8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    9.892
    Sted
    Holmestrand
    Jaja, om du ikke får sagt det, får du jaffal skrevet det 😆
    Etter i går kveld ser det ut til å bli dårlige tider for dem som ikke skjønner fortreffeligheten av fotball 😊
    Nå skal det vel spilles noen flere kamper før kvalifiseringen til elendigheta er klar?
    Så det er vel fortsatt håp?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.725
    Sted
    Langesund
    Takker for et veldig hyggelig besøk av Karmann og Hunsbedt. Selv om vi har noe forskjellig dialekt er innholdet i det vi ytrer fra samme bok - veldig lett å forstå.
    Gjorde som jeg pleier med besøk og det er og ikke gi de verken vått eller tørt.
    Gleder meg masse til en tur ned til Lyngdal/Farsund igjen. Roald blir med

Sist redigert:

Hunsbedt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    4.023
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Takk for at vi fikk komme på besøk, Tor! Dette har vært på planen lenge, og i dag klaffet det. Jan-Einar kjørte, og jeg satt på. Flott liten biltur i nydelig sommervær, og tiden gikk så alfor fort hos Tor. Vi kom igjennom en god del låter, og lyden var topp og helt fri for unoter. Glimrende akustiske forhorhold, ekstremt bra dynamikk med masse overskudd, hele veien. Trenger ikke si så mye mer enn det, egentlig. Jan-Einar kommer sikkert på banen etterhvert med litt gode ord også. Helt tipp topp dag, og absolutt verdt et besøk. Frister å komme igjen, neste gang forhåpentligvis med et strømmetilbud på musikksiden! :giggle:

karmann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.631
    Da var bilturen over og @Hunsbedt fikk sin etterlengtede softis 😅. Tusen takk for vi fikk lov til å komme inn selv om du er midt i murpuss og maling ute.

Dette rommet har mange skrevet fint om tidligere så hva skal mann si om dette systemet ? Jeg er ingen skribent eller poet,så jeg skal prøve etter beste evne. Jeg hadde noen tanker om hvordan det kunne være. Og tankene jeg hadde var relativt spot on om hvordan det er. Første jeg merker er hvor behaglig akustikken er, det er stille på god måte så jeg vet allerede der at jeg har noe godt i vente.

Tor starter med litt blues ( Blues Basement, Buddy Gy, The BLues Band ++) som låter meget behaglig, stille og presis! OG ikke minst varmt. Vi var så innom litt diverse, bla noe som basser litt mer ( Twerk it like Mliey) Noe som satte litt av kroppen i bevegesle:) Jeg kjenner til sangen og har spilt den ved noen anledninger hjemme og Tor har absolutt kontrollen på det som kan oppfattes som dybass ;)
    Så var det over på litt RATM og det trøkker akkurat som det skal, kult som faen. Når vi først var innom slik typ sjanger så kjørte vi innom et par spor med TOOL, igjen, rått!!
    Så fikk jeg spille et par ønsker, Phil Collins - I don`t care anymore og Peter Gabriel - Sledgehammer, disse sangene har skikkelig kul smekk/trøkk i seg som
    jeg elsker, dette spilte som jeg håpet på, TAKK.

Tor spilte så en sang av Mighty Sam Mcclain (tror jeg) et live opptak med en skikkelig fesen skarptromme ;) Jeg STOKK, jeg viste den kom, men jeg har like frynsete nerver som en "jomfrue som har slått opp telt i en miltærleir" ( Sitat Martin Schanke) Anlegget har reserver til slik galskap det var sikkert.

Vi var så inn om litt Infected mushroom, det er jo selvføligelig tøft - Selv om jeg ikke er super glad i dette.

Så litt rolig part igjen der jeg stiftet nytt bekjennskap i Al Deloner, faen! det var kult!. Kanskje dagens høydepunkt!.
    Vi var innom et par damer som sang også og det var i toppen det også!

Dette er et meget bra sammensatt system og har egenskaper mange bare kan drømme om!
    Spiller meget bra på fornuftig volume som merkelig nok jeg setter pris på i tillegg så kan det spille høyt.
    Skal jeg ta med meg noe jeg satte ekstra pris på var det nok roen og tilstedeværelse, artisten var det bare : "Hallo der! er du her igjen!"

Tor sier at det heller mot det mørke i signaturen - Jeg synes det var helt fint. Jeg merket ikke at noe oppleves for mørkt, faktisk så beit det fra seg
    når vi spilte et par sanger med litt volume. Dersom noe må ha mer topp en dette, så bør de sjekke hørselen sin ;)

Jeg gir anlegget terningkast : 5!
    Hæ`5 ?

Ja, kjære Tor! Du må få pcen online :) Det eneste jeg kan trekke noe for :) Ellers kan du være rimelig stolt over hva du har fått til her :)

Igjen takker for du åpner dørene! Håper på sammenkomst ved en senere anledning om det er på Lista, Kvinesdal eller Langesund!

Karmann

PXL_20250609_112432270.jpg

PS Jeg trodde Hunsbedt var tynnere i håret, men jeg vet han hadde en tur til Tyrkia for litt siden....

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.725
    Sted
    Langesund
    Takker folket for hyggelige ord, og at de gidder kjøre 50 mil for en opplevelse av et anlegg. Står litt i kontrast til den hifi interessert naboen som ennå ikke har vært her, etter at jeg har besøkt han minst et par ganger. Han bor jo tross alt 300 meter unna. :D

karmann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.631
    Takker folket for hyggelige ord, og at de gidder kjøre 50 mil for en opplevelse av et anlegg. Står litt i kontrast til den hifi interessert naboen som ennå ikke har vært her, etter at jeg har besøkt han minst et par ganger. Han bor jo tross alt 300 meter unna. :D
    Kunne fint kjørt dobbelt 😀.
    Naboen er nok redd for å ta turen...😅

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.262
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Forskjellen på meg og Tor, er att jeg er penere :=) men litt tykkere.
    Spøk til side, han har det siste lille ekstra som jeg ikke har.
    Enda mer ekstrem kontroll nederst, en 24" har jo over to ganger større areal en en puslete 15.
    Er jo nesten på monitorer det jeg har.
    Tror jeg må ha inn 8 til.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.725
    Sted
    Langesund
    Nei, jeg var trøtt og full av softisen til Hunsbedt 😆. Men jeg håper minne enda fungerer i dag, så det blir rett hjem etter jobb å få på galskapen. Jeg har notert meg endel ting som jeg skal sjekke 😀
    Da regner jeg med en supersubjektiv tilbakemelding. Men som alltid vil det endelige svar komme når en selv hører det. Hva en høre eller vektlegger, eller hva som er "riktig", det finner vi aldri ut av :cool:

karmann

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Antall liker
    1.631
    Da har jeg brukt et par timer på litt spilling her hjemme. Gått igjennom sang for sang, spilte sangene på fornutig volume men ikke lavt.
    Vi legge til før det leses, det er en subjektiv sammenligning på to forskjellige system og vi snakker justeringer/targets og personlige preferanser.
    og ikke minst, det er nyanser! nyanser!.

Litt teknisk : Jeg sitter ca 3.6 meter fra frontene og har ca 4 meter mellom høyttalerene (Nei Fleksnes, ikke den perfekte trekant :) )
    Så Tor mer "nærfelt" en her.

Første som slo meg var at jeg har det enda litt mørkere som "mørner"lyden litt mer spesielt i mellomtone, toppen er noe mørkere men er nok
    pga mellomtone som er litt hottere her, for når jeg spiller på høyt ( umulig å vite hvor høyt vi spilte i går men ca ca samme høyt) så holder det litt mer stand her. Men det betyr ikke noe, de som har vært hos Tor vet hvor galt det er når det spilles høyt, så det har ikke noe å bety men bare en ting jeg merket.
    Detalj nivået i Langesund er bedre en her, beste jeg har hørt. Jeg likte at lyden/synge tingen var litt opp i høyden i forhold det som er vanlig, for den er høy her også og når vi kommer til det, den er større på lavt volume men inn helvetes stor på høyt - Det gjorde det ikke hos Tor det holdt seg relativt.
    Scenen til Tor var også annerledes, jeg tenkte på doserene i Fraggelberget når vi spilte musikk:LOL: det skjedde så forbanna mye bak der,
    Å i det skrudde hode mitt så var de små jævlene rundt og herjet der. Dette var veldig tøft - Noe jeg ikke får til på samme måte her, jeg har også et lerret som
    fester blikket ( dette er testet og uten lerret. det er en helt annen opplevelse).

Bassnivå/subb så er vi ikke langt unna hverandre, noe forskjell og et lite knepp mer her men veldig nære likt. Men SBA bass gjør bassen annerledes og oppleves mer taktil/omsluttende på alle volume over hele spekter fra 80hz og ned, dette er ekstremt vondt å forklare men må gjerne bare oppleves. Når jeg skriver taktil så er det ikke pga gulvbass som kommer en time etter første impulsen ;) Ellers vil jeg si at bassen på generell basis er mye lik, det er tight og stopper når den skal. Opplever også bassen er et knepp mer tørr/tight her(80hz og ned) men det er når volume kula passerer klokken 11, her er det nok endel rom relatert som spiller inn i sammen med SBA og bassfelle. Men jeg har aldri hørt så nære SBA bass uten SBA.

En sang som vi har testet og funnet "elendig" her ble spilt i Langesund og jeg har hatt ca 1.2millioner justeringer siden Tor hørte den her og ikke minst andre talere.
    Den tror jeg at jeg kan friskmelde nå, det er forskjeller selvfølgelig men nå låter det mer riktig her en tidligere.

Dette er forøvrig første virkelige Audiolense kalibrerte systemet jeg har hørt og det er virkelig tøft, men jeg gir 99% av kudosen til eier,
    "Hundebæsj blir ikke konfekt, bare for at du pakker det inn i sølvpapir"
    Heldigvis lever jeg enda godt med at, har du et godt utgangspunkt og kan bruke EQ så kan manuelt arbeid gjøre jobben.

Jeg tar med meg inspirasjonen videre og har noen tanker om hva jeg skal prøve å endre litt på - Jeg må nok jobbe videre :)

Dersom noen lurerer på kapasitet, så kan Tor drepe en mann mens jeg kan fjerne liket....

Igjen takk for en fin dag!

Karmann

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.725
    Sted
    Langesund
    Takk igjen for skryt av gjennomføring. Varmer det når det kommer fra en dedikert kar som deg.
    Ja det stemmer med det jeg sitter igjen med av inntrykk fra da jeg var hos deg. En del mer, strammer/ tørrere bass. Monobass opp til 200 er ingen god ide, men det er rettet på
    Rommet mitt er en del mindre og jeg klarer meg faktisk på en skarva kurs, og det går sikkert ikke så mye over 1kw på maks sånn jeg har låst volumet nå. Kunne sikkert klart meg med en 7 amp sikring:D

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    18.725
    Sted
    Langesund
    Jeg likte at lyden/synge tingen var litt opp i høyden i forhold det som er vanlig, for den er høy her også og når vi kommer til det, den er større på lavt volume men inn helvetes stor på høyt - Det gjorde det ikke hos Tor det holdt seg relativt.
    Synge tingen? tenker du på stemmer da?
    Gir meg med mas etter bare et lite spørsmål til. Det ble vel kanskje ikke spilt så mye på mitt vanlig lyttevolum, men litt ble det. Systemet mitt et tunet mot at en primært lytter på under - 40 i volum. Hvordan opplever du forskjellene på slikt volum?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn