8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    336
    Antall liker
    1.048
    Kan jo være belastende å ha Norges råeste vegg, tror ikke John Holmes alltid hadde det så lett heller. Men uansett, jeg er glad du kom ut av skallet og begynte å menge deg med oss småfolk. ❤
    Ja, en rolig og sjenert Sørlending som ikke gaper så høyt , må trå varsomt i løvens hule.
    Men det er jo egentlig veldig hyggelig her, så jeg trives 🥳
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.271
    Antall liker
    2.508
    Torget vurderinger
    1
    Tja, det ble tre forskjellige konserter på to forskjellige scener og alle hadde bedriten udefinert bass. Låter uten info under 80hz var delvis ok, men ikke noe mer, uansett er jeg glad for mine formstøpte øreplugger, tror det er tett på den beste innvestering jeg har gjort….

    spl.png



    dB.png
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Speiler i grunn den verden vi lever i for tiden. Masse bråk, lite substans
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Speiler i grunn den verden vi lever i for tiden. Masse bråk, lite substans
    Gjenspeiler kanskje lytteseansen i dag også. Ble spilt meget med vreng-gitar - jeg elsket det og den siste med Joe Satriani var jævlig kul.

    Takker gutta for en meget hyggelig dag. Ble noen timer med musikk og masse prat der jeg forsto omtrent halvparten. Har dårlig hørsel og danskeforståelse. ;)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Selv om ikke alt ble forstått like bra fikk jeg med med det viktigste. Kan unnskylde meg litt med at det ofte var lyd på anlegget og de danska glosene, i stor iver, kom ut i hundreogfemti.
    Begynte med en innstilling jeg synes har mye bra med seg, men som passer på lavt volum - gjerne det jeg selv lytter på til vanelig.
    På demo har det lett for at det løftes en smule, og da ble den litt for intens for de unge dansker. I hvert fall han ene ungsauen(43)
    Ble til at det meste ble spilt på en litt eldre target som funker bedre på litt høyere volum.

    Men jeg synes den nye targeten bør flikkes litt med siden jeg opplever den klart bedre på mange ting. Den vil få en behandling som vist under, men kanskje i mye mindre grad en det som er markert - vi begynner med 0,2 db justeringer.
    Ellers meget hyggelig og lærerikt å ha jordnære Danske DIY'ere med bakkekontakt på besøk. En god ting er jo at noe av klientellet må ty til tørking av tårer etter musikkavspilling - da er de rette følelsene der de bør være. Ble avsluttet med Tjajkovskij 1812 på det som er satt som maksvolum nå (den burde fått 5 db til)

    Takker så meget for en hyggelig lørdag der strakk seg over drøye 8 timer - ikke kjedelig et sekund.

    Mvh-
    Tor

    Denne skal finflikkes
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan du strømme lyd hos deg nå? Lurer på hvordan du synes Sigvart Dagsland - Naken hud låter hos deg....
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    270
    Antall liker
    495
    Selv om ikke alt ble forstått like bra fikk jeg med med det viktigste. Kan unnskylde meg litt med at det ofte var lyd på anlegget og de danska glosene, i stor iver, kom ut i hundreogfemti.
    Begynte med en innstilling jeg synes har mye bra med seg, men som passer på lavt volum - gjerne det jeg selv lytter på til vanelig.
    På demo har det lett for at det løftes en smule, og da ble den litt for intens for de unge dansker. I hvert fall han ene ungsauen(43)
    Ble til at det meste ble spilt på en litt eldre target som funker bedre på litt høyere volum.

    Men jeg synes den nye targeten bør flikkes litt med siden jeg opplever den klart bedre på mange ting. Den vil få en behandling som vist under, men kanskje i mye mindre grad en det som er markert - vi begynner med 0,2 db justeringer.
    Ellers meget hyggelig og lærerikt å ha jordnære Danske DIY'ere med bakkekontakt på besøk. En god ting er jo at noe av klientellet må ty til tørking av tårer etter musikkavspilling - da er de rette følelsene der de bør være. Ble avsluttet med Tjajkovskij 1812 på det som er satt som maksvolum nå (den burde fått 5 db til)

    Takker så meget for en hyggelig lørdag der strakk seg over drøye 8 timer - ikke kjedelig et sekund.

    Mvh-
    Tor

    Denne skal finflikkes
    Selvtak for en rigtig hyggelig musik dag i godt selskab. Det var en fornøjelse at lytte til musik i din private hule. Spillede jo meget god musik og med god lyd til at bakke det op, ja så måtte man jo fælde en tåre i ny og næ, tag det som et kvalitetstegn😊. Jeg vender tilbage med lidt mere fyldestgørende betragtninger om lyden, når de har bundfældet sig. Tak for gæstfriheden og frokosten.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    270
    Antall liker
    495
    Trods lidt sprogproblemer gik det nu ok. Sjovt at Jan Einar (karmann) var helt nem at forstå og også den anden vej. Er sikker på at efter nogle øl, så vil den verbale kommunikation køre på skinner, en teori som må afprøves ved lejlighed 😁
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Morgenmad er første måltid i Danmark og da spiser man gjerne morgenbrød (morrabrød)😄
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    270
    Antall liker
    495
    Tilbagemelding fra ydmyg dansker.

    Jeg lærte Tor at kende tilbage i 2019, hvor han og Roald var forbi min lydgarage. Der fik jeg et lille smugkig på hans system via nogle billeder og interessen for at besøge ham blev vakt. Sidenhen har jeg jo læst meget om lyden i Langesund og det har selvfølgelig gjort at hans system har ligget i top på "to do" listen.

    Nu skulle det så omsider, sammen med en ven, lykkes at få audiens i Tor´s lydhule. Til at modtage os var også Tor´s ven Roald og vi havde alle nogle fornøjelige timer sammen, helt top dollar.

    Det første man mærker når man enter lyd hulen er, at der er en stoisk ro og at der er dæmpet godt over gennemsnittet. Jeg har selv et relativt veldæmpet rum, men Tor har taget det flere skridt længere ud. Filosofien er at tage eget rum ud af ligningen, så kun optagerummet på indspilningen står tilbage, en umiddelbar logisk tanke.

    Velplaceret i sweet spot og off we go. Det første der fangede min opmærksomhed var, at musikken kommer ud fra en knald sort og rolig baggrund, med et kæmpe stort lydbillede, hvor alle instrumenter, sang og andre lyde står knivskarpt placeret. Dybde perspektivet virker kun til at være begrænset af indspilningen, meget imponerende og ren reference klasse for undertegnet. Her er der ingen tvivl om at den meget dæmpning har en positiv indvirkning på den oplevelse. Tor kører jo også med impuls korrigeret FIR filtre (Audiolense), hvilke efter min egen erfaring også strammer lydbilledet op. Klang balancen i mellemtonen/diskanten er så neutral som det kan blive. Den relativ meget dæmpning gør også at lyden fremstår tør, stram og defineret. Folk der kommer fra rum uden dæmpning, vil sikkert mene at der mangler lidt sprut og spræl i dette registre. Her er vi i territoriet for smag og behag. Selv savnede jeg det på nogle optagelser, som jeg kender godt og der blev vitterlig spillet meget musik og meget forskellig musik, så jeg ser det på ingen måde som et problem, blot en lille personlig betragtning. Jeg kommer selv fra horn verdenen og jeg har endnu til gode at opleve andre topologier levere den dynamik, snert og transientvillighed som horn levere og det var heller ikke tilfældet hos Tor. Selvom der er rigelig med kapacitet og høj følsomhed i mellemtonen/diskanten til at spille tordende højt, er det trods alt stadig enheder i en baffel, som ikke er hornladet, så her i Tor´s lydhule følger de samme fysiske regler, som alle vi andre også er underlagt, ingen mirakler her og det var heller ikke forventet. Hurtige transienter og dynamiske udladninger opblødes en smule i forhold til, hvad gode horn kan gengive.

    Bevæger vi os lidt længere ned i frekvens, så står bassen/mellembassen med en fysisk magt og tyngde, som er stærkt vanedannende. Her kommer den megen dæmpning til sin ret. Jeg ved at Tor har brugt lang tid på at få kontrol med ringning/decay i bassen, både via akustiske tiltag og uendelig megen skruen i AL og jeg må sige at det er lykkedes flot. Bassen fremstår tør, kontrolleret, defineret, dynamisk og med en kraft og punch, som gør at undertegnet flere gange måtte smile fra øre til øre, når der blev trykket lidt på gas pedalen :giggle:. Man høre tydeligt frugten af, at der er styr på det bas efterslæb (decay), som mindre dæmpede rum lider lidt af, meget imponerende og for undertegnet ren referenceklasse. Kapaciteten i bassen er jo også i særklasse og da vi afsluttede med 1812 ouverturen, med ægte kanoner på indspilningen (Erich Kunzel Cincinnati Pops Orchestra), var der ikke et øje tørt, så vi måtte lige høre kanonerne 2 gange. Der begyndte Tor at lægge an til lidt nervøse trækninger, haha. Hold da op nogle drøn, der rent ud sagt kom tordende ud fra anlægget og der var vist stadig lidt at gå på, meget imponerende. Bas niveauet var, for undertegnet, lidt til den hotte side, 2-4 dB vil jeg tro. På langt de fleste indspilninger er det underholdende og giver lidt extra tyngde og fundament. På enkelte indspilninger blev det lidt for meget, så for undertegnet ikke helt neutralt. Dette er kun et spørgsmål om spl og kan jo ændres med "a flick of the switch". Igen spiller personlig preference ind.

    Alt i alt fremstår Tor´s lyd som i absolut toppen af hvad jeg har hørt og på flere parameter sætter det standarden, for hvad jeg selv vil sigte efter. Det er oplevelser som denne, jeg som musik og lyd elsker stræber efter, tak for det.

    Tak for gæstfriheden, hyggelig samvær og ikke mindst for en formidabel og inspirerende lydoplevelse.

    Stor hifi hilsen herfra
    Sebastian
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Det viser seg at alt henger på greip, og når det kommer folk på besøk med føttene godt plantet i virkeligheten blir alt så klart og tydelig!

    En fantastisk tilbakemelding jeg ikke ser noen grunn til å pirke på, på et eneste punkt. Nesten så jeg skulle sagt det selv.

    Hvis det skulle bli en dacapo en gang i framtiden kan det gjøres ennå mer ut av ved at du/dere kommer med båten, og "lander" midt i Langesund, og jeg holder husly. Da kan det hende vi får løst opp i de små språkproblemene med litt bedøvelse.

    Takker så mye, og vi holder kontakt

    Tor
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    270
    Antall liker
    495
    Lyder som en god ide (y)
    Tænker også at vi ses her hos Dansken, når lyd ombygningen er på plads, sikkert næste sommer.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Regn med det som hundre prosent sikkert, og en kveldsrunde i København er også med i den planen.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Har du tenkt til å gå så hardt til verks? Er det 7 års kløen? Er planene hemmelige?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.882
    Antall liker
    1.458
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Takk gode gud! Jeg føler jo at du er apekistens store fanebærer. Uten deg tror jeg hele korthuset faller sammen og traktterroristene tar herredømme og fører oss inn i en epoke av evig mørke.
    Hornalliansen lobbyerer for fullt, så holdt det med danskebesøk for å bygge om rommet! 😁
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    270
    Antall liker
    495
    Takk gode gud! Jeg føler jo at du er apekistens store fanebærer. Uten deg tror jeg hele korthuset faller sammen og traktterroristene tar herredømme og fører oss inn i en epoke av evig mørke.
    Alle med hørelsen på rette spor, bliver før eller siden omvendt "to the dark side" :giggle:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.255
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hadde jeg hatt et gigantisk rom hadde nok horn stått på lista mi. Beste opplevelsene jeg har hatt er ved litt god avstand. I typiske normal rom har jeg utelukkende opplevd horn som for intenst for mine ører. Da kvitter i grunn de evt andre fordelene for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn