4x18 Subwoofer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Low-Q skrev:
    18NLW9600 i 50 liter. 20V:
    Takk Vidar - veldig snilt av deg :)

    Det hadde vært interessant å høre hvilke konklusjoner folket trekker når TD18H+ sammenlignes med 18 Sound 18NLW9600.
    Som nevnt tidligere, så skal bassene kunne dekke frekvensområdet opp til maksimalt 200Hz. Delefrekvensen kan havne noe under 200, men garantert ikke av betydning over.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kontaktet John i AE og spurte om diverse som ikke er dokumentert på deres sider. Svaret fra John er imøtekommende, men som forventet legger de ikke frem dokumentasjon/målinger på produktene. Uansett - jeg henger på group buy enn så lenge, med bakgrunn i responsen man leser fra andre som bruker elementene deres (den som intet våger, osv...)

    Når det gjelder T/S parametrene så hevder/sverger han at disse ligger innenfor +/- 3% som jo er meget bra.
    Også i forhold til termiske egenskaper og power compression så hevder han at de er klasseledende og sammenligner mot B&C 18TBX100.

    Simulerte på ny impulsrespons i Bagby sitt drittverktøy med et par kjenninger - alle med lik demping i kassene.

    AE TD18H+ 50l:
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Hvorfor er Peerless sin måling med topp ettefulgt av dipp, mens de andre er motsatt?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ingen som ville svare på spørsmålet mitt? Kommer likevel med et nytt spørsmål. Hvordan ser en helt perfekt impulsrespons ut?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.497
    Antall liker
    35.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Hvorfor er Peerless sin måling med topp ettefulgt av dipp, mens de andre er motsatt?
    Kan vel bare være fordi den er koblet til med motsatt polaritet, altså + og - byttet om?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Lite trolig siden det er simulering…… ;)

    Uansett er vel tidsaksen der helt feil, 1:10 i forhold til skaleringen som vises er vel noe nærmere det det burde være.

    Denne målt i lytteposisjon er vel nesten perfekt
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Ingen som ville svare på spørsmålet mitt? Kommer likevel med et nytt spørsmål. Hvordan ser en helt perfekt impulsrespons ut?
    Jeg har ikke fasit på spørsmålet, men det kan se ut til at det er forholdet mellom elementets resonansfrekvens og systemresonansen som gjør at man får et faseskift - amplituden først går negativ.
    En perfekt impulsrespons ser akkurat ut som den impulsen som mates på inngangen, som en spike. Det er ikke mulig med en høyttaler å få til "perfekt impulsrespons" siden det er et resonerende system og masse satt i bevegelse. I praksis så kommer man derfor ikke så mye nærmere idealet enn det oppsettet du har. Forskjellen mellom de viste responser er flisespikkeri og var heller ment å demonstrere hvor impulsvillig TD18H+ er sammenlignet med "referansene". Seriell motstand, filtre og ikke minst rommet, vil kødde hele impulsresponsen til.

    Legger ved en måling av NHT SW12 bassrefleks (kilde: Hometheaterhifi)
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Lite trolig siden det er simulering…… ;)

    Uansett er vel tidsaksen der helt feil, 1:10 i forhold til skaleringen som vises er vel noe nærmere det det burde være.

    Denne målt i lytteposisjon er vel nesten perfekt
    Impulsresponsen - hvis det ikke er et korrigert system da - viser etter mitt skjønn at det meste er gjort korrekt her... som faselinjaritet, group delay og refleksjoner under kontroll (hvilket system er det?).
    Det hadde vært veldig fint om noen (Bernt??) kunne sagt noe om dine målinger vs. den skaleringen som man får ved impulsresponssimulering og måling av basser.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D
    Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra) :)
    Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tytte71 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D
    Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra) :)
    Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?
    Nuvel, prøv igjen ;)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Tytte71 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D
    Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra) :)
    Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?
    Nuvel, prøv igjen ;)
    Hehe - Ja det var jo ett av to ;D ;D
    Da må jeg skyte inn at, han jeg har størst respekt for innen høyttalerkontruksjon har hvisket meg i øret at det systemet låter rått :)
    Fyrer av spørsmålet til deg da... har du impulsreponsmålinger av bassene?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Har dessverre ikke det , men jeg kan love at det kommer mange nye målinger av oppsettet fra det nye rommet mitt
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Synes jeg hører høy lydt murring helt opp til meg………

    Den beste ir som jeg har målt er fra 8x12, og jeg tar feil med tidsaksen dette endrer seg enormt når man begrenser målingen oppover i frekvens, jeg har ikke pleid å se på ir ved “bass” måling, spl og vannfall sier meg mer.

    Her er FF og begrenset ved 300hz.
     

    Vedlegg

    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har troen på dette prosjektet også ;D
    Fikk også en del tips som skal etterprøves.
    Tytte71 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Tytte71 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Hvilket anlegg kan det være mon tro? ;D ;D
    Det hadde vært noe å fått lyttet til en gang (antar det var Roar sitt oppsett dette kom fra) :)
    Roar, har du impulsresponsmålinger av kun bassene som du kunne lagt ut?
    Nuvel, prøv igjen ;)
    Hehe - Ja det var jo ett av to ;D ;D
    Da må jeg skyte inn at, han jeg har størst respekt for innen høyttalerkontruksjon har hvisket meg i øret at det systemet låter rått :)
    Fyrer av spørsmålet til deg da... har du impulsreponsmålinger av bassene?
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har toen på dette prosjektet også ;D
    Fikk også en del tips som skal etterprøves.
    Måtte sjekke tråden din - dritfett, dette blir veldig interessant å følge med på (kjenner misunnelsen gnager inn til margen i beinet...). Får hentet noen gratistips selv her ser jeg :)
    Lurer på om jeg ikke må sørge for at Snickersen tilfeldig bare må innom deg neste gang jeg er over fjellet :)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Her er IR av 8x og mitt og begrenset oppover ser det ikke vakkert ut, spl er et hyggeligere syn
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Synes jeg hører høy lydt murring helt opp til meg………

    Den beste ir som jeg har målt er fra 8x12, og jeg tar feil med tidsaksen dette endrer seg enormt når man begrenser målingen oppover i frekvens, jeg har ikke pleid å se på ir ved “bass” måling, spl og vannfall sier meg mer.

    Her er FF og begrenset ved 300hz.
    Tusen takk Roald - veldig snilt av deg.
    Målingene viser, som helt vanlig er, et bassystem som i stor grad er påvirket av rommet. Men hvis vi ser på den første delen av forløpet og siler ut kun det som kan tilskrives bassene, så stemmer jo simuleringen veldig bra med målingene.
    Enig, SPL sier mye og vannfall er lettere å lese enn impulsresponsen. Men uansett, det er viktig at impulsresponsen til selve konstruksjonen er bra - da er forutsetningen for å få et optimalt totalsystem også mye bedre.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Fint om noen tar det teoretiske……. Det er tydelig at jo lavere jeg kutter jo bredere blir pulsen, så spørsmålet er da om omregningen fra spl til ir gir det korrekte bilde av hva basstårnene er i stand til å levere ???
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Her er IR av 8x og mitt og begrenset oppover ser det ikke vakkert ut, spl er et hyggeligere syn
    næææ, er ikke enig i at det ikke ser vakkert ut - MYE bedre enn hos meg :-[
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Fint om noen tar det teoretiske……. Det er tydelig at jo lavere jeg kutter jo bredere blir pulsen, så spørsmålet er da om omregningen fra spl til ir gir det korrekte bilde av hva basstårnene er i stand til å levere ???
    Jeg kan prøve meg med en forklaring - men får sikkert grisebank av Bx og andre etter dette ;D
    En perfekt impuls kan bygges opp som en sum av et uendelig antall sinuser i fase, men med forskjellig frekvens (Fourier). Så hvis den perfekte impuls skal gjenskapes, så må alle frekvenskomponenter være tilstede.
    Nå du begrenser impulsens frekvensinnhold til 300Hz så vil automatisk også impulsen fjerne seg fra den perfekte impuls til et eller annet som er bredere enn "spiken". Jo lavere frekvensen settes dess bredere vil "impulsen" bli.

    Besvarte det spørsmålet?
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Tytte71 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har troen på dette prosjektet også ;D
    Fikk også en del tips som skal etterprøves.
    Måtte sjekke tråden din - dritfett, dette blir veldig interessant å følge med på (kjenner misunnelsen gnager inn til margen i beinet...). Får hentet noen gratistips selv her ser jeg :)
    Lurer på om jeg ikke må sørge for at Snickersen tilfeldig bare må innom deg neste gang jeg er over fjellet :)
    Dere er begge hjertelig velkommen når det skulle være
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    8x12_TOM skrev:
    Tytte71 skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Han mentoren din var forresten på visitt i det nye rommet her om dagen, tror jaggu han har troen på dette prosjektet også ;D
    Fikk også en del tips som skal etterprøves.
    Måtte sjekke tråden din - dritfett, dette blir veldig interessant å følge med på (kjenner misunnelsen gnager inn til margen i beinet...). Får hentet noen gratistips selv her ser jeg :)
    Lurer på om jeg ikke må sørge for at Snickersen tilfeldig bare må innom deg neste gang jeg er over fjellet :)
    Dere er begge hjertelig velkommen når det skulle være
    Hjertelig takk for det :) Det har jeg veldig lyst til!
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Takk for forsøket ;) og det er vel på det nivået jeg skjønner Fourier transformen, men i min enkle verden ser jeg for meg en trekant der bredden av basen viser begrensningen nedad og spissen oppe viser begrensningen oppover.

    Så en trekant som beskrev 10-20000hz ville hatt en base på 5ms og en topp på 100us……………………… Får se på formelen når jeg har bedre tid..
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Roald skrev:
    Takk for forsøket ;) og det er vel på det nivået jeg skjønner Fourier transformen, men i min enkle verden ser jeg for meg en trekant der bredden av basen viser begrensningen nedad og spissen oppe viser begrensningen oppover.

    Så en trekant som beskrev 10-20000hz ville hatt en base på 5ms og en topp på 100us……………………… Får se på formelen når jeg har bedre tid..
    Sorry Roald :-[ Man gjør sitt beste og jeg har tydelig misforstått spørsmålet.
    Når det er sagt så er det lenge siden jeg sist regnet på Fourier og digitale filtre... desverre er det derfor bare basistingene som fortsatt sitter i hjernebarken :'(
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Ingenting å være lei seg for…. ;)

    Det er ikke din feil at min logik vil ha en annen fasong på pulsen ::)
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Takk Roald... da får jeg sovet i natt også :)
    I Audiolense benyttes sinussveip og deretter en "gjenskapning" av impulsresponsen. Når jeg kjører aktiv deling med Audiolense så settes sveipet for f.eks. bassene med en øvre frekvens som typisk kan være et par oktaver høyere enn delefrekvensen. Den gjenskapte impulsresponsen for bassene alene i dette tilfellet skulle vel bli det samme som om en enkelt "impuls" ble generert med en tilsvarende øvre grensefrekvens? I så fall skulle det å redusere øvre grense på dine målinger være godt nok til å gi et realistisk bilde for bassene alene, eller... ???

    Så litt tilbake til poenget. TD18H+ ser forbasket kjekke ut ift. hva jeg ønsker å oppnå. Frekvensresponsen ser tilforlatelig bra ut, impulsresponsen og kapasiteten helt på høyde med ditt (antar du har IRS bassene) og 8x12Tom sitt system - dog uten de fordelen dere har med kansellering av moder i vertikalen. Det eneste som nå bekymrer meg bittelitt er om AE faktisk takler effekten og varmeutviklingen så godt som de gjør uttrykk for.
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    DIY_dude skrev:
    John Janowitz vil ikke publisere måleresultater, fordi han mener responsmålinger generelt sett er misvisende. ::)
    Helt utrolig..... Vel, da strykes denne produsenten fra lista mi i hvertfall.
    Fikk epost fra John hvor han innrømmer de er litt short her (for å si det mildt). Håper han kan tilgi meg for å sette deler av budskapet på trykk :
    One of the things that I do need to be able to compete with the big companies are the measurements and data sheets. That is something I will be working to do over the next year.
    Så det er håp. Entusiastbedrifter som AE ønsker jeg i grunnen alt godt, selv om man kan være uenig i måtene ting blir prioritert på :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Roald skrev:
    Lite trolig siden det er simulering…… ;)

    Uansett er vel tidsaksen der helt feil, 1:10 i forhold til skaleringen som vises er vel noe nærmere det det burde være.

    Denne målt i lytteposisjon er vel nesten perfekt
    Dette ser ut som en impulsrespons som går opp til ca 20 kHz. Da går det mye kjappere for seg enn et basselement som gjerne runder av ved noen hundre Hz.

    Edit: Det var visst gammelt nytt i denne tråden ;D
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Bx skrev:
    Edit: Det var visst gammelt nytt i denne tråden ;D
    Treigen ;D
    Du må jo gjerne fylle på med mer info hvis du gidder - ref. Roald sitt spørsmål
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Til det Roald skrev:

    Det er den øvre grensefrekvens som dominerer i hvordan den kraftigeste pulsen i responsen ser ut. Når båndbredden går til 20 kHz og sampleraten er 40k, så vil stolpen være så høy og tynn som det lar seg gjøre, uavhengig av hva som skjer i den andre enden. Det er en meget kort puls med høy amplitude.

    I tilfellet med 10+20k må man zoome inn mye på y-aksen og samtidig dekke et stort tidsspenn for i det hele tatt se høypassfunksjonen.

    Men her er en lineærfasevariant som går fra 1500 Hz til 20 kHz. Jeg valgte 1500Hz for at man skal se høypassfunksjonen med hele peaken inne i bildet.


    Samme høypass, men i minimumfase variant:
     

    Vedlegg

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    En liten statusoppdatering på prosjektet...

    4stk TD18H+ ble group buy bestilt i september men er enda ikke mottatt!! Det ser nå imidlertid ut til at AE har tenkt å sende de avgårde. Kanskje er fire av disse mine :) http://www.diyaudio.com/forums/grou...lambda-td-series-group-buy-8.html#post2957901

    Kassene er under bygging og om en måneds tid bør de være komplett og i hus. Jeg droppet det viskoelastiske laget til fordel for enklere bygging. Kassene blir 500x500x450mm som gir meg tett på 70l effektivt innvendig volum - altså litt større enn utgangspunktet på 50-60l. Jeg henter altså noe på virkningsgraden i bunn. Videre blir de bygget opp med 20mm baltisk bjørkefiner med kraftig innvendig avstiving og så et 3mm lag med HDF som ytterlag. HDF-en vil bidra litt til demping, men først og fremst vil den gi en knallhard og robust overflate for lakken. Kassene blir lakkert med sort Nextel all-over. En Icepower 1000ASP pr kasse (4ohm element) skulle gi greit med skyv i bunn. Kjenner nå at jeg begynner å glede meg :)
     

    Vedlegg

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Nice :D

    Jeg håper vi alle får våre AE elementer snart, hadde nesten avskrevet det

    Hvordan ligger du an over 200 Hz?

    Mvh Gisle
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Hei Gisle - long time no see :)
    Var vel i grunn begynt å bli smuuule småbekymret for leveransen selv. Kjipt å om vi ikke hadde fått varene mtp. depositumet som allerede er betalt. Men solen skinner alltid på de snille guttene... eller noe sånt.

    Jeg venter i disse dager på en Radian 951PB med TrueExtent membran. Til disse så har jeg liggende et JMLC350 horn og en e-oswg15 fra Autotech. Får teste om jeg har behov for superdiskant i tillegg. I området mellom horn og subbassystem så er planen min å kjøre en u-baffel for kardiodespredning og uten nevneverdig tap i output ift. mellomtoneelementets naturlige følsomhet. Det skal nå i allefall testes og det er svært lite info å finne om en slik konstruksjon der ute. Litt forarbeid med kalkulatoren og en del testing med dempemateriale burde kunne knekke koden. Jeg venter også på et par TD15M og TD12M fra nevnte produsent som er tiltenkt formålet. Mulig jeg klarer å presse nedre frekvens ned mot 80-100Hz - det hadde i allfall vært sabla fint å få til.
    En av grunnene til at jeg har valgt 4 separate basskasser, er (i tillegg til distribuerte subber) muligheten for å sette de opp som hybrid dipol. Men det er neste fase av prosjektet :)
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Spennende!

    Det er noen sider om cardoid, Linkwitz skriver litt. I tillegg har man NaO-utvikleren (er det Krutzke tro?), samt en finlender som har endel om cardoid. Videre har man proffløsninger fra Meyer, samt en tilsynelatende vellykket mellomtone-cardioid på diyaudio.com (han som har diskant i horn + cardioid under i en kasse med mange pustehull i. (Antar du har lest på alle disse, derfor setter jeg ikke inn linker).

    I de tradisjonelle cardioider har jeg forstått det slik at "åpningen" som en tommelfingerregel skal være noe tilsvarede SD på elementet.

    Jeg skal også prøve TD15-M i cardioid :)

    Når det gjelder delefrekvens for bass, vil jeg tro at du kommer til å heller heve den opp mot 150-200 Hz enn ned til 80 Hz, ref. våre tidligere mailer om ønske om slam osv, men hvem vet :) Alt må prøves før endelige avgjørelser tas!
     

    Tytte71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.01.2008
    Innlegg
    2.150
    Antall liker
    1.151
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    2
    Både "Linkwitzlab" og "Music and Design" har skrevet en del om U-baffel til bassbruk, men lite om anvendelse til mellomtoner. Linkwitz har selv skrevet at han har lyst å prøve en gang når han får tid...
    Keyser sin konstruksjon på diyaudio http://www.diyaudio.com/forums/multi-way/192737-2-way-waveguide-cardioid-like.html oppfatter jeg til å være en slags halvvegs dempet U-baffel. Desverre har han ikke fulgt opp med 360 målinger for å se hvor mye/lite bakstrålt lyd det er fra konstruksjonen. Jeg har en mistanke om at hans konstruksjon med fordel kan optimaliseres på dette området.

    Angående punch - jeg tror at en optimalt dempet U-baffel vil kunne trykksette rommet rimelig greit. Bakgrunnen for dette er at den ikke oppfører seg som en dipol, men mye mer likt et horn - altså redusert utstråling bakover. Time will show :)

    Jeg har selv store forventninger til TD15M og det skal bli grådig interessant å få testet den.
    Har du komt videre med ditt design Gisle?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn