bruke noen dager nå på å få den siste tonale balansen på plass, for foreløpig setter jeg en knapp på den gamle målingen og koko target, men veldig nære med veldig enkel target.

Koko target som ble kaldt Roald :LOL:
    Vis vedlegget 1163695
    Hei,
    Det der høres litt rart ut. Kanselleringer fra refleksjoner er gjerne smale og bratte (vi snakker om mellomtone). Her ville jeg brukt litt tid på å analysere målingen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.300
    Sted
    Langesund
    Hei,
    Det der høres litt rart ut. Kanselleringer fra refleksjoner er gjerne smale og bratte (vi snakker om mellomtone). Her ville jeg brukt litt tid på å analysere målingen.
    Helt enig og jeg har vridd hode så godt jeg kan uten å finne en god forklaring. Mikrofon plassering er ikke på måfå her. Jeg vil vel si at den er på mm når jeg har testet akkurat dette. Har fast avstandslek når det måles og mikrofonen for høydejustering med laser.
    Her kommer to målinger som bare skiller to forskjellige 15 cm isolasjonsplater

Bruker 40-60 Hz som referanse i bassen. Den er alltid stabil. Så har jeg merket nivået ved delefrekvens midd og mellomtone
    nivåforskjell 1.png
    nivåforskjell.png

Sist redigert:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.883
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Helt enig og jeg har vridd hode så godt jeg kan uten å finne en god forklaring. Mikrofon plassering er ikke på måfå her. Jeg vil vel si at den er på mm når jeg har testet akkurat dette. Har fast avstandslek når det måles og mikrofonen for høydejustering med laser.
    Her kommer to målinger som bare skiller to forskjellige 15 cm isolasjonsplater

Bruker 40-60 Hz som referanse i bassen. Den er alltid stabil. Så har jeg merket nivået ved delefrekvens midd og mellomtone
    Nå vil jeg vel ikke akkurat si at det grafene der representerer det jeg vil kalle " totalt forskjellige målinger med de to forskjellige metodene. " Så her tror jeg vel ikke det er noe veldig rart.

Personlig så liker jeg på bruke litt tepper og dyner for å dekke til bord/lytteposisjon når jeg måler, slik at jeg ikke får med refleksjoner fra disse når jeg måler. Her tror jeg øret/hjernen gjør en bedre jobb for å korrigere bort enn det Audiolense gjør.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.300
    Sted
    Langesund
    Nå vil jeg vel ikke akkurat si at det grafene der representerer det jeg vil kalle " totalt forskjellige målinger med de to forskjellige metodene. " Så her tror jeg vel ikke det er noe veldig rart.

Personlig så liker jeg på bruke litt tepper og dyner for å dekke til bord/lytteposisjon når jeg måler, slik at jeg ikke får med refleksjoner fra disse når jeg måler. Her tror jeg øret/hjernen gjør en bedre jobb for å korrigere bort enn det Audiolense gjør.
    Er ikke tett på 4 db en vesentlig forskjell når en finjusterer target på halve db'er?
    Ikke så nøye nå. siden den målingen er historie. Den nye var i hvert fall mye lettere i finne en god balanse med. Dyner å tepper har jeg også brukt med hell
    Det rufser til litt mer oppover i frekvens for meg som har punktkilde der, men det glattes enklere i prosedyren

Sist redigert:

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    7.160
    Her er vi inne på kjernen av hovedkritikken til systemer med ettpunktsmåling, og jeg har selv større problemer med måling i lyttepos enn det Tor har.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.915
    Sted
    Kongsberg
    Du bygger deg opp en solid erfaring med dine eksperimenter. Endre-måle-lytte med pinlig nøye plassering av mic hver gang virker som en solid metode.
    Problemet er kanskje å tolke dette riktig og gjøre det rette tiltaket uten å prøve og feile for mange ganger?

Jeg har ikke noe å bidra med, men følger med interesse dine eksperimenter og metoder slik at jeg stiller litt bedre rustet når jeg skal i gang med dette selv en gang.

Noe jeg synes hadde vært spennende er så se hva Trinnov Nova hadde spyttet ut av resultater. Fru-Tosk har sikkert ikke noe i mot å låne bort litt Trinnov-kompetanse noen timer?

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    55.732
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Noe jeg synes hadde vært spennende er så se hva Trinnov Nova hadde spyttet ut av resultater. Fru-Tosk har sikkert ikke noe i mot å låne bort litt Trinnov-kompetanse noen timer?
    Det spennende skjer på nyåret når Nova omsider tilbyr aktiv deling, slik at det ikke lenger bare er en boks for subintegrering.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.259
    Torget vurderinger
    0
    At man ikke kun kan korrigere signalet som ved EQ, men må ha systemet korrigert basert på en måling eller målinger synes jeg også helt klart er et stort kompromiss.

Men slik jeg ser det så er det ikke noe problem at målingene avviker fra hverandre hvis man tilpasser target til målingen. Problemet oppstår vel først når man vil at målingen skal passe target?

Så vidt jeg vet bruker alle tidskorrigeringssystemer kun en av målingene som referanse for tidskorrigering og de andre målingene brukes som støttemålinger for å fange opp romproblemet. Men til Audiolense kan man velge hvor mye rom korreksjonen skal se. Jeg får best resultat ved å velge den målingen som er jevnest og unngå målinger som har uønskete romproblematikk. Men da må man korrigere target etter øret hver gang man måler.

Det er jo på ingen måte perfekt når hvis man tenker perfeksjon, men jeg synes det er logisk at det er slik det må bli når man tuner et helt anlegg etter en enkelt måling. Når det er sagt så synes jeg ikke flerkanalsmålinger løser problemet eller gjør det mer perfekt, men det er bedre hvis man som i Dirac automatkorrigerer. I Audiolense som i større grad er manuelt ser jeg ikke flere målinger som hjelp.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    20.300
    Sted
    Langesund
    Men slik jeg ser det så er det ikke noe problem at målingene avviker fra hverandre hvis man tilpasser target til målingen. Problemet oppstår vel først når man vil at målingen skal passe target?
    Når en kjenner rommet og er vant med at en targe funker greit som et utgangspunkt og det utøves småflikking for godt resultat, er det vanskelig å treffe med en gang når det må lages en dump på 4 db i et mindre området. Musikere har sikkert en fordel i forhold til godt trente ører her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn