8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Har går det i musikk, og smilet er på plass. Ingen problemer med gode opplevelser andre steder. Blir jo automatisk litt trigget av andre gode løsninger, men tar det med ro da det fordrer et nytt og større rom for å begynne. Jeg opplever helheten på lyden minst like god her, men maksnivået er en del lavere. Selvgjort er velgjort er det noe som heter:)

    Den lille svakheten på bass-systemet mitt rundt 40 Hz er kanskje noe jeg kommer til å prøve meg på.
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Tor, er du blevet sat til basvægs? ;)
    Glæder mig trods alt til snart at opleve Norges 2. sejeste bas:giggle:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Noe mystisk med lyden om dagen.
    Høyre og venstre mellomtoner er målt på ca 2 meter
    høyre.jpg
    venstre.jpg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Noe som dirrer på ene siden? Sjekket skruer, ledninger og lignende?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Skal gå over alt av koblinger på høyttaler, men kjenner jeg meg rett er dette skrudd til så det holder....men

    Synes også det er en bilyd på sveipen av mellomtonen. Har så godt som mulig målt de fire separat med mikk neste inntil domen Alle virker å ha høyere forvrengning enn på motstående høyttaler.

    Godt det snart skal byttes mellomtoner..... så en kan jobbe med helt andre bekymringer :D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    De nada. Rotet jo med samme greiene her i fjor og fant ut at ledningen til diskanten satt litt løst :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.481
    Antall liker
    102.700
    Torget vurderinger
    23
    HØYTTALERTERMINALER?? Lodder du ikke direkte på??? :oops: :oops: :cautious:😖😖
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.481
    Antall liker
    102.700
    Torget vurderinger
    23
    Det tror jeg på!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Ja, og jeg måtte lage en åpning i front på 15 cm for at den fortsatt skulle virke. Må tunes på nytt men utgangspunktet er meget godt.
    Ble da 0,4 x 0,55 x 4,4 m med knauf - Fin og jobbe med selv om den er basert på glass den også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Det er jo en kalibrering, men den er gjort i forhold til den gamle løsningen. Finpusser litt i morgen. Men høre allerede en fin tørrhet. Har klart å heve nivået rundt 150 med tre fire db. Det har alltid stjålet litt headroom.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ble det noe umiddelbar forskjell i etterklangen i dypet?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Nå er jeg særdeles spent på åssen du vil oppleve de nye BlieSma 3".
    Jeg burde få ut fingeren å høre Morell før BlieSma kommer inn, men vi får se hva tiden bringer.
    ...faen, jeg er dessverre jækla treg i avtrekkeren.

    Har fortsatt 2,5 uke igjen av ferie modus, så det er håp.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For hva det er verdt, det er fullt mulig å gjøre tidsdomenet bedre i dypbassen ved manuell fikling med PEQs enn hva Audiolense gjør, så du har nok noe å gå på der om du ønsker å prioritere tidsdomenet. Evnt et skarpt notch-filter i target på Audiolense.
    Tidkrevende å fikle med Q, frekvens og nivå for å optimalisere det, så du er herved advart.

    Hos meg synes jeg det var vanskelig å høre forskjeller i etterslep fra ca 50 hz og ned, men mitt utgangspunkt er på en helt annen planet enn det du har, så meget tenkelig at du kan høre forskjeller enklere enn jeg kan.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Dine midbass utfordringer virker mediokor ifh. til mine.
    Jaggu godt jeg ikke er såååå kravstor.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    For hva det er verdt, det er fullt mulig å gjøre tidsdomenet bedre i dypbassen ved manuell fikling med PEQs enn hva Audiolense gjør, så du har nok noe å gå på der om du ønsker å prioritere tidsdomenet. Evnt et skarpt notch-filter i target på Audiolense.
    Tidkrevende å fikle med Q, frekvens og nivå for å optimalisere det, så du er herved advart.

    Hos meg synes jeg det var vanskelig å høre forskjeller i etterslep fra ca 50 hz og ned, men mitt utgangspunkt er på en helt annen planet enn det du har, så meget tenkelig at du kan høre forskjeller enklere enn jeg kan.
    Det høres rart ut. Kan du utdype?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    For hva det er verdt, det er fullt mulig å gjøre tidsdomenet bedre i dypbassen ved manuell fikling med PEQs enn hva Audiolense gjør, så du har nok noe å gå på der om du ønsker å prioritere tidsdomenet. Evnt et skarpt notch-filter i target på Audiolense.
    Tidkrevende å fikle med Q, frekvens og nivå for å optimalisere det, så du er herved advart.

    Hos meg synes jeg det var vanskelig å høre forskjeller i etterslep fra ca 50 hz og ned, men mitt utgangspunkt er på en helt annen planet enn det du har, så meget tenkelig at du kan høre forskjeller enklere enn jeg kan.
    Jeg lar nok audiolense ta seg av den biten, men først finpuss på helmholtz
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det høres rart ut. Kan du utdype?
    Klart det, skulle kanskje utdypet at prioritering av etterklang går på bekostning av frekvensrespons.
    Så om man ønsker minst mulig etterklang og jevnest mulig frekvensrespons må man fikle voldsomt med Q, frekvens og nivå for å gjøre minst mulig skade på frekvensrespons, men skade gjør det.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Klart det, skulle kanskje utdypet at prioritering av etterklang går på bekostning av frekvensrespons.
    Så om man ønsker minst mulig etterklang og jevnest mulig frekvensrespons må man fikle voldsomt med Q, frekvens og nivå for å gjøre minst mulig skade på frekvensrespons, men skade gjør det.
    Det høres litt rart ut for meg. Mange får nesten-perfekt step-respons med Al. De som ikke får det … det er alltid et akustisk problem involvert.

    I den dypeste bassen …. som ikke er så synlig i step-responsen …. så har det blitt målt klare forskjeller i vannfallsdiagrammer bl.a.

    Det er knapt matematiske begrensninger ift hvor mye du kan korrigere både i tids- og frekvensomenet med Audiolense. Men det er elektriske, mekaniske og akustiske begrensninger ift hva som gir best lyd totalt sett …. og dermed hvor mye det er lurt å korrigere.

    PEQ vil i verste fall gjøre jobben vanskeligere, i beste fall intet fra eller til … trur eg …. hvis du kan vise ett eksempel på det motsatte så har jeg et lite tillegg til forbedringsagendaen til Audiolense.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @Bx Jeg har lett gjennom mitt bildearkiv her på sentralen, men finner ikke at jeg har postet dette eksperimentet. Siden jeg befinner meg i Spania har jeg ikke andre målinger tilgjengelig, så det må dessverre vente.

    Det jeg husker er at jeg gjorde et veldig konkret eksperiment hvor jeg forsøkte å redusere etterslepet på den største resonansen i rommet. Det jeg ikke husker er om jeg gjorde ytterligere PEQ etter Audiolense eller om jeg sammenlignet hva jeg kunne få til på peq vs Audiolense på akkurat denne ene resonansen.
    Resultatet husker jeg dog veldig godt, ved hjelp av litt nitidig fikling med PEQs klarte jeg å redusere etterslepet med en del dB i forhold til automatisk korreksjon.

    Har man ork kan man alltids prøve selv, men hvis ikke kan jeg forsøke igjen om en tre ukers tid. Som sagt fant jeg ut at det ikke ga noe ytterligere opplevd forbedring.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    En ny kalibrering av de små tiltakene, uten finpuss på helmholtz - gadd ikke
    Audiolense skrur det nesten på plass.

    Bassen ble innafor. 20- 80 Hz - Uglattet
    Bass 20-80 Hz.jpg
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Ingen forsøk på å få det til å se pent ut, bare fornuftig bruk av DSP.

    For tilvendte ører spiller det bra. Ganske så likt som det var før. Gleder meg til nye øvre mellomtoner og kanskje litt annerledes lyd.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Nå er jeg særdeles spent på åssen du vil oppleve de nye BlieSma 3".
    Jeg burde få ut fingeren å høre Morell før BlieSma kommer inn, men vi får se hva tiden bringer.
    ...faen, jeg er dessverre jækla treg i avtrekkeren.

    Har fortsatt 2,5 uke igjen av ferie modus, så det er håp.
    Ta deg tid, det hadde vært fint med nye tips og tilbakemeldinger. Skal spandere en kald Tuborg også.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Synes Daft Punk - Doin' it Right kan brukes for å få en pekepinn på om bassen sitter i området 35 hz og opp et stykke.

    Her har den laveste tonen hatt en tendens til å ikke ta tak i kroppen i samme grad som de to andre. Nå er det meget bedre.
    Frekvensgangen i innlegg 10497 ser ok ut men oppfører seg annerledes enn siste måling (10510)

    Bass er mye mer en bare målt frekvens. og mener også det er viktig å ha GD på stell

    Dette begynner å ligne noe, men sikkert andre som har ennå bedre kontroll - tenker på karmann :)
    gruppeforsinkelse.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Ble det noe umiddelbar forskjell i etterklangen i dypet?
    Synes det er en fasthet sammen med tørrhet jeg ikke har opplevd her før. Mulig jeg har vært her før, og det har vært en liten periode det ikke har stemt helt i bassen.
    Dynamikkområdet vi har å forholde oss til i bassen når vi spiller musikk på et anlegg er jo noe begrenset i forhold til høyere opp. I den nederste bassen må vi gjerne over 70 db før vi hører noe som helst, og nivåer rundt 110 begynner jo å bli ganske høyt.
    Det blir 40 db.

    Har jobbet for å få et så raskt fall som mulig, og med så mange db fall som mulig i bassen.

    Over 50 HZ har jeg over lengre tid klart et fall på 50 db før 200 ms. Det må sies å være meget bra.
    Akkurat nå har jeg klart videre ned til 20 Hz med et fall på rundt 30 db før 200 ms. Tatt i betraktning på dynamikkomfanget vi har under 50Hz, og under normale lyttenivåer er jo også det meget bra.

    Kan gjøres ennå bedre men dette er så langt jeg har kommet til nå.

    vannfall bass.jpg
     
    Sist redigert:

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.606
    Antall liker
    14.534
    Sted
    Langesund
    Her burde det vært et bilde med de jeg tok ble uklare.....skjønner ikke hvorfor.. :)

    Konserten med cc Cowboys skapte god gammel stemning på Wrightegaarden. Bra lyd med meget godt trøkk. Sånn rock bør leveres.
    Litt bakerst på området, nær øltappebua var det vel litt i overkant. Det var tredd et tomt plastølkrus over den ene tappekranen som ikke var i bruk. Det formelig danset rundt i takt med bass-slagene. Satt godt i brøstet også:) men et lite stykke unna det jeg opplevde i Farsund.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn