8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har et spørsmål til de som har målt en del. Hvordan vil dere tolke denne ETC målingen? Her er den ene siden målt fra bunnen og opp til 1KHz. Det er et 24db filter ved 600 Hz. Til å være målt så kort opp i frekvens synes jeg det ser bra ut. Har noen andre prøvd å måle bare opp til 1kHz?
    ETC ob.jpg
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Du må bruke filtrert ETC/impulse dersom du skal se hvordan det er i ulike frekvenser. Da kan du se hvor bredbåndet tiltakene er.

    Korrekte forvrengningmålinger krever litt å få til, men kan uansett være morsomt å se på selv om det kan diskuteres hvor hørbart det er. En Earthworks mic er garantert mye mer nøyaktig enn rimeligere micer. En USB mic er f.eks helt ubrukelig til forvrengningsmålinger.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    De nye bafflene skal bygges med samme bue som toppene har, og skal også ha samme utseende. Vil det se spinkelt ut å bruke samme tykkelse på rammen rundt(den grå kanten som er synlig fra front) eller vil det se bedre ut med en tykkere ramme, siden baffelens bredde er dobbelt av bredden på toppene?
    Uten navn.pngtegning.jpg kopi 2.jpg
     
    Sist redigert:

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Synes dette ser ryddig og pent ut, Tor.
    Har garantert ikke fått med meg alt - lurer derfor hvilke materialer du skal bruke på utsidene.
    God jul, forresten.
    BB
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.897
    Antall liker
    13.154
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Samme og ikke skalert opp
    God jul
    Mvh
    Leif
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Synes dette ser ryddig og pent ut, Tor.
    Har garantert ikke fått med meg alt - lurer derfor hvilke materialer du skal bruke på utsidene.
    God jul, forresten.
    BB
    MDF går jo fint i fresen din, gjør det ikke?:)

    God Jul til alle dere også

    Tor
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Alu BB, Alu, hva annet kan snekkeren bruke?:) Gleder meg til SA kan komme på besøk, jeg er klar for en ny referanse:)
    God jul!!!
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    God jul TA
    Godt og se progresjon her... 2016 blir året da hønn kommer inn her og :rolleyes:

    /JR
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Siden det er Jul og den sentimentale grensen er på minimumsnivå kan jeg vel innrømme at jeg har sett på den nye reviderte og digitaliserte versjonen av "Tre nøtter til Askepott" og at jeg har sett den gamle versjonen noen:) ganger. Opplevde det som ganske annerledes faktisk og se den i et fargespekter som for meg virker mer ekte - ikke udelt positivt i første omgang, men det er vel slik med forandringer at det må fordøyes. Ikke sikker på om jeg hadde opplevd den motsatt vei på samme måten, altså sette den nye versjonen mange ganger for så å se den gamle litt nedtonet og grå utgaven.
    Fra en som mener digital media er komme så langt at den er analogt overlegent - i hver fall i bildesammenheng;)
    Skål for at verden går framover.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God jul TA! Alltid spennende å se hva du holder på med og dessuten dumt å la være.
    Kos dere
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takk Atle, og God Jul til dere også:)
    Synes selv det er spennende å prøve nye ting. Tror jeg havner opp med en slags hybridløsning av en dipol.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Var også over til naboen å kikket litt, Prolyd og Lydrommet ligger jo bare et seinkast i fra hverandre.
    Der har de jo det spennende merket Trinnov og mye annet snadder også.
    Fikk da anbefalt en flerkanals dac fra Prism da jeg spurte om en skikkelig god dac. En meget dyr sak som kostet over 100k

    Sa det var i dyreste laget og at jeg hadde vært nede hos konkurrenten og kikket på Lynx, han svarte resolutt "ja den er helt på Prism nivå" - ikke helt som å høre hifi-selgerne nede i byen

    Prism. ADA-8XR multi-channel modular AD/DA converter


    ada8xr_fp_2k.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Betegnende å observere at profolket må ha enda MINDRE fingre enn oss amatører....
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.231
    Antall liker
    6.332
    Kult 8x, gleder meg masse til å se hvordan lydkort\dac-opplegget hos deg fungerer i praksis.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Skissene ser jo helt konge ut TA, go for it og takk for sist og godt nytt år!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Skissene ser jo helt konge ut TA, go for it og takk for sist og godt nytt år!
    Jo takk for sist og Godt Nytt År til deg og dine.

    Skissene er veldig enkle, laget i fantastiske paint;) men gir greit inntrykk av hvordan dette blir.
    Min bror har tegnet dette med Inventor så jeg legger ut 3D av kontruksjonen så fort jeg får de målsatte tegningene over hit
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Som gammel håndtverker vet jeg at det er en heftig fremgang for en snekker å gå fra tømmerblyant/baksida på en Norcem sekk i spisebrakka og til Paint på pc'en :D

    Men nå er jula over, du har fått elementer, du har laget skisse, du kan ikke lenger komme med alskens unnskyldninger... når blir det FERDIG lyd??
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Jo, men du trenger en "doja i arslet" med jevne mellomrom - akkurat som meg. Ellers blir det ikke fremdrift!
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Spør de som forstår seg på fresing. Er denne mye arbeidet for en fireakslet CNC?
    Uten navn.jpg PK 2.jpg
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Helt lukket blir det nok ikke. Bakvegg blir kanskje en 10-15cm flexi A eller en 10cm akustikkplate fra rockwool. Her må det prøves litt mer, men det lille jeg har prøvd var veldig positivt.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Driver med litt selvopplæring i Audiolense og ser det dukker opp mange mulige innstillinger for korreksjonsfiltre. Har noen av de som har prøvd dette i lengre tid, en mulighet for å si noe om hvilken fasiliteter som passer best for forskjellige frekvensområder. Noe tips for å korte ned veien litt:)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har jo holdt på en stund med Audiolense, men skjønner fortsatt ganske lite. Det sier nok mer om meg enn Audiolense.
    Begynn med default innst. i korr.prosedyrer. Jobb mye med targetkurver og følg med på hvordan impulserespons og groupdelay slår ut på simulasjon.
    Det at fekvensrespons kan se fin ut på simuleringer trenger IKKE å bety at det låter bra. Det har jeg erfart flere ganger, men det er nok fordi jeg har gjort noe feil et sted. Mange usynlige grøfter å snuble i (iallefall for meg) ..bruk hodelykt:p
    Jeg har ikke nok kunnskap her, men tipper at siden du har såpass bra lytterom er det kanskje nok med korte tidsvinduer i korr.prosedyre, aner ikke.
    Spør Bx.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Metoden jeg bruker er å bruke så korte filtre som mulig for å oppnå target. Begynner kun med justering av frekvensfiltre og target.
    Siden overgangen på filterlengden mellom justeringspunktene går gradvis er midtfrekvensen god å bruke som justeringspunkt hvis du for eksempel har lange filtre i bass og ønsker kortere filtre i mellomtonen. Kan gi store utslag om denne står på 100 eller 150hz.
    Mitt inntrykk er at de fleste bruker for lange filtre. Jeg synes en minimalistisk tilnærming fungerer best over 80-90hz og ender sjelden på over 1-2 perioder både frekvens og TTD. Lengre TTD gir alltid en litt slankere lyd så da er det ofte en aveining om man skal gi mer nivå i target eller mindre TTD. Små justeringer gir store utslag.
    Vær nøye med å følge naturlig avrulling i topp og bunn. Heving eller for bratte avrullingene betyr preringing.

    Bruker minimumsfasetarget. Da følger fasen frekvenstarget istedet for å ha en en uavhengig egen target. Linjærtarget gir typisk DSP lyd synes jeg.
    Eksprimenter med maks hvor mye utslag i db korreksjonen skal gjøre. Begynn på 0 og gå oppover.

    Blir mye finlytting, men for meg var det en fasinerende periode. Det fine er at man enkelt kan sammenligne de ulike filtrene med hverandre.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Takker for nyttig info, synes jeg forstår litt mer for hver dag. Skal virkelig bli spennende å begynne for alvor, med egne målinger og sånt
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Blir lekkert dette her! Gleder meg til å høre hva du synes. Også morsomt å høre om erfaringen din fra profflyd gutta. Litt mer no nonsense tilnærming der er min erfaring også. Hvor stor forskjell på prism og den lynx dacen vet jeg ikke, men for min del er det antagelig ikke nok til å forsvare det vanvittige prishoppet.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Metoden jeg bruker er å bruke så korte filtre som mulig for å oppnå target. Begynner kun med justering av frekvensfiltre og target.
    Siden overgangen på filterlengden mellom justeringspunktene går gradvis er midtfrekvensen god å bruke som justeringspunkt hvis du for eksempel har lange filtre i bass og ønsker kortere filtre i mellomtonen. Kan gi store utslag om denne står på 100 eller 150hz.
    Mitt inntrykk er at de fleste bruker for lange filtre. Jeg synes en minimalistisk tilnærming fungerer best over 80-90hz og ender sjelden på over 1-2 perioder både frekvens og TTD. Lengre TTD gir alltid en litt slankere lyd så da er det ofte en aveining om man skal gi mer nivå i target eller mindre TTD. Små justeringer gir store utslag.
    Vær nøye med å følge naturlig avrulling i topp og bunn. Heving eller for bratte avrullingene betyr preringing.

    Bruker minimumsfasetarget. Da følger fasen frekvenstarget istedet for å ha en en uavhengig egen target. Linjærtarget gir typisk DSP lyd synes jeg.
    Eksprimenter med maks hvor mye utslag i db korreksjonen skal gjøre. Begynn på 0 og gå oppover.

    Blir mye finlytting, men for meg var det en fasinerende periode. Det fine er at man enkelt kan sammenligne de ulike filtrene med hverandre.
    Kjempemessig at du tar deg tid til litt voksenopplæring. Enig i at det lønner seg med korte filtre, men hvor mange perioder har du kommet til som et bra alternativ under 80 Hz?
    Når det kommer til prering suppression, hva har du av erfaring der?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Prering supression fungerer som regel ikke så bra. Det er som regel bedre å bare korte ned ttd vinduet. Jeg har ellers inntrykk av at Atle har god styring på dette, så han er absolutt verdt å lytte til.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Metoden jeg bruker er å bruke så korte filtre som mulig for å oppnå target. Begynner kun med justering av frekvensfiltre og target.
    Siden overgangen på filterlengden mellom justeringspunktene går gradvis er midtfrekvensen god å bruke som justeringspunkt hvis du for eksempel har lange filtre i bass og ønsker kortere filtre i mellomtonen. Kan gi store utslag om denne står på 100 eller 150hz.
    Mitt inntrykk er at de fleste bruker for lange filtre. Jeg synes en minimalistisk tilnærming fungerer best over 80-90hz og ender sjelden på over 1-2 perioder både frekvens og TTD. Lengre TTD gir alltid en litt slankere lyd så da er det ofte en aveining om man skal gi mer nivå i target eller mindre TTD. Små justeringer gir store utslag.
    Vær nøye med å følge naturlig avrulling i topp og bunn. Heving eller for bratte avrullingene betyr preringing.

    Bruker minimumsfasetarget. Da følger fasen frekvenstarget istedet for å ha en en uavhengig egen target. Linjærtarget gir typisk DSP lyd synes jeg.
    Eksprimenter med maks hvor mye utslag i db korreksjonen skal gjøre. Begynn på 0 og gå oppover.

    Blir mye finlytting, men for meg var det en fasinerende periode. Det fine er at man enkelt kan sammenligne de ulike filtrene med hverandre.
    Kjempemessig at du tar deg tid til litt voksenopplæring. Enig i at det lønner seg med korte filtre, men hvor mange perioder har du kommet til som et bra alternativ under 80 Hz?
    Når det kommer til prering suppression, hva har du av erfaring der?
    Skulle da bare mangle. Usikker på hvor overførbare erfaringene er fra oppsett til oppsett, men da har du hvertfall min oppskrift.
    Under 80 hz er min erfaring at det kommer an på rommet, kvaliteten på målingen og hvor godt du treffer med avrullingen med target. Tipper du kan strekke den til 15 perioder uten problemer. Jeg velger den gatingen som gir den beste overgangen til mellomtonen. Eksprimenter litt med lengre TTD vinduer enn frekvensvinduer også.
    Man finner ofte nye metoder ved å eksprimentere uten den logiske sansen tilkoblet, så det kan jeg anbefale.
    Som (JediMaster) BX skriver så er vel Pre r supp suboptimalt, men for de med vanskelige utgangspunkt kan det gjøre kompromisset mindre.
    Lykke til!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.852
    Antall liker
    4.281
    Prering suppression A er i prinsippet uten kompromisser. Det eneste den gjør er å kansellere pre-ringing. Men den er prisgitt akustikk og hardware.

    Høyttalermembraner jobber over tid med noe som ikke skal være hørbart. Jeg tror det skal gunstig akutikk og eksepsjonell hardware til for at det skal fungere i praksis - hvis det overhodet har noe for seg. Så dette burde jo være et godt anlegg å teste det på.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    På tide å få de siste forsterkere på plass
    Lurer på om ikke jeg skal gå for fire ALC1000 til mine subber Går det greit med med dette oppsettet? To forsterkere på hver side som hver driver to elementer.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    På tide å få de siste forsterkere på plass
    Lurer på om ikke jeg skal gå for fire ALC1000 til mine subber Går det greit med med dette oppsettet? To forsterkere på hver side som hver driver to elementer.
    Hehe du er rablende gal. Meget værre end mig. Ser spændende ud :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn