Rørutstyr 300B-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Er det noen som vet om TJ Full Music 300B se er likt lydmessig med Sophia Royal Princess?
    i følge en kontakt jeg har i USA er Sophia Royal Princess vesentlig bedre enn Shuguang 300B-Z (Treasure).
    sophia lages av TJ. Dessverre koster de 1200 dollar + frakt og mva. TJ full music 300B koster
    se ca 700 dollar. Et annet alternativ er Takatsuki, men de er enda dyrere, ca 150 000 yen + mva.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Veit ikkje om evnt lydforskjeller mellom Tj og Princess.
    Men det ligg ute rør for salg fra merket Guiguang,dei skal vere veldig bra,og frå den "rette" perioden.

    Da sparer du masse penger,og du blir kanskje fornøyd med lyden.

    mvh.
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Ikke så lett med å ta anbefalinger så lenge vi alle ha så forskjellige preferanser og utstyr. Jeg hadde Shuguang psvane 300B -t før og var egentlig fornøyd. Dessverre gikk de i stykker etter 9 måneders bruk. Bruker nå de originale Shuguang 300-98. De er merkbart mindre detaljerte og slappere i bassen. I tillegg ruller de litt av i toppen. Guiguang er kanskje bra, men kjenner ingen som har brukt dem og sammenlignet med andre typer 300b. Hmm





    Veit ikkje om evnt lydforskjeller mellom Tj og Princess.
    Men det ligg ute rør for salg fra merket Guiguang,dei skal vere veldig bra,og frå den "rette" perioden.

    Da sparer du masse penger,og du blir kanskje fornøyd med lyden.

    mvh.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Det har du heilt rett i.
    Nos Guiguang skal vere veldig nerme Western Electric i lyden,med veldig god mellomtone.
    Angivelig "bedre" enn Shuguang.
    Men eg kan tenke meg at Royal Princess er bedre i både bass og diskant,men også litt meir analytisk kontra Nos Guiguang og We.

    Princess carbonplate(tidligere toppmodell) har eg brukt sammenhengende i ca 3år,og tusenvis av timer(kanskje 4000t)og er veldig godt fornøyd med dei.
    sammenlignet med valve Art 4300b er Sophia glattere og meir homogene i lyden,men ikkje dag og natt i forskjell.

    Mvh.
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Personlig er jeg mest opptatt av 300b-rør som gir best mulig bass i mitt anlegg. Når jeg sier best bass, mener jeg minst mulig avrulling og farging, med linjær frekvensgang. De fleste 300b-rør gir mellomtonemagi. I tillegg er jeg gjerrig.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Noen som kan si noe om eventuelle forskjeller mellom TJ 300B Premium Meshplate og TJ 300B Premium Carbonplate?
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    En liten provokasjon; har dere forsøkt andre trioder, f.eks 2A3 eller 45, på høyttalerne deres. Jeg tror noen av dere vil bli overrasket over hvor mye bedre disse triodene er på frekvensfløyene, og med den gode mellomtonen inntakt. Forutsetter selvfølgelig at kretsene er fornuftige designet, men det gjelder jo alt utstyr.
    Roger
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    En liten provokasjon; har dere forsøkt andre trioder, f.eks 2A3 eller 45, på høyttalerne deres. Jeg tror noen av dere vil bli overrasket over hvor mye bedre disse triodene er på frekvensfløyene, og med den gode mellomtonen inntakt. Forutsetter selvfølgelig at kretsene er fornuftige designet, men det gjelder jo alt utstyr.
    Roger
    Syns vel ikke dette kan kalles en provokasjon :D

    Har hørt 2a3 ja, låter rett og slett veldig bra. Men lav effekt begrenser hvilke høyttalere en kan koble opp. Har også hørt 845, de låt brutalt.
    Sjøl har jeg 300b på grunn av en magisk mellomtone. Perfekte er de ikke, men i mitt tilfelle et kompromiss. Har også KT88 forsterker om jeg trenger å få løst andre behov.

    Håvard
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.506
    Antall liker
    2.946
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En liten provokasjon; har dere forsøkt andre trioder, f.eks 2A3 eller 45, på høyttalerne deres. Jeg tror noen av dere vil bli overrasket over hvor mye bedre disse triodene er på frekvensfløyene, og med den gode mellomtonen inntakt. Forutsetter selvfølgelig at kretsene er fornuftige designet, men det gjelder jo alt utstyr.
    Roger

    Det har vi nok og tror nok ikke noen blir det minste provosert. Men dette er en 300b tråd.

    (ser at Haavard kommenterte fint i det jeg redigerte mitt innlegg, men lar det stå likevel)
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Venter på Guiguang 300bs-s,blir spennende å prøve ny type 300b rør.


    Roger:det er som du sikkert veit fullt mulig å få god bass og diskant frå 300b,tenker på Hørningtrafoer.
    Dei koster jo ikkje meir enn litt dyre 300b rør,dvs 6500kr for 2stk av nyeste versjon.

    Men tviler ikkje på kvalitetene til både 45 og 2a3,men med litt tungdrevne høgtalere må det vel meir til enn SET.

    Mvh.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Venter på Guiguang 300bs-s,blir spennende å prøve ny type 300b rør.

    Mvh.
    Skal bli interesant å høre hva du syns.
    Hørt endel på GG 300B og bruker sjøl GG 2A3. Mye rør for pengene, imho.

    /jan
     

    hexachordia

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.02.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    19
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    5
    Jepp. Det blir spennende å høre om Guiguang. Som flere har sagt allerede, er 300B-konstruksjoner svært forskjellige og avhengig av transformatorer, kondensatorer, likeretting og ikke minst type driverrør. Jeg har hørt 2A3, 805, 845, 211-amper, men ingen som har så nøyaktig gjengivelse av klangfarge og detaljnivå som 300b-blokkene jeg har nå. Eneste aberet er litt svak dypbass og begrensning i effekt ved store dynamiske utslag. Kunne sikkert fått til det samme med 45 eller 2A3, men da måtte jeg ha hatt andre høyttalere.








    Venter på Guiguang 300bs-s,blir spennende å prøve ny type 300b rør.

    Mvh.
    Skal bli interesant å høre hva du syns.
    Hørt endel på GG 300B og bruker sjøl GG 2A3. Mye rør for pengene, imho.

    /jan
     
    Sist redigert:

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Da har Guiguang fått noken timar på seg,og det virker lovende så langt.
    Sammenlignet med sophia princess så er lyden ganske lik på plater med god lyd,ala Eva cassedy.
    Men når det spilles gamle obskure plater merkes det relativt tydelig at lyden er meir organisk,men det er ikkje snakk om tilsmøring av lyden.
    Det funker fortsatt ikkje heilt slik eg vil ha det(enda litt varmere)på somme plater,og slik blir det vel aldri med 10watt på spendor sp100(90db)
    Men på gammel køntri ol er nok mellomtonen det beste eg har fått til,til no,organisk og ørevennlig med god oppløsning.

    Bassmessig merkes ikkje noko forskjell kontra Sophia.

    Skal bli spennende å få mekket delefilter til Hornhøgtalerene,Altec driver og Jbl 15toms mellombass til 600hz,da blir det adskillig lettere last for forst,med ca 97db følsomhet. Da ramler nok veggene ned:)

    Mvh.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket We 300b rør på nettet(tubedepot),der står det tidligst 2014.
    Begynner å tvile på heile greia.
    Håper det ikkje er altfor mange som har forhåndsbetalt.

    Godt fornøyd med Guiguang,ett rør gikk istykker første veka,oktober ifjor(bias gikk til himmels,målte 150ma,da begynte det å knitre i høgtaler,hehe),men selger sendte meg nytt prompte,og det har funket.

    Mvh.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Mine Golden Dragon 300B Meshplate synger muligens på siste verset. Kan de skaffes, evt hvor, evt finns bedre (for normale penger) ?
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har spilt noen måneder med PSvane 300B. Og det er jaggu de beste 300B jeg har hatt siden WE.

    Har et par Guiguang også her, og noen andre. Men PSvane går utenpå alle de andre. 1024,- inkl. porto når jeg kjøpte de. Avhenger litt av dollarkursen den prisen der. Men billig.
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    Jeg har spilt noen måneder med PSvane 300B. Og det er jaggu de beste 300B jeg har hatt siden WE.

    Har et par Guiguang også her, og noen andre. Men PSvane går utenpå alle de andre. 1024,- inkl. porto når jeg kjøpte de. Avhenger litt av dollarkursen den prisen der. Men billig.
    1024,- er det for 4? Kan ikke se at et av verdens lengst produserte og mest kopierte rør er "BILLIG"
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har spilt noen måneder med PSvane 300B. Og det er jaggu de beste 300B jeg har hatt siden WE.

    Har et par Guiguang også her, og noen andre. Men PSvane går utenpå alle de andre. 1024,- inkl. porto når jeg kjøpte de. Avhenger litt av dollarkursen den prisen der. Men billig.
    1024,- er det for 4? Kan ikke se at et av verdens lengst produserte og mest kopierte rør er "BILLIG"
    Det er for 2 rør. Er 1000,- for 2stk. 300B dyrt?
     

    kjartanb

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2009
    Innlegg
    955
    Antall liker
    650
    Sted
    Os
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har spilt noen måneder med PSvane 300B. Og det er jaggu de beste 300B jeg har hatt siden WE.

    Har et par Guiguang også her, og noen andre. Men PSvane går utenpå alle de andre. 1024,- inkl. porto når jeg kjøpte de. Avhenger litt av dollarkursen den prisen der. Men billig.
    1024,- er det for 4? Kan ikke se at et av verdens lengst produserte og mest kopierte rør er "BILLIG"
    Det er for 2 rør. Er 1000,- for 2stk. 300B dyrt?
    Ser ut som en grei pris i dagens marked. Her gjelder jo utbud og etterspørsel. Samlere og forretningsmenn kjøper opp alt NOS de kan få fat i og nisjeprodusenter kan i kjølevannet operere med høyere prisnivå.
    Kunne ellers være kjekt at vide antallet av forskjellige 300b som produseres i dag i forhold til rørets gullalder i 1930-40. Samt prisen dengang justeret med prisendringer frem til i dag.
    mvh
    Kjartan
     

    Cobra2

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Innlegg
    4.980
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    75
    For dyrt uansett, det finnes ikke patenter/royalties, ingen ting i konstruksjonen er hemmelig eller spesielt vanskelig, har vært i produksjon fra 1938, og som nevnt; kopiert av sikkert 100+ frabrikker...
    (og kanskje bortsett fra utdødde WE, er de fleste kopier laget i enklere/simplere materialer & dårligere nøyaktighet)
    Sammenliknet med prisutvikling etter krigen til i dag, på f.ex. vaskemaskiner / strykejern / radioer(komplett) / biler / data /... burde et kopi-rør i dag koste nKr 25,-
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    For dyrt uansett, det finnes ikke patenter/royalties, ingen ting i konstruksjonen er hemmelig eller spesielt vanskelig, har vært i produksjon fra 1938, og som nevnt; kopiert av sikkert 100+ frabrikker...
    (og kanskje bortsett fra utdødde WE, er de fleste kopier laget i enklere/simplere materialer & dårligere nøyaktighet)
    Sammenliknet med prisutvikling etter krigen til i dag, på f.ex. vaskemaskiner / strykejern / radioer(komplett) / biler / data /... burde et kopi-rør i dag koste nKr 25,-
    Nå er ikke verden en så rettferdig plass at priser alltid er hva de burde være. Det er helt greit for meg hvis jeg kan få et 300B rør for 25,-
    Men til den prisen får jeg nok ikke et rør som har vært behandla med kulehammer en gang. Så skal jeg fortsatt bruke 300B må jeg betale hva det koster, og det gjør jeg også. Men jeg leter etter rør der prisen er levelig (lav)

    Egentlig er det mye som burde vært billigere enn det vi må betale.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    25kr?

    slutt nå.

    greit nok at audiorør er overpriset, men de kan uansett ikke koste det samme som lyspærer, som produseres og selges i trilioner.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.174
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Ok, fikk lyst til å prøve 2 stk Psvane. Hvor kjøpe sikrest mht kvalitet og pakking for frakt?
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    En tusing for to 300B av veldig god kvalitet er så rimelig at det nesten ikke er til å tro, Rolf. Gode nyheter for oss som bruker Western Electric gruer oss til dagen de tryner.....
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Har spilt på Psvane 300b rør nå i en ukes tid. Dette låter bra, til prisen er disse røra et knall kjøp. Best direkte fra Psvane og fikk røra etter 10-12 dager.

    Anbefales.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Går ut i fra at det er den billigste varianten det snakkes om her. Ser at det er 3 varianter til, deriblant en WE kopi. Noen som har hørt TII, T eller WE kopien?
     

    gs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    235
    Antall liker
    96
    Torget vurderinger
    4
    Ja det er den rimeligste utgaven, såkalt hifi serien, med hvit sokkel og klart glass.
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Da har jeg satt et par Psvane av billigste modell i Border Patrolen. Slettes ikke så galt rett ut av esken.
    Har justert bias og hum så godt det lar seg gjøre, litt ustabile, får gi dem en 20-30 timer og justere pånytt.
    Lyden de første timene virker helt OK, bedre enn de Shuguang jeg hadde fra før. Dynamiske og fyldige mellomtonen, bass og diskant er bare sånn passe, men det kommer kanskje etterhvert? De avgir litt støy også, håper det går seg til.
    Har ikke fått tid til teste noen gode referanserør i BP'en ennå, får se hva denne billigmodellen får til først. Får legge til at dette er den første 300B fortsrkeren i mitt eie.
    Da er det bare et par hundre timer innspilling før dommen kommer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Impulse
    "trøsten" er at du trolig tryner før WE300B som etter sigende har mellom 20-40K timer
    mine har driftet fra 75 til 74mA siden forrige måling for 2 år siden
    jeg pleier å sette på ampene på fredag kveld og slukke på søndag
    noen helger spiller jeg litt, noen mye og noen ikke i det hele tatt
    regn ut timeprisen ifht de andre alternativene
    og nei, du får ikke Nobelprisen i matematikk:cool:
    mvh
    Leif
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.917
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Da har jeg satt et par Psvane av billigste modell i Border Patrolen. Slettes ikke så galt rett ut av esken.
    Har justert bias og hum så godt det lar seg gjøre, litt ustabile, får gi dem en 20-30 timer og justere pånytt.
    Lyden de første timene virker helt OK, bedre enn de Shuguang jeg hadde fra før. Dynamiske og fyldige mellomtonen, bass og diskant er bare sånn passe, men det kommer kanskje etterhvert? De avgir litt støy også, håper det går seg til.
    Har ikke fått tid til teste noen gode referanserør i BP'en ennå, får se hva denne billigmodellen får til først. Får legge til at dette er den første 300B fortsrkeren i mitt eie.
    Da er det bare et par hundre timer innspilling før dommen kommer.
    På mandag da? :D
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lmc skrur fra mandag til fredag, og så tester han anlegget litt i helgen før han skrur videre.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    jeg spiller innimellom i ukedagene og, men da er det ofte etter trening før jeg legger meg/ går ned i verkstedet
    men det er utrolig hva jeg rekker å mekke innimellom alt annet som skjer.
    mvh
    Leif
     

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Jepp, men mandag 1.juli.
    lmc skryter jo at han er raskere enn sin egen skygge :rolleyes:, så han hadde sikkert spilt inn røra ila helga. Vi andre derimot .....
    Skal oppdatere når jeg justerer bias neste gang om ca 30t spilling
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Impulse
    "trøsten" er at du trolig tryner før WE300B som etter sigende har mellom 20-40K timer
    Hvis vi antar at 20-40k timer er forventet verdi innenfor ett standardavvik så vil det si at 1 av 50 rør feiler i løpet av noen uker..
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    nok et eksempel på wise ass statistics :cool:
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    nok et eksempel på wise ass statistics :cool:
    He, he. Men i det store og hele så stemmer matematikken med den reelle verden også. Men klart, her er det gjort grove antagelser over både std og at levetiden er normaldistributert.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    i så fall det eneste som er normalt med denne hobbien!
    visste du at WE kjøpte ferdig glødetråd til 300B av Sylvania for de var regnet som verdensleder i dette segmentet?
    mvh
    Leif
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Levetiden på WE gjør røret "billig" totalt sett.
    Men det er nødvendigvis ikke slik at man er nødt til å foretrekke WE rent lydmessig. Nå for tiden går det i GD 300BM her i huset og er godt fornøyd med det - hvor lenge det er slik er ikke godt å si, kanskje finner jeg frem WE igjen.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hva man foretrekker er et helt annet ballgame
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn