8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.055
    Torget vurderinger
    1
    De der så badass ut!!
    66Hz FS, så de kan man sikkert dra ned til 120-130Hz om ønskelig..
    Blir det en ekstra deling på vei med de der @The Shy ?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Så pass lavt😀 Vil minne om en klar bedring her når jeg gikk fra 500 til 350hz deling. Det kan ha flere årsaker.
    Dette er såpass fjernt foreløpig, men det var godt å høre.
    Kan til og med flytte delingen på 3" ned fra 600 til 400 hz bare for å prøve. De har nesten like mye nivå ved 400 som ved 600Hz. X- maks setter jo tidligere begrensning da

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    28.445
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Dette er såpass fjernt foreløpig, men det var godt å høre.
    Kan til og med flytte delingen på 3" ned fra 600 til 400 hz bare for å prøve. De har nesten like mye nivå ved 400 som ved 600Hz. X- maks setter jo tidligere begrensning da
    Å ofre litt kapasitet er kanskje ikke så dumt for å teste😀

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.055
    Torget vurderinger
    1
    Ville nok ikke brukt de under 200Hz
    Kommer an på kapasitet man er ute etter ja, 300Hz så er de nok safe mtp. Xmax, evnt 250Hz med brattere filter. Måtte lese litt om de på hificompass. De har vel endel lavere følsomhet sammenlignet med de domene du har idag på mellomtone. Blir spennende å se om du går for en ekstra deling eller erstatter de du har.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Kommer an på kapasitet man er ute etter ja, 300Hz så er de nok safe mtp. Xmax, evnt 250Hz med brattere filter. Måtte lese litt om de på hificompass. De har vel endel lavere følsomhet sammenlignet med de domene du har idag på mellomtone. Blir spennende å se om du går for en ekstra deling eller erstatter de du har.
    Hadde jo vært moro å fortsatt "linjen" med to av disse over/under 3". Ikke skolebok, men verd et forsøk. Bukt mellom 250/300 og 800Hz så vil vel to stk. per side ha kapasitet nok i bøtter og spann.

Hificompass har vel sjelden hørt klarere nedre mellomtone.

Med to blir følsomheten +100db/W
    Ikke noe å si på THD. Intermodulasjonsforvrengning er også meget lav

mellomtone bliesma.png
    mellomtone bliesma 2.png
    bliesma mellomtone.png

Sist redigert:

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    53.469
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Men når alt dette er sagt. Har du noen tanker om å kanskje samle alt på en akse eller om et punkt? Tenker fortsatt på effekten av distribusjonen av elementer med tildels veldig ulik spredning i delepunkt? Kanskje gå ned til 2x15" for å få plass til det evt nye mellom?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Men når alt dette er sagt. Har du noen tanker om å kanskje samle alt på en akse eller om et punkt? Tenker fortsatt på effekten av distribusjonen av elementer med tildels veldig ulik spredning i delepunkt? Kanskje gå ned til 2x15" for å få plass til det evt nye mellom?
    Det har definitivt vært i tankene. 2 x15" holer jo

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.374
    Torget vurderinger
    10
    Når jeg hørte systemet ditt i Horten @The Shy så var ikke dette noe jeg tenkte over. Det låt meeeeeeget bra.

Men det kan være at når lytteavstanden blir kortere så blir det vanskeligere å sy sammen lengre c/c plasseringer og særlig hvis de er horisontale. Jeg fikk aldri skikkelig orden på lydbildet i femveis riggen min i lytterommet i Vestby. Men @bjarnetv som overtok spetakkelet har fantastisk lyd dog med lengre lytteavstand, større rom, fantastisk bygårds takhøyde og sist men ikke minst Audiolense som du har.

Som sagt, det var ikke noe jeg tenkte over i Horten.

Kanskje dine triple 15 tommere hadde hatt godt av en oktav avskjæring på øvre og nedre?

Det kunne vært interessant om du satte inn doble ultra stramme 12 tommere i lukket (eller en slags aperiodisk) kasse fra 80-600 Hz ish (vet ikke hvor du deler berylliumsdomene). stacket dem i en WMTMW.

Kunne tenke meg å komme på en lytt en vakker dag til det sagnomsuste «trykk-kammeret» 😃.

Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    12.374
    Torget vurderinger
    10
    Eller rett og slett som foreslått tidligere TD15 i WMTMW og da vinklet inn mot lytteposisjon som en justerbar Wilson-banan konstruksjon. Du er jo heldig som er snekker med en tilsynelatende ubegrenset mengde energi så det er fort gjort 🤣

Kanskje noen vinger på mellomtone domene også bør testes for å mer match off aksis mot 15 tommerne? Ref Linkwitz sin rare dipol.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Når jeg hørte systemet ditt i Horten @The Shy så var ikke dette noe jeg tenkte over. Det låt meeeeeeget bra.

Men det kan være at når lytteavstanden blir kortere så blir det vanskeligere å sy sammen lengre c/c plasseringer og særlig hvis de er horisontale. Jeg fikk aldri skikkelig orden på lydbildet i femveis riggen min i lytterommet i Vestby. Men @bjarnetv som overtok spetakkelet har fantastisk lyd dog med lengre lytteavstand, større rom, fantastisk bygårds takhøyde og sist men ikke minst Audiolense som du har.

Som sagt, det var ikke noe jeg tenkte over i Horten.

Kanskje dine triple 15 tommere hadde hatt godt av en oktav avskjæring på øvre og nedre?

Det kunne vært interessant om du satte inn doble ultra stramme 12 tommere i lukket (eller en slags aperiodisk) kasse fra 80-600 Hz ish (vet ikke hvor du deler berylliumsdomene). stacket dem i en WMTMW.

Kunne tenke meg å komme på en lytt en vakker dag til det sagnomsuste «trykk-kammeret» 😃.
    Hyggelig om du tok deg en tur, det beste er jo å høre det selv.
    Står nok urørt en god stund til. Ingen panikk altså:LOL:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.843
    Torget vurderinger
    1
    70til 600Hz og audiolense 2 oktav.
    Før du går drastisk til verks, ville jeg prøvd å justere EQ-kurven. Du liker jo uvanlig mye nivå i bass/mellombass, så kan hende det er dette som «slører» litt i nedre mellomtone. Det kan på noen innspillinger bli litt mye «varme» (ullent).

Dette er bare en avstandsbetraktning, basert på egen erfaring. Man skruer jo EQ til man blir blå i ansiktet. Vil ha maks trøkk og fundament i bassen, men uten at det går på bekostning av hurtigheten/stramheten oppover. Vanskelig å få både i pose og sekk 🙂

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.680
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ingen kjennskap til igrans preferanser/referanser, men kjenner meg ikke helt igjen i enkelte av hans uttalelser på lyden hos deg. Mulig det har vært noen endringer siden jeg var i Langesund sist, men det er vel i såfall moderat.
    Det er svært få rigger jeg har hørt som tangerer dette, på de fleste parametere.

Om sammenhengen i lyden ved midbass/nedre mellomtone ikke er helt optimal,
    ville jeg først testet det som gir minst fysisk arbeid.
    Med få tastetrykk kan du eks. dra M74-B ned til 450 ish Hz med skarp deling (1 oktav) til 15 tommerne.
    Kanskje det er kun dette som skal til for det store aha gjennombruddet?

Mulig du da ikke kan spille på nivå som gir blod i øra, men hva er vitsen med det?

Bratt deling ved halve kilohertzen har jeg hatt gode erfaringer med ved bruk av Audiolense når TTD brukes i dette området.

Jeg bruker slakkere delinger mellom bass og midbass.
    Standard 2 oktav.

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Før du går drastisk til verks, ville jeg prøvd å justere EQ-kurven. Du liker jo uvanlig mye nivå i bass/mellombass, så kan hende det er dette som «slører» litt i nedre mellomtone. Det kan på noen innspillinger bli litt mye «varme» (ullent).

Dette er bare en avstandsbetraktning, basert på egen erfaring. Man skruer jo EQ til man blir blå i ansiktet. Vil ha maks trøkk og fundament i bassen, men uten at det går på bekostning av hurtigheten/stramheten oppover. Vanskelig å få både i pose og sekk 🙂
    Du har helt rett, og en ny target er laget for å prøve. Små forandringer gir veldig annerledes klangbalanse.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KMR

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Jeg har ingen kjennskap til igrans preferanser/referanser, men kjenner meg ikke helt igjen i enkelte av hans uttalelser på lyden hos deg. Mulig det har vært noen endringer siden jeg var i Langesund sist, men det er vel i såfall moderat.
    Det er svært få rigger jeg har hørt som tangerer dette, på de fleste parametere.

Om sammenhengen i lyden ved midbass/nedre mellomtone ikke er helt optimal,
    ville jeg først testet det som gir minst fysisk arbeid.
    Med få tastetrykk kan du eks. dra M74-B ned til 450 ish Hz med skarp deling til 15 tommerne.
    Kanskje det er kun dette som skal til for det store aha gjennombruddet?

Mulig du da ikke kan spille på nivå som gir blod i øra, men hva er vitsen med det?
    Innstillingene ligge å vaker rundt det jeg liker.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.809
    Sted
    Langesund
    Ja, du kjenner vel anlegget best og om det finnes et problemområde, fikser du det om du ønsker. Uansett, blir morsomt å følge med!
    Joda, men noen ganger svinger vi litt ut mot veikanten.... Ligger nok 95% i den tonale target, men moro med 5% også.
    Du får ta turen da, sette jo ting mer i perspektiv 😊

Sist redigert:

Dalemark

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Antall liker
    408
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    3
    Rimeligere alternativer kunne kanskje gitt like bra resultat. Ville studert hva som finnes🤔.

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    16.159
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    9
    Tror @Pedal er inne på noe med mengden bass, men jeg ville også først forfulgt din egen tanke om et par av 15’’ elementene skulle få slippe å jobbe så mye over 200Hz

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.417
    Torget vurderinger
    1
    Hadde jo vært moro å fortsatt "linjen" med to av disse over/under 3". Ikke skolebok, men verd et forsøk. Bukt mellom 250/300 og 800Hz så vil vel to stk. per side ha kapasitet nok i bøtter og spann.

Hificompass har vel sjelden hørt klarere nedre mellomtone.

Med to blir følsomheten +100db/W
    Ikke noe å si på THD. Intermodulasjonsforvrengning er også meget lav

Vis vedlegget 1153157 Vis vedlegget 1153158 Vis vedlegget 1153159

Som realisten jeg er så tror jeg ikke akademiske forbedringer på utstyret er det som trengs for å bringe frem en annen klarhet i mellomtonen, jeg er ganske sikker på at litt tweaking på frekvenskurven vil kunne gi dette. Men med en litt mer analytisk spl må man kanskje akseptere at andre moroheter ikke blir så fremtredende.

Uten å vite hvordan responsen hos de besøkende er så er det vanskelig å anta hvor lang tid det tar å tilvenne seg om ikke en helt nøytral men svært jevn kurve og et godt dempet rom.

I tillegg tenker jeg at det daglige musikkvalget bør ha fortrinn på hvilken variant man har på kurven, det vil uansett ikke være en som er best til alle sjangre og variasjoner på innspillinger.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn