8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Shy,

    sitter her og tenker over noe som er ganske så åpenbart.

    Du har nå hatt mange på besøk. De fleste er imponert, men noen liker ikke lyden like mye. Jeg tror dette har med preferanser å gjøre. Ingenting kan gjøre alle til lags.

    Men så slår det meg at din lydmaskin inkl. akustikk produserer direktelyd i ekstrem dose i forhold til reflektert lyd. Kan det tenkes at de som ikke er like begeistret for maskineriet ditt er vant til hifi-anlegg hvor reflektert lyd spiller en sentral rolle?

    Mens de som liker maskinen din finner direktelyden fascinerende og «riktig»?

    Bare en tanke som slo meg. Og det er bare du som har den fulle oversikten over lytternes preferanser i dette tilfellet.
    Ja.
     

    Ine123

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.09.2013
    Innlegg
    2.847
    Antall liker
    4.603
    Sted
    Halden
    Men nå har vi det ikke med å måtte ta ut elementene i tid og utide her i Norge:=)
    Bedre kan man vel ikke treffe spikeren på hodet - årets kommentar på dette nettsted så langt :)
    Narrøve
    :) :) :)
    Jeg måtte faktisk google "Narrøve", og resultatet jeg fikk ble (fra Dansk til Engelsk ble "Wankers"), som til Norsk blir "runkere".
    Ja,ja da vet vi hva Danskene mener...….:rolleyes:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har vel en liten mistanke om de som klager er analognisser som ikke har hørt live.....
    For min del har jeg aldri hørt noe i nærheten av Shy sitt...
    Her er det systemet som spiller ikke rommet...
    Hvorfor kalle oss nisser? Vi vet vi stiller til denne idretten med et handicap, men mange av oss kommer ganske langt lel. :( Grunnet det analoge mediets begrensninger vil det være tett på umulig å nå opp til de objektive målene satt av dette datastyrte anlegget.

    Selv om jeg forstår at dette oppsettet, objektivt sett, rager det der oppe i skyene. Ja, jeg har hørt det og har ikke vanskelig for å forstå at dette må på mange måter være blant de beste, har det såpass store begrensninger at det for meg er temmelig irrelevant.

    Klager? Så lenge gutten ikke har brukt min kjeller til dette monsteret, ser jeg ingen grunn til å klage. ;)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Har du ikke hørt live Makkintosken?
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg måtte faktisk google "Narrøve", og resultatet jeg fikk ble (fra Dansk til Engelsk ble "Wankers"), som til Norsk blir "runkere".
    Ja,ja da vet vi hva Danskene mener...….:rolleyes:
    Den oversættelse er helt i skoven.
    Hold nu op ... Fik kaffen galt i halsen :) Og et godt Grin. Drossel du er godt nok underholdende . Synes nu også det er underholdende at Ine123 vælger at Google Narrøve.

    Er noget overrasket over at Google ikke bare svarede med et Error :)

    Måske vi burde lave en tråd hvor vi sviner hinanden til på det groveste :)

    Tak for god underholdning til morgen kaffen :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg måtte faktisk google "Narrøve", og resultatet jeg fikk ble (fra Dansk til Engelsk ble "Wankers"), som til Norsk blir "runkere".
    Ja,ja da vet vi hva Danskene mener...….:rolleyes:
    Dansker kan få sagt det.........Uten å si noe fornuftig.
    Men det begynner vi å bli vant til.
    Stikker stort sett fingeren ut i luften uten noe holdefaste bevis for hva de gjør.
    Fatter egentlig ikke hva som er agendaen deres.
    Prøver de å få tilbake Norge, ved å starte en krig ved å fornærme oss?
    Eller er det deres måte å kommunisere på som er helt forskjellig fra oss siviliserte nordmenn.
    Ikke veit jeg, men det blir vel mer og mer latterlig.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg måtte faktisk google "Narrøve", og resultatet jeg fikk ble (fra Dansk til Engelsk ble "Wankers"), som til Norsk blir "runkere".
    Ja,ja da vet vi hva Danskene mener...….:rolleyes:
    Dansker kan få sagt det.........Uten å si noe fornuftig.
    Men det begynner vi å bli vant til.
    Stikker stort sett fingeren ut i luften uten noe holdefaste bevis for hva de gjør.
    Fatter egentlig ikke hva som er agendaen deres.
    Prøver de å få tilbake Norge, ved å starte en krig ved å fornærme oss?
    Eller er det deres måte å kommunisere på som er helt forskjellig fra oss siviliserte nordmenn.
    Ikke veit jeg, men det blir vel mer og mer latterlig.
    Ta det nu ikke så alvorligt . Og hvad os Danskere skriver godt eller dårligt her kan man jo ikke generaliserer :)
    Synes HiFi Sentralen er et godt fora. Her kan der være mærkelige indlæg Fra Nordmænd og Danskere osv osv.

    Tror mange svare ud fra den erfaring de lige har haft i deres stue med deres anlæg. Erfaring er en mærkelig størrelse . Når man prøver at give noget videre kan det tolkes / analyseres i en uendelighed. Men at bruge skældsord om hinanden burde ikke være nødvendigt :)
    Vh
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Vis vedlegget 577437

    Dette er skikkelige fester i MDF.
    Dette er vi oppe i nord gode på.
    Det er mange forskjelige fabrikanter av MDF.
    Noen er faktisk ganske bra.
    Men nå har vi det ikke med å måtte ta ut elementene i tid og utide her i Norge:=)
    Modder dere aldrig på højttalerne? Fuck - jeg fik 2 liter rødvin igår. "Ser ikke ut" i stuen. Omg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 577437

    Dette er skikkelige fester i MDF.
    Dette er vi oppe i nord gode på.
    Det er mange forskjelige fabrikanter av MDF.
    Noen er faktisk ganske bra.
    Men nå har vi det ikke med å måtte ta ut elementene i tid og utide her i Norge:=)
    Modder dere aldrig på højttalerne? Fuck - jeg fik 2 liter rødvin igår. "Ser ikke ut" i stuen. Omg
    For å slenge litt med leppa, vi bygger de riktig med en gang:=)
    Fronter i alu og nevnte innsatser.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du hører live musikk så siktet ikke ArneM til deg.
    Hva er live musikk? Han snakket om analognisser, jeg er en analognisse.
    Nissene bor i Råde de, gjør de ikke:=)
    Ihvertfall denne nissen. Men jeg har fortsatt vanskelig for å se korrelasjonen mellom de som nyter musikken via analoge linjer og manglende erfaring med live musikk? Ikke fatter jeg hva live musikk har med noe som helst å gjøre heller? Hvis man mener at Tors anlegg minner om lyden av veljustert PA...hmmm, kanskje?
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    En mellomting mellom veljustert PA og ekstremt godt justert hifi tenker jeg.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Jeg tror noen er inne på noe interessant her. Kunne vært interessant om du begynte å eksperimentere litt med diffusorer Tor. Anlegget ditt har liksom langt på vei "alt", unntatt diffusjon i betydelig grad så vidt jeg har forstått. Men da må du i såfall tenke litt over hvordan du implementerer romkorreksjonen slik at den ikke forsøker å korrigere bort diffusorene.

    Forøvrig er jeg av den svært klare oppfatning at et stereoanleggs oppgave er å gjengi tilgjengelig software, og om den softwaren befinner seg på vinyl så vil det beste stereoanlegget inneholde en vinylspiller og en RIAA. Hvis ikke kan det ikke gjøre jobben. Så vidt jeg vet har ikke Tor en betydelig platesamling på vinyl, og derfor er det heller ikke viktig.

    Men det skal ikke være funamentale forskjeller på gjengivelse via vinyl eller digitalt, med mindre noe er litt ute å kjøre i oppsettet, og selvsagt gitt at man sammenlikner nøyaktig samme mastringer, noe man svært sjelden gjør. For min del snubler jeg fra tid til annen over mastringer av låter jeg har et forhold til, men som ikke låter helt slik jeg er vant til, fordi det ikke er samme mastring som jeg kjennre fra før. Det kan ofte utgjøre svært store forskjeller.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Men det skal ikke være funamentale forskjeller på gjengivelse via vinyl eller digitalt, med mindre noe er litt ute å kjøre i oppsettet, og selvsagt gitt at man sammenlikner nøyaktig samme mastringer, noe man svært sjelden gjør.
    Stemmer godt det synes jeg.

    Bruker utelukkende digitale hjelpemidler for å justere lyden og førstereferansen er digitalt lagret musikk. Platespilleren, gitt at jeg har satt den opp riktig, spiller gladelig via det resulterende oppsettet, forsiktig krydret med pickupen egenskaper.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    God vinyllyd hadde vært like moro, sannsynligvis enda bedre, gjennom Tors anlegg som andre steder. Skjønner hverken motsetningen eller diskusjonen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvis du hører live musikk så siktet ikke ArneM til deg.
    Hva er live musikk? Han snakket om analognisser, jeg er en analognisse.
    Det var ikke slik jeg leste det. Jeg leste ... analognisser-som-ikke-har-hørt-live ...
    Hvor-mange-analognisser-som-tar-seg-strevet-med-å-kjøpe-musikken-fysisk-og-pleie-den-tror-du-ikke-hører-live-musikk-fra-tid-til-annen. Tror-heller-laptopnisser-som-er-vant-til-å-få-musikk-nærmest-gratis-og-ved-et-tastetrykk-er-mer-utsatt-for-et-passivt-forhold-til-live. Eller-kanskje-ikke-who-knows? Synes-kombinasjonen-uansett-var-rar. Om-man-ikke-liker-lyden-hos-snekkeren-kan-det-hende-det-er-fordi-de-ikke-liker-den. Spiller-det-noen-rolle?:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Jeg tror noen er inne på noe interessant her. Kunne vært interessant om du begynte å eksperimentere litt med diffusorer Tor. Anlegget ditt har liksom langt på vei "alt", unntatt diffusjon i betydelig grad så vidt jeg har forstått. Men da må du i såfall tenke litt over hvordan du implementerer romkorreksjonen slik at den ikke forsøker å korrigere bort diffusorene.

    Forøvrig er jeg av den svært klare oppfatning at et stereoanleggs oppgave er å gjengi tilgjengelig software, og om den softwaren befinner seg på vinyl så vil det beste stereoanlegget inneholde en vinylspiller og en RIAA. Hvis ikke kan det ikke gjøre jobben. Så vidt jeg vet har ikke Tor en betydelig platesamling på vinyl, og derfor er det heller ikke viktig.

    Men det skal ikke være funamentale forskjeller på gjengivelse via vinyl eller digitalt, med mindre noe er litt ute å kjøre i oppsettet, og selvsagt gitt at man sammenlikner nøyaktig samme mastringer, noe man svært sjelden gjør. For min del snubler jeg fra tid til annen over mastringer av låter jeg har et forhold til, men som ikke låter helt slik jeg er vant til, fordi det ikke er samme mastring som jeg kjennre fra før. Det kan ofte utgjøre svært store forskjeller.
    Hadde rommet vært litt større skulle jeg prøvd, men her blir det nok slik det er nå. Kanskje en lite nysgjerrig holdning, og mulig jeg burde hørt tosken sitt forsøk før jeg skrinlegger dette helt.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.305
    Sted
    Bartistan

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Shy,

    sitter her og tenker over noe som er ganske så åpenbart.

    Du har nå hatt mange på besøk. De fleste er imponert, men noen liker ikke lyden like mye. Jeg tror dette har med preferanser å gjøre. Ingenting kan gjøre alle til lags.

    Men så slår det meg at din lydmaskin inkl. akustikk produserer direktelyd i ekstrem dose i forhold til reflektert lyd. Kan det tenkes at de som ikke er like begeistret for maskineriet ditt er vant til hifi-anlegg hvor reflektert lyd spiller en sentral rolle?

    Mens de som liker maskinen din finner direktelyden fascinerende og «riktig»?

    Bare en tanke som slo meg. Og det er bare du som har den fulle oversikten over lytternes preferanser i dette tilfellet.
    Jeg har ikke hørt det. Men har ekstremt stor tro på hans valg av mellomtonedrivere. Det eneste lille (!) teoretiske spørsmål jeg har er antall mellomtoner og plasseringen av de - om dette kan (?) by på «større/for stor punktkilde» i dette store området men dette er det første jeg skal høre om stemmer eller ikke stemmer den dagen jeg har lyttet til det selv.
    Jeg er også litt skeptisk til dette og liker av den grunn sjeldent linjekilder. Men har aldri reagert på dette hos Tor. ;)


    Geir Arne
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg er også litt skeptisk til dette og liker av den grunn sjeldent linjekilder. Men har aldri reagert på dette hos Tor. ;)


    Geir Arne
    Jeg begynner å helle litt til at dette med lobing problemer kanskje ikke er så ille i praksis - som i teorien.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er også litt skeptisk til dette og liker av den grunn sjeldent linjekilder. Men har aldri reagert på dette hos Tor. ;)


    Geir Arne
    Jeg begynner å helle litt til at dette med lobing problemer kanskje ikke er så ille i praksis - som i teorien.
    Er fint innafor her hos meg.
    Så det problemet er jo løst i det det ble bygget, derfor er diskant utenfor linjene.
     

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er også litt skeptisk til dette og liker av den grunn sjeldent linjekilder. Men har aldri reagert på dette hos Tor. ;)


    Geir Arne
    Jeg begynner å helle litt til at dette med lobing problemer kanskje ikke er så ille i praksis - som i teorien.
    Loobing rundt delefrekvens er sjeldent ønskelig, borte fra delefrekvens er det vel ikke såå stort problem i realiteten etter min mening så lenge man holder seg innenfor avstand ifht bølgelengde. Linjekilder har jo naturlig "loobing", men der reagerer jeg på at selve lydbildet blir for stort rent fyssisk. Det var dette jeg trodde du mente. ;)


    Geir Arne
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.323
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Hvorfor skulle lobing rundt delefrekvensen være et større problem enn annen lobing?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.433
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Er muligens att teori og praksis ikke henger helt sammen alltid.
    Bare en tanke.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Er muligens att teori og praksis ikke henger helt sammen alltid.
    Bare en tanke.
    I mitt yrke har jeg mang en gang hatt diskusjoner med teoretikerne om hvordan vi skal løse visse utfordringer. Den beste teorien fås ved å utføre ferdig produkter. Jeg bygger ikke broer:)
     
    Sist redigert:

    ganilsen

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.02.2008
    Innlegg
    2.171
    Antall liker
    670
    Sted
    Porsgunn
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor skulle lobing rundt delefrekvensen være et større problem enn annen lobing?

    Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Litt feil formulert ser jeg. Mente Loobing mellom forskjellige elementer, altså mellomtone mot diskant for eksempel. Har ikke noe fasitsvar men føler dette området er mer følsomt.

    Du har vel kanskje noen tanker å komme med rundt temaet? :)


    Geir Arne
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn