8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig, men det går heldigvis an å nyte musikken uten at det er helt troverdig.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg mener man kan komme veldig tett på. Men innspillingen må være top notch.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Mitt anlegg klare det ikke, men det er ikke så farlig så lenge musikken gir fot og glede.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Enig med det siste.

    Den Verdi-Requiem-videoen var ikke spesielt levende hos meg. Jeg synes den låt både komprimert og dempet i toppen.

    Men jeg har opplevd å komme hjem fra klassisk konsert i gamle konserthuset i Stavanger (hvor jeg satt helt i front og fikk lyden akustisk), sette på liknende musikk hjemme og tenke: Ja det var omtrent sånn det låt...

    Ikke dermed sagt at du ville delt min illusjon, Tor.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.247
    Antall liker
    4.383
    Torget vurderinger
    0
    Enig med det siste.

    Den Verdi-Requiem-videoen var ikke spesielt levende hos meg. Jeg synes den låt både komprimert og dempet i toppen.

    Men jeg har opplevd å komme hjem fra klassisk konsert i gamle konserthuset i Stavanger (hvor jeg satt helt i front og fikk lyden akustisk), sette på liknende musikk hjemme og tenke: Ja det var omtrent sånn det låt...

    Ikke dermed sagt at du ville delt min illusjon, Tor.
    YouTubeversjonen eller en orginalen? :)
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.639
    Antall liker
    3.251
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ikke så lett å få det til å låte som du har et helt orkester inne i stua. Når det er sagt så er min erfaring med både kirker og konsertsaler at det visuelle er med på å skape inntrykket av et stort lydbilde. Det hender at jeg lukker øynene og kun lytter til musikken når jeg er på konsert. Da forsvinner faktisk også mye av storheten man opplever ved å se et helt kor eller orkester foran seg og samtidig innser man noen ganger at lydnivået faktisk ikke er særlig høyt. Dermed, hvis jeg sammenligner det jeg hører hjemme og på konsert er faktisk ikke sååå forskjellig hvis øynene er lukket i begge situasjoner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det bare er positivt at det er en del som ikke kan oppnås hjemme. De store konsertopplevelsene bør jo være noe eget.
    Det har jeg tenkt på noen ganger også når jeg ser folk bygge flotte hjemmekinoer. For hvorfor prøver så mange å kopiere layouten til et offentlig lokale med alle de ulempene det medfører? Vil en sitte rett opp og ned og få filmen ødelagt av fnisende tenåringer og skravlende kjerringer er det bare å trekke på seg buksa å dra ut. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Har en problemer med slikt har man passert en milepel i livet. Har sikkert vært heldig men har aldri irritert meg over noe i den offentlige kinosal
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Ikke så lett å få det til å låte som du har et helt orkester inne i stua. Når det er sagt så er min erfaring med både kirker og konsertsaler at det visuelle er med på å skape inntrykket av et stort lydbilde. Det hender at jeg lukker øynene og kun lytter til musikken når jeg er på konsert. Da forsvinner faktisk også mye av storheten man opplever ved å se et helt kor eller orkester foran seg og samtidig innser man noen ganger at lydnivået faktisk ikke er særlig høyt. Dermed, hvis jeg sammenligner det jeg hører hjemme og på konsert er faktisk ikke sååå forskjellig hvis øynene er lukket i begge situasjoner.
    Ja der findes stadig en del der helt alvorligt mener de kan gengive en koncert helt korrekt som i koncertsalen i stuen ??
    Jeg er helt med på at illusionen/Manipulationen som vores hjerne hjælper os med gør at man kan få en oplevelse af det er som i koncertsalen :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.423
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har en problemer med slikt har man passert en milepel i livet. Har sikkert vært heldig men har aldri irritert meg over noe i den offentlige kinosal
    Mer irriterende på en konsert.
    Når en haug av halvfulle damer sitter bak deg å snakka går i ett staka kjør.
    Da blir jeg mildt sagt fly forbanna. Betaler en haug av penger for å høre på vis vass bak meg.
    To ganger jeg har tent, det ble stille:÷)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er tilsvarende forundret over at folk velger drittstoler i sine hjemmekinoer. Kanskje kinolerretet egentlig hadde vært best i taket over sengen?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Da er det bare å ønske HFS4 velkommen og hoppe ut i det med full glød:)

    Etter en forholdsvis god arbeidsuke der reveljen her gått 05.15 og såpelukt først har inntruffet før etter 22.00, er det en fornøyd og avslappet "The Shy" som sitter å lytter til anlegget igjen.

    Ting har jo litt med smak og behag og gjøre, men dette låter bare helt fantastisk.
    De som eventuelt skulle mene det spiller mindre bra, har uheldigvis bare et stort tap i hørsel eller kalibrert ørene etter et anlegg med drittlyd.;)


    Mvh-
    The Shy
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    I mangel på noe å finne på tok jeg tre målinger av den nye diskanten. På ca. 0.4 m, 1,4m, og 2meter. Blir bare penere og penere jo nærmere lytteposisjonen vi kommer.:) 2-meters målingen ser litt hot ut mellom 6 og 12khz men opplever den snill....men det var de snekkerørene da;)
    1/6 glatting
    Diskantmåling på 3 avstander.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Ja, hva tror du det kommer av? Jeg er nok på at det er best med "riktig" respons i lytteposisjonen. Ideelt burde vel alle sett likere ut.

    Du får dokumentere din påstand:)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det kommer av at jeg spiller mest kølsvart dødsmetall baklengs. Det påkaller djevelen. Da låter det best når det måler best omvendt :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.576
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Dette viser vel også hvor lite refleksjoner du hører på:)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.547
    Sted
    Langesund
    Refleksjoner er ikke lette å se på en frekvensmåling.
    Tror han ser på mengden kamfilter på målingen og konkluderer ut i fra det. I et livlig rom er det ikke uvanlig at det strekker seg over 30-40 db i diskantområdet. Hos meg holder det seg nesten innenfor 10 db
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Mengden av kamfilter effekter på målingen, eller skal vi si fraværet av forteller vel en hel del om det….
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Jo flere og tettere refleksjoner man har, jo mer vil det mønsteret jevnes ut og tettes til.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.313
    Antall liker
    16.394
    Sted
    Østfold
    Ja, i den grad det finnes noe slikt som uglattet så går jeg ut i fra det er den i innlegg 8190 du snakker om.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn