8x12_TOM's anlegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    ...eller kapasitet er omvendt proporsjonalt med kvalitet.
    Det er ikke en regel uten forbehold, jf. kapasitet i bassen hos Shy og deg.

    Som vanlig er ting litt komplisert når man forøker å maksimere noe i en likning med mange ukjente. Og diskusjonen om kapasitet i diskanten, jf. hornentusiastenes bemerkninger om «transienter», er kanskje en evig kilde til diskusjoner.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Finnes ikke smarte folk her inne. Bare mange meninger, mange som er bra.
    Finnes en haug av veier til Rom.
     
    Sist redigert:

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    De smarte siler vel info blandt alle meningene 😊😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Var min kritik så krads?:LOL:
    Bliver spændende at se hvad du finder på.
    Tilbakemeldinger fra hornfolket må tolkes med et apekistefilter, så jeg var meget tilfreds med tilbakemeldingen og lyden jeg hadde, men det er mulig å stramme strikke mer. Vent å se
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kan si så mye som at trakter ikke er under evaluering.
    Om de nye mellomtone Be domene innfrir på alle punkter, så bortfaller vel vurdering av trakter uansett.
    MEN, hva gjør du om dette prosjektet ikke vil oppleves som en oppgradering da?
    Fortsetter med morellene....eller?
    Sannsynligvis, ja.
    ...og som en fortsettelse videre, etter du har solgt 4 stk. Be domer, kan du bruke de penga på eks. egnede drivere for lek og eksperimentering på div. unity/synergi horn løsninger.

    Oj....kom ordet "horn" inn her? Sorry. :p

    Greit, vi har alle våre meninger og oppfatninger om hva som skal til for det vi ønsker oss av lyd.
    Jeg er definitivt IKKE av de smarte her inne, men velger meg de løsningene jeg synes låter best for min smak i mine akustiske lytteomgivelser.

    @schlager sin tilbakemelding på riggen din var mye bedre fomulert enn min, og jeg tiltreder hele hans opplevelser av det han skriver.
    Lyden fra halve kilohertzen og ned sitter som et skudd.
    Det gjør det egentlig videre helt opp også, til tross for at du ikke har trakter.
    Men hadde jeg vært deg (og det er jeg jo ikke) så ville jeg nok "traktet" etter en annen løsning i de mellomhøye og høyere oktaver.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Oj....kom ordet "horn" inn her? Sorry. :p
    Jeg er helt sikkert litt stutt i huggu, når jeg spør hvorfor man egentlig skal påmontere driveren et horn («trakt/formet rør») foran seg? Gir det bedre lyd? Mer lyd? Mer riktig lyd? Mindre farget lyd? Raskere lyd? Annet positivt?
    Eg berre undrast, eg :oops:

    Jeg forstår at disse hornveggene forsterker/reflekterer, som når man roper inn i en lang gang, men der stopper også min (lille) forståelse :ROFLMAO:
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    689
    Antall liker
    479
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tar meg frihet til å svare litt på dette, for din sammenligning med å rope inn i en lang gang er rimelig lang ute på jordet, og det tror jeg du vet.

    Noen stikkord:
    Akustisk kobling
    Spredningskontroll
    Forvrengning
    Kapasitet

    De egenskaper du ramser opp bestemmes jo sjeldent av driveren alene, men hvordan sakene integreres.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar meg frihet til å svare litt på dette, for din sammenligning med å rope inn i en lang gang er rimelig lang ute på jordet, og det tror jeg du vet.
    De samme spørsmålstegnene har blitt stilt nå i mange år i hundrevis av tråder av musikkbjørnen. Tror ikke han leser svarene :rolleyes:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Om de nye mellomtone Be domene innfrir på alle punkter, så bortfaller vel vurdering av trakter uansett.
    MEN, hva gjør du om dette prosjektet ikke vil oppleves som en oppgradering da?
    Fortsetter med morellene....eller?
    Sannsynligvis, ja.
    ...og som en fortsettelse videre, etter du har solgt 4 stk. Be domer, kan du bruke de penga på eks. egnede drivere for lek og eksperimentering på div. unity/synergi horn løsninger.

    Oj....kom ordet "horn" inn her? Sorry. :p

    Greit, vi har alle våre meninger og oppfatninger om hva som skal til for det vi ønsker oss av lyd.
    Jeg er definitivt IKKE av de smarte her inne, men velger meg de løsningene jeg synes låter best for min smak i mine akustiske lytteomgivelser.

    @schlager sin tilbakemelding på riggen din var mye bedre fomulert enn min, og jeg tiltreder hele hans opplevelser av det han skriver.
    Lyden fra halve kilohertzen og ned sitter som et skudd.
    Det gjør det egentlig videre helt opp også, til tross for at du ikke har trakter.
    Men hadde jeg vært deg (og det er jeg jo ikke) så ville jeg nok "traktet" etter en annen løsning i de mellomhøye og høyere oktaver.
    Er med på mye av det du sier her, men har vel kanskje en litt sart hørsel som ikke tåler den liksom-dynamikken noen horn skaper.
    Det schlager priser hos karman er jo nettopp den frigjorte dynamikken der. Dette ble nevnt.< Lidt mere uddybende så er horns kvaliteter til stede i fuld flor. Dynamik, snert og transparens i spandevis >
    Akkurat dette opplevde jeg noe stikkende og pågående og småirriterende på noe, og egentlig for mye, Og når vi kommer til det kuttet med Renè Marie opplever jeg mitt maler med mye finere pensel og skaper et hologram av musikerne og ikke bare en plassering på en papplate. Her tar jeg unødvendig mye i, på forskjellene jeg opplever. Må jo det siden det alltid påpekes fra hornfolket at jeg tar feil:D. Det jeg opplever er jo ikke feil for meg og det er faktisk det jeg må forholde meg til.
    Emokid sine horn er de eneste jeg ikke klarer høre artefakter på, og som har holografien til stede
    Når alt dette er sagt er jeg også enig i at det mangler det aller siste av snert i 1000 hz og opp området i anlegge, men at det kan løses uten horn inn i kjeden...så det så:)
    Rommet skal får en strekk, mer i retning "penere utseende".
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    De samme spørsmålstegnene har blitt stilt nå i mange år i hundrevis av tråder av musikkbjørnen. Tror ikke han leser svarene :rolleyes:
    Leser nok ikke alle disse svarene - allikevel - får de uansett ikke til å stemme med det ørene mine formidler til hjernen :ROFLMAO:
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.426
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Leser nok ikke alle disse svarene - allikevel - får de uansett ikke til å stemme med det ørene mine formidler til hjernen :ROFLMAO:
    Får du ikke svarer til å stemme med det de formidling til hjernen? 😆😅😂
    Leser du høyt og akustikken i rommet er feil🤭.
    Bare måtte kødde litt.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.456
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Leser nok ikke alle disse svarene - allikevel - får de uansett ikke til å stemme med det ørene mine formidler til hjernen :ROFLMAO:
    Personlig hadde jeg foretrukket om du skrev det du mente med punktum istedenfor å kamuflere det bak spørsmålstegn - siden du mer eller mindre ignorerer svarene, altså.

    :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva er det du og danskene drev med i hula siden du skal gjøre det så romantisk og flott?
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Personlig hadde jeg foretrukket om du skrev det du mente med punktum istedenfor å kamuflere det bak spørsmålstegn - siden du mer eller mindre ignorerer svarene, altså.
    :)
    Se setningen «får det ikke til å stemme» som et undrende spørsmål - ikke konklusjon.
    Ellers; skryt & stas til The Shy som har stor takhøyde i denne tråd :cool:
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Husk at du har fagfolk til rådighet når det gjelder design og interiør 😉
     

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Jeg har jo et sæt SEOS 18 horn modiffet til Synergy, liggende med enheder i overskud. De kan da lånes ud på ubestemt tid for afprøvning, hvis det kunne friste ;)

    299498339_3425599617669977_1332325640658584268_n.jpg
     
    Sist redigert:

    schlager

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2016
    Innlegg
    272
    Antall liker
    496
    Lyden gennem synergy horn er jo mindst lige så ren som vandet i fjeld landet, men prøv gerne at montere drivere på din håndvask og lav så spinorama målinger, så ser vi om det dur :giggle:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er med på mye av det du sier her, men har vel kanskje en litt sart hørsel som ikke tåler den liksom-dynamikken noen horn skaper.
    Det schlager priser hos karman er jo nettopp den frigjorte dynamikken der. Dette ble nevnt.< Lidt mere uddybende så er horns kvaliteter til stede i fuld flor. Dynamik, snert og transparens i spandevis >
    Akkurat dette opplevde jeg noe stikkende og pågående og småirriterende på noe, og egentlig for mye, Og når vi kommer til det kuttet med Renè Marie opplever jeg mitt maler med mye finere pensel og skaper et hologram av musikerne og ikke bare en plassering på en papplate. Her tar jeg unødvendig mye i, på forskjellene jeg opplever. Må jo det siden det alltid påpekes fra hornfolket at jeg tar feil:D. Det jeg opplever er jo ikke feil for meg og det er faktisk det jeg må forholde meg til.
    Emokid sine horn er de eneste jeg ikke klarer høre artefakter på, og som har holografien til stede
    Når alt dette er sagt er jeg også enig i at det mangler det aller siste av snert i 1000 hz og opp området i anlegge, men at det kan løses uten horn inn i kjeden...så det så:)
    Rommet skal får en strekk, mer i retning "penere utseende".
    Når kommer det oppdateringer her?😀
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.609
    Antall liker
    14.569
    Sted
    Langesund
    Dette vil nok ta litt tid, da utbedringen av rommet minner om det arbeidet jeg har holdt på med i over førti år:LOL: Lite spennende for å si det sånn.

    Produksjonen av BlieSMa M74B-6 domene er foreløpig utsatt til oktober.
     
    Sist redigert:

    svart-hvitt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Innlegg
    6.378
    Antall liker
    4.025
    Torget vurderinger
    0
    Dette vil nok ta litt tid, da utbedringen av rommet minner om det arbeidet jeg har holdt på med i over førti år:LOL: Lite spennende for å si det sånn.

    Produksjonen av BlieSMa M74B-6 domene er foreløpig utsatt til oktober.
    Vil du endre vinklene i rommet for annerledes refleksjoner?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn