8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    ALC1000 skal jo være bittelitt "sprekere" enn AMS1000 ettersom jeg kan se. Hvis du tror du kan ha noe nytte av det er du velkommen til å høre hvordan 2 AMS1000 mono blokker klarer seg med å drive 4 stk 15" hver seg?

    Generelt så ville jeg tippe det er relativt problemfritt, og hvis det blir for lite kjøper du bare 2 til og kobler 2 drivere pr ALC. De er jo så billige uansett at det er jo bare morro :D
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ideelt sett skulle det selvsagt vært mer effekt, men til normal bruk fungerer vel det her mer enn greit, og med 500 +watt inn på hvert element begynner vel ulineariteten uansett ?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    ALC1000 skal jo være bittelitt "sprekere" enn AMS1000 ettersom jeg kan se. Hvis du tror du kan ha noe nytte av det er du velkommen til å høre hvordan 2 AMS1000 mono blokker klarer seg med å drive 4 stk 15" hver seg?

    Generelt så ville jeg tippe det er relativt problemfritt, og hvis det blir for lite kjøper du bare 2 til og kobler 2 drivere pr ALC. De er jo så billige uansett at det er jo bare morro :D

    Det er det som er planen, kom det ikke tydelig nok fram:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ideelt sett skulle det selvsagt vært mer effekt, men til normal bruk fungerer vel det her mer enn greit, og med 500 +watt inn på hvert element begynner vel ulineariteten uansett ?
    Nettopp, det skjer rundt 450 ved 20 Hz. Etter hva jeg har målt vil det bli ca 132 db i lytteposisjonen. Hvis du synes det blir for lite hvis du tar en tur hit så kan du sette deg ved bakvegg - da får du 6 db til
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Ideelt sett skulle det selvsagt vært mer effekt, men til normal bruk fungerer vel det her mer enn greit, og med 500 +watt inn på hvert element begynner vel ulineariteten uansett ?
    Nettopp, det skjer rundt 450 ved 20 Hz. Etter hva jeg har målt vil det bli ca 132 db i lytteposisjonen. Hvis du synes det blir for lite hvis du tar en tur hit så kan du sette deg ved bakvegg - da får du 6 db til
    Akkurat som jeg trodde, ingen tilfeldigheter.

    En gang i fremtiden hadde det vært morsomt å fått oppleve dette, men 138 db har jeg ikke behov for !
     

    Næss

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.593
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    ALC1000 skal jo være bittelitt "sprekere" enn AMS1000 ettersom jeg kan se. Hvis du tror du kan ha noe nytte av det er du velkommen til å høre hvordan 2 AMS1000 mono blokker klarer seg med å drive 4 stk 15" hver seg?

    Generelt så ville jeg tippe det er relativt problemfritt, og hvis det blir for lite kjøper du bare 2 til og kobler 2 drivere pr ALC. De er jo så billige uansett at det er jo bare morro :D

    Det er det som er planen, kom det ikke tydelig nok fram:)
    Ehh... joda når jeg leste teksten og ikke bare så på tegningen, sorry :rolleyes:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Et lite spørsmål: jeg har to søte basshorn bestykket med en ynkelig 21" pr side. Et element med enorm effekttålighet, men følsomheten på horna er relativt høy grunnet gevinst av hornladningen (95dB ved 25hz eller deromkring). Normalt lyttenivå for meg er 60-70dB, og når jeg føler meg skikkelig gæærn drar jeg på litt til, og kruser rundt 80. med litt headroom betyr det at de aldri spiller særlig høyere enn 100dB ved dynamiske utsving i lytteposisjon ca 3m unna. Teoretisk er det jo ikke mange wattene jeg brenner av, men Gud bedre så mye bedre de låter foret av 1000w Crown i forhold til mye annet jeg har prøvd fra 100w (som burde være nok?) og oppover. Dette er fullstendig uavhengig av lyttenivå, og tusenwattern låter bedre enn alt annet jeg har prövd på hviskenivå.

    Hvordan har det seg at jeg opplever så stor forskjell på kontroll mellom forsterkere ennå jeg ikke en gang kjører de lunkne? Dempefaktor?
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler deg å ta en titt på UCD2k også. Der er iallfall godt med reserver
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hehe du er rablende gal. Meget værre end mig. Ser spændende ud :)
    Kom plutselig på at, skulle du ta turen opp til det kalde nord igjen,(du har jo vært hos LMC) kan du jo svippe innom og ta galskapen i nærmere ettersyn. Vi har jo Fjordline som omtrent lander på trappene her.

    Mvh-
    Tor
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har snoka litt rundt over alt for et eventuelt kjøp av sub-forsterkere. Ringt Morten (EHED)i da også, fikk en liten reprimande der, for min utroskap.
    Er veldig usikker på hva jeg skal velge - må kjenne litt på mavefølelsen min.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.855
    Antall liker
    8.841
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Kan du stue den bort....i så fall Crown ITECH!

    Mvh
    OMF
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Kan sikkert låne fjøla mi med Anaviews... både AMS 1000 og 0100 i både stereo og mono konfig.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kan sikkert låne fjøla mi med Anaviews... både AMS 1000 og 0100 i både stereo og mono konfig.
    Takker for tilbudet men jeg får bare skaffe meg en forsterker - er ikke verre en det. Har best mavefølelse for Anaview ALC1000-1300 akkurat nå, men som vinglepetter kan dette fort forandre seg.
    Forvrengning er forholdsvis lav i bassen
    Uten-navn.pnganaview.jpg
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Pluss 1 for crown itech. Desidert den beste bassforsterkeren jeg har hørt. Dønn kontroll på alt. Bruker en til å drive 4 tapped horn til pa riggen min. Brukte de på miles før ncore kom i hus og i bassen er de to forsterkerne dønn like..under 100hz synes jeg nesten itechen vinner pga kontrollen den har.
    Den må dog stå i et annet rom ettersom viftene bråker en del. Dersom dette er noe som kunne vært interessant så kunne du eventuelt ha lånt en eller 2 av meg for å teste. De har i tillegg innebygget dsp og aes/ebu innganger, og dacen er top notch, så du behøver nødvendigvis ikke å bruke noen kanaler på auroraen dersom du skulle ha litt få innganger der.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Tja, da er vel anaview eller hypex 2k de opplagte kandidatene her vil jeg si. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    For tolv dager siden sendt jeg en forespørsel om fresing av plater til Trestokken snekkerverksted, og jeg ringte igjen for to dager siden, da skulle han ta tak i det med en gang han kom hjem. Har fortsatt ikke hørt noe. Har derfor levert stafettpinnen over til Jan Bakken så får vi se hvem som responderer først. Er egentlig ikke så nøye på pris så lenge det vises litt normal kundebehandling.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Nytter ikke å levere dårlig service i 2016 til brukere av HFS.
    DET ryktet sprer seg raskt....
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Et kort negativt svar er bedre en ingen svar. Og ikke svare, blir å holde folk for narr.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Bakken fikser saken helt sikkert! Jeg holder også på med et Anaview prosjekt. Er spent på hva de kan bidra med i alle ledd her. Slengte på et par AMS0100 moduler også for å teste mot F5Turboene mine.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.854
    Antall liker
    10.688
    Torget vurderinger
    10
    Byggmester Bob Bakken fikser det.
    Enda en fordel med B er at han har HiFi kompetanse og er en god sparringspartner på tekniske løsninger.
    Etter det jeg vet har B vært delaktig i svært mange av de beste horn DIY systemene i Norge.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja, håper det. Hadde jo vært moro med litt lyd igjen.
    Forøvrig er jakten på sub-amper over:)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Snakket med Bakken, og hvis alt går etter planen freser han platene mine innen en fjorten dagers tid
    Siden jeg har oppført meg eksemplarisk så fikk jeg forsterker-ønsket oppfylt.:) Det ble Anaview ALC1000-1300
     
    Sist redigert:

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Hei!
    Et lite spørsmål om hjørneabsorbenter; Ser du bygde med en kombo av akustikkplate og vanlig mineralull. Hvorfor valgte du å sette en akustikkplate ytterst, og ikke bare mineralull?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fikk kjøpt et parti akustikk plater til en latterlig lav pris, så jeg brukte de ytterst for en enkel avsluttet finish. Har ikke tatt målinger, men tror vel det er liten forskjell på om de siste 10 cm er fylt opp med en annen type isolasjon.

    PS. Platene fra Bakken er forresten ferdig :)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Takk. Er noen hjørner som skal behandles her i huset, og tenkte en litt høyere densitet i front kanskje gir en viss membraneffekt.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Vaffelplatene ferdig ja. Da blir det åpen vaffeldag snart da?
    Stavekontrollen tvinger meg til vaffler, men det greit det.
    Baffler smaker sikkert ikke så godt.
    Er det kun bafflene som står igjen? Er alt annet forberedt og på stell med lydkort og diverse?
    Blir godlyd snart da?
    Du er vel utålmodig nå.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Vaffelplatene ferdig ja. Da blir det åpen vaffeldag snart da?
    Stavekontrollen tvinger meg til vaffler, men det greit det.
    Baffler smaker sikkert ikke så godt.
    Er det kun bafflene som står igjen? Er alt annet forberedt og på stell med lydkort og diverse?
    Blir godlyd snart da?
    Du er vel utålmodig nå.
    Går nok litt tid ennå, Bafflene skal jo ha noen strøk med maling. Dac'en ligger klar i Oslo for avhenting. Venter fortsatt på levering av Subb ampene, men der har jeg en reserveløsning hvis det tar for lang tid.
    Ellers er interessen for hobbyen så nære den rødmarkeringen som indikerer totalt stopp, at jeg selv er litt spendt på hvordan dette ender. Anlegget vil bli gjort ferdig, men bidraget framover på sentralen er jeg mer usikker på, men blir lyden som jeg håper, blir jeg vel høy på meg selv igjen og gleden er tilbake. Hifi-interessen er som en sinuskurve, musikkinteressen er som en frekvenskurve:)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.391
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Forhåpentligvis som dine vanlige frekvenskurver uten fallende målkurve:) Kanskje en tur i slukoteket vil gi en vitamininnsprøytning.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blir spennende å se hva du finner på. Spent på om dacen gir et tilsynelatende "usynlig" løft hos deg og.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Blir spennende å se hva du finner på. Spent på om dacen gir et tilsynelatende "usynlig" løft hos deg og.
    Håper å løfte på det siste sløret, skal jo være ekstremt transparent denne dacen. Litt synd er det jo at vi da legger på Audiolense-sløret;)

    Da ligger forresten alle platene til høyttalerne, dacen og alle Anaview modulene på stuebordet - gjør som Steinost jeg, siden Kjerringa jobber oppe på Rauland hele vinteren.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, ja det er klart. Du trenger MYE å gå på når du introdusere sånne slørete saker. :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Da ligger forresten alle platene til høyttalerne, dacen og alle Anaview modulene på stuebordet
    Bilde? :D
    Det var godt du minte meg på det. Er på Rauland sammen med min fru og der er også kamera. Er en elendig fotograf og burde vel egentlig ikke lagt pølsene mine på dette kamera, men det blir litt bedre en med mobilkamera. Skal hjem senere i dag så kanskje et det kommer et bilde i kveld
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Fikk du bilde på mms av monoblokkene mine?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn