8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Om så var tilfelle kan jeg bare ta en tur innom tråden din, så blir jeg kurert 😘
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.332
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Uff nå ble det litt klein stemning her, la meg løse den opp med en vits!


    Det var en bergenser som, av en eller annen grunn, hadde slått seg ned på en øy i Nord-Norge. Der oppførte han seg omtrent slik som bergensere, naturligvis med urette, har ord på seg for å være, arrogant, overlegen, stor i kjeften og naturligvis ganske skrytende. Så en dag han hadde vært på fisketur og kom opp sjøveien satt der en gammel mann på en stabbestein og gomlet på en skrå, og bergenseren ga seg i snakk med gamlingen. I løpet av samtalen spurte gubben: Kan du sei mæ, e` det saint som æ har hørt, at i Bergen, der`e så mye slaura og lasarona og slekt? Å nei da, sa bergenseren, du ska`kje høre på slikt, det der er bare tull, for du skjønner det at når vi ser en unge som vokser opp med slike tendenser, så bare hiver vi han på sjøen. Gamlingen satt et øyeblikk og grunnet på dette, gomlet videre på skråen, sendte en klyse bort i veigrøfta, og sa: Du, då va du no pinadø heilldi, som rak i lainn her!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Hyttebesøk denne helgen eller gå på konsert med Paal Flaata på Rokcers pub? Drit kjedelig mann å høre på og ofte ganske full på de små lokale konsertene han holder, gjorde at hytta fikk 1.prioritet.
    Deilig å komme hjem ned i kjelleren å slappe av til litt musikk.
    Sitter å tenker på klangbalanse og de oppsettene jeg hørte for litt over en uke tilbake i Haugesund området. Et par tre knepp mørkere lyd her hjemme i forhold - deilig :) Absolutt høyeste nivå i bassen ligger 8 db over 10kHz
    Sevald, har du en måling av frekvensresponsen fra lytterposisjonen din?
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå har jeg ikke rettet noe over bassnivået. Men jeg trykker nok på litt mer i bunn enn deg. Tror denne var ca slik det var når dere var her. har korrigert litt etter det. Vis vedlegget 1013565
    Det at kurven ligger litt høyt fra 20Hz til 50Hz er ikke noe å stresse med. Her er øret lite sensitivt, så økningen virker ikke så brutal som den kan se ut. Selv ender jeg stort sett opp med 7-8dB fall fra 70-100 Hz og til 10kHz. Din kurve er vel litt brattere, spesielt med fallet over 8kHz?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Det at kurven ligger litt høyt fra 20Hz til 50Hz er ikke noe å stresse med. Her er øret lite sensitivt, så økningen virker ikke så brutal som den kan se ut. Selv ender jeg stort sett opp med 7-8dB fall fra 70-100 Hz og til 10kHz. Din kurve er vel litt brattere, spesielt med fallet over 8kHz?
    I bassen ser det bedre ut med kortere vindu. Litt rart, da det er samme måling. Mulig annen glatting.

    IMG_9764.png


    Jeg har ikke hatt så mye fokus som jeg kanskje burde med fallet mot 8khz. Men jeg er usikker på om målingen er reell. Denne målingen er tatt med begge ht samtidig og da får en en del kanselleringer i de øvre frekvensene. Skal en måle seriøst opp i frekven(over 500hz) så bør en vel måle en ht om gangen. Eller tar jeg feil?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    den 100Hz dippen; har det noe med delefrekvens å gjøre?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    den 100Hz dippen; har det noe med delefrekvens å gjøre?
    Tror ikke det. Deler nå på 85hz. Flytter målemic litt frem eller bak og det forandrer seg en del. Er heller ikke helt sikke på at dette er den siste og beste målingen. Men bare en måling for å sammenligne et tiltak i rommet.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.307
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok, men ofte kan man få svar gjennom å gjøre det....
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ikke legg for mye vekt i denne målingen. Den skulle bare illustrere fallet ned til 8khz. Som nevnt, er det gjort justeringer som bedre litt utfordringene som vises her. Skal ta en seriøs måling ut i uken, med en ht om gangen.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok lite riktig å måle med to kanaler oppover i frekvens. Prøv evt med en kanal om gangen så ser det kanskje annerledes ut.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Nå har jeg ikke rettet noe over bassnivået. Men jeg trykker nok på litt mer i bunn enn deg. Tror denne var ca slik det var når dere var her. har korrigert litt etter det. Vis vedlegget 1013565
    Ser jo i utgangspunktet ut som en mørkere klangbalanse enn det jeg har hjemme, men opplever den likevel litt lysere og mangel på litt varme i lyden.
    Mangel på nivå i grunntoneområdet kan fort gjøre store utslag. Synes også trommer, spesielt skarptrommer, var noe forsiktige. Litt lite fysisk.

    Området med ring rundt ville nok jeg øket noen db hvis det ikke går mye ut over andre ting.
    180-240hz.png
     
    Sist redigert:

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Ser jo i utgangspunktet ut som en mørkere klangbalanse enn det jeg har hjemme, men opplever den likevel litt lysere og mangel på litt varm i lyden.
    Mangel på nivå i grunntoneområdet kan for gjøre stor utslag. Synes også trommer, spesielt skarptrommer, var noe forsiktige. Litt lite fysisk.

    Området med ring rundt ville nok jeg øket noen db hvis det ikke går mye ut over andre ting.
    Vis vedlegget 1013862
    Dette er et område jeg sliter i. Det gjorde jeg med de gamle ht og. Er nok rommet. Det er der jeg tenker et FIR filter kunne kanskje rettet opp. Plasserer jeg frontene nærmere frontvegg, blir det bedre, men mister litt dybde. Mellombasstårn blir ikke aktuelt, men kanskje jeg gjør om på bassene.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.646
    Antall liker
    3.281
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Høres rart ut med høy deling på SS. Har nok litt med plasseringen av tårna å gjør. Besudler tråden til @The Shy nå….
    Beklager, fort gjort å glemme hvilken tråd. Skal gi meg her. Har ikke du også 32w4878t00? Eminent element til minst 300hz. Koster ikke mye å prøve. Du må nok sku opp volumet noe og deretter dempe området med mest roomgain.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.121
    Antall liker
    17.112
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, fort gjort å glemme hvilken tråd. Skal gi meg her. Har ikke du også 32w4878t00? Eminent element til minst 300hz. Koster ikke mye å prøve. Du må nok sku opp volumet noe og deretter dempe området med mest roomgain.
    Stemmer det. Driverene kan nok deles høyt, men det er noe med hjørne plassering av tårna. Tror kanskje de hadde spilt bedre og kunne deles høyere, hvis de hadde stått 1/4 avstand til sidevegg.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Har vært fornøyd med Lynx Aurora 8 dac'en min, men hadde vært moro å prøvd noe annet. Aurora'n bygger jo på 20 år gammer teknologi.

    Er dette billig skrot eller brukbare saker?
    ny dac.PNG
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.347
    Antall liker
    8.441
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Var jo ikke ille pris når du ser hva Lynx koster.
    Men finnes den "bare" med 8 kanaler?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Men du snakket om en volumkontroll når jeg var hos deg, for å fjerne susen fra Lynx. Hvordan var det?
    Blir jo dyrere enn å kjøpe denne okto research DAC'en. Og den har jo sykt mye bedre spec enn Aurora'n og med volumstyring på alle kanalene
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Dac 8 PRO er en svært kapabel sak som er fornuftig priset. Den bruker ESS sin beste DAC chip ES9038PRO, og det ser virkelig ut som de har implementert dette slik man skal. Har fundert på om jeg skal kjøpe en selv også.
    Den har såpass gode specs og lavt støygulv at du kommer nok unna uten å ha egen volumkontroll.
    Men det sitter ikke en analog volumkontroll på utgangen og all demping skjer dermed digitalt slik at ved en viss demping vil man få bitreduksjon. Jeg er ikke sikker på hvir mye man må dempe før dette blir et problem, men som de skriver i manualen sin så er det viktig med riktig nivå på utgangen for å matche gain med effektforsterkerne. De kan justere dette mot en liten merkostnad. (Det er garantert bare en liten motstand på siste buffertrinnet)
    Her er det de skriver om dette rundt side 10 i manualen:
    1713054725060.png
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Da spør jeg så enkelt, at hvor bør en legge seg på V ut fra dac med tanke på det jeg har nå. DP har tre settinger på gain

    Bruker 26db innstillingen på DP ampene nå, men kan flyttes raskt
    gain 2.PNG

    gain 3.PNG


    Ucd2k
    gain 4.PNG
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.284
    Antall liker
    2.530
    Torget vurderinger
    1
    Er det likt for alle DP du har?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.019
    Sted
    Kongsberg
    Bransjen har ikke gjort det spesielt enkelt for folk å regne på gainstruktur og signalnivå. Man må forholde seg til effekt i Watt, følsomhet i volt og gain i dB slik at man får blandet logaritmeregning inn i dette også.

    * 26dB = 20 ganger forsterkning
    * 200W i 8 Ohm er en spenning på 40V. Signalet som trengs blir dermed 40V/20 = 2V
    * 450W i 8 Ohm er en spenning på 60V. Signalet som trengs blir dermed 60V/20 = 3V

    Det optimale for deg blir dermed en maksimalspenning på 3V slik at du kan få utnyttet 450W forsterkeren fullt ut.

    Alternativt setter du 450W forsterkeren på 30dB gain. Da trengs det kun 1,9V til denne forsterkeren, og det optimale blir dermed at du bestiller DAC med en maksimalspenning på 2.25V slik at Ucd2K forsterkeren også kan kjøres fullt ut.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.629
    Antall liker
    14.603
    Sted
    Langesund
    Bransjen har ikke gjort det spesielt enkelt for folk å regne på gainstruktur og signalnivå. Man må forholde seg til effekt i Watt, følsomhet i volt og gain i dB slik at man får blandet logaritmeregning inn i dette også.

    * 26dB = 20 ganger forsterkning
    * 200W i 8 Ohm er en spenning på 40V. Signalet som trengs blir dermed 40V/20 = 2V
    * 450W i 8 Ohm er en spenning på 60V. Signalet som trengs blir dermed 60V/20 = 3V

    Det optimale for deg blir dermed en maksimalspenning på 3V slik at du kan få utnyttet 450W forsterkeren fullt ut.

    Alternativt setter du 450W forsterkeren på 30dB gain. Da trengs det kun 1,9V til denne forsterkeren, og det optimale blir dermed at du bestiller DAC med en maksimalspenning på 2.25V slik at Ucd2K forsterkeren også kan kjøres fullt ut.
    Takk for utfyllende svar :)
    Tenkte ikke så galt da .Tenkte 3 som kanskje unødvendig mye og 2 som litt snaut. Hadde nok lagt meg på 3 for å være sikker. Men når du kommer med det her, tør jeg gå ned til 2,5V som maks ut av dac - må ha litt å gå på:D
    Men hvor mye oppløsning taper en ved å dempe digitalt, når det spilles med f.eks. 0,1 watt ut fra forsterkere. Er jo faktisk der en ligger mest. Faen, kanskje jeg må til med analog volumstyring likevel. Livet er for kort for å prøve ut unødvendige kompromisser. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn