4x18 Subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Oi oi oi, asymetrisk avstivning var ikke dumt!

    For egen del går det treigt, men håper at prosjektet skal få sin praktiske oppstart i løpet av påsken. Liten leilighet og busy tider gjør sitt til at ting tar tid.

    Hva mener du med hybrid dipol? dipol i mellombass, og kasse i bunn, eller tenker du hybrid dipol i bunn ala Snickersis sin Gaia?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Trodde du visste dette jeg, men prioriteringen skal være; 1. Anlegg, 2. Hus 3. Kvinnfolk. Du har jo gjort alt feil her ;D
    Det er hybrid dipol ala Gaia som ligger på planen ja.
     

    EspenW

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Tytte71 skrev:
    Trodde du visste dette jeg, men prioriteringen skal være; 1. Anlegg, 2. Hus 3. Kvinnfolk. Du har jo gjort alt feil her ;D
    Det er hybrid dipol ala Gaia som ligger på planen ja.
    Utrolig fine kabinetter til sub!

    Har du tro på denne løsningen med et mindre element?

    Feks 10-12"


    e
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk for det EspenW!
    Vet ikke helt hva du mener ift. om løsningen er egnet for mindre element. Hvis du mener selve byggeteknikken - så uforbeholdent ja. Her kan du selvsagt gjøre mye mer ut av det med flere lag plater, etc. På mine så blir det kun platedobling i fronten + kledning med HDF rundt det hele.
    Kapasitetsmessig så vil du nok måtte påregne noe lavere maks output med mindre element (en TD18H+ tilsvarer litt mer enn 3 stk Seas L26ROY i lukket kasse, men til gjengjeld kan du ha 3stk. L26ROY i samme kabinettvolum som det jeg har valgt). Velger du 10" eller 12" med ekstrem slaglengde så blir forskjellen mindre. Til musikkbruk (og i et normalt lytterom/stue så har jeg ikke problemer med å anbefale tilsvarende løsning med f.eks. L26ROY eller noen av Peerless sine XLS/XXLS elementer hvis du ellers ikke har behov for ekstreme lydtrykk.
    Har du imidlertid et krevende rom som stikker av med dyppbassen (som hos meg) eller om du har tenkt å riste malingen av husveggen til naboen, så ville jeg nok gått for noe med mer kapasitet :).
    Et spennende sub-alternativ er å bruke feks. 2stk L26ROY i hvert kabinett hvor elementene monteres i en push pull slot loaded (PPSL) baffel. Det hadde du fått til med kasser som er litt mindre enn mine - 50l netto samlet til de to elementene + slot volumet og du havner et sted rundt 60-70l. I en slik løsning så ville du kunne få redusert vibrasjoner og forvrengning vesentlig.
     

    EspenW

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2006
    Innlegg
    43
    Antall liker
    0
    Tytte71 skrev:
    Takk for det EspenW!
    Vet ikke helt hva du mener ift. om løsningen er egnet for mindre element. Hvis du mener selve byggeteknikken - så uforbeholdent ja. Her kan du selvsagt gjøre mye mer ut av det med flere lag plater, etc. På mine så blir det kun platedobling i fronten + kledning med HDF rundt det hele.
    Kapasitetsmessig så vil du nok måtte påregne noe lavere maks output med mindre element (en TD18H+ tilsvarer litt mer enn 3 stk Seas L26ROY i lukket kasse, men til gjengjeld kan du ha 3stk. L26ROY i samme kabinettvolum som det jeg har valgt). Velger du 10" eller 12" med ekstrem slaglengde så blir forskjellen mindre. Til musikkbruk (og i et normalt lytterom/stue så har jeg ikke problemer med å anbefale tilsvarende løsning med f.eks. L26ROY eller noen av Peerless sine XLS/XXLS elementer hvis du ellers ikke har behov for ekstreme lydtrykk.
    Har du imidlertid et krevende rom som stikker av med dyppbassen (som hos meg) eller om du har tenkt å riste malingen av husveggen til naboen, så ville jeg nok gått for noe med mer kapasitet :).
    Et spennende sub-alternativ er å bruke feks. 2stk L26ROY i hvert kabinett hvor elementene monteres i en push pull slot loaded (PPSL) baffel. Det hadde du fått til med kasser som er litt mindre enn mine - 50l netto samlet til de to elementene + slot volumet og du havner et sted rundt 60-70l. I en slik løsning så ville du kunne få redusert vibrasjoner og forvrengning vesentlig.
    Takk for svar.

    Har såvidt begynt å tenke på å bygge en sub. Har ikke bygget høytaler før, så er i tidlig startgrop.

    Trenger ikke ekstreme lydtrykk, snarere tvert om.
    Jeg har en liten kjip stue, med nok akustiske utfordringer. Er i utgangspunktet ute etter mer tight dypbass til musikkbruk med moderate lydnivåer.
    Et prosjekt og for å lære.
    Høy kvalitet i alle ledd.

    Hvor begynner man å lese?


    e
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har vel egentlig ikke noen spesielle råtips ift hvor du best kan begynne å lese. Dynabel har et par bøker som er greie. Ellers er det jo de diverse hififorumene med diy-innslag da. Det hjelper nok på lærekurven å gå i gang... Lag en egen tråd og rett og slett bare gjøre et par prosjekt :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Det beste tips er å lese tråder på forskjellige forumer.

    I tillegg har jeg lært mye av å lese på "siter" fra andre diy'ere. Anbefaler:

    www.troelsgravesen.dk
    www.zapaudio.com
    www.humblehomemadehifi.com

    Spesielt Troels Gravesen har mange ulike prosjekter som jeg tror passer nordiske hus.

    Finnes også en drøss av bøker, men dette er et meget stort fagfelt. Man må begynne et sted og se hvor man ender opp. Min erfaring er at dess mer jeg lærer, desto mer forstår jeg at jeg ikke kan... ;-) men det er vel sånn det er på andre fagfelter også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.521
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    EspenW skrev:
    Har såvidt begynt å tenke på å bygge en sub. Har ikke bygget høytaler før, så er i tidlig startgrop.

    Trenger ikke ekstreme lydtrykk, snarere tvert om.
    Jeg har en liten kjip stue, med nok akustiske utfordringer. Er i utgangspunktet ute etter mer tight dypbass til musikkbruk med moderate lydnivåer.
    Et prosjekt og for å lære.
    Høy kvalitet i alle ledd.

    Hvor begynner man å lese?
    Du trenger også et enkelt simuleringsprogram for å se hva som skjer med et bestemt høyttalerelement i en bestemt kasse. Jeg bruker BassBox (http://www.ht-audio.com/). Du vil lære mye av DIY-trådene her på forumet, f eks høyttalertråden i signaturen min, hvor noen av oss drodlet oss gjennom de fleste måter å bygge et par høyttalere på.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Næææ - for å unngå å bli gal så har jeg gitt opp å vente :rolleyes: ... driverne med Lambdaoppgraderingen var desverre ikke med i den første forsendelsen.
    Det ble sagt noe om at delene skulle sendes til Chigago den 22.mai. Desverre stod det ingenting om årstall.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Mose på subkassene, den som venter på noe godt, historikk mht AE leveringstide...

    Du skjønner sikkert hvor jeg vil hen.. Hva er det best egnede alternativet du har funnet hittil, om du skulle finne på å kjøpe noen andre elementer (i ventetiden)?

    Har du simulert noe fra BMS? Verstingene med Neo ser brutale ut. Liker at de publiserer målinger gjort med 89 Volt (1000 Watt), burde vel avsløre problemer med power-compression. Hva med http://bmsspeakers.com/fileadmin/bm...dymium/15_18/bms_18n860_t_data_2010-03-18.pdf ?
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Slutt å frist meg :p td18h+ eller ikke, den feteste bms 18 ser utrolig kjekk ut på papiret og hadde nok vært valgt som sub om ikke jeg skull gjøre rimelig kjøp på AE.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Ca 2dB ekstra helt i bunn med den BMS-en, men til gjengjeld må det da totalt 6000W i mine kasser. Off topic, men om man putter de inn i 200l BR kasser så snakker vi output. En slik leverer omtrent det samme ved 20Hz som alle mine 4 TD18 i lukket kasse :)
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Meget bra byggekvalitet på BMS elementene. Og 18N860 leverer varene så det holder i mitt DIY oppsett for tiden. I tilfelle du ikke er tilstrekkelig fristet allerede altså. ;) Men det er lang leveringstid. Regn med 3-4 uker.
     

    franka

    Medlem
    Ble medlem
    19.03.2012
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Åssen kasse kjører du på BMS da, går det ann tror du å bruke 18N830 tror du, den er billigere slik at den passer meg bedre og den kommer i 4 ohm, det gjør det litt lettere med forsterker.
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    563
    Antall liker
    341
    Torget vurderinger
    23
    Meget bra byggekvalitet på BMS elementene. Og 18N860 leverer varene så det holder i mitt DIY oppsett for tiden. I tilfelle du ikke er tilstrekkelig fristet allerede altså. ;) Men det er lang leveringstid. Regn med 3-4 uker.
    Har du en byggetråd på BMS prosjektet? Morsomt å følge tråden når du bygde med AE. Hva fikk deg til å bytte?
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Min byggetråd er her: AVforum.no - Teatro La Fenice

    Har ikke byttet bort AE nei - dette er kinoprosjektet. AE subbene gjør jobben sin fortreffelig i hi-fi oppsettet, den dag i dag. Er meget godt fornøyd med dem til sitt bruk. AE subbene trenger ikke gå så dypt som BMS subbene. :)

    Franka: For å finne ut om et element er egnet eller ikke må man nesten simulere det. Det er så mange faktorer at det er nær klin umulig for et vanlig menneske å forstå hvordan elementet fungerer. Prøv WinISD da vel? Det er gratis.

    Men nok OT fra meg. Har du nytt om AE elementene dine tytte71?

    Mvh
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Det nærmer seg jul og vi må ha noe å gjøre på når jobben er på vent.
    Dritlei av å vente på John & Co hos AE (fortsatt ingenting hørt fra den kanten - ikke verst med tanke på at jeg satte bestilling på GB i september 2011 ). Så for ca en måned siden så ble det klart at BMS nå hadde 18N862 klar hos distributørene. Putt-i-handlekurv-fingeren satt løst og bestilling ble satt i slutten av november. Nå synes dette prosjektet å ha en mørk sky av dækelskap hengende over seg. DHL klarte altså å bruke nesten en måned å få pakken shippet til mottaker!! helt håpløst og med tanke på blodprisen de tok for denne fantastiske servicen så har jeg nå engasjert en shaman for å sørge for at sjefen for det dustefirmaet får syv onde år med intens analkløe. Men nå har jeg endelig fått beskjed om at fire av disse ligger og venter på meg hjemme og Julen kan endelig ringes inn!
    BMS18N862.jpg
    4xsubkasser.jpg


    BMS 18N862 passer T/S messig greit inn i en 75l (netto) lukket kasse. Qtc havner på ca 0,64 uten dempemateiale.
    Kapasiteten på elementet er formidabel og når motorsystem og byggekvalitet i tillegg er state of the art, så er forventningene skyhøye.
    I utgangspunktet var det tenkt AE TD18H+ (4ohm) i kassene sammen med en Icepower 1000ASP til hvert element. 18N862 er kjøpt med 8ohm svingspole og 1000ASP vil aldri kunne sparke 18N862 utenfor sitt linjære slagområde på +/-19mm i disse kassene. BTW forsterkerne er satt sammen i noen små søte kasser og jeg er fornøyd med formatet.
    Icepower 1000ASP.jpg



    Under har jeg oppdatert noen simuleringer som viser potensialet i BMS driverne når de tvinges inne i disse små skoeskene.
    SPL comparison.jpg
    CB Excursion BMS 18N862@600W.jpg
    CB Excursion BMS 18N862@1500W.jpg
    CB Step Response BMS 18N862.jpg
     

    DogStar

    Medlem
    Ble medlem
    30.04.2011
    Innlegg
    45
    Antall liker
    47
    Ser bra ut

    Hva var prisen på BMS elementene? Og hvor fikk du tak i disse?
     

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Har to 1000ASP selv som mangler skoesker. Har du noen link? Veldig spennende å høre hvordan du synes dette låter!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Dette var potente greier. De BMS elementene ser veldig bra ut.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dette var potente greier. De BMS elementene ser veldig bra ut.
    ... hvis ikke så lør vi på med fire til :)
    862 varianten er blant det heftigste jeg kjenner til på PA-siden så jeg er veldig spent, ikke minst med tanke på hvordan dette vil oppføre seg i lukket kasse. Eneste aberet nå, jeg kunne tenkt meg 2-3 ggr mer effekt...
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spennende :)

    Gleder meg til å høre om resultatet!

    (Og da har du kanskje 4 AE TD18+ til over snart? Jeg kan være veldig interessert... :) Hatt litt korrespondanse med John, så tror de er i avsluttende runde)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Skal du flytte fjell? Med fornuftig plassering og normalt rom så får du fort 10 dB ekstra i bunnen. Da har du 115dB @10 Hz - give or take.


    Har du noen ide om hvor høyt i frekvens disse trives?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Spennende :)

    Gleder meg til å høre om resultatet!

    (Og da har du kanskje 4 AE TD18+ til over snart? Jeg kan være veldig interessert... :) Hatt litt korrespondanse med John, så tror de er i avsluttende runde)
    Føler John har vært i avsluttende runde vel lenge nå - tålmodigheten har en grense hos alle.
    Tviler på TD18 blir ledige når de kommer, men i så fall så hører du nok fra meg ;)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Skal du flytte fjell? Med fornuftig plassering og normalt rom så får du fort 10 dB ekstra i bunnen. Da har du 115dB @10 Hz - give or take.
    Har du noen ide om hvor høyt i frekvens disse trives?
    Right og noten om normalt rom er vesentlig. Hos meg er det en suck-out på ca 15dB fra 80Hz og nedover til 30Hz hvor responsen så stiger. Det er bortimot det beste jeg klarer med mitt rom/stue. Kompensert for dette + 10dB headroom -4pi (ca) så er det ikke så allverdens mye igjen til far heller. Vil selvfølgelig prøve multi-sub. stacket sub og kardioide (aktiv) med disse kassene.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Har du noen ide om hvor høyt i frekvens disse trives?
    Egentlig ikke, men det er ingen ting fra klippel-målinger jeg kan se som taler for en båndbreddebegrensning til rent sub-bruk.
    Jeg kommer nok uansett ikke til å bruke de høyere enn 200Hz.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Nå er det en stund siden tråden var oppdatert, kan du si noe mer om din erfaring med BMS-elementene?

    Frode
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Dårlig research fra min side da jeg bestilte BMS-ene. Acoustic Elegance har nemlig helt andre og større byggemål enn de fleste produsenter av PA-drivere. Så da eskene fra BMS ble åpnet i romjulen og driverne skulle monteres i de ferdige kassene laget for AE TD18H+ fikk lykkerusen er brå avslutning. Det må nå lages et adapter for å få festet BMS-ene og jeg har desverre ikke fått gjort noe med det... enda :(
     
    Sist redigert:

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Ting tar tid, jeg kjenner det problemet.;)

    Jeg vurderer BMS opp mot B&C sin 18SW115(B&C SPEAKERS), så jeg får vel bare fortsette å google.

    Frode
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke du havner helt galt ut med noen av dem. Til tross for litt optimistiske xmax data i produsentdatabladet, så har BMS allikevel betydelig mer kapasitet fra 20-30Hz enn B&C 18SW115, men vil samtidig kreve et mye større kassevolum. Vance Dickason Klippel-testet BMS 18N862 i februar 2012 utgaven av Voice Coil Magazine. Resultatene derfra er veldig tiltalende.
     

    Frode

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.12.2002
    Innlegg
    1.089
    Antall liker
    173
    Torget vurderinger
    2
    Ja, BMS er veldig fristende. Siden jeg skal bruke den som en subwoofer og ikke dele over 100Hz, er det sikkert det beste valget.

    Frode
     
    T

    Torget

    Gjest
    Apropo de nevnte trykksvingningene i små lukkede kasser, så leste jeg følgende på Audio innovations sin oversikt over sub typer:

    There is no need for subsonic filtering due to the enclosure’s natural tendency to inhibit extremely low frequencies. This results in less bottoming out of drivers at subsonic frequencies. However, this only applies for smaller enclosures. As the enclosure size gets larger, more Xmax is required in order to prevent overexertion for the same amount of input power.

    Er ikke det like greit i grunn? Eller må alle subber designes for å spille 20hz så høyt som mulig? :)
     
    Sist redigert:

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Statementet du referer til har ikke direkte relevans til spørsmålet ditt, men for å svare på ditt spørsmål; Nei! :)
    Men, ift. en kapasitetsvurdering så må den gjøres i forhold til en referanse, og min referanse har vært 20Hz. Jeg kunne gjerne like brukt 30Hz og der er makskapasiteten vesentlig høyere.
    Om det er behov for subsonicfilter eller ikke avhenger av bruk og kapasitet. Med liten kapasitet (og i feks. bassreflekssystem spesielt) ville jeg personlig vurdert subsonicfilter for å unngå overstyring. Om en lukket kasse er tilstrekkelig liten (høy Qtc), så vil kassen i seg selv hindre overstyring av elementene i subsonic-området.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    For å illustrere litt bedre så har jeg tatt TD18H+ og simulert med hhv. 40l og 100l lukket kasse med 1000W.
    I en 100l kasse så vil slaglengden øke betydelig med avtakende frekvens også i subbassområdet. I en trang kasse så vil slaglengden mer eller mindre stagnere i subbassområdet. Resultat er selvfølgelig at SPL er redusert også.
    CB Excursion AE Speakers TD18H+ 40l 1000W.jpg
    CB Excursion AE Speakers TD18H+ 100l 1000W.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn