8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Er det mest kritiske område ikke 7-10 kHz.? Jeg skal hente en CD med frekvenssweep idag og måle. Men har bare en lydmåler app på mobilen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Nå har vel aldri Shy sagt att alle blir like bra uansett kvaliteten på drivere.
    Synes dere Dansker har en litt snodig måte å tilnærme dere på.
    Ser jo aldri målinger i REW av rommene deres. Dere har jo et dedikert klubblokale.
    Frekvensgang og vannfall av deres rom hadde jo hvert interessant.
    Hadde dere opplevd rommet til Shy så tror jeg dere hadde fått dere en overraskelse.
    Mange som ikke har hørt det har sterke meninger om det.
    Blåser ut litt jeg Shy:=)
    Du og jeg er stort sett enige i dette med lyd.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Frekvensgang en ser da helt syg ud synes jeg.
    Det er jo en råmåling med waveguide og da er nettopp hensikten å få ekstra følsomhet i det nederste område den skal jobbe.
    Du har kanskje ikke fått med deg at jeg har muligheter til justeringer i mitt dsp styrte system.

    Jeg liker en fallende kurve for å få en opplevelse av mest mulig naturlig lyd.

    Etter noen tastetrykk ble det slik.
    Vis vedlegget 576321
    Du mener man kan tage stort set enhver enhed, selv om den måler dårligt og rette frekvensgang en ud med DSP og så er det perfekt?
    Så Bliesma måler plutselig dårlig nå? Og Vifa ringradiator måler vel til sammenlikning bra også da eller?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    10.539
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Det et utrolig hvilket potensiale man får ut av en Vifa ringradiator etter å ha dyppet den nedi ei bøtte med linolje.. ;)

    Men spøk til side, så håper og tror jeg at vår danske venn bare kverulerer for å kverulere .. litt morsomt er det uansett , hehe
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Ja det er noen rare tilnærming der ute:)
    Det kan du banne på. Noen justerer frekvensgang og delefrekvenser/flanker for å få det til og noen bytter og snur både sikringer og stikkontakter.

    Har forresten gått et stepp tilbake igjen på smekk ble for mye og savnet av subben ble tiltagende. Nå er det tilbake til det gamle suget i dypbasse sammen med godt med smekk oppover
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Frekvensgang en ser da helt syg ud synes jeg.
    Det er jo en råmåling med waveguide og da er nettopp hensikten å få ekstra følsomhet i det nederste område den skal jobbe.
    Du har kanskje ikke fått med deg at jeg har muligheter til justeringer i mitt dsp styrte system.

    Jeg liker en fallende kurve for å få en opplevelse av mest mulig naturlig lyd.

    Etter noen tastetrykk ble det slik.
    Vis vedlegget 576321
    Du mener man kan tage stort set enhver enhed, selv om den måler dårligt og rette frekvensgang en ud med DSP og så er det perfekt?
    Nei det mener jeg ikke. Mener elementene mine er av en viss kvalitet selv om de ikke henger i tråder og lukter linolje.:)
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jamen jeg er da sikker på at Shy sitt anlæg er fantastisk. No doubt at all. Jeg spørger bare om det er den bedste vej at gå at købe en ikke helt liniær enhed og bare rette den ud? Mvh
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Jamen jeg er da sikker på at Shy sitt anlæg er fantastisk. No doubt at all. Jeg spørger bare om det er den bedste vej at gå at købe en ikke helt liniær enhed og bare rette den ud? Mvh
    Enheten er ganske lineær i utgangspunktet.

    Målt av Hifi compass

    bliesma 11.PNG
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Jeg ville til enhver tid holde mig fra en diskant som har så voldsomt et peak. No matter hvilke midler til å rette det ut. Jeg turde altså ikke. Men jeg kan ikke selv lage filtre. Gider heller ikke lege med DSP. Ihvertfald ikke p.t. Hvem hved hvad der sker i fremtiden.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.608
    Antall liker
    3.202
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Jeg ville til enhver tid holde mig fra en diskant som har så voldsomt et peak. No matter hvilke midler til å rette det ut. Jeg turde altså ikke. Men jeg kan ikke selv lage filtre. Gider heller ikke lege med DSP. Ihvertfald ikke p.t. Hvem hved hvad der sker i fremtiden.
    Jeg skjønner godt hvordan du tenker Drossel i forhold til valg av elementer. Jeg har selv alltid forsøkt å velge elementer som har jevn avrulling og naturlig jevn frekvensgang. Da sparer man seg for mange utfordringer. Når det gjelder det spesifikke eksempelet her så begynner 30khz å bli forholdsvis høyt i frekvens. Selv klarer jeg ikke høre over 15khz. Da er det kanskje ikke sikkert det er noe som har reell betydning.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Jeg ville til enhver tid holde mig fra en diskant som har så voldsomt et peak. No matter hvilke midler til å rette det ut. Jeg turde altså ikke. Men jeg kan ikke selv lage filtre. Gider heller ikke lege med DSP. Ihvertfald ikke p.t. Hvem hved hvad der sker i fremtiden.
    Man skal absolutt være obs på ringing, men det er ikke alle typer ringing som er skummelt.

    For det første er ringing innenfor audioområdet mye skumlere enn ringing utenfor audioområdet.

    For det andre lades en dome helt annerledes enn en konisk membran der spolen sitter inn mot midten. Dette medfører flere viktige forskjeller. Bølgeutbredelsen til en myk membran er tregere enn den til en hard membran, og derfor har metalldomer typisk mer til felles med myke membraner, for eksempel papirmembraner, når det kommer til bølgefronten. Det genereres heller ikke betydelige mengder harmonisk forvrengning i en membran, men kraftig ringing kan trigges av slike fenomener selv om disse fenomenene har annet opphav. Men en annen vesentlig forskjell på domer og koniske membraner er at koniske membraner typisk har en kraftig ringing ved ca 1/2 av oppbrytningen, men siden denne er i motfase med signalet ser den ut som en dip helt til signalet opphører. Denne effekten har jeg aldri sett på en dome. Med andre ord, kan man trygt frikjenne metalldomene i prinsipp, men det betyr selvsagt ikke at alle metalldomer er gode produkter. Når det gjelder denne Bliesmaen så er den veldig fornuftig konstruert, langt over hva vi typisk ser på gjennomsnittlige domer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Vi trenger vel en måling snart nå;)

    Synes det er vanskelig å få til en måling i lytteposisjonen med Audiolense som en kan stole 100% på. Den tas jo i nærheten av en stol/stolrygg, og den har tendens til å tulle det til litt i diskantområdet. Jeg som måler så mye direkte lyd merker kanskje dette ekstra godt.

    Men nå har jeg knekt koden med diverse tiltak for å nøytralisere stolens påvirkning så godt som mulig.
    Har som regel fått litt mye nivå i området 4 til 8kHz i målingene med audiolense, noe den tar høyde for å drar ned i kalibreringen. Har ved ettermåling av bare diskanten. (på ca 1 meter) ofte fått et søkk i det området på et par db, noe som gjør diskanten litt tam.

    Som sagt er problemet over, og den siste ettermålingen følger target meget bra.

    Nå høres diskanten sykt homogen og detaljert ut, og med masse tyngde - Nå blir det moro framover:)
    endelig.jpg
     

    roadrune

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.12.2014
    Innlegg
    2.357
    Antall liker
    1.166
    Sted
    Stord
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke tiltak gjorde du da, for å få gode målinger?
    Det bør vel være interessant for alle som bruker romkorrigering?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Hvilke tiltak gjorde du da, for å få gode målinger?
    Det bør vel være interessant for alle som bruker romkorrigering?
    Sikkert forskjellige metoder for hver stol.

    Jeg la to tunge/massive puter nede i stolen, et fleecepledd over der. Over der igjen to 70mm glavaplater. Dekker da 1.2x1.2m. Til slutt danderer jeg ut et 10 cm lag med englehår i et område jeg kan ane refleksjoner fra glavaplatene mot mikrofonen. Det er noe som er veldig bra til å dempe høyttelerkasser.
    Tenkte jeg skulle tatt et bilde, men tok ikke sjansen. Kan jo bli tatt for å være gal

    Twaron Angel hair.png
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tatt for å være gal?
    Slike som oss blir ikke tatt for det, vi er gitt opp.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Verden står jo litt stille om dagen, men her nede i Grendland har vi ikke tilstander som er i nærheten av de i Oslo.

    Etter litt fram og tilbake og med de sikkerhetstilltakene som bør overholdes nå til dags, selv av to helt friske menn, ble det et besøk her i går. Har du ryddet var spørsmålet jeg fikk.... Hvordan det svarte jeg.... Jeg tar med litt lys for bilder og dokumentering anlegget. Faen da må jeg jo rydde, tørke støv og støvsuge tenkte jeg - fikk en halv time på meg så det ble vel bare nesten ok.

    Han skriver nok litt denne gangen også. Han er vel litt vanskelig å stagge i så måte.

    Litt for tørr bass og litt mangel på brystkassebass var vel litt av ankepunktet etter hans ønske. Det har han hørt bedre her før. Jeg har vel gått fra å være bassnarkoman til veldig måteholdene derom.
    Sikkert bare noen tastetrykk unna, men har som prinsipp og ikke stille lyd for å blidgjøre besøk. Her hjemme er det jeg som styrer spakene og gjør så godt jeg kan for egen nytelse - Det er vel bare TrompetN som får tukle med spakene mine;)

    Tror han fant en god side av anlegget også.


    Edit:
    Da fikk han likevel litt påvirkningskraft på spakene mine, i form av at jeg har hevet bassnivået med et par DB. Resultat ble en god del mer saft og brystkasse i anslagene under 80 Hz
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Norges råeste anlegg?

    Takk for gjestfriheten i går Tor, og ikke minst noen morsomme diskusjoner og delte synspunkter.

    Lyd er individuelt, jeg er helt enig med deg at ens oppsett må tilpasses egen smak. Ser man bort ifra egne preferanser en liten stund er det vanskelig å mene noe annet at du har truffet særdeles godt godt med alle de viktige tingene: demping av rom, valg av komponenter og ikke minst tuning digitalt. Ingen rom jeg hittil har besøkt klarer å skille mellom opptak like ekstremt som hva du får til hos deg. Og esktremt er nøkkelordet her, for alle mulige aspekter er dratt så ekstremt langt for å komme i mål. Resultatet er det mest naturlige, nyanserte og transientvillige oppsettet jeg vet om! Det låter forbanna nøytralt og de instrumenter jeg vet hvordan høres ut live gjengis på helt korrekt måte, kanskje det mest positive man kan si om et oppsett, objektivt sett. Det låter nakent og nært med et lydbildet like presist som med hodetelefoner. For selv om høyttalerne er massive trenger man kun lukke øynene for å få dem til å forsvinne. Her er det full kontroll på fase, løpetid og frekvensgang!

    Litt synd er det også da at dårlig musikk blir tildels avkledd. Misforstå meg rett, dårlige opptak låter jo ikke dårlig av den grunn, men man blir sittende å tenke hvor bra favorittkuttene kunne ha vært. Uansett, dette er det beste man klarer å få ut av hva man har av opptak.....

    Det er vel ikke mye ukjent med dettet oppsettet lenger, mange har vært her og mange har åpenbart sprikende meninger om lyden. Men når man setter seg rolig tilbake og hører på blues eller jazz på moderate volum må jeg innrømme jeg blir skikkelig misunnelig. Perfekt er ikke et ord jeg kaster mye rundt, men dette er så ekstremt bra at man er fristet. Sammenhengen fra topp til bunn er så bra at det nesten ikke er til å tro. Den nye diskanten integreres eksemplarisk mot mellomtonene, noe som kanskje var et lite ankepunkt mot AMTen fra tidligere. Jeg likte Satorien meget godt også men dette er et annet rasedyr. Blisema måler utrolige 34mm med membran i ren beryllium, i dette tilfellet aktivt delt og i en spesialtilpasset waveguide. Resultatet er en diskant så vektløs og nyansert at man ikke skulle tro det var en "vanlig" dome. Er fristet til å si at denne er nesten like vektløs og "plutselig" som en god bånddiskant samtidig som den har dynamikk som gjør at savnet etter AMT eller horn er borte. Ørene gir seg lenge før denne, om slike volum er det du er ute etter. Fikk en god time med lytting men neste gang trenger jeg mer, og da tar jeg nok med egen musikk.

    Så, tilbake til overskriften. Jeg skal ikke påstå at dette er norges beste, men jeg har ikke hørt noe bedre pdd. Om noen føler seg trygge på at dem har noe i samme klasse kommer jeg gjerne på besøk. Inntil videre troner dette på toppen av listen.

    Fikk tatt noen bilder også, ikke helt kvaliteten jeg håpet men med et par ekstralykter fikk vi brukbar lyssetting og mobilkamera er bedre enn ingenting. :p

    Kommer tilbake når du har justert noe mer, ikke minst spent på targeten du laget til ære for meg så jeg kan kose meg med Rage på brutalt volum. ;)

    1.jpg


    2(2).jpg


    3.jpg


    4.jpg


    5.jpg


    6.jpg


    7.jpg



    Geir Arne
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Takk for hyggelig time og fine ord. Vi tar en lengre økt neste gang.

    Mobilkamera var i hvert fall godt nok til å avsløre rust på mellomtoneboltene og at det er brukt gipsskruer til waveguiden - et klart forbedringspotensialet her;)
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Takk for hyggelig time og fine ord. Vi tar en lengre økt neste gang.

    Mobilkamera var i hvert fall godt nok til å avsløre rust på mellomtoneboltene og at det er brukt gipsskruer til waveguiden - et klart forbedringspotensialet her;)
    Hehehe.. Ja, de skruene til WGen holder ikke helt rett standard. Feil farge også. ;)


    Geir Arne
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Verdens beste anlegg med gips-skruer!:D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.966
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    20200329_235442.jpg


    Gips-skruer fåes også i matt svart.
    Funker fint det.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Hvorfor ikke islags møtrikker på bagsiden? Mdf er et dårligt materiale til at tage skruer ud og ind.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvorfor ikke islags møtrikker på bagsiden? Mdf er et dårligt materiale til at tage skruer ud og ind.
    Legger til at MDF er mer eller mindre laget av papir, og benyttes fordi "papir" som legges i støpeformer holder konstante tykkelser og er nesten like vennlige mot yttalerfabrikkers skjære-/freseverktøy som alminnelig ost. Men (!) allikevel genierklært til bruk i høyttalerkabinetter :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor ikke islags møtrikker på bagsiden? Mdf er et dårligt materiale til at tage skruer ud og ind.
    Dette er ikke en god løsning.
    Løsner lett og sveiver rundt. Greit for å skru fast en gang. Ikke for gjentagende monteringer.
    Ensat gjengeinsatser er en helt annen liga.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    KEK1_221005351009.jpg


    Dette er skikkelige fester i MDF.
    Dette er vi oppe i nord gode på.
    Det er mange forskjelige fabrikanter av MDF.
    Noen er faktisk ganske bra.
    Men nå har vi det ikke med å måtte ta ut elementene i tid og utide her i Norge:=)
     

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.377
    Antall liker
    4.024
    Torget vurderinger
    0
    Shy,

    sitter her og tenker over noe som er ganske så åpenbart.

    Du har nå hatt mange på besøk. De fleste er imponert, men noen liker ikke lyden like mye. Jeg tror dette har med preferanser å gjøre. Ingenting kan gjøre alle til lags.

    Men så slår det meg at din lydmaskin inkl. akustikk produserer direktelyd i ekstrem dose i forhold til reflektert lyd. Kan det tenkes at de som ikke er like begeistret for maskineriet ditt er vant til hifi-anlegg hvor reflektert lyd spiller en sentral rolle?

    Mens de som liker maskinen din finner direktelyden fascinerende og «riktig»?

    Bare en tanke som slo meg. Og det er bare du som har den fulle oversikten over lytternes preferanser i dette tilfellet.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Han har da et stort lydbilde.
    Men du får det rett i tryne hvis du vill det.
    Tror også mange ikke er vant til ekstremt korrekt lydbilde.
    Korrekt så mener jeg ganske snorrett frekvensgang og tidsdomene er rimelig korrekt det også.
    Bare en tanke, men er det noe som ikke liker lyden hans?
    Veit jo om en del som er ganske fornøyd.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.032
    Antall liker
    2.251
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har vel en liten mistanke om de som klager er analognisser som ikke har hørt live.....
    For min del har jeg aldri hørt noe i nærheten av Shy sitt...
    Her er det systemet som spiller ikke rommet...
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Sjovt at læse de sidste indlæg :)

    Uden at have hørt det er jeg sikker på at Shy anlæg slår benene væk under de fleste. Tror troværdigheden er høj. Noget som de fleste systemer ikke kan :)
    Men gad godt at lytte til det en dag. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.232
    Sted
    Langesund
    Shy,

    sitter her og tenker over noe som er ganske så åpenbart.

    Du har nå hatt mange på besøk. De fleste er imponert, men noen liker ikke lyden like mye. Jeg tror dette har med preferanser å gjøre. Ingenting kan gjøre alle til lags.

    Men så slår det meg at din lydmaskin inkl. akustikk produserer direktelyd i ekstrem dose i forhold til reflektert lyd. Kan det tenkes at de som ikke er like begeistret for maskineriet ditt er vant til hifi-anlegg hvor reflektert lyd spiller en sentral rolle?

    Mens de som liker maskinen din finner direktelyden fascinerende og «riktig»?

    Bare en tanke som slo meg. Og det er bare du som har den fulle oversikten over lytternes preferanser i dette tilfellet.
    Fint du drar tråden inn på andre ting en skruer og MDF

    Ja, hvorfor er det slik? Ikke godt å si, men de som har misslikt dette mest har en tilnærming med mer "harmonics"
    For min del synes jeg det er veldig flott at ikke alle faller pladask for dette.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Shy,

    sitter her og tenker over noe som er ganske så åpenbart.

    Du har nå hatt mange på besøk. De fleste er imponert, men noen liker ikke lyden like mye. Jeg tror dette har med preferanser å gjøre. Ingenting kan gjøre alle til lags.

    Men så slår det meg at din lydmaskin inkl. akustikk produserer direktelyd i ekstrem dose i forhold til reflektert lyd. Kan det tenkes at de som ikke er like begeistret for maskineriet ditt er vant til hifi-anlegg hvor reflektert lyd spiller en sentral rolle?

    Mens de som liker maskinen din finner direktelyden fascinerende og «riktig»?

    Bare en tanke som slo meg. Og det er bare du som har den fulle oversikten over lytternes preferanser i dette tilfellet.
    Jeg har ikke hørt det. Men har ekstremt stor tro på hans valg av mellomtonedrivere. Det eneste lille (!) teoretiske spørsmål jeg har er antall mellomtoner og plasseringen av de - om dette kan (?) by på «større/for stor punktkilde» i dette store området men dette er det første jeg skal høre om stemmer eller ikke stemmer den dagen jeg har lyttet til det selv.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn