8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Groundsound er nok ikke siste versj i låta nei, langt fra. Men likevel så transparrant at forumfrender har droppet både esoteriske preer og duelundfilter til fordel for aktiv deling. Dette sier både alt og ingenting, man kjenner selv sitt anlegg og preferanser best og man må strengt talt operere ut fra dette.

    Leif må gjerne forkynne sine analoge filtre med tilhørende god demonstrasjon som jeg kan forkynne aktivt med ditto demonstrasjon.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har hørt GS og den låt da helt ok. Dog har den graverende mangler i funksjonalitet, så for meg er noe sånt helt utelukket.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    8x12" = T-Rex

    8x24" = Spinosaurus, eller Indominus Rex fra jurassic World

    Kjøpte Jurassic World på blueray, kule effekter.
    Men7-åringen blei litt redd.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg mener ikke å forkynne
    jeg bare sier at jeg hittil bare har hørt gladpacklyd via dsp
    om du har noe annet, er det jo topp og jeg kommer gjerne, men de gangene jeg har spurt, sier du at du kommer tilbake når du er klar
    det er vel en stund siden sist jeg spurte
    btw har jeg aldri hørt SLOB heller, for han kan aldri....:rolleyes:
    mvh
    Leif
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hørt GS og den låt da helt ok. Dog har den graverende mangler i funksjonalitet, så for meg er noe sånt helt utelukket.
    Vil bare nevne at det virker som Groundsounden er levert med ulike buffre. Eller noen har i alle fall endret dette selv.

    Hadde satt pris på om du vil teste min DLCP en gang og sammenligne den med DAADen din. Men kanskje best å vente til den FIR filtre kommer.
     
    D

    Dåbbel J

    Gjest
    Du forkynner leif... når du har gjort et fremsteg, så er det alltid det beste, og alle andre må oxo ha det....
    Les historikken din og se selv...

    Selv skal jeg legge inn et bud på Slukets komplette Tivoli anlegg :D
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har hørt FAT SLOB. Det topper alt jeg har hørt av bass systemer, men jeg har ikke hørt ekte horn bass eller tapped horn.

    Har lyst å bygge mini SLOB.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Du forkynner leif... når du har gjort et fremsteg, så er det alltid det beste, og alle andre må oxo ha det....
    Les historikken din og se selv...

    Selv skal jeg legge inn et bud på Slukets komplette Tivoli anlegg :D
    jeg har aldri sagt at noe er det beste, men at jeg liker det
    bortsett fra tape som kilde da.....:cool:
    jeg gjør i alle fall fremsteg...men det trengs noen tilbakesteg for å gjøre fremsteg....
    mvh
    Leif
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    da skal jeg slutte med å forkynne.....
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Synes det er hyggelig å kunne slenge litt med leppa i all useriøsitet. Vi er nok mer enige enn uenige i det store bildet og har nok også både en og annen ting å lære hverandre om vi lot stoltheten ligge litt:)
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Groundsound er nok ikke siste versj i låta nei, langt fra. Men likevel så transparrant at forumfrender har droppet både esoteriske preer og duelundfilter til fordel for aktiv deling. Dette sier både alt og ingenting, man kjenner selv sitt anlegg og preferanser best og man må strengt talt operere ut fra dette.

    Leif må gjerne forkynne sine analoge filtre med tilhørende god demonstrasjon som jeg kan forkynne aktivt med ditto demonstrasjon.
    Tror hovedårsaken til at dsp har hatt så stor suksess er at høyttaleren helt klart er det dårligste leddet i kjeden, dsp gir mulighet for å skru ting på plass på en overlegen måte og i tillegg også fjerne en del romproblematikk.
    Analoge aktive og passive filtre blir jo helt parkert her og ting må være mye mer "på stell" naturelt - HVIS så - stiller det seg mer likt, men hvem har fasekorrekte/frekvenslineære høyttalere i et rom som ikke trenger korreksjon ?
    Jeg kan bare komme på 1
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Sant.

    En annen ting. Leif sikter til gladpack-lyden. Jeg har også hørt denne i enkelte DSP'ede anlegg uten at jeg nødvendigvis tilegner den DSPen. Mener selv jeg ikke har denne i mitt oppsett.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    har opplevd den spesielt der det gjøres for mye korreksjoner ala notcher etc...hos en annen kompis ble det bare bedre og bedre desto mindre vi romkorrigerte
    tror det må brukes med stor forsiktighet for ikke ta gløden fra musikken...
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Jeg bruker heller ikke DSP til romkorreksjon foreløpig, prøver å begrense antall punkter så mye som mulig over schrøder eller hva nå de kaller katta. Prøver så godt jeg kan med mine kunnskaper til målinger å kun voice høyttaleren. Mener også dette låter bedre enn full on, hardcore korrigering av alle avvik.

    Men, dette kan vi kanskje diskutere i en annen tråd (gjerne min for den del) og lage plass for Tor nye hammere? Gleder meg vilt til fortsettelsen her, og det er kanskje ikke lenge til jeg kan prøvelytte?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva blir samlet membran areal opp t.o.m. mellomtone i dette oppsettet?
    Så vidt jeg vet er det 4x24" 3x15" og 4x6,5" pr. side.
    Bokstavelig talt, en vegg av lyd materie.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    sant
    men jeg har jo hørt nær tilsv mitt system med digital frontend, DCN 28 og trisser, og det er fortsatt endel å ønske seg imo
    dessuten er jeg ikke mye for å digitalisere hverken vinyl eller tape
    og skulle jeg hatt noe tilsvarende DCN ville jeg funnet en som er bedre....her finnes det sikkert mange alternativer i proff verdenen
    har ikke mye tro på den peanøtt store psu og dessuten har jeg etterspurt I2S inngang, men han er en sær danske som ikke vil utvikle/forbedre noe som helst
    ikke bruker han det beste av opamper heller....
    mvh
    L

    Denne diskusjonen minner meg om en morokrangel om hjulstørrelser i et sykkelforum, der noen postet en video for hvordan bli en "korrekt" stisyklist. Den inneholdt gullkornet:

    "Pick a wheel size - and be a dick about it!"

    Lett overførbart. :)

    Det finnes mange veier til Rom. Velg én!

    Alle anleggene det er snakk om her stoler i alle fall jeg på at ligger skyhøyt over gjennomsnittet likevel. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    60 db fall innenfor 200ms ned til 50 hz er ekstremt. Bare sånn hvis noen var i tvil om det.... :)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    En tanke fra sidelinjen ang DSP-diskusjonen her; Det er vel ikke sånn at to forskjellige oppsett med, la oss si Primare og Dynaudio VS B&W og Classè spiller helt identisk hvis man DSPer kurven paddeflat fra 20 til 20k hz, er det vel?
     

    northpole

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.11.2010
    Innlegg
    650
    Antall liker
    553
    Prøvd å spillt noe musikk eller er det foreløpig bare justering og måling?Er spent på det lyttemessige resultatet.:rolleyes:
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    En tanke fra sidelinjen ang DSP-diskusjonen her; Det er vel ikke sånn at to forskjellige oppsett med, la oss si Primare og Dynaudio VS B&W og Classè spiller helt identisk hvis man DSPer kurven paddeflat fra 20 til 20k hz, er det vel?
    Nei, absolutt ikke. Det er også flere andre faktorer enn lik frekvensrespons som skaper lydsignaturen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    I mitt rom og med min elektronikk og mine krav til nøytralitet, så må det litt testing til før jeg begynner å tråkle dette sammen. For store avvik i frekvensresponsen er for meg helt uaktuelt og ikke veldig spennende å lytte til heller. Lyden her kommer til å bli helt ekstremt bra ;)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.338
    Antall liker
    8.427
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Tviler ikke et nanosekund:)
    Vannfallet er bare med AE elementene.

    Steinar.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.057
    Antall liker
    2.846
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Jeg kan ikke fordra å se på ting jeg ikke forstår, kan noen linke til en god forklaring på hvordan en tolker et slikt vannfall ?
    Jeg liker ellers godt når det klines til og tenkes stort. Lykke til
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.610
    Antall liker
    1.719
    Sted
    Sandefjord
    Jeg kan ikke fordra å se på ting jeg ikke forstår, kan noen linke til en god forklaring på hvordan en tolker et slikt vannfall ?
    Jeg liker ellers godt når det klines til og tenkes stort. Lykke til
    Anse toppen som "idealimpuls" for signalet, og tidspunktet = t0 (nullpunkt)
    Det som skaper bakken fra topp er hvordan lyden henger i rommet ifht tid.
    Man ønsker så slett og fin "fjellside" så mulig og et visst fall (dB) innefor en viss tid.
    Kupert "fjellside" betyr at de forskjellige frekvensene lever kortere/lengre enn andre og at rommet fargelegger det høyttalerene har levert.
    Sånn røffly ;)
     

    januscp

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    800
    Antall liker
    339
    Torget vurderinger
    10
    Uten å kunne vri grafen i 3D, så er det litt vanskelig å pinpointe eksakt, men det er et pussig lite "høl" i grafen ved 58-59Hz og 180-200ms... lyden forsvinner og kommer igjen eller hva er det for noe rare greier? Noe av demperemediene dine eller?
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja de suger til seg litt for mye lydtrykk, så de må spytte det ut igjen;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hei, sikker deilig å få elementene i hus :)
    Kan du legge ut et bilde av de nye frontene?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    351670d1448913851-8x12_toms-anlegg-dsc_1254-3-.jpg


    Dette er kopiert fra #2807, men er vel en mockup.
    Tenker det ser litt mer snasent ut i ferdig versjon.
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Den smale dippen rundt 150 er muligens kansellering fra frontveggen? Dvs lyd fra baksiden som har gått i frontvegg og kommet tilbake ute av fase ift forroversignalet
    Det har du helt rett i. Har fått målt litt etter å ha skjøtet fire XLR kabler og brukt det som mikrofonkabel. Flyttet to absorbenter til frontvegg og vips så var hele dippen borte, pluss litt annet også. Etter noe flytting på remedier havnet resultatet innenfor +/- 5 db mellom 60-400hz uglattet - høyeste nivå lå ved 70 hz

    Frontvegg må til pers!
    Hva med stor felle over hele frontveggen dekket av f.eks masonittplate? eller diffusorer av f.eks. isopor eller hard EPS? da vil du jo beholde refleksjonene over 500hz for klangen sin del, samt få bukt med bassabsorpsjonen. Kunne vært en ide dersom du ikke har lyst til å ty til kommersielle løsninger.
    Går for 15cm demping (Rockwool) men 10 cm luft bak, på store deler av front vegg. Er det noen som vet nøyaktig hva som vil bli forskjell med en huntonitt hullplate foran, i forhold til uten?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    25cm Rockwool rett på vegg er bedre enn med luftrom bak btw. En huntonittplate vet jeg ikke, men en masonittplate vil begynne å reflektere rundt 500hz og oppover.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.519
    Antall liker
    102.835
    Torget vurderinger
    23
    KLØR du ikke etter å få på plass lyd snart, Achtmal? :D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn