8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.736
    Sted
    Kongsberg
    Nydelig. Da lar du den stå på +4, og du har inntil 8V å leke deg med. Det gir inntil 126dB SPL med 12dB dempeledd før klipping i DAC.
    Etter å ha sett nærmere på testen hos ASR mistenker jeg at støyen i DAC'en er enda litt høyere enn de 5,8uV jeg regnet meg frem til fra dine kurver, så hvis du kan leve med 120dB som maksnivå før klipping så kan du vurdere inntil 18dB dempeledd.

Jeg anbefaler 15dB dempeledd i en konfigurasjon som fungerer bare "en vei". Disse bygges med tre motstander, og bør sitte i XLR kontakthuset på forsterkeren. Det er viktig at man bruker matchede metallfilm motstander med minst 0,05% avvik for å ikke kødde til CMRR for mye. Du kan heller ikke bruke for store motstandsverdier, for da får du økt støy. Med andre ord: Du får ikke lov til å kjøpe noe drit dempeledd fra Aliexpress eller andre som normalt sett ikke oppgir hvordan de er bygget. Jeg bygger noe til deg som funker eller gir deg verdiene du trenger hvis du vil svinge loddebolten selv :)

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    Lyttet mer til den nye Tosken-target og må si den er uvant. Avslører ikke mer da det gir føringer til karatekid som huser er om en drøy ukes tid.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    Nydelig. Da lar du den stå på +4, og du har inntil 8V å leke deg med. Det gir inntil 126dB SPL med 12dB dempeledd før klipping i DAC.
    Etter å ha sett nærmere på testen hos ASR mistenker jeg at støyen i DAC'en er enda litt høyere enn de 5,8uV jeg regnet meg frem til fra dine kurver, så hvis du kan leve med 120dB som maksnivå før klipping så kan du vurdere inntil 18dB dempeledd.

Jeg anbefaler 15dB dempeledd i en konfigurasjon som fungerer bare "en vei". Disse bygges med tre motstander, og bør sitte i XLR kontakthuset på forsterkeren. Det er viktig at man bruker matchede metallfilm motstander med minst 0,05% avvik for å ikke kødde til CMRR for mye. Du kan heller ikke bruke for store motstandsverdier, for da får du økt støy. Med andre ord: Du får ikke lov til å kjøpe noe drit dempeledd fra Aliexpress eller andre som normalt sett ikke oppgir hvordan de er bygget. Jeg bygger noe til deg som funker eller gir deg verdiene du trenger hvis du vil svinge loddebolten selv :)
    Du får oppdraget.
    Det jeg ser ut av dine tall og mine målekurver er at støyen dempes ca 9 db ved dempelegg på 12 db
    Kan jeg bare plusse på ytterligere reduksjon på 3 og 6 med dempeledd på 15 og 18 db?
    Er vel egentlig storfornøyd med en reduksjon på 9 db og liker å ha litt galskap i beredskap ;) . Maks 120 ved klipping i dac blir jo puslete.:D

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.736
    Sted
    Kongsberg
    Da fikser jeg det for deg. Dette var mellomtone. Hva med de andre elementene. Skal vi optimalisere noe der?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    Da fikser jeg det for deg. Dette var mellomtone. Hva med de andre elementene. Skal vi optimalisere noe der?
    Tror ikke det er nødvendig. Diskanten har samme følsomhet i det området den tar over fra mellomtonen.
    Middbass og sub har nok noe høyere følsomhet men der er ikke støyen et like stort problem.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.201
    Torget vurderinger
    0
    Tror ikke det er nødvendig. Diskanten har samme følsomhet i det området den tar over fra mellomtonen.
    Middbass og sub har nok noe høyere følsomhet men der er ikke støyen et like stort problem.
    På støymålingene du postet kan det se ut som om støyen er hørbar i diskanten også.

TrompeteN

Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Antall liker
    5.201
    Torget vurderinger
    0
    Ja men ikke mer der en i mellomtonen. Hele kjeden blir vel dempet like mye?
    Kanskje Armann tenkte bare mellomtonen?
    Jeg forstod det som at det kun var mellomtonen, så ville bare være på den sikre siden. Rått hvis du får bukt med støyen.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.993
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men det blir litt rart. Det er jo fornuftig å senke støygulvet over hele spekteret, kanskje -bass.

Ved å putte inn passende resitive dempeledd mellom DAC og amper senker du jo støygulvet proposjonalt. Er jo egentlig ganske enkelt dette her.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker det kan være lurt at du også poster et bildet av Audiolensefiltrene også. Det kan tenkes at det ligger ytterligere reduksjon av gain der - som hadde vært bedre på ta i et dempeledd.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    Jeg tenker det kan være lurt at du også poster et bildet av Audiolensefiltrene også. Det kan tenkes at det ligger ytterligere reduksjon av gain der - som hadde vært bedre på ta i et dempeledd.
    Det ligger nok noe reduksjon der også. Kan vise min hvis du kommer med din;)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Er så lenge siden jeg har rotet med dette, men fant en gammel en for å illustrere poenget (trolig fra hornriggen).

Her er et treveisfilter.
    Hvis du ser den røde kurven (mellombasshornet) så er den aldri over -10dB.
    Her hadde det vært bedre å redusere gain på forsterkeren enn å redusere det i filteret.

Korreksjonsfiler.jpg

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.736
    Sted
    Kongsberg
    Du har passiv deling av diskant ikke sant? Da dempes jo disse i samme slengen som mellomtonene med dempeleddet vi har snakket om. Så er det eventuelt midbassene da. Hadde sikkert ikke skadet å ta noen dB der også i samme slengen. Selv om det ikke er særlig hørbar støy så er det en fordel å utnytte hele området til DACen.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    Som over, Ingenting er delt passivt og midd bør dempes den også, så hvorfor ikke alt?

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    OMF - Taper ikke mye gain når filteret jobber såpass likt over hele fjøla
    Maks differanse på 9 db fra topp korrigering til laveste krysningspunkt på deling, som i xo filteret ligger på -6db. På din er det vel bort i mot 23 db - det stjeler gain

20251027_145221(0).jpg

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Sunndalsøra
    Man må ha et passivt ''beskyttelse filter'' for disse diskantene hvis de skal tåle noe effekt. Jeg bruker båndiskant hvor fabrikanten viser til et slikt filter.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Man må ha et passivt ''beskyttelse filter'' for disse diskantene hvis de skal tåle noe effekt. Jeg bruker båndiskant hvor fabrikanten viser til et slikt filter.

Hvorfor må man det? Eneste grunn for å ha en kondensator i serie er om man er redd for å feile med delefrekvens.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Sunndalsøra
    Hvorfor må man det? Eneste grunn for å ha en kondensator i serie er om man er redd for å feile med delefrekvens.
    Det er derfor produsenten vil ha en høyere demping med et 4-orden filter. Det blir fort klirr ved et 6db filter med disse bånd diskantene. Det er ikke bare å tro men å vite. Man har selvfølgelig mere fleksibel justering med delefrekvens og loop med elektronisk/digitalt og fase problemer.

Sist redigert:

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Det er derfor produsenten vil ha en høyere demping med et 4-orden filter. Det blir fort klirr ved et 6db filter med disse bånd diskantene. Det er ikke bare å tro men å vite.

Du kan ikke blande inn hva man må gjøre for å få ett bratt nok passivt filter med aktiv deling, det er jo er jo fullt mulig å få bratt filter med aktiv deling og som sagt eneste grunn for å hive inn en passiv komponent er for sikkerhet om noe skulle feile…

supercharger2

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2003
    Antall liker
    449
    Torget vurderinger
    1
    Det er så morsomt og lett å skrive noen ord om en opplevelse, når man bare har positive ting å komme med. Slippe å veie sine ord, for på en diplomatisk måte å påpeke ting man ikke synes er så bra.

La meg bare si det med en gang, jeg gidder ikke snakke om for lys eller mørk betoning, Shyes anlegg er formbart og kan med noen tastetrykk betones på vilket jävla vis som helst. Det eneste jeg er opptatt av når jeg er på slike seanser, er javnhet i fr, scene og unoter utenfor oppsettet.

Vel, det var ingen unoter. Ferdig med det temaet...

Disse hadde jeg ikke hørt. Kan bekrefte at de fungerte
    Vis vedlegget 1155098

Dette var tredje gang jeg var der og denne gang, var det full klaff. Shy testet først en halvhjertet preset på meg, men det forkastet vi straks til fordel for en freskere en. Etter det var Tosken DJ og fikk velte seg i kjente og kjære låter jeg også nyter hjemme. Det er så spennende å høre "normal" musikk når bassen freser og tonene sklir sømløst over skalaen - noe som et transientvillig, fasekoherent og frekvensjavnt oppsett bør gjøre. Ingen forstyrrende artefakter, alt timet og tilrettelagt, bare sitte å nyte detaljerikdomen i opptakene. Sangere og instrumenter opptrådde tett på eller lenger unna, avhengig av opptak og alt fikk plass på scenen og ble stående der de skulle uhavhengig av toneleie. Mao ingen smøring.

Det har den siste tid vært en idémyldring i denne tråden, hvordan fikse anlegget til Tor? Jeg bare sier meg enig med @Roald , det er ingenting å fikse.

Jeg har tidligere kallt deg en nestor, det er en betegnelse jeg holder på, for du har virkelig vært en inspirasjon for meg og mange flere og har vist at du kan skru lyd. Takk for at du åpnet dørene en tidlig lørdag formiddag og takk for hifikake nr1. Veien var kortere enn jeg trodde, siden jeg denne gang tok Purka og dermed ferja, så det blir nok ikke 3 år til neste tur. :)

Tosken has left the building
    Enig, og det er et viktig poeng. Ingenting som må fikses lydmessig! Men det mangler storskjerm og konsertopplevelser fra Bluray og Youtube i rommet hvis jeg har lov å foreslå noe :)

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF - Taper ikke mye gain når filteret jobber såpass likt over hele fjøla
    Maks differanse på 9 db fra topp korrigering til laveste krysningspunkt på deling, som i xo filteret ligger på -6db. På din er det vel bort i mot 23 db - det stjeler gain

Vis vedlegget 1155650
    Det er kun toppen på kurvene som er relevant. Dette er mer enn godt nok, men kan justere fritt ville jeg lagt 3 dB ekstra demping til mellombass.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.925
    Sted
    Langesund
    Det er kun toppen på kurvene som er relevant. Dette er mer enn godt nok, men kan justere fritt ville jeg lagt 3 dB ekstra demping til mellombass.
    Viser venstre kanal også. Der er det en litt større korrigering på middbass.
    20251027_170535.jpg

KJ

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Antall liker
    5.425
    Torget vurderinger
    1
    + ev beskyttelse mot feil ut av effektforsterkerne, typ DC.

Mvh
    KJ

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.441
    Torget vurderinger
    1
    Da rører du ikke noe, for her trenger du all gain på midbassen

Da jeg ikke kjenner AL veldig godt så kan det hende jeg tar feil her, men støyen ligger jo i område med lavest virkningsgrad og om ikke man setter inn demping på alt vil ikke det føre til enda mer eq i området med støy?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.808
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Da jeg ikke kjenner AL veldig godt så kan det hende jeg tar feil her, men støyen ligger jo i område med lavest virkningsgrad og om ikke man setter inn demping på alt vil ikke det føre til enda mer eq i området med støy?
    Jeg tenkte generelt.

Dette er jo et praktisk tilfelle av signal/støy forhold.
    DACen til Shy har jo et gitt signal/støy forhold - la oss is at det er 80dB. Og slike signal/støy forhold blir jo oppgitt på maks utsignal (For da får man høyest verdi på signal/støy).

Problemet til Shy er at han kan ikke la DACen gi fullt signal ut - fordi da spiller det alt for høyt. Så han må redusere signalet med 20dB (80% på volumkontrollen) når han skal spille grisehøyt - og enda mer ved normalt lyttenivå. Men da mister han også 20dB av signal/støy forhold - og susing blir et problem.

Ideelt sett - så skulle vi ønsket at det gikk an å redusere gain i effektforsterkerne med feks 20db. Da ville både susing/støy fra ampen og fra DACen bli redusert med 20dB, mens han kunne skrudd volumkontrollen til 100% og fått et utsignal som var 20dB høyere. Og da hadde signal/støy blitt 20dB bedre.

Nå går det ikke an å redusere gain i ampene - så da settes det inn et dempeledd på signalinngangen på ampen. Da får vi samme effekt som over på støyen fra DACen, men det skjer ikke noe med støy fra ampen.

Min kommentar om audiolense filteret var at hvis det lå inne noe demping der også - så ville det blitt samme forbedring om man også flyttet den dempingen til dempeleddet - slik at man fikk bedre signal støy ut fra DACen. Når filterkurven for en kanal aldri er høyere enn feks -6dB - så kan man flytte denne nivåreduksjonen til dempeleddet - og oppnå høyere signal/støy ut fra DAC. (Men så viste jo filteret til den andre kanalen at det ikke var noe å gå på der - så derfor er det ingen grunn til å gjøre det)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn