300B-monoblokker (dette blir en treig tråd)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • frode n

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Innlegg
    227
    Antall liker
    328
    Britfi

    Hvis du kommer med denne under frakken inn på sikkerhetskontrollen på gardermoen, og strekker deg etter bryteren nede til venstre og roper Alau Akhbar i det han fra personal sikring skal sjekke grunnen til at det piper, er det mulig at du må ta et fly senere....:)
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har fått de midlertidige glødestrømforsyningene sånn noenlunde ferdig. Det var jaggu mer arbeid enn jeg trodde. Ikke har jeg testet dem heller, men de har gullforgylt av/på knapp må vite.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ciro Marzio anbefalte i sin tid å kjøre med E180F (i triode) som inngang, 45 som driver og selvfølgelig 300B i utgangen. Kjøpte et par for å ha på "lager" for sikkerhets skyld:
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Regulatorene fungerte fint så har begynt å lodde litt på likeretterne. Kanskje litt "uansvarlig" å bruke samme farge til gløding som til høyspent, men så lenge en vet at pinne 2 og 8 på 5U4G er gløding og 4 og 6 er høyspent så går det vel bra. Må begynne å tenke på plasseringa av den første kondensatoren i CLC-filteret til utgangstrinnet. Vil ha den nært likeretteren. Kan forøvrig nevne at beste praksis visstnok er å la midtuttaket på transformatoren gå til minussiden på denne kondensatoren for så å gå til jord fra sistnevnte.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Tror jeg har funnet en god løsning på plasseringa av første C i strømforyninga til effektdelen. Ble for trangt på selve topplata så laget en liten festeanordning av en kobberplatebit som er festet på "stand offs" til skruene til rørsoklene. Første C til inngang og driver vil få samme traktering etterhvert.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Minus til siste C i CLC-filteret til utgangstrinnet har jeg plassert så nært det lokale jordingspunktet som mulig. Disse kondensatorene skal få tykkere og mer holdbare strips enn vist på bildet. Mangler forøvrig mange motstander og noen kondensatorer så det blir vel en bestilling hos Hificollective på Boxing Day.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Koblingskondensatoren mellom inngang og driver må også ha en liten "etasjeseng" å hvile på. Kunne nok (såvidt) plassert den i forkant nede ved soklene, men slipper å fikle så mye hvis jeg har lyst til å prøve ulike typer.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Et lite pauseinnslag mens jeg venter på deler:

    Har sluttet å høre på hodetelefoner og har derfor bygget om 4P1L-hodetelefonforsterkeren til forforsterker. Røret synes å fungere utrolig godt sammen med TDA 1543. I alle år har jeg kjørt "typisk" triodekoblet med G2 og G3 koblet til anoden. For noen dager siden fikk jeg i midlertid et sokkeloppsett fra K & K Audio i kit-form der G3 er koblet til katoden. Det er også en diode i koblinga mellom anoden og G2 pluss diverse motstander på vanlige steder. Uansett så fungerer det utmerket. Noe mindre dynamikk, litt gråere, mindre mellombass, men også dypere lydbilde (lyden er mer bak høyttalerne enn foran), roligere, mer nøytralt, mindre mikrofoni og ikke minst en god del mindre støy. De negative aspektene vil trolig minske med mer innspilling (og eventuelt bytte av motstander). Litt fiklete lodding men kit'et anbefales varmt til de som vil lage en forforsterker med 4P1L.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ingen nye deler denne uka....

    For å komme tilbake til K & K Audios 4P1L-kit så må jeg etter mye lytting dessverre konstatere at musikaliteten er adskillig dårligere enn med mitt gamle oppsett med G2 og G3 koblet til anoden. Det mangler dessuten dynamikk og det er noe "grått" i lyden som rett og slett ikke blir borte.

    MEN - og dette er et stort MEN . så har jeg endret jordlingsopplegget (direkte etter K & K Audio) til min gamle forforsterker samtidig som jeg har laget nye hjemmelagede "printkort". Resultatet er helt fantastisk bra. Har aldri hørt et så støyfritt direkte oppvarmet rør noen gang. Musikken svinger, nydelig dynamikk og bassen er helt fantastisk bra.

    Tror faktisk dette er noe nær den definitive 4P1L-forforsterkeren med CCS og kondensator i utgangen. Har lagt ved et par bilder med forklaringer med hvilke ledninger som skal til hva. Denne bør kopieres snarest!
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Glemte forresten å skrive at minus på signal fra volumpot skal loddes på samme lokale jordingspunkt som F- (og jord). Fra dette punktet trekkes en jordledning fra hver kanal til sentral chassisstjerne hvor også minus til strømforsyninga loddes. Minussida fra RCA-pluggene i utgangen jordes også direkte til chassisjord. CCS'er kan forøvrig kjøpes hos K & K audio. I utgangen står det Mundorf sølv i olje som jeg vanligvis ikke liker, men bruker noen (alt for store) på 4,7uF som av en eller annen grunn fungerer nærmest perfekt. Juster spenninga til 30mA per kanal på CCS'ene og du har en forforsterker i absolutt toppklasse. Ikke le, men bruker den per dato foran en NAD L40 receiver som et slags kombinert utgangstrinn for dac'en og "sound processor" for å forbedre lyden. Gain'en blir alt for høy så må dempe inngangssignalet digitalt i Jplay og bruke begge volumpot'ene. Høres helt utrolig bra ut til en latterlig lav pris. Du tror det ikke før du har hørt det.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Skal bruke Neutrik til det meste på monoblokkene. Er ikke spesielt glad i blåfargen til Speakon-pluggene (3 per kanal for glødinga), men med en viss velvilje så kan en kanskje si at de matcher hemp-elementene på høyttalerne.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har valgt å sette støpslene til glødinga på motsatt side ("skitten" side) av rørene, men samtidig så nært som mulig. Det går litt ut over det estetiske, men hvis valget absolutt må stå mellom det mest praktiske og det som ser penest ut så vinner førstnevnte.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Fikk forresten flere deler i dag. Amtrans AMRT karbonmotstander og vanlige AN elektrolytter.

    Den 10uF/500V kondensatoren så elendig liten ut. Rippelstrømmen kommer vel tiil å bulke den på litt sikt selv om jeg bare skal dra ut 30mA fra PSU til inngang/driver. Kanskje jeg bør bruke en motstander mellom likerettereren og kondensatoren for å avlaste den litt. Umulig å finne spesifikasjonene til AN's elektrolyttkondensatorer....
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    220K motstander som spenningsbalansering på første C i strømforsyninga til utgangstrinnet.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Verdens korteste "Center Tap" ledning? Kanskje ikke, men moro når ting passer sammen.

    Ble riktignok ikke like kort på den andre blokka pga. at nettrafoene ikke er bygd speilede.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ikke alt ser like pent ut. Spesielt ikke når jeg tester "driftspunktet" til 46-røret. Morgan Jones må alltid være med. Denne gangen for å støtte opp topplata slik at jeg ikke knuser likeretteren som står under.
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.051
    Antall liker
    2.819
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    46: arbeidspunkt?
    Sånn roughly i hvilket område tester du?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Følger databladet til Cunningham. 250V/22mA.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Fikk forresten ikke inngangsrørene jeg skal starte med før i dag. Sånn ser mine 7A4 ut:
     

    Vedlegg

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.051
    Antall liker
    2.819
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Det er nok et safe utgangspunkt
    Har du regnet på hvor mange mA du må drive 300b med for at ikke inngangs kapasitansen skal resultere i uønsket hf avrulling?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nei, har ikke regnet på det siden jeg mener å tro at jeg ikke er i nærheten av at dette skulle bli et problem. Temaet synes også å være litt omdiskutert på diverse fora. Har mer enn en gang sett 2A3 forsterkere drevet med 6SL7-rør og eierne synes å være godt fornøyde med lyden.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Dessverre. Har sett med smått lengselsfulle blikk på bildene av slike som du har lagt ut, men det får bli med det foreløpig. Merker jeg blir litt stressa av dyre rør. Slår av hele tiden og måler bias og slikt. Kanskje best jeg holder meg til de billigere variantene.
     

    VegardW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    4.051
    Antall liker
    2.819
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    4
    Dyre ???
    Jeg har flere 46 globe kjøpt for lommerusk
    Sikkert ikke alle som er nos ( har ikke rørtester)
    Bygg ferdig ampen, er du fornøyd med drivertrinnet, så sender du meg en pm .
    Dekker du porto så sender jeg deg et par!
    Bedre at de får liv en kjellerstøv!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Du har sikkert bedre kontakter enn meg. Det var forøvrig et meget generøst tilbud. Mange hyggelige folk her på sentralen må jeg si!
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Skal sette inn et par anodechoker til inngangsrørene. Det blir trangt, men forhåpentligvis så er de relativt immune mot magnetiske felt fra omkringliggende trafoer. Hvis ikke så må jeg kanskje lage en eller annen form for skjerming. Det burde vel la seg gjøre med mu metall eller hva det nå heter.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Litt pirkarbeid når inngang- og driverrør står så tett ved siden av hverandre, men det går framover. Sakte. Har også testet glødinga til 7A4. Ikke rare greiene med 0,3A.
     

    Vedlegg

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    1.069
    Sted
    '
    Skal sette inn et par anodechoker til inngangsrørene. Det blir trangt, men forhåpentligvis så er de relativt immune mot magnetiske felt fra omkringliggende trafoer.
    Jeg brukte tilsvarende choker (LL1667) i et drivertrinn en gang. Det endte med at jeg måtte flytte en glødetrafo ut av forsterkeren og inn i ekstern strømforsyning. Men som du sier har plassering og mulighet for skjerming mye å si for innstråling.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ja, jeg er litt redd for at det kan bli problemer. Kanskje det er best å begynne med en CCS først slik at jeg i hvertfall kan utelukke en støykilde første gang jeg fyrer opp. Har noen moduler som jeg har kjøpt fra K & K Audio. De trenger litt "overhead" når det gjelder spenning (rundt 25V) for å fungere, så da må jeg vel justere ned strømmen gjennom røret en tanke fra det jeg egentlig har planlagt.
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Har forøvrig et lite tips når det gjelder å tvinne kabler med tykk isolasjon. Ingenting revolusjonerende akkurat, men ting går adskillig lettere og med mye bedre resultat hvis kablene får seg en omgang med varmepistol. Øverste kabelen på bildet er tvunnet så godt som jeg klarer i kald tilstand, mens den nedre er tvunnet etter oppvarming. Kan jo ha litt betydning hvis en skal gløde med AC.
     

    Vedlegg

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Nå er "modulene" ferdige. Hvorfor i herrens navn har han brukt så mye Audio Note deler vil kanskje mange spørre seg. Er det ikke bare bæsj pakket inn i sølvpapir (eller i dette tilfellet gull)? Årsaken er for det første at jeg hadde en del ting fra før - bl.a. koblingskondensatorene. For det andre at Kaisei'ene er gode kondensatorer (har hørt de før), og for det tredje at jeg har tenkt å bruke forsterkerne på AN-E og med litt flaks så blir det kanskje en viss synergieffekt som slår positivt ut.
     

    Vedlegg

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Hvor får du tak i de holderne som kondisene er stripset fast i? Er det Clas sine?
     

    VB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2009
    Innlegg
    1.808
    Antall liker
    1.379
    Ebay. Søk på "Cable tie mount". Du må ha Paypal-konto for å handle der, men det er enkelt å opprette. Ellers så kan det være varierende limkvalitet på disse selvklebende typene, men vasker du underlaget med litt rødsprit så sitter de mer enn godt nok.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn