8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tipper mockup baffelen er havnet på bålet allerede og at nye er underveis, ....eller?
    B
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Her forhastes det ikke, så noe lyd før godt ut i 2016 blir det nok ikke. Har skissert ut endelige baffler, så skal bare få bror eller emo til og legge det inn i et tegneprogram som eventuelt kan styre en CNC fres.
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    8 ganger'n er en levende manifestasjon av tålmodighet;) du skulle vært forsker Tor! (på en måte er du vel det...)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Achtmal er ekstremt impulsiv bare han får noen uker på seg! God egenskap. Hvorfor løpe når du kan gå? Hvorfor gå når du kan stå? Hvorfor stå når du kan sitte? Hvorfor sitte når du kan ligge?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Ta en skarp en for meg også - ha en glad aften! HUSK, ikke noen form for elektriske sager i morgen..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ser ut som det går ganske bra med tenkt bruksområde på 60 til 4-500Hz på mine midbasser.
    Her en måling av frekvens og forvrngning i lytteposisjonen.
    Frekvens med dempet bakvegg.jpg

    f3.jpg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Har du en 1/24 måling fra 20-20000?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvorfor trenger du det? dette er uglattet - ingenting er bedre en det;)
    Edit: Du utvidet spørsmålet. Jeg har til nå jobbet for å få til middbassen så godt som mulig. Står igjen et par ting til som må prøves før jeg begynner å sy dette sammen
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er vant til å lese 20-20000. Burde kanskje venne meg til å bruke et smalere vindu :)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det der ser jo veldig lovende ut. Er det uten noen korreksjon også?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jøss, alle forhold ligger m.a.o. til rette for et gnistrende godt oppsett.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har vært i kontakt med Trestokken Snekkerverksted angående fresing av baffler med vinger. Ser ut som det kan gå i orden ganske tidlig på nyåret.
    Påse dette Tor.
    Når de freser så har de det med å frese i stepp nedover i plata.
    Få de til å grovkjøre platene så de kan frese med siden av fresen til slutt, eller kappe de på 1 cm overmål.
    Mine kasser ble frest i stepp, dette påpekte jeg for dem.
    Det blir et mye flottere kutt ved att de kjører på siden av fresen.
    Håper de har tatt lærdom av hva jeg har sagt til dem.
    men ellers var det bra fresing.
    De slet med att fresen pakket seg, det gjør den ikke med å frese på siden.

    Steinar.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har vært i kontakt med Trestokken Snekkerverksted angående fresing av baffler med vinger. Ser ut som det kan gå i orden ganske tidlig på nyåret.
    Påse dette Tor.
    Når de freser så har de det med å frese i stepp nedover i plata.
    Få de til å grovkjøre platene så de kan frese med siden av fresen til slutt, eller kappe de på 1 cm overmål.
    Mine kasser ble frest i stepp, dette påpekte jeg for dem.
    Det blir et mye flottere kutt ved att de kjører på siden av fresen.
    Håper de har tatt lærdom av hva jeg har sagt til dem.
    men ellers var det bra fresing.
    De slet med att fresen pakket seg, det gjør den ikke med å frese på siden.

    Steinar.
    Hei!

    Jeg har vært med litt og frest med CNC hos Trestokken, har fått kutta en god del høyttalere der. Jeg vet ikke hva du og Kjell Eivind kom frem til mht fresing av plater, men skulle jeg ha gjort det slik du ønsker så hadde det nok blitt en god del dyrere. Hvis man skal CNC-frese på overmål, så går det mye tid. Over dobbelt så lang tid, vil jeg tro. Hver ferdige plate frest på overmål med step må festes i egen jigg, eller skrus fast, og så må CNCmaskinen nullstilles, så kan man ta inn til korrekt mål langs hele dybden av plata. Det blir MYE arbeid. Og det blir DYRT. Men selvsagt litt penere, jeg ser jo den.

    Man kan jo også ta platene på step en-to mm på overmål, og siden renskjære/pusse selv. Det vil ikke øke prisen, vil jeg tro.

    Men får du en grei pris som du kan godta, så for all del. Ingenting er umulig etter det Kjell Eivind på Trestokken har sagt...:)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Har jeg valgt et navn så får jeg holde meg til det. Ble født på sentralen med navnet 8x12_TOM, og kommer til å forlate stedet med samme navn.
    OK. Basert på dine nye planer synes jeg bare at det ble litt misvisende, og ikke minst lite ambisiøst :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Achtmal er mitt kjælenavn på deg det, Achtmal!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.518
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    Den var rå! Definitivt SlukApprobert!

    Paintmaster Sense - skikkelig rap name! Mye bedre avatar enn et dødskjedelig element...
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Har vært i kontakt med Trestokken Snekkerverksted angående fresing av baffler med vinger. Ser ut som det kan gå i orden ganske tidlig på nyåret.
    Påse dette Tor.
    Når de freser så har de det med å frese i stepp nedover i plata.
    Få de til å grovkjøre platene så de kan frese med siden av fresen til slutt, eller kappe de på 1 cm overmål.
    Mine kasser ble frest i stepp, dette påpekte jeg for dem.
    Det blir et mye flottere kutt ved att de kjører på siden av fresen.
    Håper de har tatt lærdom av hva jeg har sagt til dem.
    men ellers var det bra fresing.
    De slet med att fresen pakket seg, det gjør den ikke med å frese på siden.

    Steinar.
    Hei!

    Jeg har vært med litt og frest med CNC hos Trestokken, har fått kutta en god del høyttalere der. Jeg vet ikke hva du og Kjell Eivind kom frem til mht fresing av plater, men skulle jeg ha gjort det slik du ønsker så hadde det nok blitt en god del dyrere. Hvis man skal CNC-frese på overmål, så går det mye tid. Over dobbelt så lang tid, vil jeg tro. Hver ferdige plate frest på overmål med step må festes i egen jigg, eller skrus fast, og så må CNCmaskinen nullstilles, så kan man ta inn til korrekt mål langs hele dybden av plata. Det blir MYE arbeid. Og det blir DYRT. Men selvsagt litt penere, jeg ser jo den.

    Man kan jo også ta platene på step en-to mm på overmål, og siden renskjære/pusse selv. Det vil ikke øke prisen, vil jeg tro.

    Men får du en grei pris som du kan godta, så for all del. Ingenting er umulig etter det Kjell Eivind på Trestokken har sagt...:)
    Er ikke maskinen hans med vakuminnfesting? når man skal ha rette plater tror jeg ikke det går så mye mer tid med å kappe de først så frese rundt etterpå.
    Det kuttet rundt tar veldig kort tid kontra stepp fresing.
    Frese rund blir på få 1/100 nøyaktighet step innenfor noen 1/10 deler.
    Han er så billig i utganspuntet så det tror jeg jeg ville betalt exstra for.
    Denne type jobbbing har jeg jo selv drevet med i 27 år
    Jeg måtte finjustere før jeg monterte, det skal ikke være nødvendig når man kjører i en CNC maskin.

    Steinar.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    FR og forvregning måler jo helt nydelig, så dette blir spennende!! :D
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    FR og forvregning måler jo helt nydelig, så dette blir spennende!! :D
    Takker for det og egentlig litt overrasket over at ingen har kommentert denne målingen av forvrengning.
    Har kikket litt på målingene av forvrengning av oppsettene til Retep og thohaug, rom som også er dempet minst like mye som mitt eget. Der ligger det typisk på mellom 40-45 db nede, og kanskje i nærheten av -50 db på det meste/minste.
    Her har jeg -50 db der det forvrenger mest og ned mot -63 db der det er minst forvrengning.
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Ja, in-room er jo det helt utmerket. -50 db er vel rundt 0.3%, og -63 db havner vel rundt 0.07%, om jeg ikke regner helt feil...
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja, in-room er jo det helt utmerket. -50 db er vel rundt 0.3%, og -63 db havner vel rundt 0.07%, om jeg ikke regner helt feil...
    Ja det er vel ikke så ille det når en satser på ting som, etter noen danskers synspunkt, forvrenger 100 %;)

    Når det kommer til høyttalere er det masse kompromisser med alle typer løsninger, det gjelder bare å jobbe for og minimere kompromissene og få fram de gode sidene ved valgt løsning.
    Var forresten inne å så på tråden din. Fantastisk flott bygg det der:) og en like flott forvrengnings måling som min egen:p
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    FR og forvregning måler jo helt nydelig, så dette blir spennende!! :D
    Takker for det og egentlig litt overrasket over at ingen har kommentert denne målingen av forvrengning.
    Har kikket litt på målingene av forvrengning av oppsettene til Retep og thohaug, rom som også er dempet minst like mye som mitt eget. Der ligger det typisk på mellom 40-45 db nede, og kanskje i nærheten av -50 db på det meste/minste.
    Her har jeg -50 db der det forvrenger mest og ned mot -63 db der det er minst forvrengning.
    Har vært hos Retep og thohaug, du har vel litt mer membranareal enn disse og derfor også lavere forvrenging?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    FR og forvregning måler jo helt nydelig, så dette blir spennende!! :D
    Takker for det og egentlig litt overrasket over at ingen har kommentert denne målingen av forvrengning.
    Har kikket litt på målingene av forvrengning av oppsettene til Retep og thohaug, rom som også er dempet minst like mye som mitt eget. Der ligger det typisk på mellom 40-45 db nede, og kanskje i nærheten av -50 db på det meste/minste.
    Her har jeg -50 db der det forvrenger mest og ned mot -63 db der det er minst forvrengning.
    Har vært hos Retep og thohaug, du har vel litt mer membranareal enn disse og derfor også lavere forvrenging?
    Åssen kan det ha seg at Elemental har nesten like lav forvrengning som meg da.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    FR og forvregning måler jo helt nydelig, så dette blir spennende!! :D
    Takker for det og egentlig litt overrasket over at ingen har kommentert denne målingen av forvrengning.
    Har kikket litt på målingene av forvrengning av oppsettene til Retep og thohaug, rom som også er dempet minst like mye som mitt eget. Der ligger det typisk på mellom 40-45 db nede, og kanskje i nærheten av -50 db på det meste/minste.
    Her har jeg -50 db der det forvrenger mest og ned mot -63 db der det er minst forvrengning.
    Har vært hos Retep og thohaug, du har vel litt mer membranareal enn disse og derfor også lavere forvrenging?
    Åssen kan det ha seg at Elemental har nesten like lav forvrengning som meg da.
    Det spørsmålet tror jeg at noen andre må svare på :)
     

    Elemental

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.05.2011
    Innlegg
    158
    Antall liker
    160
    Blir jo som å sammenligne epler og bananer da ;) Jeg har målt ved 80 db, du ved 95. Det er jo en markant forskjell! Hos meg er jo ting bygget for å fylle en liten stue i en blokkleilighet, type 75-85 db nærfelts-ish lytting.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Man må huske på at forvrengningsmålinger i et rom er påvirkelige, dvs. man klarer ikke å isolerere høyttalernes forvrengning alene spesielt godt. Og mikrofonen spiller ganske mye inn.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    629
    Antall liker
    2.717
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Har vært i kontakt med Trestokken Snekkerverksted angående fresing av baffler med vinger. Ser ut som det kan gå i orden ganske tidlig på nyåret.
    Påse dette Tor.
    Når de freser så har de det med å frese i stepp nedover i plata.
    Få de til å grovkjøre platene så de kan frese med siden av fresen til slutt, eller kappe de på 1 cm overmål.
    Mine kasser ble frest i stepp, dette påpekte jeg for dem.
    Det blir et mye flottere kutt ved att de kjører på siden av fresen.
    Håper de har tatt lærdom av hva jeg har sagt til dem.
    men ellers var det bra fresing.
    De slet med att fresen pakket seg, det gjør den ikke med å frese på siden.

    Steinar.
    Hei!

    Jeg har vært med litt og frest med CNC hos Trestokken, har fått kutta en god del høyttalere der. Jeg vet ikke hva du og Kjell Eivind kom frem til mht fresing av plater, men skulle jeg ha gjort det slik du ønsker så hadde det nok blitt en god del dyrere. Hvis man skal CNC-frese på overmål, så går det mye tid. Over dobbelt så lang tid, vil jeg tro. Hver ferdige plate frest på overmål med step må festes i egen jigg, eller skrus fast, og så må CNCmaskinen nullstilles, så kan man ta inn til korrekt mål langs hele dybden av plata. Det blir MYE arbeid. Og det blir DYRT. Men selvsagt litt penere, jeg ser jo den.

    Man kan jo også ta platene på step en-to mm på overmål, og siden renskjære/pusse selv. Det vil ikke øke prisen, vil jeg tro.

    Men får du en grei pris som du kan godta, så for all del. Ingenting er umulig etter det Kjell Eivind på Trestokken har sagt...:)
    Er ikke maskinen hans med vakuminnfesting? når man skal ha rette plater tror jeg ikke det går så mye mer tid med å kappe de først så frese rundt etterpå.
    Det kuttet rundt tar veldig kort tid kontra stepp fresing.
    Frese rund blir på få 1/100 nøyaktighet step innenfor noen 1/10 deler.
    Han er så billig i utganspuntet så det tror jeg jeg ville betalt exstra for.
    Denne type jobbbing har jeg jo selv drevet med i 27 år
    Jeg måtte finjustere før jeg monterte, det skal ikke være nødvendig når man kjører i en CNC maskin.

    Steinar.
    Han har vakuminnfesting bare på fresestål. Alt av plater som skal freses må festes manuelt enten i jigg eller være skrudd fast i skjærebordet. Det er derfor dette vil ta lang tid. Hvis man bare skal kutte noen få plater så vil det naturligvis gå med mindre tid, men alt må altså festes på skjærebordet igjen manuelt, og CNCen må nullstilles for hver plate. I tillegg kan man egentlig ikke bygge en hurtigjigg for dette, siden mange av platene i en høyttaler som regel er helt forskjellige.

    En av grunnene til at det er rimelig hos Trestokken er at han kan legge en hel plate på fresen og la maskinen gå til alle delene er utfrest. I mellomtida kan han gjøre andre ting. Han har to freser som kjører samtidig og har veldig mye utfresing av helt andre ting. Når delene er ferdige er det bare å flatpakke de for levering, enkelt og greit.

    Nesten alt av det jeg har fått levert er kjørt med step, og jeg har vært fornøyd. Det har vært noen tilfeller med problemer med lagere på noen motorer, og innfesting av plater, da har det blitt unøyaktigheter på steppene. Da må man kjøre på nytt, eller bare kreve nye deler.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Man må huske på at forvrengningsmålinger i et rom er påvirkelige, dvs. man klarer ikke å isolerere høyttalernes forvrengning alene spesielt godt. Og mikrofonen spiller ganske mye inn.
    Kanskje det er der det ligger, jeg har jo en ganske påkostet mikrofon - Earthworks M30.
    Kan faktisk måle ennå 10 db høyere uten at forvrengningen stiger vesentlig.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn