Rørutstyr 300B-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du må få inn i skallen at dette er systemavhengig!
    Elrog er feks ikke noe std drop-in replacement for WE, da det har delvis endrede parametre.
    hvordan vet du hvor lenge disse andre hadde gått?
    jeg kan faktisk vise til tilstandsmåling av mine...det har ingen av de andre vist til...bare synsing i annonsen...
    derfor liker jeg ikke at du sår tvil om mine rør og hvor lenge de har gått
    det er gjenværende levetid som er relevant og den uttrykkes som en % av nytilstand minimumskrav....noe WE leverer langt over som nye
    derfor kan de være brukt 5-6-7K timer og likevel måle 105%
    stay away nivå er under 75%
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja, hva med Elrog?
    Se her:
    Home - elrog.com

    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det produseres rør i det huset. Ikke står det stort om det heller.
    Søk på YouTube. Mye å se om hvordan rør produseres. Sammenlign:)
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.190
    Torget vurderinger
    16
    Angående WE: har hatt to par i hus som har laaang fartstid. Det ene paret har sikker 5000 timer pluss pluss. Begge parene måler over 100%, og lydmessig gruser alt annet jeg har hatt i mine DpA blokker (psvane we, emission labs etc..). Hører ingen forskjell på de to parene og ingen antydning til slapphet ved krysstest mot nesten nye rør fra Psvane.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BHO

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Skalle og skalle . Men hvorfor er det ingen som kjøper rørene dine da,LMC .HE-HE . Andre får solgt men ikke du. Hadde disse rørene vært så populære så hadde vel folk stått i kø for å kjøpe dem av deg. Hvis dette er rør som er 10 år gamle -altså ca.fra 2004-2005 så er det vel siste produksjon fra WE ,etter det jeg har fått opplyst fra seriøse kilder samt at de er mindre holdbar og dårligere lydkv .enn de som ble produsert i beg.av 90-tallet. :rolleyes:
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ja, hva med Elrog?
    Se her:
    Home - elrog.com

    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det produseres rør i det huset. Ikke står det stort om det heller.
    Søk på YouTube. Mye å se om hvordan rør produseres. Sammenlign:)
    les og bli klokere: VinylSavor: 211 and 845 Triodes Made in Germany
    Assembly & Test: Kanskje. Hvor mange om dagen?
    Produksjon av selve rørstrukturen (katode - gitter - anode) og glasskolbe: Ikke noe klokere.
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hva med Elrog?
    Se her:
    Home - elrog.com

    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det produseres rør i det huset. Ikke står det stort om det heller.
    Søk på YouTube. Mye å se om hvordan rør produseres. Sammenlign:)
    les og bli klokere: VinylSavor: 211 and 845 Triodes Made in Germany
    Assembly & Test: Kanskje. Hvor mange om dagen?
    Produksjon av selve rørstrukturen (katode - gitter - anode) og glasskolbe: Ikke noe klokere.
    Ja men jeg tipper du har rett i det. Jeg GJETTER på at de kjøper delene og setter de sammen. På bildene ser det iallefall ut som han foretar montering, vakum, flashing og testing. Og sikkert et par andre ting som jeg ikke kjenner til. Det ser ut som firmaet har produsert rør til industriformål i en del år før de begynte med audiorør.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.109
    Antall liker
    4.972
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Ut i fra bildene kan det se ut som dette er "pensjonist-aktivitet".
    Ikke noe galt med det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Skalle og skalle . Men hvorfor er det ingen som kjøper rørene dine da,LMC .HE-HE . Andre får solgt men ikke du. Hadde disse rørene vært så populære så hadde vel folk stått i kø for å kjøpe dem av deg. Hvis dette er rør som er 10 år gamle -altså ca.fra 2004-2005 så er det vel siste produksjon fra WE ,etter det jeg har fått opplyst fra seriøse kilder samt at de er mindre holdbar og dårligere lydkv .enn de som ble produsert i beg.av 90-tallet. :rolleyes:
    jeg oppfatter det som at du insinuerer at mine er dårligere enn de andre som har vært for salg
    det irriterer meg fordi du ikke har noe belegg for det.
    jeg opplever ofte at når LMC selger da må det være noe galt eller han har funnet noe bedre, MEN jeg har aldri opplevd å bli beskyldt for å selge annet enn prima vare....alt det jeg leverer innestår jeg får
    disse WE er produsert tidligere
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Skalle og skalle . Men hvorfor er det ingen som kjøper rørene dine da,LMC .HE-HE . Andre får solgt men ikke du. Hadde disse rørene vært så populære så hadde vel folk stått i kø for å kjøpe dem av deg. Hvis dette er rør som er 10 år gamle -altså ca.fra 2004-2005 så er det vel siste produksjon fra WE ,etter det jeg har fått opplyst fra seriøse kilder samt at de er mindre holdbar og dårligere lydkv .enn de som ble produsert i beg.av 90-tallet. :rolleyes:
    Fra seriøse kilder har jeg fått opplyst at hvalross er en utdøende rase...........godt å høre!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    om han så var den siste kjøperen på jorda, hadde jeg heller brukt hammeren på de...
    det hadde blitt en skikkelig hit på Youtuben! :cool:
    uansett, nå har jeg sikret meg et ubrukt "referanse-sett" WE300B fra 1990-talls produksjonen, så får jeg i alle fall svar på hvor skapet står med både mine nåværende WE, Takatsuki og Elrog
    den som ler sist.....:rolleyes:
    imorgen blir det mere lager bytter på A80, så snart dagslyset skinner inn i stua
    mvh
    Leif
     

    hvalross

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.10.2008
    Innlegg
    1.074
    Antall liker
    145
    Torget vurderinger
    3
    Kommer aldri til å kjøpe disse drittrørene dine ,LMC . Jeg har bestillt Golden Dragon Mesh fra Motron . Tror disse spiller like så bra i min forsterker som WE rørene dine. Hei og hå og God Helg til forståsegpåerne . :cool:
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    who cares? først prøver du å prate de ned i pris, så må du først låne penger, så er de plutselig drittrør?
    intelligent fremgangsmåte.....
    klassisk "kunde fra hælvete".....
     
    Sist redigert:

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Høvding kan du ikke slette den krangelen om kvaliteten på røra til LMC. Det her var en konstruktiv og hyggelig tråd og det er fint hvis det her blir stoppa nå synes jeg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skjønner heller ikke poenget
    nå er jeg en av de få som har tilgang til Elrog, WE og Takatsuki
    det bør være mye mere interessant
    mvh
    Leif
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja det vil vi heller høre om.
    Jeg har i de siste dagene kjørt elrog 300B-it-300B i mitt testoppsett. Det er ikke så stor forskjell fra 10Y/300B. Mer volumiøst. Begge varianter har den samme detaljering og ut i rommet tilstedeværelse. Men som sagt dobbel Elrog har både pupper, lår og svære baller.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Endelig fått opp å gå Heart Doublebeat med nye Full Music 300BM med rød skrift. Jeg er ikke i den situasjonen at jeg kan eller har mulighet til å kjøpe WE, Elrog eller Takatsuki. Men jeg smiler for det. Låter pent, endelig 300b i hus igjen etter å ha vært innom KT88 og 845. Men ser ikke bort i fra at nevnte rør kunne dratt dette noe lengre. Satser heller på bytte litt deler. Etter det kan snakke om kremrørene.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    dobbelt så mange rør, dobbelt så dyrt
    det er plenty å gå på med mods...
    mvh
    Leif
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    300B........det er bare noe ved det, og for oss som liker det ser det ikke ut for at det er særlig enkelt å finne alternative løsninger.
    Sjøl kjører jeg med WE i vinterhalvåret, og noen drittbillige kinarør eller noe klasse A transegreier om sommer'n.
    Om sommer'n er anlegget mye på uten at vi er nær "tilstede" hele tiden......derfor den slags prioritering.
    Hos oss er det ikke noe jeg har putta i ampen som er i nærhet av å frarøve WE hedersplassen! :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ja det vil vi heller høre om.
    Jeg har i de siste dagene kjørt elrog 300B-it-300B i mitt testoppsett. Det er ikke så stor forskjell fra 10Y/300B. Mer volumiøst. Begge varianter har den samme detaljering og ut i rommet tilstedeværelse. Men som sagt dobbel Elrog har både pupper, lår og svære baller.
    hei hvilken primærimpedans har du på IT og OPT?
    mvh
    Leif
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja det vil vi heller høre om.
    Jeg har i de siste dagene kjørt elrog 300B-it-300B i mitt testoppsett. Det er ikke så stor forskjell fra 10Y/300B. Mer volumiøst. Begge varianter har den samme detaljering og ut i rommet tilstedeværelse. Men som sagt dobbel Elrog har både pupper, lår og svære baller.
    hei hvilken primærimpedans har du på IT og OPT?
    mvh
    Leif
    Begge er 5K. Tamura stu-5k og Tamura F-7003.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.955
    Antall liker
    13.299
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ok takk
    forstod det slik at optimale load for Elrog var 3K5 eller over...
    mvh
    Leif
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Ja, hva med Elrog?
    Se her:
    Home - elrog.com

    Jeg klarer ikke med min beste vilje å se at det produseres rør i det huset. Ikke står det stort om det heller.
    Søk på YouTube. Mye å se om hvordan rør produseres. Sammenlign:)
    les og bli klokere: VinylSavor: 211 and 845 Triodes Made in Germany
    Assembly & Test: Kanskje. Hvor mange om dagen?
    Produksjon av selve rørstrukturen (katode - gitter - anode) og glasskolbe: Ikke noe klokere.
    Ja men jeg tipper du har rett i det. Jeg GJETTER på at de kjøper delene og setter de sammen. På bildene ser det iallefall ut som han foretar montering, vakum, flashing og testing. Og sikkert et par andre ting som jeg ikke kjenner til. Det ser ut som firmaet har produsert rør til industriformål i en del år før de begynte med audiorør.
    Jeg har vært i kontakt med Thomas Mayer som forhandler Elrog. Han sier at rørene er produsert "in house" og at produksjonskapasiteten er er ganske liten inntil videre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Apropos Elog 300b så er kurvene her
    http://vinylsavor.de/ER300B_Datasheet.pdf


    det gir dette resultatet... Legger merke til at en moderat Anode belasting på 350V/60mA gir max 5watt og 3% forvrengning, mens samme operasjonspunkt med EML 300B gir 6.5 watt og 5.5%THD ,mens 5watt gir4.2%THD..

    Men så var det driver interaksjonen da spm bestemmer totalen... . I min forsterker kanselleres forvrengning mellom driver og utgangsrør. og resulatet med som-bygget--simulering gir. 2.2%forvrengning ved 6.6Watt (stemmer med måling av forsterker !!) med TJ300B,mens samme operasjonspunkt med Elrog 300B gir 3%THD ved 5.5watt.. YMMV. Ergo gir et "bedre mer linjært" rør dårligere resultat, nettopp på grunn av redusert 2harmonisk kansellering..

    Forresten så gir simulering med EML 300B2.2%THD og 7.4Watt i min forsterker.

    Capture.GIF


    Capture.GIF


    Capture.GIF


    Capture.GIF


    Hva med push pull?
    Capture.GIF


    Tilslutt EML300b for sammenligning
    Capture.GIF


    Takk for plassen og lykke til
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Sammenigneing mellom kurvene for TJ300B fake mesh,Emission LAB, Elrog , eg WestenElecric ved 0,-80 og -160 grid linjer. Ikke rart det lyder forskjellig, Heldigvis kan jeg justrer bias og tilpasse operasjonspunktet til en viss grad i min forsterker. Tror jeg går for Eission Lab jeg..

    Capture.jpg
    .
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Sammenligning mellom kurvene for TJ300B fake mesh,Emission LAB, Elrog , og WestenElecric ved 0,-80 og -160 grid linjer. Ikke rart det lyder forskjellig, Heldigvis kan jeg justere bias og tilpasse operasjonspunktet til en viss grad i min forsterker. Tror jeg går for Emission Lab jeg..
    Capture.jpg
     

    Nightpuma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Innlegg
    2.432
    Antall liker
    496
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet ikke så mye om det her. Kan ikke du si litt om hvordan du kommer frem til kurvene
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Hei, kurvene mine er laget ved å bruke Andrej Frolovs Curvecaptor. Se post 428. Prikkene er avlesning av publiserte kurver, streken er modellerering basert på Koren 8 faktor modell som gir nær perfekt match. Curvecaptor genererer så LTspice modeller, som jeg legger inn på LTSpice IV. Så plotter jeg et parameterplot. Duncans amp pages har tube modeler og symboler som trengs for å bruke LtSpice for rørsimuleringer. Google LTspice tube models, Yahoo har en egen gruppe ang dette.


    http://sourceforge.net/projects/curvecaptor/

    HOW TO BUILD YOUR OWN TRIODE SPICE MODEL


    by Alex Kenis


    This will walk you step-by-step through how to build up tour own triode spice model from the data sheets, and how to test it. There are other methods, but this is how I do it using the resources that I have.


    Here is a list of what you need to set up before we can get started:


    - A data sheet of a tube with the charactaristic curves and capacitances


    http://tdsl.duncanamps.com/tubesearch.php


    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/vs.html


    - An image capture program (screenshots are built into XP and OSX)

    - A simple, decent image editing program with layers (Photoshop, Graphic Converter, etc)

    - Circuitmaker or some other SPICE simulator


    - Andrei Frolov's CurveCaptor program (free... XP, OSX or source code that you can compile on any other OS)


    http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=138442




    - ActiveState Tcl/Tk (free: OSX, XP, Linux) or another Tcl


    http://www.activestate.com/store/productdetail.aspx?prdGuid= f0cd6399-fefb-466e-ba17-220dcd6f4078


     



    Jeg brukte denne over


     


    OK, you need to pull up the data sheet and take a screen shot of the charactaristic curves.


    Take a screenshot of the curves (use GRAB in OSX and push 'cntrl-apple-A' and highlight the area you want to copy) and edit the image to about 800x600 size or so. Or copy the data sheet to an image editor and crop the selection to the curves.


    I am not going to walk through how to use image editors, but if you are running OSX, Imagewell (
    http://xtralean.com/download/imagewell.dmg) will let you paste the image from your clipboard and save it in whatever size and image format you want.


    Curvecapron krever at snapshot av kurvene lagres som GIF fil

    Save the image as a gif to your desktop somewhere.

    Now, open up Curvecaptor. IF you installed Tcl correctly, the icon should look like a little black frog. When you open it, it will ask you to open an image file. Choose the gif that you just made and it should load up in the window.

    Capture.GIF



    Now we have to calibrate CruveCaptor to the grid. The program will default to "Vp Axis" first, so set "[V] Incriment" to the small grid lines and place a marker on each. The program will automatically advance data point, but you should look up at the window and make sure you are in the right spot.

     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    og slik måler det med ulik hvilestrøm på Emission Labs 300B 4.5Watt på 8ohm last koblet på 4ohms tappene

    Capture.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmm, takk for at du deler. Dette var interessant balleC. Som du sier, ikke rart lyden blir forskjellig.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Og hva betyr så utgangsrøret?? Målinger med TJ Full Music"mesh" 300b og Emission Labs 300B.
    Capture.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Et par Emission labs 300B sammenlignet med Western electric 300B datablad kurver.
    Stort bedre enn dette kan det ikke gjøres. Gratulerer Emission Labs
    Capture.JPG



    og et rør fra Kina TJ full Music 300B/n (punched "mesh"plate)
    Capturetj.JPG
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    så en sammenligning mellom 300B og triodekobler Tung-Sol 6550 ( KT 120 har så og si identiske kurven men litt mere 300B-knekk ved lave strøm)
    Capture.JPG

    Fra dette kan man se at 300B vil forvrenge mindre i bassen enn 6550/KT120 fra Tungsol i triodekobling
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn