karmann`s kassettspiller

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Hvilken presets hadde du på når det ble presentert musikk på vennlig lyttevolum? Regner med at det var noe fremhevet nedre oktaver da vi gikk litt bananas - var det ikke rundt 140 db
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.636
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hvilken presets hadde du på når det ble presentert musikk på vennlig lyttevolum? Regner med at det var noe fremhevet nedre oktaver da vi gikk litt bananas - var det ikke rundt 140 db
    140dB er ikke småtteri og får nok forsterkerne til å jobbe litt. Skal se at Karmann blir invitert på årets julebord hos Agder Energi!
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Hvilken presets hadde du på når det ble presentert musikk på vennlig lyttevolum? Regner med at det var noe fremhevet nedre oktaver da vi gikk litt bananas - var det ikke rundt 140 db
    Jeg ga 4db fra 140hz og ned . Jeg kan kjøre 8db, men jeg sparte litt på kruttet , slik du har noe å glede til neste gang😅. Må jeg gi mer må jeg inn på ampene , for over 8db klipper input på maks. Dersom jeg skal ha mer en det må jeg låne litt strøm av naboen 🤣
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Har vel ikke noe trang for noe mer volum neste gang, så for min del kan du leve med samme inntakssikring og innstilling:D
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Jeg hater bass som går i gulvet, selv med betongsåle så kommer den bassen på et tidspunkt.
    Det jeg har gjort for å få ned dette på et minimums nivå er å la sofaen vandre på squash baller, funker helt fint.
    må bare ha mange nok.

    Jeg har enda noe å hente på kassene, der brukte jeg annen typ gummi som burde vært litt mer flexi. Så det må gjøres noe der.

    IMG_20210106_180716.jpg


    IMG_20210214_142037.jpg



    IMG_20210214_150327.jpg



    Det hører med til historien at jeg tar opp de fleste ting jeg gjør i rommet med kona, ihvertfall grovt sett.
    Etter test av squashballer fikk jeg denne snappen :

    Screenshot_20210214_145451_com.snapchat.android.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.599
    Antall liker
    14.515
    Sted
    Langesund
    Ja, taktil bass gjennom gulve trengs bare for dølle bassrigger ;) eller rettere sagt, det gjør riggen døll
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Det er på andre siden av fjorden det skjer. Et belte av galskap.
    Ja, disse er vel mer normale en undertegnede 😅, som måler RE på drivere etter endt besøk bare for å se at alt er som normalt 🤣. Slitsomt med frynsete nerver.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Ærlig tilbagemelding fra dansker

    Karmann (Jan Einar), var så flink at vove pelsen og lukke to ukendte danskere ind i hans lyd mekka og så på relativ kort notits. Det skulle vise sig at blive en helt særlig oplevelse.

    Vi blev hjertelig modtaget af Jan Einar, efter vi havde lidt trafik forsinkelse, på vejen fra Oslo og til Jan Einars residens i Vanse.

    Det er mildt sagt en imponerende oplevelse at træde ind i Jan E´s lyd rum. Alt er bygget op med henblik på at skabe de bedste forudsætninger for optimal lyd og han er mildt sagt gået radikalt til værks. Mere om det senere, for først skal vi udveksle erfaringer og historier og dem har Jan Einar mange af. En virkelig hyggelig fyr, som vi hurtigt kommer på bølgelængde med og vi har mange grin og sjove historier. Jan har gemt mange af sine klenodier som han har haft op gennem tiden, jeg nævner i flæng gamle Commodore pc'er, kassettebånd, LP'er, membraner fra de utallige basser han har reconet i tidens løb og sågar en dansk øl fra FAXE bryggeri, som vist var over 30 år gammel, sjovt og med til at gøre hele oplevelsen mere personlig.

    Jan Einar's lytte rum må være enhver lyd, film og musik entusiast's våde drøm, her er intet overladt til tilfældighederne. Rummet er ca. 100 m2 og bygget til formålet for 2 kanals musik og Atmos biograf. Det er opdelt, så noget af rummet bruges som bil garage, men det kan relativt nemt tages i brug til gøre selve lydrummet større, hvilket nok sker før eller siden, hvis jeg har forstået Jan Einar korrekt :)

    Det første man ser når man kommer ind i rummet, er et kæmpe stort film lærred og bag det gemmer sig en helt vanvittig bas væg, med ikke mindre end 36 stk. 18" JBL basser. Her vil den uindviet umiddelbart tro, at det bare er for at rive ørerne af folk, men der gør man regning uden vært, for der er nemlig god mening med "galskaben". For uden at have nærmest ubegrænset kapacitet i bassen, helt ned i single digit hz, så skaber de mange basser en ensartet bølgefront som ruller ned langs lokalet, forbi lytterens ører og her kommer så et andet koncept, som også er taget helt ud. For i stedet for at ramme bagvæggen og reflektere tilbage som ringning, så dæmper Jan Einar, ved hjælp af ca 12 m3 isolering (Glava?), basbølgen når den når bagvæggen, en elegant om end radikal løsning. Men det VIRKER.

    De gennemførte løsninger bærer virkelig frugt, for hold da op hvor bassen står knivskarpt og med en definition og detaljering, som er verdensklasse. Her kender undertegnet ingen, som er over eller ved siden af, det er outstanding, bravo. Bassen er skruet meget neutralt, der ingen grund til imponator bas, når bassen står så fjerlet og dynamisk. På musik er den der bare, som det mest naturlige.

    For rigtig at teste bassen, så fik vi lige de mest imponerende lydscener fra diverse film og hold da helt k...., hvor er det imponerende. Kanon scenen fra Master & Commander som går ned til ca. 14 hz, det var så selv bukseben og film lærred blafrede, der var vi vist på ca. 130 dB. Det var på ingen måde ubehageligt, bare en utrolig oplevelse som er absolut vanedannende. Jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal beskrive bassen, den skal opleves.

    Resten at rummet er også veldæmpet, så alle 1. reflektionspunkter er dæmpet. Bag lyttepositionen har Jan Einar valgt at bruge diffusere på loftet og på side væggene, en fornuftig disposition i mine ører.

    Fra 140 hz og op, spilles der på frontlade horn med 15" jbl enhed og fra 500 hz på et stort JBL 2360 diffraktions CD horn med BMS 4595ND? coax enhed. Så i praksis er der tale om en pointsource fra 500 hz og op, hvilket jeg selv er ivrig fortaler for.

    Elektronikken er tusindevis af watt (+40.000) pro forstærkere fra Crown og Anaview, som er ret populære i fjeld landet. Gennemført som alt det andet, er de gemt af vejen med AC luftkøling og egen sikrings boks. Intet er overladt til tilfældighederne. Forstærkerne er koblet på pc netværk, så alt kan styres fra en lille tablet i sofaen, igen gennemtænkt og veludført.

    Bassen har jeg været inde på, så hvordan fungerer hornene? Rigtig godt er mit korte svar. Lidt mere uddybende så er horns kvaliteter til stede i fuld flor. Dynamik, snert og transparens i spandevis. Niveauerne mellem de forskellige enheder er veltilpasset og det fremstår alt sammen som en integreret og helstøbt lydgengivelse. Perspektivet er rigtig fint, vi fik nogle optagelser fra mandelige sangere, som virkelig kan komme langt ned i frekvens med stemmen og de stod lige foran i "full flesh and blood", meget realistisk og lækkert.

    De fleste horn lider lidt af manglende dybde perspektiv og her adskiller Jan Einars's opsæt sig heller ikke fra flertallet af andre horn rigs. Vi talte lidt om at til stereo musik, kunne det måske hjælpe at fjerne lærredet mellem højttalerne, for måske at åbne op for dybden på lyden. Eventuelle refleksioner fra lærredet kunne også undgås med denne løsning. Så vidt undertegnet kunne forstå, var der planer i støbeskeen.

    En anden lille anke er at højtalerne er spredt lidt rigeligt fra hinanden, ift. lytteafstanden, grundet det store film lærred. Her var der også planer om at få et lidt mindre lærred og samle højtalerne en anelse, så lydbilledet kunne blive endnu mere præcist.

    Dette er småting, som relativt let lader sig gøre, uden at ændre på helheden, kald det mulige optimeringer.

    Alt i alt var det en oplevelse af de helt specielle. Bas væggen med tilhørende dæmpning, er et helt kapitel for sig og sætter barren for hvad der er muligt i et beboelsesrum. Done over and out. Se evt. på målinger andetsteds, som bekræfter lytte indtrykket, sublimt.

    Vi kunne have fortsat i mange timer, i det hyggelige selskab, men alt har desværre en ende og vi havde stadig 3,5 timers køretur tilbage til Langesund og klokken var tæt på midnat.

    Tusinde tak for at ville mødes med 2 danskere. Det var en fornøjelse at møde dig og dit fantastiske lyd mekka (stereo og film), det var i sandhed en oplevelse. Håber du svinger indenom en dag du er på de danske breddegrader, her i garagen skal du altid være velkommen.

    Stor hyggelig hifi hilsen fra
    Sebastian
    298475303_1927335817455518_1445165356620233588_n.jpg
     
    Sist redigert:

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    @schlager , da fikk jeg lest igjennom. Hva skal mann si , Tusen takk 🤗

    Dette var hyggelig og mange timers slit var ikke forgjeves, det ser ut til å fungere for flere. Mange år med mye testing , alt fra byggematerialer rom består av osv, som vi snakket om. Vi snakket vel nesten 3 timer sammenhengende før lytteøkten startet . For meg er det viktig å fortelle litt rundt tankene bak alt og det er særs enkelt når du får besøk av folk med hodet på rett plass.

    Det er motiverende med slike tilbakemeldinger og jeg jobber videre med rommet for å hale ut litt til, jeg har kjøpt et lager til med JBL ting som hentes ila høsten, så vi får se hva jeg tuller til ila vinteren 😆

    Jeg kommer gjerne til Danmark og jeg kan kanskje være tolk for @The Shy ? 😅

    Takk for vinen, den skal drikkes rett fra flasken , som alt annet , size matters 😁
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Din grundighed skinner tydeligt igennem via resultatet (y) Det var veldigt interessant og sjovt, at høre om dine løsninger og anekdoter fra det virkelige liv. De 3 timer var vel investeret :)
    Det lyder vildt med mere JBL grej, glæder mig til at se hvad det er og hvad dine planer er.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    God Jul til alle 😃 Her har det vært stille en stund, kanskje neste år vil gi skrivekløe, hvem vet. Jeg skal ihvertfall prøve å besøke noen av folkene bak tastaturet.

    Jeg legger ved et bilde fra skrivende stund, skulle nesten tro jeg var på besøk hos @Dolbytor

    16718885258897498184500616932312.jpg
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    God jul!

    og håper på et gjensyn både her og der - ble for kort sist
    Ja, det er sikkert, det gledes .

    Har jo skjedd litt her siden du var her, har byttet ut bassmellomtoner , noen forsterkere, noe akustikk og så kjøpte jeg hele Hamar Kino. Men jeg er litt treg på deling her inne 😅.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Mens hjernen leter etter nye prosjekter så lar jeg den spille fritt i "perles" verden og ser om det kommer noe ut av det, for en fantasi 🥳🙃

    20230131_190959.jpg



    Fikk sage abstinenser i helgen og fant fandens oldemor av Kapp.
    Og mekket sammen to akustikk paneler, 120x60x20.
    Disse skal jeg prøve å finne et par spøkelser med.

    20230128_170944.jpg


    20230129_170424.jpg


    Ikke verst, første innlegg i 2023 . God Tirsdags kveld 🙂.
     

    karmann

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.07.2012
    Innlegg
    339
    Antall liker
    1.057
    Ble litt testing av forskjellige ting i helga, deriblant en kompis sine HTM-10 fra diysoundgroup, må si de små rakkerne spilte meget greit, Seos hornet låt meget i matte.
    Men noe slitsom ved høye SPL, som lar seg fikse med litt EQ eller holde volume kula på rett side av midnatt.

    20230225_145728.jpg


    20230225_145713.jpg


    20230225_163831.jpg


    De gikk rykter i nabolaget om testing, så HTM-10 ble med under armen og en tur innom naboen også.

    20230225_165309.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn