8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Vet ikke om mange som til de grader gløder for det meste innenfor hi-fi som Snickers-Is.

    Samtidig som jeg aldri - uansett bransje eller interesseområde eller annet - har merket meg noen som til de grader har evne til å sette seg inn i ting & tang som nettopp han.

    Når det er sagt, flere her inne på dette forumet som har et så tårnhøyt nivå - at hadde man forent de evner disse besitter - kunne man trolig grisebanket 95 % av verdens produsenter av hi-fi & hi-fi dingzer & annet innenfor bransjen :)
    Grisebanke det var dog noget af det værste jeg nogensinde har læst og chokeret over at det kommer fra dig. Det ville jeg aldrig have forventet - eek.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg har skrevet det før og skriver det gjerne igjen, jeg synes trådstarter og flere er litt urettferdig mot deg Snickers-is Jeg har vanskelig for å forstå at det du skriver bør oppfattes som belærende, kritisk eller mangel på aksept, snarere tvert i mot. Jeg synes du har en svært nyansert tilnærming til temaet og viser at dette er kunnskap og erfaringer basert på mer enn det å observere eget anlegg satt opp etter egne preferanser.

    Det er vanskelig å ikke være enig i dine konklusjoner, for det er tydelig at det vi driver med har ganske store toleranser. Om ikke, hadde det kun vært The Shy som hadde vært fornøyd med anlegget sitt.

    Eneste jeg klør meg litt i hodet over når det gjelder deg Snickers, er hvorfor du kaster bort så mye tid på dette stedet. Du står oppført som bransjemann, men jeg er usikker på hva du selger. Om det kun er kunnskap for øyeblikket, så må jeg si du ikke er mye til forretningsmann.:)
    Han selger is.
    Ser slik ut:

    Snickers-Ice-Cream.jpg


    Ellers vanskelig å slå i DSP ratting.
    Skal man ha bedre mulighet for å vinne bør man egentlig velge et annet spill, Tekken eller noe.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vet ikke om mange som til de grader gløder for det meste innenfor hi-fi som Snickers-Is.

    Samtidig som jeg aldri - uansett bransje eller interesseområde eller annet - har merket meg noen som til de grader har evne til å sette seg inn i ting & tang som nettopp han.


    Når det er sagt, flere her inne på dette forumet som har et så tårnhøyt nivå - at hadde man forent de evner disse besitter - kunne man trolig grisebanket 95 % av verdens produsenter av hi-fi & hi-fi dingzer & annet innenfor bransjen :)
    Grisebanke det var dog noget af det værste jeg nogensinde har læst og chokeret over at det kommer fra dig. Det ville jeg aldrig have forventet - eek.
    Well, da vil jeg tro at «grisebanke» betyr noe annet på dansk enn norsk ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Jeg har skrevet det før og skriver det gjerne igjen, jeg synes trådstarter og flere er litt urettferdig mot deg Snickers-is Jeg har vanskelig for å forstå at det du skriver bør oppfattes som belærende, kritisk eller mangel på aksept, snarere tvert i mot. Jeg synes du har en svært nyansert tilnærming til temaet og viser at dette er kunnskap og erfaringer basert på mer enn det å observere eget anlegg satt opp etter egne preferanser.

    Det er vanskelig å ikke være enig i dine konklusjoner, for det er tydelig at det vi driver med har ganske store toleranser. Om ikke, hadde det kun vært The Shy som hadde vært fornøyd med anlegget sitt.

    Eneste jeg klør meg litt i hodet over når det gjelder deg Snickers, er hvorfor du kaster bort så mye tid på dette stedet. Du står oppført som bransjemann, men jeg er usikker på hva du selger. Om det kun er kunnskap for øyeblikket, så må jeg si du ikke er mye til forretningsmann.:)
    Han selger is.
    Ser slik ut:

    Vis vedlegget 580653

    Ellers vanskelig å slå i DSP ratting.
    Skal man ha bedre mulighet for å vinne bør man egentlig velge et annet spill, Tekken eller noe.
    Har du hørt systemer han har rattet?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Nei, men har både fulgt og utfordret Jørns teorier.
    Han har aldri hatt feil der jeg har prøvd.
    Så et oppslags verk og et leksikon er han.

    Angående Audiolense så synest jeg dette er flott som vektøy, det løser automatisk mye for mange der en ellers hadde måtte sette seg inn i mye for å kunne manuelt sette opp et høyttalersystem. Man trenger bare sette mikrofon en plass i lytteposisjon, og automatikken har nok veldig høy margin for å gjøre direkte feil.
    En har vel pr.dags dato ikke andre automatiske korreksjonsløsninger som fungerer på samme måte, men løser ting med andre metoder.
    Så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt tilstede. Evt må noen som er flinke nok og måler nok gå til verks manuelt.
    Jeg er litt skeptisk til en ting og det er hvordan AL løser delefiltre, når en måler såpass langt vekke fra høyttaler.
    Hvordan er da egentlig deleflankene med rominnbalanding?
    Gates det helt ned så en kjører delingene med helt kort gating, så legger man korreksjoner på toppen?
    Hvordan ser dette ut om en måler nermere høyttaler?

    Det er rimelig liten tvil imo og etter å ha prøvd hvor alvorlig mye høyttaler og høyttalerkorreksjon har å si i forhold til mye som er tilført fra rom.
    Jeg snakker her over Schrøder.

    Hva som skjer under Schrøder holder jeg meg langt unna kommentere, jeg kan for lite.

    Nå har jeg komt med et par setninger. En kan velge ta det som en utfordring og finne ut, dokumentere og svare, eller man kan gi f...
    Men en ting er man rimelig lei utav, det er hvordan det nermest fremstår at AL fikser alt, enten er du med eller så er du ut.
    Så en bør absolutt i høyeste grad se ting teknisk og faglig.
    Jeg har hørt gode systemer både med og uten AL.
    Det var fortsatt høyttalerne som laget lyden i disse oppsettene.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Nei, men har både fulgt og utfordret Jørns teorier.
    Han har aldri hatt feil der jeg har prøvd.
    Så et oppslags verk og et leksikon er han.

    Angående Audiolense så synest jeg dette er flott som vektøy, det løser automatisk mye for mange der en ellers hadde måtte sette seg inn i mye for å kunne manuelt sette opp et høyttalersystem. Man trenger bare sette mikrofon en plass i lytteposisjon, og automatikken har nok veldig høy margin for å gjøre direkte feil.
    En har vel pr.dags dato ikke andre automatiske korreksjonsløsninger som fungerer på samme måte, men løser ting med andre metoder.
    Så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt tilstede. Evt må noen som er flinke nok og måler nok gå til verks manuelt.
    Jeg er litt skeptisk til en ting og det er hvordan AL løser delefiltre, når en måler såpass langt vekke fra høyttaler.
    Hvordan er da egentlig deleflankene med rominnbalanding?
    Gates det helt ned så en kjører delingene med helt kort gating, så legger man korreksjoner på toppen?
    Hvordan ser dette ut om en måler nermere høyttaler?

    Det er rimelig liten tvil imo og etter å ha prøvd hvor alvorlig mye høyttaler og høyttalerkorreksjon har å si i forhold til mye som er tilført fra rom.
    Jeg snakker her over Schrøder.

    Hva som skjer under Schrøder holder jeg meg langt unna kommentere, jeg kan for lite.

    Nå har jeg komt med et par setninger. En kan velge ta det som en utfordring og finne ut, dokumentere og svare, eller man kan gi f...
    Men en ting er man rimelig lei utav, det er hvordan det nermest fremstår at AL fikser alt, enten er du med eller så er du ut.
    Så en bør absolutt i høyeste grad se ting teknisk og faglig.
    Jeg har hørt gode systemer både med og uten AL.
    Det var fortsatt høyttalerne som laget lyden i disse oppsettene.
    Din erfaring med Audiolense kvalifiserer mer til gjetting enn erfaring.....
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    I det man går fra sak og over på person så blir fort hele greia unyttig og kranglete.
    Dersom mitt innlegg viser seg ukvalifisert, gjettende og uten erfaring, burde det være veldig enkelt å svare saklig og begrunnende på det jeg tar opp, med å holde seg både teknisk og faglig.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    2.289
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Du kommer her og skal belære folk som har brukt Audiolense i lange tider og hakker så godt du kan om ting vet svært lite om.... Det har du gjort før og ble satt på plass da og... Sånn er det !
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Tar utfordringen ;)

    Det er vel samme åssen jeg gjør dette så blir det vel ikke riktig gjort. Gjør så godt en kan.

    Lyden min er kalibrert for lytteposisjonen med en et-punkts-måling, så der blir det feil å måle siden det matematiske regnestykker av kalibreringen er riktig der.

    I mitt tilfelle er det kuvede høyttalere med brennpunkt i lytteposisjonen, så med målinger veldig nærme blir det fort ganske galt.
    Målte da bare 70cm nærmere oppsettet i retning venstre høyttaler. Målte da også bare venstre høyttaler og da middbass, mellomtone og diskanten hver for seg.
    Skal ikke påstå det ser perfekt ut men ikke så aller verst heller, sånn i forhold til de flankene Audiolense setter.
    deleflanker12.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Du forstår Shy at jeg ikke er ute etter merket, men forstå teknikken.
    En tilsvarende måling i lytteposisjon så ville en ikke hatt de små bølgene på hver driver?
    Om jeg ikke tolker feil, så er dem bølgene konsekvens av korreksjon av rom, som da blir liggende med bølger på direktelyden.

    Men jeg skal passe meg for å konkludere da vi vel er mer ute etter å forstå.

    Har du kanskje prøvd med partial correction ned mot Schrøder og sett hvordan dette ville sett ut?
    Hva som låter best skal du få lov å ha eierskapet til helt selv :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Du forstår Shy at jeg ikke er ute etter merket, men forstå teknikken.
    En tilsvarende måling i lytteposisjon så ville en ikke hatt de små bølgene på hver driver?
    Om jeg ikke tolker feil, så er dem bølgene konsekvens av korreksjon av rom, som da blir liggende med bølger på direktelyden.

    Men jeg skal passe meg for å konkludere da vi vel er mer ute etter å forstå.

    Har du kanskje prøvd med partial correction ned mot Schrøder og sett hvordan dette ville sett ut?
    Hva som låter best skal du få lov å ha eierskapet til helt selv :)
    Blir vanskelig å svare på disse spørsmålene dine. Skjønner ikke hvordan du tenker.
    Du bør nok finne ut av dette ved å måle og prøve ut ting på ditt eget oppsett.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.855
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, men har både fulgt og utfordret Jørns teorier.
    Han har aldri hatt feil der jeg har prøvd.
    Så et oppslags verk og et leksikon er han.

    Angående Audiolense så synest jeg dette er flott som vektøy, det løser automatisk mye for mange der en ellers hadde måtte sette seg inn i mye for å kunne manuelt sette opp et høyttalersystem. Man trenger bare sette mikrofon en plass i lytteposisjon, og automatikken har nok veldig høy margin for å gjøre direkte feil.
    En har vel pr.dags dato ikke andre automatiske korreksjonsløsninger som fungerer på samme måte, men løser ting med andre metoder.
    Så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt tilstede. Evt må noen som er flinke nok og måler nok gå til verks manuelt.
    Jeg er litt skeptisk til en ting og det er hvordan AL løser delefiltre, når en måler såpass langt vekke fra høyttaler.
    Hvordan er da egentlig deleflankene med rominnbalanding?
    Gates det helt ned så en kjører delingene med helt kort gating, så legger man korreksjoner på toppen?
    Hvordan ser dette ut om en måler nermere høyttaler?

    Det er rimelig liten tvil imo og etter å ha prøvd hvor alvorlig mye høyttaler og høyttalerkorreksjon har å si i forhold til mye som er tilført fra rom.
    Jeg snakker her over Schrøder.

    Hva som skjer under Schrøder holder jeg meg langt unna kommentere, jeg kan for lite.

    Nå har jeg komt med et par setninger. En kan velge ta det som en utfordring og finne ut, dokumentere og svare, eller man kan gi f...
    Men en ting er man rimelig lei utav, det er hvordan det nermest fremstår at AL fikser alt, enten er du med eller så er du ut.
    Så en bør absolutt i høyeste grad se ting teknisk og faglig.
    Jeg har hørt gode systemer både med og uten AL.
    Det var fortsatt høyttalerne som laget lyden i disse oppsettene.
    Man kan stille gating som man vil i AL. Jeg mener XO funksjonen er den største styrken til AL
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Nei, men har både fulgt og utfordret Jørns teorier.
    Han har aldri hatt feil der jeg har prøvd.
    Så et oppslags verk og et leksikon er han.

    Angående Audiolense så synest jeg dette er flott som vektøy, det løser automatisk mye for mange der en ellers hadde måtte sette seg inn i mye for å kunne manuelt sette opp et høyttalersystem. Man trenger bare sette mikrofon en plass i lytteposisjon, og automatikken har nok veldig høy margin for å gjøre direkte feil.
    En har vel pr.dags dato ikke andre automatiske korreksjonsløsninger som fungerer på samme måte, men løser ting med andre metoder.
    Så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt tilstede. Evt må noen som er flinke nok og måler nok gå til verks manuelt.
    Jeg er litt skeptisk til en ting og det er hvordan AL løser delefiltre, når en måler såpass langt vekke fra høyttaler.
    Hvordan er da egentlig deleflankene med rominnbalanding?
    Gates det helt ned så en kjører delingene med helt kort gating, så legger man korreksjoner på toppen?
    Hvordan ser dette ut om en måler nermere høyttaler?

    Det er rimelig liten tvil imo og etter å ha prøvd hvor alvorlig mye høyttaler og høyttalerkorreksjon har å si i forhold til mye som er tilført fra rom.
    Jeg snakker her over Schrøder.

    Hva som skjer under Schrøder holder jeg meg langt unna kommentere, jeg kan for lite.

    Nå har jeg komt med et par setninger. En kan velge ta det som en utfordring og finne ut, dokumentere og svare, eller man kan gi f...
    Men en ting er man rimelig lei utav, det er hvordan det nermest fremstår at AL fikser alt, enten er du med eller så er du ut.
    Så en bør absolutt i høyeste grad se ting teknisk og faglig.
    Jeg har hørt gode systemer både med og uten AL.
    Det var fortsatt høyttalerne som laget lyden i disse oppsettene.
    Man kan stille gating som man vil i AL. Jeg mener XO funksjonen er den største styrken til AL
    Gater på fire sykluser fra 90 hz til 20.000 hz på frekvens glattingen og tre sykluser i samme område på tidskorrigeringen.

    AL XO var helt genialt når jeg skulle videre til fireveis. Hadde DEQX før. (kun 3-veis) Og glad er jeg for den muligheten, siden det har reist lyden opp i en helt annen divisjon.
    Det at det lusker folk rundt som er ivrig på å finne ut om dette gjør ting på den "riktige" måten blir for meg litt spennende.

    Egen, høyst subjektive, oppfatning dannes på grunnlaget av opplevd lydkvalitet. OMF, Hato, emokid, TrompetN, Vidarje og mitt eget oppsett, er styrt av Audiolense og er trygt innenfor topp ti på listen av godlyd. Pallplassene er bare AL oppsett - innenfor det Bamblistiske triangel:p
    bermuda triangel.jpg
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Høres jo logisk ut det! I et skirenn er det jo kun de som hadde ski på beina som står på pallen. ;)

    Vi får håpe det er flere enn ti som konkurrerer i AL eller så føles vel seieren ganske hul?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Vi får håpe det er flere enn ti som konkurrerer i AL eller så føles vel seieren ganske hul?
    Vi Audiolense brukere har jo valgt noe som ikke sklir optimalt, så vi bruker idealtid. Barneskirenn var det visst en som sa;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Synes det er morsomt at du er fornøyd jeg The Shy. Ingen vits å holde igjen eller være beskjeden. Ikke så mange som våger eller har anledning til å ta drømmene helt ut. :)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Tar utfordringen ;)

    Det er vel samme åssen jeg gjør dette så blir det vel ikke riktig gjort. Gjør så godt en kan.

    Lyden min er kalibrert for lytteposisjonen med en et-punkts-måling, så der blir det feil å måle siden det matematiske regnestykker av kalibreringen er riktig der.

    I mitt tilfelle er det kuvede høyttalere med brennpunkt i lytteposisjonen, så med målinger veldig nærme blir det fort ganske galt.
    Målte da bare 70cm nærmere oppsettet i retning venstre høyttaler. Målte da også bare venstre høyttaler og da middbass, mellomtone og diskanten hver for seg.
    Skal ikke påstå det ser perfekt ut men ikke så aller verst heller, sånn i forhold til de flankene Audiolense setter.
    Vis vedlegget 580798
    Jeg hadde tråden åpen fra fredags kveld, også refreshet jeg akkurat nå, og kikket rett på grafene, og som ved et trylleslag ble de veldig mye glattere!

    Det er jo ikke vanskelig å se at du finner hele denne debatten litt ugrei. Jeg tror kanskje ikke diskusjonen om ulike typer datainnsamling egentlig gir deg en dritt. Ikke er det spesielt anvendelig til systemet du har, og ikke vil selve debatten påvirke hvordan det låter hos deg. Kanskje du bare skal la stridsøksa ligge inntil noen en eller annen dag kan komme innom med hvitt flagg og en eller annen dings som gjør at man kan høre hva som faktisk skjer? For at dette skal ha noen som helst verdi for deg må det enten være noe du interesserer deg for, eller noe du kan bruke. Men det du trenger er tross alt et system som kan lede deg gjennom prosessen, uansett hvilken prosess det er, og av systemer som løser dette for deg pr i dag sitter du trolig på ett av de bedre. Dermed står vi kanskje igjen med at temaet dermed verken interesserer deg eller er noe du kan ta i bruk pr i dag.

    For meg er jo ikke verken deg, anlegget ditt, Audiolense eller noe annet knyttet til det på noen som helst måte provoserende, men jeg finner det en anelse provoserende at ikke en eneste diskusjon om prinsipielle temaer rundt lydkorreksjon for lov å være en diskusjon om tema, men heller skal fylles til randen med stråmenn, personangrep og metadiskusjon. Dersom noen skulle mene at vinylspillere har fordeler streaming mangler synes jeg ikke det kvalifiserer til at samtlige som benytter seg av streaming skal gå i fakkeltog og skape lynsjestemning av den grunn. Spesielt ikke om diskusjonen er av faglig art. Og skulle noen la seg provosere ville det være enda mer utidig om dette var bransjefolk som utelukkende er tilstede for å promotere sitt produkt. Men disse bransjefolkene må selvsagt også gjerne ta ballen og delta i den faglige diskusjonen på lik linje med alle andre.



    Til dere som spurte: Fra ca 2012 og frem til i dag har jeg ikke vært arbeidsledig, men jeg har ikke sluppet noen produkter med min signatur på. Av alle prosjektene jeg har jobbet med er det svært lite jeg kan snakke om. Jeg har vært involvert i en god del utvikling av elektronikk, software, DSP og drivere. De fleste produkter der ute består jo av en blanding av teknologi, ideer og arbeid fra mange ulike involverte parter. Veldig mange av dem som leverer til denne industrien forblir i kulissene, men er allikevel sentrale for hva som kommer ut til slutt. Allikevel jobber man altfor ofte med begrensende føringer, og det er nok mye av grunnen til at mange velger å bryte ut. Jeg har gjort oppdrag for en rekke kinesiske virksomheter som igjen leverer til europeiske og amerikanske store merker. Man kan i blant bli smått sjokkert over hva slags føringer som kommer fra disse "guruene" som har signaturen sin på noe av det mer påkostede og fancy der ute. De som har sett videoen "The expert" på Youtube skjønner sikkert hva jeg mener.

    Et artig eksempel er da en kunde hadde laget en ferdig design på en høyttalermotor. De eksporterte flux-profilen fra magnetgapet til et annet program, og var klare til å bestille driveren. Når jeg sjekket innstillingene i programmet viste det seg at magnetsystemet de simulerte på ikke var rundt, det var en 1 meter lang stavmagnet, og den skulle sitte på en 90x148mm bassdriver som skulle inn i en BT-høyttaler.

    Et annet eksempel jeg synes er helt fantastisk er kunden som var helt opphengt i hvor nøyaktige ting skulle være. Det skulle være noen ekstreme toleranser på alt, absolutt ingen produksjonsavvik. En kollega hadde et møte med kunden for å forklare ham om signifikansnivåer og prøve å få ut av ham hva slags toleranser de ønsket å få produsert under. Svaret var at det skulle være "på millimeteren". Siden dette var plaststøpingsverktøy er standardtoleransene gjerne bedre enn 10µm så jeg tror nok det ble nøyaktig nok selv for ham.

    Hvor gøy dette tidvis kan være har jeg en stund ønsket meg å kunne fokusere mer på egne produkter og jobbe litt mindre etter andre ønsker, så vi får se hva jeg klarer å gjøre med det.



    Tor: Jeg er kanskje ikke alltid så flink til å si det, men jeg er stor fan av veldig mye du gjør. Hvis jeg virker litt kort innimellom er det fordi jeg ikke har tid til å bruke så mye tid på forumet. I tillegg har jeg nok i senere tid opplevd retorikken din som litt ufin og unødvendig. Det er ikke alt som er ment som en provokasjon på dette forumet, og når innleggene er signert undertegnede så hører det med til sjeldenhetene. Tvert i mot bruker jeg veldig mye tid på å lese gjennom innleggene mine fordi jeg vet at dessverre er det mange som lett lar seg såre. Mange ganger forstår jeg oppriktig ikke hva folk blir fornærmet av.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.406
    Sted
    Østfold
    Nei, men har både fulgt og utfordret Jørns teorier.
    Han har aldri hatt feil der jeg har prøvd.
    Så et oppslags verk og et leksikon er han.

    Angående Audiolense så synest jeg dette er flott som vektøy, det løser automatisk mye for mange der en ellers hadde måtte sette seg inn i mye for å kunne manuelt sette opp et høyttalersystem. Man trenger bare sette mikrofon en plass i lytteposisjon, og automatikken har nok veldig høy margin for å gjøre direkte feil.
    En har vel pr.dags dato ikke andre automatiske korreksjonsløsninger som fungerer på samme måte, men løser ting med andre metoder.
    Så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt tilstede. Evt må noen som er flinke nok og måler nok gå til verks manuelt.
    Jeg er litt skeptisk til en ting og det er hvordan AL løser delefiltre, når en måler såpass langt vekke fra høyttaler.
    Hvordan er da egentlig deleflankene med rominnbalanding?
    Gates det helt ned så en kjører delingene med helt kort gating, så legger man korreksjoner på toppen?
    Hvordan ser dette ut om en måler nermere høyttaler?

    Det er rimelig liten tvil imo og etter å ha prøvd hvor alvorlig mye høyttaler og høyttalerkorreksjon har å si i forhold til mye som er tilført fra rom.
    Jeg snakker her over Schrøder.

    Hva som skjer under Schrøder holder jeg meg langt unna kommentere, jeg kan for lite.

    Nå har jeg komt med et par setninger. En kan velge ta det som en utfordring og finne ut, dokumentere og svare, eller man kan gi f...
    Men en ting er man rimelig lei utav, det er hvordan det nermest fremstår at AL fikser alt, enten er du med eller så er du ut.
    Så en bør absolutt i høyeste grad se ting teknisk og faglig.
    Jeg har hørt gode systemer både med og uten AL.
    Det var fortsatt høyttalerne som laget lyden i disse oppsettene.
    Din erfaring med Audiolense kvalifiserer mer til gjetting enn erfaring.....
    oks81

    Når man setter flanker vil disse ligge som en del av målkurven pr driver. Båndbredden er en del av impulsresponsen så denne blir da påvirket ulikt pr driver for å skape disse passbåndene. Når man da kjører romkorreksjon etterpå vil ikke dette være veldig ulikt å kjøre romkorreksjon på en høyttaler der filteret er løst på annen måte, for eksempel passivt eller ved hjelp av annen analog eller digital aktiv deling. Forskjellen på nærfelt og SS-målinger vil også være omtrent den samme enten man plasserer filteret på det ene eller det andre stedet.
    ArneM

    Hva var det oks skrev som du fant så provoserende?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Snicker is, Fra 1/12 til ERB glatting for å se om du fulgte med:)

    Om hvor ugrei jeg synes denne disputten er, kan jeg berolige alle med at den tar ikke nattesøvnen. Er også klar over at det er vanskelig å finne ut av hvordan Audiolense korrigere ved å ettermåle med REW siden det forteller lite å måle akkurat der jeg har ørene. Rommet og anlegget er jo ikke bygd for opplevelser andre steder.

    Oks hang seg opp i humpene på deleflankene, målt 70cm nærmere høyttaleren. De kan like gjerne komme av at det på det stede mikrofonen var er den mer påvirket av uønskede refleksjoner enn i lytteposisjonen. Har lagt ned en del arbeide når det gjelder den målingen som korreksjonen skal bruke som utgangspunkt. Er jo interessert i at den skal fange opp mest mulig direktelyd fra Høyttaler. Lett oppe i diskanten og helt umulig i bassen.
    Hadde det ikke vært for at mye av systemet et custom-bygd og skrudd fast og at mellomtone/diskant delen veier 140 kg så hadde det fått en utendørsmåling i høyttalerens brennpunkt. Kanskje den hadde sett bedre ut en den i rommet 70cm nærmere? Kan ikke gate målinger med REW
    Men som jeg sa til OKs81 så er dette ting han må finne ut av ved målinger i eget anlegg.
    Er usikker på om det er noen helt klare og tydelige retningslinjer som må brukes for å konstruere et godt korreksjonsprogram. De fleste lager det vel slik de tror det vil gjøre best jobb, og så holder de den delen hemmelig.
    Jeg prøver bare å bruke Audiolense på en så lur måte som mulig, for best resultat. Synes jeg har fått det bra til, selv om jeg må ty til TrompetN for å finne den absolutte balansen i klangfarger. Sånn forståelse av lyd har ikke jeg for å si det veldig greit.
    No hard feelings, Jørn Rune, Vi tåler jo en trøkk:)
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Nå er det jo sjeldent du tar deg bryet å svare meg i denne tråden The Shy, forstår med all den aktivitet og interesse du har så må du være litt selektiv. Jeg blir ikke fornærmet denne gangen heller om du lar det stå ubesvart.

    Men bare for å stille et enkelt spørsmål. Hva er det som egentlig provoserer deg så veldig med Snickers innspill? Jeg mener han kommer med åpenbar fornuftig info som er verdt å skrive seg bak øret i det minste. Selv om han kanskje ikke alltid gir deg info om det som er direkte relevant for dine utfordringer med AL, så viser han tydeligvis et engasjement for dine prosjekter. Istedet for å føle deg truet, hvorfor ikke være takknemlig? Du trenger jo hjelp, det innrømmer du jo selv.
    Veldig provosert og truet? Føler ikke det slikt. Og har tatt til meg mye fra den kanten.

    Edit: når jeg først svare , forsvinner innlegget;)
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Nå er det jo sjeldent du tar deg bryet å svare meg i denne tråden The Shy, forstår med all den aktivitet og interesse du har så må du være litt selektiv. Jeg blir ikke fornærmet denne gangen heller om du lar det stå ubesvart.

    Men bare for å stille et enkelt spørsmål. Hva er det som egentlig provoserer deg så veldig med Snickers innspill? Jeg mener han kommer med åpenbar fornuftig info som er verdt å skrive seg bak øret i det minste. Selv om han kanskje ikke alltid gir deg info om det som er direkte relevant for dine utfordringer med AL, så viser han tydeligvis et engasjement for dine prosjekter. Istedet for å føle deg truet, hvorfor ikke være takknemlig? Du trenger jo hjelp, det innrømmer du jo selv.
    Veldig provosert og truet? Føler ikke det slikt. Og har tatt til meg mye fra den kanten.
    Ombestemte meg og slettet innlegget. Er jo ikke mitt problem og bør ikke legge meg opp i alt!:) Sikker på at du finner best ut av det selv. Og vi ble vel enige om at du skulle holde brain thrusten hos deg...;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Nå er det jo sjeldent du tar deg bryet å svare meg i denne tråden The Shy, forstår med all den aktivitet og interesse du har så må du være litt selektiv. Jeg blir ikke fornærmet denne gangen heller om du lar det stå ubesvart.

    Men bare for å stille et enkelt spørsmål. Hva er det som egentlig provoserer deg så veldig med Snickers innspill? Jeg mener han kommer med åpenbar fornuftig info som er verdt å skrive seg bak øret i det minste. Selv om han kanskje ikke alltid gir deg info om det som er direkte relevant for dine utfordringer med AL, så viser han tydeligvis et engasjement for dine prosjekter. Istedet for å føle deg truet, hvorfor ikke være takknemlig? Du trenger jo hjelp, det innrømmer du jo selv.
    Veldig provosert og truet? Føler ikke det slikt. Og har tatt til meg mye fra den kanten.
    Ombestemte meg og slettet innlegget. Er jo ikke mitt problem og bør ikke legge meg opp i alt!:) Sikker på at du finner best ut av det selv. Og vi ble vel enige om at du skulle holde brain thrusten hos deg...;)
    Du fikk ti stjerner for den du er + innsatsen i rommet ditt, ikke for evnen til å analysere andres tanker:)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Problemer nok med å forstå meg selv, så tror jeg bør begrense meg litt ja. :)
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.394
    Torget vurderinger
    0
    Takk for godordene Shy i innlegget over her og andre. De varmer.

    Snickers: «angrepene» mot hva du har gjort, oppnådd og produsert er noe av det dummeste jeg leser her inne. Det er synd at en av de mest interessante bidragsyterene her inne blir møtt med sånt. Håper og tror du tar denne kritikken som et kompliment.

    Når det gjelder Audiolense-diskusjonen så tror jeg denne bør forstås i en historisk sammenheng. Jeg har prøvd å diskutere saklig rundt dette i mange år (ikke så mange med deg), men for meg oppleves dette som vanskelig. Mest fordi at diskusjonen oftest foregår mellom brukere og de som ikke har brukererfaring selv om de bestitter mye generell kunnskap om temaet. Diskusjonen oppleves veldig grunnleggende og det er sjelden man oppnår å diskutere samme sak. Brukere diskuterer gjerne helt andre problemstillinger. Siden det tar tid å skrive på forum må det gjerne en konkret og konstruktiv dialog til.

    Det er nærliggende å ta opp den nylige saken med Oks81 opp som eksempel der jeg opplevde at også du til en viss grad kritiserte AL sin simuleringsfunksjon på bakgrunner av målingene fra han. Nå er den saken oppklart, unnskyldt og et tilbakelagt stadium, men på grunn nivået rundt den saken burde det gi en viss forståelse for manglende tålmodighet fra AL brukeres side for år med liknende diskusjoner. De likner gjerne på hverandre. :)
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.394
    Torget vurderinger
    0
    Nei, men har både fulgt og utfordret Jørns teorier.
    Han har aldri hatt feil der jeg har prøvd.
    Så et oppslags verk og et leksikon er han.

    Angående Audiolense så synest jeg dette er flott som vektøy, det løser automatisk mye for mange der en ellers hadde måtte sette seg inn i mye for å kunne manuelt sette opp et høyttalersystem. Man trenger bare sette mikrofon en plass i lytteposisjon, og automatikken har nok veldig høy margin for å gjøre direkte feil.
    En har vel pr.dags dato ikke andre automatiske korreksjonsløsninger som fungerer på samme måte, men løser ting med andre metoder.
    Så sammenligningsgrunnlaget er ikke helt tilstede. Evt må noen som er flinke nok og måler nok gå til verks manuelt.
    Jeg er litt skeptisk til en ting og det er hvordan AL løser delefiltre, når en måler såpass langt vekke fra høyttaler.
    Hvordan er da egentlig deleflankene med rominnbalanding?
    Gates det helt ned så en kjører delingene med helt kort gating, så legger man korreksjoner på toppen?
    Hvordan ser dette ut om en måler nermere høyttaler?

    Det er rimelig liten tvil imo og etter å ha prøvd hvor alvorlig mye høyttaler og høyttalerkorreksjon har å si i forhold til mye som er tilført fra rom.
    Jeg snakker her over Schrøder.

    Hva som skjer under Schrøder holder jeg meg langt unna kommentere, jeg kan for lite.

    Nå har jeg komt med et par setninger. En kan velge ta det som en utfordring og finne ut, dokumentere og svare, eller man kan gi f...
    Men en ting er man rimelig lei utav, det er hvordan det nermest fremstår at AL fikser alt, enten er du med eller så er du ut.
    Så en bør absolutt i høyeste grad se ting teknisk og faglig.
    Jeg har hørt gode systemer både med og uten AL.
    Det var fortsatt høyttalerne som laget lyden i disse oppsettene.
    Audiolense har egen tråd på forumet her og et eget forum. Hvis det er svar på konkrete problemstillinger du søker så får du nok best svar ved å stille de der.

    Når det gjelder delefiltre generelt så vil jeg forsiktig mene at i en perfekt verden burde delefiltre ideelt sett settes i lytteposisjon hvis mulig. (Det er nok grunnlag for en lengre diskusjon i en annen tråd) Tenk at et korreksjonsprogram har minimum de samme mulighetene som et vanlig måleprogam og at man har alle muligheter for å optimalisere tilgjengelige funksjoner.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Når det gjelder delefiltre generelt så vil jeg forsiktig mene at i en perfekt verden burde delefiltre ideelt sett settes i lytteposisjon hvis mulig.
    Nå snakker vi!

    Det er heller ingen som vurderer kvaliteten på en flatskjerm på annet enn en antatt fornuftig seeravstand. Skulle man målt lydkvalitet fra en flatskjerm, 70 cm fra dens innebygde høyttaler, ville garantert målingen vist flotte måleverdier opp mot den katastrofe lyden er i praksis er for ørene i nettopp seeravstand.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder Audiolense-diskusjonen så tror jeg denne bør forstås i en historisk sammenheng. Jeg har prøvd å diskutere saklig rundt dette i mange år (ikke så mange med deg), men for meg oppleves dette som vanskelig. Mest fordi at diskusjonen oftest foregår mellom brukere og de som ikke har brukererfaring selv om de bestitter mye generell kunnskap om temaet. Diskusjonen oppleves veldig grunnleggende og det er sjelden man oppnår å diskutere samme sak. Brukere diskuterer gjerne helt andre problemstillinger. Siden det tar tid å skrive på forum må det gjerne en konkret og konstruktiv dialog til.)
    Jeg opplever at den gode Snickers prøver å diskutere ut i fra en generell og almengyldig vinkel. Om ALs brukere ikke kan diskutere ut i fra et slikt ståsted - virker produktet, sett fra utsiden, temmelig fordummende ut.

    Angrepene på Snickers-is i denne tråden later også til å ha utspring fra denne brukergruppen, når han blant annet påpeker at finspikking av punktdata, det jeg betegner som "overklokking", kanskje ikke alltid er formålstjenlig, men noen ganger snarere tvert i mot.

    For de som ikke forstår begrepet overklokking og overklokkerer, er google en venn.:)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg opplever at den gode Snickers prøver å diskutere ut i fra en generell og almengyldig vinkel.
    Kan ikke annet enn å være enig med deg. Kan aldri si jeg har opplevd Snickers-Is sine innlegg som å sette seg selv som person i fokus, noe jeg trolig med så mange leste innlegg fra han for lengst hadde oppdaget. Jeg har sågar mange ganger tenkt at en kar med hans evner, samt evner til å tilta seg kompetanse og gleden ved å dele det med andre, ville gjort han til en ener av en lærer i fag knyttet opp til dette i videregående skole.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.394
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjelder Audiolense-diskusjonen så tror jeg denne bør forstås i en historisk sammenheng. Jeg har prøvd å diskutere saklig rundt dette i mange år (ikke så mange med deg), men for meg oppleves dette som vanskelig. Mest fordi at diskusjonen oftest foregår mellom brukere og de som ikke har brukererfaring selv om de bestitter mye generell kunnskap om temaet. Diskusjonen oppleves veldig grunnleggende og det er sjelden man oppnår å diskutere samme sak. Brukere diskuterer gjerne helt andre problemstillinger. Siden det tar tid å skrive på forum må det gjerne en konkret og konstruktiv dialog til.)
    Jeg opplever at den gode Snickers prøver å diskutere ut i fra en generell og almengyldig vinkel. Om ALs brukere ikke kan diskutere ut i fra et slikt ståsted - virker produktet, sett fra utsiden, temmelig fordummende ut.

    Angrepene på Snickers-is i denne tråden later også til å ha utspring fra denne brukergruppen, når han blant annet påpeker at finspikking av punktdata, det jeg betegner som "overklokking", kanskje ikke alltid er formålstjenlig, men noen ganger snarere tvert i mot.

    For de som ikke forstår begrepet overklokking og overklokkerer, er google en venn.:)
    Må si meg uenig.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Man blir satt i bås og tilegnet meninger man gjerne ikke har.
    Så for å gjøre det klart: Jeg har overhode ingenting imot Audiolense som produkt! Jeg liker ikke helt at det er pc basert, men det har ingenting for seg å diskutere her nå. Det er pcen og tilgjengelig SW som er litt slitsomt, ikke AL.
    Det er flott at man har et slikt produkt som man kan benytte, og jeg er sikker på at det tiltrekker seg flere til hifi som hobby, og det gir god lyd i dem systemene som er dratt rimelig langt teknisk sett.

    Angående delefiltre er jeg ikke helt enig med deg TrompetN. Håper det er greit at vi kan ha forskjellige meninger, jeg respekterer din :)
    Min erfaring tilsier at man må ha respekt for direktelyden. Målt og lyttet med grove feil på høyttaler som ser fint ut i lytteposisjon med tilført romenergi og låter ikke bra.
    Slik jeg tolker AL i en slik setting og hva som fortelles så kan en gate ned korreksjon om en har lyst til det så man kjører mer rein høyttalerkonstruksjon.
    Man kan også sette sammen f.eks IIR basert med annen DSP først og ta høyttalerne med det om en har lyst. Så kan man sette AL til slutt for å pynte.
    Det fins mange løsninger.
    Dog er det jeg nevner nå har ikke noe med AL som produkt å gjøre, men signalbehandling og korreksjon.

    Men Tor skal få tilbake tråden sin. :) Vi kan legge ballen død.
    Om du bare kunne sende en link til den tråden du nevner TrompetN?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.250
    Antall liker
    4.394
    Torget vurderinger
    0
    Man blir satt i bås og tilegnet meninger man gjerne ikke har.
    Så for å gjøre det klart: Jeg har overhode ingenting imot Audiolense som produkt! Jeg liker ikke helt at det er pc basert, men det har ingenting for seg å diskutere her nå. Det er pcen og tilgjengelig SW som er litt slitsomt, ikke AL.
    Det er flott at man har et slikt produkt som man kan benytte, og jeg er sikker på at det tiltrekker seg flere til hifi som hobby, og det gir god lyd i dem systemene som er dratt rimelig langt teknisk sett.

    Angående delefiltre er jeg ikke helt enig med deg TrompetN. Håper det er greit at vi kan ha forskjellige meninger, jeg respekterer din :)
    Min erfaring tilsier at man må ha respekt for direktelyden. Målt og lyttet med grove feil på høyttaler som ser fint ut i lytteposisjon med tilført romenergi og låter ikke bra.
    Slik jeg tolker AL i en slik setting og hva som fortelles så kan en gate ned korreksjon om en har lyst til det så man kjører mer rein høyttalerkonstruksjon.
    Man kan også sette sammen f.eks IIR basert med annen DSP først og ta høyttalerne med det om en har lyst. Så kan man sette AL til slutt for å pynte.
    Det fins mange løsninger.
    Dog er det jeg nevner nå har ikke noe med AL som produkt å gjøre, men signalbehandling og korreksjon.

    Men Tor skal få tilbake tråden sin. :) Vi kan legge ballen død.
    Om du bare kunne sende en link til den tråden du nevner TrompetN?
    Helt klart oks81. Jeg synes det er vanskelig nok å diskutere skriftlig på fagforum, et forum som dette har sitt «tak» for hvor komplekse temaer man kan diskutere. Man snakker stort sett forbi hverandre, men det er jo litt av sjarmen med diskusjonsforum også da. Noen enkelttråder får det heldigvis likevel til.

    Delefiltertemaet passer ikke for denne tråden nå, men se at jeg skrev «ideelt sett» så kan vi være enige om at det finnes mange veier og løsninger til Rom. :)

    Her er linker til tråd og forum.
    https://www.hifisentralen.no/forumet/hi-fi-generelt-inkludert-bransjeakta-rer/14472-audiolense-fra-juice-hifi.html

    https://groups.google.com/forum/#!forum/audiolense
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Trudde det var en spesifikk diskusjon du ville frem til men det er helt greit :)
    Jeg kjenner dem to.
    Enig, det er kjapt tolke litt feil på forum og snakke forbi, spesielt når ting blir komplekst.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Blir litt tid til musikk også.

    Dynamisk og tettpakket produksjon som gir fot:)
    bent.jpg
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn