8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Hvorfor skulle lobing rundt delefrekvensen være et større problem enn annen lobing?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Litt feil formulert ser jeg. Mente Loobing mellom forskjellige elementer, altså mellomtone mot diskant for eksempel. Har ikke noe fasitsvar men føler dette området er mer følsomt.

    Du har vel kanskje noen tanker å komme med rundt temaet? :)


    Geir Arne
    Det har jeg selvsagt meninger om.

    Lobing mellom 2 drivere er alltid mer ekstrem enn lobing mellom for eksempel 4 drivere siden man får langt flere vinkler og mulige kanselleringer med flere drivere.

    Når flere drivere spiller sammen vil lobene som kjent være bølgelengdeavhengige. Har man to drivere som oppfører seg som teoretiske punktkilder ved en aktuelle frekvensen vil første null komme ved 1/2 bølgelengde. Har man for eksempel en 8" og en diskant i stor waveguide kommer den ved 850Hz. Men via tak og gulv er vinkelen en helt annen. Med 95cm høyde på diskant og øre, 3 meter lytteavstand og mellomtonen under diskanten flyttes dette opp til nesten 1300Hz. Første null via gulvet kommer så høyt som 1700Hz. Generelt vil jeg si at disse nullene ikke er problematiske da manglende energi i enkelte førsterefleksjoner ikke er noe tema, så dermed er første summering ved 2600 og 3400Hz. Delingen bør med andre ord ligge betydelig under disse frekvensene.

    Men så er det ett forhold til som kommer inn i regnestykket når det er snakk om en delefrekvens. Mellomtonen er utstyrt med et tregt filter for å begrenses oppover, og diskanten er utstyrt med et raskt filter for å begrenses nedover. Deler man ved 1700Hz, 1. ordens (noe jeg generelt ville vært forsiktig med) vil altså summeringen ligge på +/- 45 grader. Ved delefrekvensen betyr det at mellomtonen ligger akustisk 5cm bak diskanten (og den skal den gjøre), selv om den geometrisk sitter der den gjør. Da kan første null havne så lavt som 900Hz via taket, og 3400Hz via gulvet. Da begynner vi å nærme oss 1700Hz-delingen en del for takrefleksjonen.

    Om vi ser på Dynaudio sine eldre konstruksjoner så har de ofte en lavt montert diskant, og mellomtonen over denne. Dette gjør løpetiden for gulvloben kort, og dermed høyt i frekvens, mens løpetiden for takloben blir lenger, men med enkelt filter, slik som de benyttet på den tiden, og denne rekkefølgen på driverne havnet de praktisk talt i fase også via taket.

    Om vi derimot ser på filtre av partallsorden summerer disse på -6dB og alltid i fase. Da er faseforholdet relativt likt også utenfor delingspunktet. Da koker det hele ned til forholdet mellom delefrekvens og avstand mellom driverne. Det hører med til historien at 1 oktav utenfor delefrekvensen er den ene driveren dempet minst 9dB ut utgjør derfor i realiteten ingen ting i summeringsregnestykket.

    Ser vi på Joseph d'Appolito sin ikke ukjente løsning med MTM handler den om den akustiske løpetidsforskjellen mellom diskant og mellomtone for odde ordens filtre (1. og 3. ordens). Så lenge driverne sitter tett nok (altså ingen stor waveguide her, og heller ingen skikkelig høye delefrekvenser) vil vi få to lober via tak, og to via gulv, som hver for seg er fremtredende, men som er en rimelig nøyaktig omvendt kopi av hverandre og dermed summerer totalt sett til null.

    Allikevel er det fortsatt sånn at 1. ordens filter har by far minst ringing og mest perfekt impulsrespons av alle filtertyper. Med rett type assistanse er de å foretrekke IMO.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Nydelig svar, som alltid. :D

    Om jeg forstår deg rett bekrefter du til en viss grad det jeg skrev. (?)


    Geir Arne
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det finnes en egen "case" for såkalt impulskorrigrte delefiltre, hvorav B-Os fill-in driver er en del av dette. Det er vel også dette Duelunds filtre handler om. Mine egne HTs som ble bygd for lenge siden bruker bl.a dette prinsippet, med 1.ordens mellomtone og kvasi-2.ordens til bass og diskant, tilsammen skal summere uten fasefeil, - i alle fall i teorien... Gamle HiFIdelity hadde også en artikkelserie på 80-tallet, hvor dette prinsippet gikk over to separate artikler...
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Hvorfor ikke islags møtrikker på bagsiden? Mdf er et dårligt materiale til at tage skruer ud og ind.
    Legger til at MDF er mer eller mindre laget av papir, og benyttes fordi "papir" som legges i støpeformer holder konstante tykkelser og er nesten like vennlige mot yttalerfabrikkers skjære-/freseverktøy som alminnelig ost. Men (!) allikevel genierklært til bruk i høyttalerkabinetter :)
    Og om man ovenikjøpet smører skruegjengene / hullet med litt kokosfett, så tåler de faktisk demontering / remontering flere ganger. ;-)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvorfor ikke islags møtrikker på bagsiden? Mdf er et dårligt materiale til at tage skruer ud og ind.
    Legger til at MDF er mer eller mindre laget av papir, og benyttes fordi "papir" som legges i støpeformer holder konstante tykkelser og er nesten like vennlige mot yttalerfabrikkers skjære-/freseverktøy som alminnelig ost. Men (!) allikevel genierklært til bruk i høyttalerkabinetter :)
    Og om man ovenikjøpet smører skruegjengene / hullet med litt kokosfett, så tåler de faktisk demontering / remontering flere ganger. ;-)
    MDF forblir uansett et like dårlig egnet materiale i ei høyttalerkasse, og er overhode ikke lyd-dødt som mange hevder MDF skal være.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    MDF har ingenting med papir og gjøre, men er trefiberplate på samme måte som sponplater, bare med mye mer finmalte fibre. Bygningsplater ala MDF kom allerede på 60-tallet som et alternativ til sponplater. Utgangspunkter for MDF type plater var et materiale som skulle ha en overflate som var enklere å behandle enn sponplater, noe som også HT-fabrikantene også oppdaget etterhvert... Det er i seg selv ingenting galt med MDF som HT-materiale, men for dagens kvalitetskonstruksjoner fordrer det noen tiltak som er godt kjent i dag. Plateresonanser brydde man seg stort sett ikke om i masseproduksjon, og det gjøre man vel i liten grad i dag også. HiFi-verdenen er fullpakket av myter som ikke har rot i virkelighet, også om MDF...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Nydelig svar, som alltid. :D

    Om jeg forstår deg rett bekrefter du til en viss grad det jeg skrev. (?)


    Geir Arne
    Jeg er fristet til å si litt ja og litt nei her. Du sammenlikner jo dette dels med bruk av flere drivere. Når man bruker flere drivere er det som regel relativt små fulltoner som brukes svært høyt i frekvens. Ser vi på valgt delefrekvens mellom diskant og mellomtone er den ofte lavere enn øvre begrensning for en slikt konstruksjon.

    Kort sagt, dette er veldig størrelses og frekvensavhengig.

    En annen grunn til at en del, meg selv inkl, har visse reservasjoner ift line array, er at man får en avstandsfaktor der visse frekvenser får linjeeffekt, mens andre ikke får det fordi arrayet plutselig blir for kort for disse bølgelengdene. Da får man et overgangsområde som er hørbart og vanskelig å kompensere for.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Det finnes en egen "case" for såkalt impulskorrigrte delefiltre, hvorav B-Os fill-in driver er en del av dette. Det er vel også dette Duelunds filtre handler om. Mine egne HTs som ble bygd for lenge siden bruker bl.a dette prinsippet, med 1.ordens mellomtone og kvasi-2.ordens til bass og diskant, tilsammen skal summere uten fasefeil, - i alle fall i teorien... Gamle HiFIdelity hadde også en artikkelserie på 80-tallet, hvor dette prinsippet gikk over to separate artikler...
    Har du noen link til denne teknologien der dette med fill in driver er beskrevet?

    Selv har jeg brukt en del assisterte filtre, gjerne 1. ordens, der assisteringen gjør at filteret ser ut som et 2. ordens, men der det i realiteten er har 1. ordens karakteristikk i fase og demping ved XO-punktet.

    Som sikkert en del vet har et 1. ordens filter pr definisjon perfekt impulsrespons.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Hvorfor ikke islags møtrikker på bagsiden? Mdf er et dårligt materiale til at tage skruer ud og ind.
    Legger til at MDF er mer eller mindre laget av papir, og benyttes fordi "papir" som legges i støpeformer holder konstante tykkelser og er nesten like vennlige mot yttalerfabrikkers skjære-/freseverktøy som alminnelig ost. Men (!) allikevel genierklært til bruk i høyttalerkabinetter :)
    Og om man ovenikjøpet smører skruegjengene / hullet med litt kokosfett, så tåler de faktisk demontering / remontering flere ganger. ;-)
    MDF forblir uansett et like dårlig egnet materiale i ei høyttalerkasse, og er overhode ikke lyd-dødt som mange hevder MDF skal være.
    MDF er ikke verken tett eller dødt i akustisk forstand. Det er derimot dødt i mekanisk forstand. Lager man en kasse i heltre vil den endre dimensjoner i lengde og bredde. I en kasse med 6 sider går ikke dette opp, da må endeved en plass møte tverrgående ved, og det hele er dømt til å sprekke før eller senere, eller man må inn med kompleks problemløsing.

    Som materiale i høyttalerkasser er MDF godt nok. Det høres kanskje spesielt ut å si det sånn helt uten videre, og det er også dokumentert at man kan lage kasser som ringer mindre enn en gitt MDF-kasse, men om vi begynner å lage sandwich av MDF, tykkere varianter osv, så begynner også dette å bli ekstremt dødt. Så må man selvsagt se på hvor dødt ting i realiteten behøver å være. Målinger av dette viser gjerne at det handler mer om utforming og ingeniørarbeid enn om å dømme et bestemt materiale nord og ned. Man kan lett lage en MDF-kasse så dårlig konstruert at man tydelig hører stående bølger i kassa, og man kjenner dem fysisk med hånda på topplata. Men dette kan man få til med stein, betong, corian, keramikk, porselen, heltre, kryssfiner og alt mulig annet også. Da ender vi med at spørsmålet blir om det er materialet eller konstruksjonen som er skyld i dårlig ytelse i bestemte tilfeller. Om vi tar høyttalerchassis som eksempel bruker de aller fleste aluminium. Vi vet at karbonfiber og titanium potensielt er bedre materialer, men vi vet også at vi kan legge på dimensjonen noen prosent og oppnå akkurat det samme med aluminium, fordi vi behøver ikke holde vekten nede, og sånn er det jo med høyttalerkasser også.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Det finnes en egen "case" for såkalt impulskorrigrte delefiltre, hvorav B-Os fill-in driver er en del av dette. Det er vel også dette Duelunds filtre handler om. Mine egne HTs som ble bygd for lenge siden bruker bl.a dette prinsippet, med 1.ordens mellomtone og kvasi-2.ordens til bass og diskant, tilsammen skal summere uten fasefeil, - i alle fall i teorien... Gamle HiFIdelity hadde også en artikkelserie på 80-tallet, hvor dette prinsippet gikk over to separate artikler...
    Har du noen link til denne teknologien der dette med fill in driver er beskrevet?

    Selv har jeg brukt en del assisterte filtre, gjerne 1. ordens, der assisteringen gjør at filteret ser ut som et 2. ordens, men der det i realiteten er har 1. ordens karakteristikk i fase og demping ved XO-punktet.

    Som sikkert en del vet har et 1. ordens filter pr definisjon perfekt impulsrespons.
    Siden vi er inne på dette med delefilter, hva blir forskjellen i form av fordeler og ulemper med de forskjellige avrullingene, så lenge vi snakker om passive filter? Og hva er det «optimale» filteret i et hypotetisk scenario?

    Og hva med aktivt? Er brattere stort sett bedre eller finnes det krysningspunkt? :)


    Geir Arne
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Snickers.... det er en del info om dette bl.a, her https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/22052-duelund-synchronous-crossover.html
    Det er akkurat som du beskriver, - et filter som ved delefrekvens ser ut som et 1.ordens, men som etterhvert ruller av i 2.orden... Dette får man til ved å "dra" verdiene for et 2.ordens LP og HP filter.....

    Artiklene fra HighFidelity har jeg ikke sett i elektronisk form, men jeg har de på papir i arkivet... et sted...8)

    Når det gjelder resonanser i kabinetter, har Martin Colloms gjort en god del arbeid på dette, som er beskrevet i boka "High Performance Loudpeakers"...


    EDIT: https://www.google.com/url?sa=t&rct...d-filter.pdf&usg=AOvVaw0V2zgvByEfs5V00Nlbo3MU

    Found this:

    http://pro.speakerbuilder.dk/synkron/

    Here:

    http://www.duelundaudio.com/News.asp
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Det finnes en egen "case" for såkalt impulskorrigrte delefiltre, hvorav B-Os fill-in driver er en del av dette. Det er vel også dette Duelunds filtre handler om. Mine egne HTs som ble bygd for lenge siden bruker bl.a dette prinsippet, med 1.ordens mellomtone og kvasi-2.ordens til bass og diskant, tilsammen skal summere uten fasefeil, - i alle fall i teorien... Gamle HiFIdelity hadde også en artikkelserie på 80-tallet, hvor dette prinsippet gikk over to separate artikler...
    Har du noen link til denne teknologien der dette med fill in driver er beskrevet?

    Selv har jeg brukt en del assisterte filtre, gjerne 1. ordens, der assisteringen gjør at filteret ser ut som et 2. ordens, men der det i realiteten er har 1. ordens karakteristikk i fase og demping ved XO-punktet.

    Som sikkert en del vet har et 1. ordens filter pr definisjon perfekt impulsrespons.
    Siden vi er inne på dette med delefilter, hva blir forskjellen i form av fordeler og ulemper med de forskjellige avrullingene, så lenge vi snakker om passive filter? Og hva er det «optimale» filteret i et hypotetisk scenario?

    Og hva med aktivt? Er brattere stort sett bedre eller finnes det krysningspunkt? :)


    Geir Arne
    Her er grunnkarakteristikken til de ulike topologiene:
    1. ordens, krysser ved -3dB, +/- 45 grader, 90 grader ute av fase, null faseskift.
    2. ordens, krysser ved -6dB, +/- 90 grader, 180 grader ute av fase, en driver fasevendes så driverne krysser i fase. 180 grader faseskift.
    3. ordens, krysser ved -3dB, +/- 135 grader, 90 grader ute av fase, en driver kan fasevendes. Gir 180 eller 360 grader faseskift.
    4. ordens, krysser ved -6dB, +/- 180 grader, 0 grader ute av fase, 360 grader faseskift.

    Som du ser legger hver ny orden til akkurat det samme, altså +90 grader totalt, så et 5. ordens vil være et -3dB filter med enten 360 eller 540 grader summering, og vil da være 90 grader "feil" i summeringspunktet, noe som fører til at -3dB summering gir 0dB totalt. 6. ordens blir da 4. + 2. altså et rent 540 graders "i fase"-filter.

    Det finnes ingen teknologi som gjør at vi får noen annen karakteristikk i et filter. Dette er gitt av den naturlige sammenhengen mellom impulsrespons og frekvensrespons som er beskrevet i Heissenbergs usikkerhetsprinsipp. Med andre ord, alle passive, aktive og digitale filtre har den samme karakteristikken. Men man kan fasekompensere et filter digitalt ved å manipulere impulsresponsen. Heissenbergs prinsipp er da fortsatt intakt ved at man må tilføre en type ringing for å oppnå dette. I ekstreme tilfeller kan denne ringingen være lett hørbar før selve signalet.

    Det optimale for en driver mtp arbeidsområde er maksimalt bratt filter. Det maksimale for totalresultatets impulsrespons er 1. ordens filter.

    Digitalt brukes overraskende sjeltent 1. ordens filter, men man kunne for eksempel se for seg at man bruker 3-4 biquads for å sette et 1. ordens filter, et bratt EQ-punkt, og et shelf-filter som da gir nær 1. ordens karakteristikk en bit forbi delefrekvensen, så tar man det hele raskt ned med et skarpt EQ-punkt der signalet allikevel er minst 9dB dempet, også legger man på et shelf-filter under der for å holde nivået nede. Det viktigste er karakteristikken ved XO-punktet og opp til ca 1 oktav forbi.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Snickers.... det er en del info om dette bl.a, her https://www.diyaudio.com/forums/multi-way/22052-duelund-synchronous-crossover.html
    Det er akkurat som du beskriver, - et filter som ved delefrekvens ser ut som et 1.ordens, men som etterhvert ruller av i 2.orden... Dette får man til ved å "dra" verdiene for et 2.ordens LP og HP filter.....

    Artiklene fra HighFidelity har jeg ikke sett i elektronisk form, men jeg har de på papir i arkivet... et sted...8)

    Når det gjelder resonanser i kabinetter, har Martin Colloms gjort en god del arbeid på dette, som er beskrevet i boka "High Performance Loudpeakers"...


    EDIT: https://www.google.com/url?sa=t&rct...d-filter.pdf&usg=AOvVaw0V2zgvByEfs5V00Nlbo3MU

    Found this:

    http://pro.speakerbuilder.dk/synkron/

    Here:

    http://www.duelundaudio.com/News.asp
    Det var ikke mange av de linkene som fortsatt levde, men jeg tror jeg skjønner hva dette går ut på nå. Man "feilkobler" et filter så man får utfasing, og fyller hullet med en driver som faser ut med de andre, men som får "leve" akkurat i overgangsområdet der de andre ikke bidrar med noe?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.932
    Antall liker
    11.341
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hm... trodde jeg hadde svart, - men svaret forsvant visst..... la meg sjekke hva jeg har ila kvelden... tror nok jeg har noe i et svært rikholdig men ikke særlig godt organisert arkiv...:cool:
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Beklager grov avsporing i tråden din Tor!

    Har du eksperimentert med slakkere deling selv?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det går så bra! Denne tråden har stor takhøyde og handler om veien til godlyd, og den bør ha med alle aspekter og løsninger selv om jeg har valgt min måte.

    Jeg har valgt aktiv fireveis med audiolense og faselineære 2 oktavs filter. Har eksperimentert lite med andre filter og flanker. Er nok ganske lei veien, og koser meg med lyden som den er og gir musikken fokus. Sikkert en fin måte å stagnere på, men det får så være.

    Slik ser mine filterflanker ut.
    2 oktavs.PNG
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.312
    Antall liker
    16.389
    Sted
    Østfold
    Kan det stemme at de begynner som 4. ordens og går over til noe mye høyere ca 1 oktav fra delefrekvensen?
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Targetkurve i REW med 4.ordens LR begynner rolloff litt over 1khz, så det er enda litt brattere det 2 oktavs AL filteret.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    I følge teksten som følger med AL begynner filteret som 1. ordens og blir brattere.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Har lest om Danley style filter ved aktiv drift der en ikke bruker bruker filter i det hele tatt, kun EQ punkt så vidt jeg har forstått. Er det noen som har kjennskap til det og hvilken effekt det har på fasen?
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    I følge teksten som følger med AL begynner filteret som 1. ordens og blir brattere.
    Her var jeg kanskje litt upresis. Fra hjelpefilen til AL: "The Audiolense filters compares very well in this regard. They are relatively shallow above the -6dB point – which is the part that has most influence on the time domain ringing. And they are steep below the -6dB point, which provides a very efficient offloading of the driver outside its operating range. A two octave width filter is very steep compared even to most digital filters, but it is almost as fast as a good 1st order filter. "
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Simulert steprespons igjen??? Lurer på om dette stjeler nattesøvn da jeg helt frivillig stod opp kl. 05.30 i dag

    Har satt opp en korreksjonsprosedyre som ligner den TrompetN har satt opp når det kommer til perioder korigering oppe, nede og ved midfrekvens, men litt høyere midfrekvens, litt annen target og huket av for preringing prevention.

    Sjelden strøken Steprespons i den ene kanalen og en sikkert god nok i den andre også. Helt sikkert ikke hørbart men hadde sikkert fått en ennå bedre følelse med likere forløp.

    Bare for å ha sagt deg, jeg sover godt, er bare en morgenfugl:)
    Steprespons f1.jpg

    Steprespons f2.PNG

    Steprespons f3.PNG
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Hvis det måles etter, uten at det blir flyttet noe i rommet, blir det likt, men en må være pinlig nøyaktig med plassering av mikrofon. en cm feil og den forandrer seg litt.
    Denne tok jeg etterpå med REW med mikrofonplassering så godt jeg klarte,

    Simulering og målt resultat var veldig like etter mitt skjønn den gangen. Etter det har det vært lite interessant å gjøre dette igjen. Tar tid og er bortkastet. Audiolense måler et punkt og gjør korreksjon. Det som simulerers er et regnestykke og stemmer nøyaktig med ettermåling i akkurat det punktet.
    steprespons.jpg
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Fikk ikke lagt ut mine REW målinger.
    Med hensyn til abstrakt kunst så var det utrolig mye mer liv i mitt bilde! :)
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Javist! :D
    Har bestilt det som fotobilde med ramme, skal ha det på veggen!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Skal du ha link til ramme? Waffene digger den kunsten! Kona di blir glad da!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Pysemåling! Ikke i nærheten!
    Min ser ut som en mix av Picasso og Munch! Har kalt den "Skrik for pokker!"
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Oks81, Snickers is, og mk1classic, ro dere ned litt nå. Selv om det er noe dere ikke har fått til, er det ikke nødvendig å rakke ned på Audiolense.

    Av deg Snickers-is lyser det en stygg agenda(med oks på laget for tiden) med alle de angrepene på BX og Audiolense - Finn deg en annen arena enn her i så fall.

    Men noen er mer opptatt av å finne feil på andre å rive ned, enn å skape noe selv.
     
    Sist redigert:

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Kanskje noen kunne tatt og kjørt et REW sveip gjennom AL 2.0?
    Sammenlignet simulert og målt FR, GD og impulsrespons?

    Mvh
    oks
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.309
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Oks81, Snickers is, og mk1classic, ro dere ned litt nå. Selv om det er noe dere ikke har fått til, er det ikke nødvendig å rakke ned på Audiolense.

    Av deg Snickers-is lyser det en stygg agenda(med oks på laget for tiden) med alle de angrepene på BX og Audiolense - Finn deg en annen arena enn her i så fall.

    Men noen er mer opptatt av å finne feil på andre å rive ned, enn å skape noe selv.
    Ut i fra hva jeg leser og aktørinnsikt jeg har tilegnet meg, synes jeg du er litt urettferdig. Hvordan du tilnærmer deg og ønsker å bedrive denne hobbyen på er jo en privatsak, men samtidig velger du jo å presentere det offentlig. Om ikke du liker tilbakemeldingene du får eller kritikken av guruen du har valgt å være utstillingsvindu for burde du kanskje revurdere presentasjonen din? Mange nok som stryker deg med håret til at du ikke burde reagere slik på litt motstand.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Kanskje noen kunne tatt og kjørt et REW sveip gjennom AL 2.0?
    Sammenlignet simulert og målt FR, GD og impulsrespons?

    Mvh
    oks
    Gjennom AL 2.0? Hva mener du med det. AL er et software program som måler og lager korreksjonsfil/fordelingsnøkkel. Den lastes inn i et avspillingsprogram. Feks convolveren til JRiver. Da kan man finne ut hva AL gjør ved å spille av en REW sveip og måle det med Umik-1.
    Hvordan implementerte dere målingen i kjeden, siden det ble så fin kunst.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Det stemmer. En lager korreksjonsfil med Audiolense.
    Denne laster en inn i JRiver sin Convolver.
    For å måle med REW router en sveip med å velge JRiver som output device.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Det stemmer. En lager korreksjonsfil med Audiolense.
    Denne laster en inn i JRiver sin Convolver.
    For å måle med REW router en sveip med å velge JRiver som output device.
    Her er det muligens det går galt. Det bør være et timingsignal før måling, så måleprogrammet starter å måle når det skal.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Ok. Det var litt nytt. Kjører du en slik timing i REW?
    Kan du fortelle hvordan evt.?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn