Tok i går en ny runde med Audiolense måling og kalibrering.
Vet ikke om andre opplever det samme men dette med målinger er ekstremt kilent når det kommer til hvordan en skal nøytralisere stolen du sitter i. Vet mange tar den vekk, men det er jo et møbel som veier nesten 30kg og som står midt i rommet og forandrer på ting i øvre bass. Jeg har valgt å la den stå og heller dekke den med et pledd og gjerne en litt tykk isolasjonsmatte for å hindre refleksjoner fra den i mellomtonen og oppover.
Men her kommer problemet med at en tar det som er tilgjengelig og det har siste årene vært en 15 cm plate med Knauf. I går ble det hentet en 15cm god gammeldags Rockwool som erstatning. Satt litt langt inne da det svineriet klør og støver mer enn den tyske som er mer som bomull. Da er det ennå viktigere å dekke stole med pledd i forkant.
Det som er greia er at det blir, jeg vil si, totalt forskjellige målinger med de to forskjellige metodene. I et område i mellomtonen måles det omtrent 4 db lavere nivå med Knauf, akkurat som om det er en utfasing. Det korrigeres opp automatisk i Audiolense og skaper hardhet.
Dette har jeg jo på øret måtte spesialsy en target for å nøytralisere. Altså korrigere en feil for en annen feil. Har jo fått til knallgod lyd på denne måten også, men det er jo ikke på denne måten jeg liker å arbeide.
Med Rockwool på plass slipper jeg dette, og det blir noe enklere å skru target. Bruke noen dager nå på å få den siste tonale balansen på plass, for foreløpig setter jeg en knapp på den gamle målingen og koko target, men veldig nære med veldig enkel target.
Koko target som ble kaldt Roald
Vis vedlegget 1163695