8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Men denne virkningsgraden lenger nedover, hvor viktig er den - egentlig - så lenge man uansett tar høyde for det i filterdesignet?
    Dette er nevnt mange ganger. Større kapasitet nedover gjør at det kan deles lavere uten at diskanten presses, og med håp om bedre klarhet i det området.

    Regner ikke med aha opplevelser men klare jeg en liten forbedring er jeg fornøyd.
    Joda, det forstår jeg. Men (!) er det (?) i seg selv sikkert at den lille diskantmembramen virkelig byr på dette - opp mot de (uanstrengte) super mellomtonene du skal dele de ned mot?

    I dag kjører mange gode mellomtoner til både 3.500 og 4.00 Hz - dog uten om jeg vet om dette er bedre eller verre - foreligger svært lite prøving på dette området her føler jeg.

    Selv Troels Gravesen med så mange og så forskjellige konstruksjoner, lar være å fortelle hvorfor han gjør store forskjeller i delefrekvenser med spennvidder som (her omtalt) på opp til 1.500 hz for samme type drivere.

    Hvis en mellomtone spiller aldeles råbra opp til 4.000 hz så er det rart den samme driveren i andre konstruksjoner kan skje bare utnyttes opp til 2.500 Hz, selv med samme diskant over seg.

    Well, når forsvarer Troels det hele alltid med at en hver konstruksjon er et kompromiss - menn allikevel...
    Tror det er feil at det ikke gjøres forsøk på forskjellige delefrekvenser , generelt ønsker nok de fleste å strekke deling lengst mulig opp - fordi man opplever at diskanten blir stresset ned - mindre forvrengning/mer headroom.

    Så kommer både en teknisk og subjektiv vurdering .

    Generelt forverrer store mellomtone drivere eller /og mange mt. drivere mulighetene til å strekke det oppover . Vil en beholde areal i mellomtonen , med de fordelene det innebærer - ja så kommer en lavere deling mot diskant normalt inn .

    En slik driver, (med mer areal og i tillegg waveguide) , vil ha mer kapasitet/ lavere forvrengning som gir muligheten til lavere deling - headroom i diskanten er undervurdert og selv med en slik diskantløsning som skal brukes her vil jeg tro en må justere både opp og ned før en finner riktig deling - fortsatt et kompromiss , en skrue uten ende !
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hej :)

    Jeg tænker om det ikke kunne være en god ide at dele noget højre. Lade alle dine mellemtoner tage noget mere af frekvens området .
    Ved de forsøg jeg har lavet med Snell Diskanter er at jo højre man deler jo mere frit lyder sådan en lille dome. 2Khz er lavt selv om den kan.
    Lidt tanker herfra :)
    Det kan du sikker ha rett i. Flyttet så langt ned for å se hva som skjer. Jeg må prøve meg fram litt, og det er meget mulig jeg havner høyere opp. En prosess dette.
    Jeg ville sjekket frekvensgangen til mellomtonene uten filter i toppen og uten diskant. Da får du i det minste et bilde på hvor elementene naturlig ruller av eller hvor det blir destruktiv interferens eller andre ulumskheter i frekvensgang, stigning i thd eller hva det måtte være.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu deler jeg selv ved 2,5Khz. Og har også waveguide på Diskanten . Men i mit tilfælde kan det uden problemer. Små Dome diskanter burde ikke deles lavere end 7-9Khz
    Jo mindre sådan en Dome har at lave jo bedre
    Synes jeg.
    Det kræver selvfølgelig at mellemtone kan trækkes derop uden opbrydning osv osv.
    Men spændende at følge med i hvor Shy ender :)
     
    Sist redigert av en moderator:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg mener høyttalerkonstruksjoner har to områder ved seg, som ikke er godt nok klarert hva som er best eller ikke best.

    Klart det, at jo færre delefrekvenser jo bedre - altså at jo større arbeidsområde en driver har jo bedre - forutsatt at den behersker områdene.

    Men, når vi kommer til "øvelsene" overgang øvre mellomtone/diskant eller øvre nedre bass/øvre bass, mener jeg det mangler masse viten og/eller fokus på dette.

    Dypeste bass gjengitt med bass helt opp til 350 - 400 Hz benyttes t.o.m. innenfor studiemonitorer, som igjen skal være så riktige som mulig. Mange mener dette er umulig å kombinere, dvs. en drivers store bevegelser helt nede i nederste bass, sammen med gjengivelse opp i øvre bass/nedre mellomtone. Mens andre igjen mener å få dette til, sågar med 15-tommers basser som møter så små som 3-toms mellomtone drivere.

    Samme problematikk lenger opp, da mange sverger til maks 4/4.5-tommere i øvre mellomtone for å møte en dome diskant, mens andre gjør det helt opp til at 8-tommer mellomtone møter diskanter - selvfølgelig her med forskjellige delefrekvenser i filteret.
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Best eller ikke best, er vel ikke en universell sannhet. Det hander vel om hva man vektlegger ved gjengivelsen ?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Hej :)

    Jeg tænker om det ikke kunne være en god ide at dele noget højre. Lade alle dine mellemtoner tage noget mere af frekvens området .
    Ved de forsøg jeg har lavet med Snell Diskanter er at jo højre man deler jo mere frit lyder sådan en lille dome. 2Khz er lavt selv om den kan.
    Lidt tanker herfra :)
    Det kan du sikker ha rett i. Flyttet så langt ned for å se hva som skjer. Jeg må prøve meg fram litt, og det er meget mulig jeg havner høyere opp. En prosess dette.
    Jeg ville sjekket frekvensgangen til mellomtonene uten filter i toppen og uten diskant. Da får du i det minste et bilde på hvor elementene naturlig ruller av eller hvor det blir destruktiv interferens eller andre ulumskheter i frekvensgang, stigning i thd eller hva det måtte være.
    Her er en Audiolense måling av mellomtonen fra lytteposisjonen. målesveipet er satt til å avslutte ved 7 khz

    Viser fra 2 til 8 khz uten glatting og før kalibrering - ikke mye tøys her og en grunn til at jeg alltid har turt å dele høyt med disse mellomtonene.

    På det verste er kamfilteret +/- 4 db - slå den;)

    mellomtone.jpg
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Teori og praksis er to veldig forskjellige ting Bamsefar.
    Shy begynner å bli ganske god på det praktiske har jeg "hørt"
    Mange som mener, han er en handlingens mann:=)
    Har jo hørt de oppsettende han har bygd selv.
    Har jo bare blitt bedre og bedre.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Teori og praksis er to veldig forskjellige ting Bamsefar.
    Shy begynner å bli ganske god på det praktiske har jeg "hørt"
    Mange som mener, han er en handlingens mann:=)
    Har jo hørt de oppsettende han har bygd selv.
    Har jo bare blitt bedre og bedre.
    Tviler ikke et sekund :)

    Spesielt alle teoriene & lærdom om problemer med lobing - begynner å tro på at bruk av ørene blir et viktigere og viktigere verktøy...
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.259
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hej :)

    Jeg tænker om det ikke kunne være en god ide at dele noget højre. Lade alle dine mellemtoner tage noget mere af frekvens området .
    Ved de forsøg jeg har lavet med Snell Diskanter er at jo højre man deler jo mere frit lyder sådan en lille dome. 2Khz er lavt selv om den kan.
    Lidt tanker herfra :)
    Det kan du sikker ha rett i. Flyttet så langt ned for å se hva som skjer. Jeg må prøve meg fram litt, og det er meget mulig jeg havner høyere opp. En prosess dette.
    Jeg ville sjekket frekvensgangen til mellomtonene uten filter i toppen og uten diskant. Da får du i det minste et bilde på hvor elementene naturlig ruller av eller hvor det blir destruktiv interferens eller andre ulumskheter i frekvensgang, stigning i thd eller hva det måtte være.
    Her er en Audiolense måling av mellomtonen fra lytteposisjonen. målesveipet er satt til å avslutte ved 7 khz

    Viser fra 2 til 8 khz uten glatting og før kalibrering - ikke mye tøys her og en grunn til at jeg alltid har turt å dele høyt med disse mellomtonene.

    På det verste er kamfilteret +/- 4 db - slå den;)

    Vis vedlegget 576112
    Det ser jo veldig bra ut. Hvordan ser det da ut Off axis?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Jeg ville sjekket frekvensgangen til mellomtonene uten filter i toppen og uten diskant. Da får du i det minste et bilde på hvor elementene naturlig ruller av eller hvor det blir destruktiv interferens eller andre ulumskheter i frekvensgang, stigning i thd eller hva det måtte være.
    Her er en Audiolense måling av mellomtonen fra lytteposisjonen. målesveipet er satt til å avslutte ved 7 khz

    Viser fra 2 til 8 khz uten glatting og før kalibrering - ikke mye tøys her og en grunn til at jeg alltid har turt å dele høyt med disse mellomtonene.

    På det verste er kamfilteret +/- 4 db - slå den;)

    Vis vedlegget 576112
    Det ser jo veldig bra ut. Hvordan ser det da ut Off axis?
    Det ser i hvert fall ikke slik ut;) Må ettermåle med rew for å finne ut av det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg har troa på lav deling, prøvde det selv for noen år siden med godt resultat.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Hvis en fysiker kunne starte med blanke ark, uten å vite hvordan en høyttaler ser ut, ville han neppe tegnet en teoretisk konstruksjon som er delt opp i diskant, mellomtone, mellombass og dypbass, ikke sant? Sånn sett er det ganske interessant at vi har havnet der hvor vi er, med flerveis høyttalere. Det er åpenbart at flerveis høyttalere er et kompromiss i forhold til den teoretiske tegningen en fysiker ville tegnet opp uten å kjenne til høyttalerteknologi på forhånd. Hvor mange har sett en flerveis sopran, en flerveis cello eller gitar? Finnes det noen naturlige flerveis lydkilder?
    De som var på en av disse konsertene har jo opplevd flerveis både det ene og det andre...:

    grateful-dead-wall-of-sound-1974.png


    Her hadde de angivelig separate høyttalersystemer til hver av strengene på bassgitaren.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    På tide med skrytekurve.
    Har fått mer kamfilter i området 2 til 4khz enn tidligere. Denne estimeringen er også etter ganske forsiktig korrigering, så det er større avvik i frekvensrespons en tidligere.
    skryt.PNG
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Det kan skyldes av waveguiden gir deg mindre vertikal spredningsbegrensning enn mellomtone-arrayet, og at du dermed har noe mer refleksjoner. Om du gater litt kortere tipper jeg det blir borte.

    Hvor store er selve waveguidene?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Er klar over det, og det er veldig tydelig når en reier seg opp. Før ble det veldig dunkelt, nå er det mye friskere lyd stående i rommet. Det var jo det jeg var ute etter.

    Wavwguiden er på maks av det jeg fikk plass til i høyden - 165mm og dybde 26mm
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.395
    Sted
    Østfold
    Ok, sånn fra toppen av hodet skulle det bety at du mister støtte fra den under 2,5kHz eller deromkring. Jeg regnet ut en gang at 220mm waveguide skulle gi støtte for deling ned i ca 1750Hz, og trolig er det laveste denne diskanten bør brukes for optimal ytelse.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Nu deler jeg selv ved 2,5Khz. Og har også waveguide på Diskanten . Men i mit tilfælde kan det uden problemer. Små Dome diskanter burde ikke deles lavere end 7-9Khz
    Jo mindre sådan en Dome har at lave jo bedre
    Synes jeg.
    Det kræver selvfølgelig at mellemtone kan trækkes derop uden opbrydning osv osv.
    Men spændende at følge med i hvor Shy ender :)
    Det var svært høy da. Du bør ikke sammenligne denne med det du hørte hos drossel, Roald og jeg hørte vel den samme nede hos Svend Palvig. Hørtes neste deffekt ut. Denne bliesma diskanten med waveguide ligger på rundt 104 db/2.83v i det mest krevende området. Høres virkelig fresk ut.
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Nu deler jeg selv ved 2,5Khz. Og har også waveguide på Diskanten . Men i mit tilfælde kan det uden problemer. Små Dome diskanter burde ikke deles lavere end 7-9Khz
    Jo mindre sådan en Dome har at lave jo bedre
    Synes jeg.
    Det kræver selvfølgelig at mellemtone kan trækkes derop uden opbrydning osv osv.
    Men spændende at følge med i hvor Shy ender :)
    Det var svært høy da. Du bør ikke sammenligne denne med det du hørte hos drossel, Roald og jeg hørte vel noe den samme nede hos Svend Palvig. Hørtes neste deffekt ut. Denne bliesma diskanten med waveguide ligger på rundt 104 db/2.83v i det mest krevende området. Høres virkelig fresk ut.
    okay ..:) Jeg sammenligner kun med mit eget :) :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Ok, sånn fra toppen av hodet skulle det bety at du mister støtte fra den under 2,5kHz eller deromkring. Jeg regnet ut en gang at 220mm waveguide skulle gi støtte for deling ned i ca 1750Hz, og trolig er det laveste denne diskanten bør brukes for optimal ytelse.
    Toppunktet på målingen ligger på 2,5kHz og den faller ned ca 4 db til 1,5kHz. Kan se ut som waveguiden gir ca +7 til 8 db på det meste.

    Ser kanskje ut som 2,5kHz er et bra sted å dele
    HHH.PNG
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    He-he, Ja kanskje den kommer derfra. Leverer bra i hvert fall. Utdyp gjerne hva du mener.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Frekvensgang en ser da helt syg ud synes jeg.
    Det er jo en råmåling med waveguide og da er nettopp hensikten å få ekstra følsomhet i det nederste område den skal jobbe.
    Du har kanskje ikke fått med deg at jeg har muligheter til justeringer i mitt dsp styrte system.

    Jeg liker en fallende kurve for å få en opplevelse av mest mulig naturlig lyd.

    Etter noen tastetrykk ble det slik.
    drossel.PNG
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.797
    Antall liker
    1.643
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Nu deler jeg selv ved 2,5Khz. Og har også waveguide på Diskanten . Men i mit tilfælde kan det uden problemer. Små Dome diskanter burde ikke deles lavere end 7-9Khz
    Jo mindre sådan en Dome har at lave jo bedre
    Synes jeg.
    Det kræver selvfølgelig at mellemtone kan trækkes derop uden opbrydning osv osv.
    Men spændende at følge med i hvor Shy ender :)
    Det var svært høy da. Du bør ikke sammenligne denne med det du hørte hos drossel, Roald og jeg hørte vel den samme nede hos Svend Palvig. Hørtes neste deffekt ut. Denne bliesma diskanten med waveguide ligger på rundt 104 db/2.83v i det mest krevende området. Høres virkelig fresk ut.
    Mine Front højttalere deles ved ca. 2000 Hz. Vifa Ringradiator er ikke defekte, men nok noget slidte. De kunne nok forbedres med SB diskanter. De har dog Waveguide.

    Meget er sket siden du The Shy og Roald var der. Nye vægkontakter kom op efter Jeres besøg, af mærket Furutech, som gav en mere ren og dynamisk diskant.

    Desuden 10 styk installationskabler á 12 kvadrat pr. leder fra Klangmodul og til Furutech. Mere af alt gav det.

    Fjernelse af lærred, der fjernede dybdeperspektiv og slugte diskant, da der er filt på bagsiden.

    Spændende projekt du har gang i The Shy.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Helt sykt er dette.
    Men hvordan låter det nå?
    Ser ut til at dette blir en oppgradering til litt mer åpenhet i mellomtonen. Samtidig som jeg nå har hentet fram to små hakk bedre middbass-smekk en det det var når du var her.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jøss - to smekk mer midbass - interessant!

    Satt her i stad, tenkte på det, om noen av dere har prøvd DXT diskanten til Seas, ikke få høyttalere jeg har lest tester om opp gjennom med denne ombord og hvor spesielt diskanten roses opp i skyene.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Frekvensgang en ser da helt syg ud synes jeg.
    Det er jo en råmåling med waveguide og da er nettopp hensikten å få ekstra følsomhet i det nederste område den skal jobbe.
    Du har kanskje ikke fått med deg at jeg har muligheter til justeringer i mitt dsp styrte system.

    Jeg liker en fallende kurve for å få en opplevelse av mest mulig naturlig lyd.

    Etter noen tastetrykk ble det slik.
    Vis vedlegget 576321
    Det er jo helt i tråd hvad mange andre ønsker.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Jeg og Sven har ens diskanter men vores anlæg lyder vidt forskelligt. Den aften Shy og Roald var der synes jeg næsten det lød som Svens diskanter var brændt af. Kunne stort set ikke høre de fungerede. Hos mig er det af en eller anden årsag for lyst klingende i øjeblikket. Har sat gang i mange ting for at ændre det. Mest drejer det sig om kabler tror jeg. Men også DC fælderne i softstart. Har bestilt nogle 30 gange så kraftige kredsløb. Altså 30 gange så store kondensatorer.
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Får håpe Corona gir seg snart.
    Begynner å få veldig lyst på å komme på besøk.

    H
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Helt sykt er dette.
    Men hvordan låter det nå?
    Ser ut til at dette blir en oppgradering til litt mer åpenhet i mellomtonen. Samtidig som jeg nå har hentet fram to små hakk bedre middbass-smekk en det det var når du var her.
    Da gleder jeg meg til neste gang jeg setter nesen min sydover igjen.
    Vi får holde oss i karantene så vi får drevet denne dritten ut av landet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Frekvensgang en ser da helt syg ud synes jeg.
    Det er jo en råmåling med waveguide og da er nettopp hensikten å få ekstra følsomhet i det nederste område den skal jobbe.
    Du har kanskje ikke fått med deg at jeg har muligheter til justeringer i mitt dsp styrte system.

    Jeg liker en fallende kurve for å få en opplevelse av mest mulig naturlig lyd.

    Etter noen tastetrykk ble det slik.
    Vis vedlegget 576321
    Det er jo helt i tråd hvad mange andre ønsker.
    Her kan du også lese litt om energifordelingen i forskjellig musikk. Derfor den leiten etter forvrengningsfri kapasitet i den laveste enden av diskant.

    Nederst på siden er de noen artikler om emnet - The spectrum of the musical signal. Part 2 til 8
    https://shema.info/en/audio.html?start=420
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.900
    Antall liker
    3.227
    Frekvensgang en ser da helt syg ud synes jeg.
    Det er jo en råmåling med waveguide og da er nettopp hensikten å få ekstra følsomhet i det nederste område den skal jobbe.
    Du har kanskje ikke fått med deg at jeg har muligheter til justeringer i mitt dsp styrte system.

    Jeg liker en fallende kurve for å få en opplevelse av mest mulig naturlig lyd.

    Etter noen tastetrykk ble det slik.
    Vis vedlegget 576321
    Du mener man kan tage stort set enhver enhed, selv om den måler dårligt og rette frekvensgang en ud med DSP og så er det perfekt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn