3 akkevitt og en øll...

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kan du forklare meg forskjellen på å stemme over statsbudsjettet og å forhandle en business-deal verdt noen hundre millioner? På hvilken måte er kravene til oppvakthet høyere for stortingspolitikeren?

-k
Jeg er medeier i den bedriften som forvaltes av Stortinget. Derfor har jeg en mening om saken.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Mulig. Men er det greit?
Nei, det er selvsagt ikke greit. Hele opplegget her virker amatørmessig, både at dette skal foregå med så dårlig tid at man må jobbe til langt på natt med såpass viktige saker og at man oppi dette har juleavslutninger med alkohol. Men å dra fram en person og la han få hele skyllebøtten hører ingen steder hjemme om det er en ukultur som er problemet her, men det er jo typisk media, og her står jo som vanlig Frp lagelig til for hugg. Om man ”bare” stemmer eller i tillegg holder innlegg bør være ett fett,
Det sender jo dårlige signaler ut til andre, om politikerne tar så lett på dette.
Hva en privat bedrift gjør og konsekvensene for den kan vel ikke sammenlignes med vedtak som angår hele landet knutinh, ser du virkelig ikke forskjellen på det?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
paa den annen side, når en frp politiker står på talestolen er det faen ikke lett å vite om han er full eller ikke.

K

knutinh

Gjest
Hva en privat bedrift gjør og konsekvensene for den kan vel ikke sammenlignes med vedtak som angår hele landet knutinh, ser du virkelig ikke forskjellen på det?
Hva er budsjettet for f.eks Microsoft sammenlignet med Norge? Hvor mange liv griper det inn i hvis Bill Gates gjør en dårlig jobb kontra Stoltenberg?

Jeg er enig i at vi har en større bestemmelses-rett når det gjelder måten politikk utføres på enn private bedrifter, men jeg er ikke enig i at konsekvensen alltid er utrolig mye større for politikere.

-k

G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg skjemmes over de politikerene som prøver å lage noen sak ut av at en man har drukket et par pils på stortinget.

Mannen har ikke gjort noe han ikke burde og de som prøver å sverte ham på grunn av denne saken vil kun ende opp med å fremstå som noen smålige drittsekker.

Jeg gremmes.

K

knutinh

Gjest
paa den annen side, når en frp politiker står på talestolen er det faen ikke lett å vite om han er full eller ikke.
Jeg er helt enig.

Og hadde debatten dreid seg om hva disse gutta faktisk sier og står for - edru eller ikke - så hadde det vært betydelig mer interessant.

-k

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg er helt enig.

Og hadde debatten dreid seg om hva disse gutta faktisk sier og står for - edru eller ikke - så hadde det vært betydelig mer interessant.

-k
Idiotisk påstand siden dette tidvis er landets største parti, det sier mest om de som sier slikt, eller er også alle Frp-velgerne idioter?
Hvordan Bill Gates velger å drive sitt firma er hans sak, det går kun utover han selv og hans ansatte om han driver det dårlig, og det vet han.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
og jeg som lenge har lurt på om landet styres i fylla.

G

Gjestemedlem

Gjest
...eller er også alle Frp-velgerne idioter?

Neida de er ikke alle idioter, der er god plass til bygdetullinger, bajaser, analfabeter, religøse fanatikere og generelt mindre begavede også. Stor takhøyde mao. ;)

K

knutinh

Gjest
Idiotisk påstand siden dette tidvis er landets største parti, det sier mest om de som sier slikt, eller er også alle Frp-velgerne idioter?
Hvordan Bill Gates velger å drive sitt firma er hans sak, det går kun utover han selv og hans ansatte om han driver det dårlig, og det vet han.
Nå synes jeg at du legger ord i min munn. Jeg må da ha lov til å være kritisk til mye av FrP sin politikk uten dermed å insinuere at alle deres velgere er idioter?

Hvordan skal man ellers kunne diskutere politikk hvis man ikke får lov til å si at politikken ført av et parti ikke er noe jeg ønsker?

Mitt poeng (som du ikke tok) var at en full eller dum Bill Gates kan gi konsekvenser for et antall mennesker som slett ikke er insignifikant i forhold til det antall mennesker Stoltenberg & Co rår over.

Jeg tror at det er uheldig å pålegge politikere en opptreden og bakgrunn som er vesentlig mer puritansk enn resten av samfunnet, simpelten fordi det ekskluderer et stort antall mennesker fra å bli politikere som enten kan være flinke men "syndere" (jfr Churchill), evt et stort antall mennesker som kanskje ikke er så flinke, men som likefullt representerer folket på en god måte. Hvilken gruppe man putter Sandberg i får være opp til den enkelte.

Jeg håper at jeg greier å skille person og sak, og uansett hvor lite jeg liker FrP som parti, så mener jeg at de ikke skal bedømmes strengere moralsk enn hvilket som helst annet parti.

-k

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Å drikke på jobb er uforsvarlig. Når politikere gjør det er det uansvarlig. Politikerene er ledere og skal gå foran med et godt eksempel.

K

knutinh

Gjest
Å drikke på jobb er uforsvarlig. Når politikere gjør det er det uansvarlig. Politikerene er ledere og skal gå foran med et godt eksempel.
Jeg synes at politikere skal gjøre en god jobb. Hvis de møter opp full på jobb og gjør en dårlig jobb så fortjener de tyn.

Om de drikker 3 akevitt og gjør en akkurat like god jobb som ellers så har jeg ikke noe problem med det.

Om de har 3 elskerinner, liker å spille på knipseautomater og kler seg i dameklær på lørdager interesserer meg strengt tatt lite.

-k

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Om man drikker 1 juleøl og 3 akkevit på de fleste arbeidsplasser i Norge og folk legger merke til det får man store problemer, om ikke sparken.

edit: dårlig setning, men dere skjønner hva som menes.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.378
Torget vurderinger
2
Om man drikker 1 juleøl og 3 akkevit på de fleste arbeidsplasser i Norge og folk legger merke til det får man store problemer, om ikke sparken.
Nytter ikke å slippe unna med en sykmelding i etterkant fordi man tar seg nær av at det blir påtalt heller.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Jeg sier som Carl Ivar: slabbedasker og unnasluntrere vil vi ikke ha!

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Nå, jeg drikker heller øl med en l, fremfor to....

mvh
.....og mannen var ut etter øll....., sånn var visa slik jeg husker den... ;)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Syns mannen snakket som han normalt gjør, bortsett fra litt småsnøvling her og der pluss at han korrigerte seg selv noen ganger. Men, mannen er jo på jobb, selv om klokka er 23.
Den som bare var Torvald Stoltenberg.....

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Jeg synes at politikere skal gjøre en god jobb. Hvis de møter opp full på jobb og gjør en dårlig jobb så fortjener de tyn.

Om de drikker 3 akevitt og gjør en akkurat like god jobb som ellers så har jeg ikke noe problem med det.

Om de har 3 elskerinner, liker å spille på knipseautomater og kler seg i dameklær på lørdager interesserer meg strengt tatt lite.

-k

Hvem vet, kanksje vi hadde snakket tysk på dette forumet hvis Churchill hadde vært edru på jobb??

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.378
Torget vurderinger
2
Eller russisk hvis Stalin og gjengen hadde vært enda fullere.

M

maestro

Gjest
Å drikke på jobb er uforsvarlig.
Hvorfor det? Det spørs vel hva slags jobb det er snakk om og hvor mye du har drukket, eller er det noe prinsipielt her som jeg ikke har fått med meg? Og hva bygger i tilfelle disse prinsippene på?

Jeg tror ikke jeg hadde hatt problemer med å stemme ja eller nei selv med noen akevittere innabords, det hadde sikkert ikke Per Sandberg eller noen av de andre i komitéen heller.
Norsk moralisme er til å spy av  - - - - men de holder jo i live en sann flora av tabloide medier selvfølgelig !

Z

Zomby_Woof

Gjest
Ja, ikke sant! Sånn som jeg tuller! Det burde være alle menneskers rett å drikke en skvett på jobb! Jeg skal forresten kaste meg over gevinsten fra vinlotteriet med en gang. Så kan jeg sitte her, nummen på nesen, og skrive overtid. Om arbeidsgiveren sier at han ikke vil betale lønn for det, er han bare en kjip moralist!

Det er meg et totalt mysterium at dere forsvarer drikking på jobb. Jeg fatter det rett og slett ikke. Hva du gjør på jobben er ikke et privat anliggende. Arbeidsgiveren har en selvsagt rett til å mene noe om det. Når det gjelder stortinget er jeg arbeidsgiver. Jeg mener at det er representantenes fordømte plikt å stille edru, uthvilt, og vel forberedt når de gjør krav på lønn som jeg betaler. Etter jobben driter jeg stort sett tynt i hva de foretar seg.

M

maestro

Gjest
Hvis jobben gjøres akkurat likegodt med en pils eller to innabords må ditt krav om absolutt nykterhet bygge på en prinsipiell moralsk holdning av ett eller annet slag. Vennligst opplys om denne i stedet for bare å slenge med leppa.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva er det du vil? Gjøre dette til en teknisk øvelse i argumentasjonsfaget?

Mener du at alkohol ikke reduserer dømmekraften, eller mener du at stortingrepresentanter ikke trenger denslags?

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
spiller da vitterlig ingen rolle om man tar seg en liten en til maten ???

såvidt meg bekjent gjøres dette omtrent alle andre steder enn i norge...

M

maestro

Gjest
Hva er det du vil? Gjøre dette til en teknisk øvelse i argumentasjonsfaget?
Her er det du som agiterer uten å argumentere. På hvilket grunnlag bygger din agitasjon? Av og til (ofte - alltid!) er det en fordel å betrakte sine egne holdninger med lupe og prøve å analysere dem i stedet for å slenge ut påstander og absolutter. Hvis vi hadde mer av det fikk vi en bedre verden.

Mener du at alkohol ikke reduserer dømmekraften, eller mener du at stortingrepresentanter ikke trenger denslags?
Alkohol reduserer ikke uten videre dømmekraften, i hvert fall ikke når det gjelder enkle avgjørelser - slik som her. I noen tilfelle kan det faktisk være motsatt. Hvorvidt stortingsrepresentantene har dømmekraft som samsvarer med deres stilling og mulighet til innflytelse liker jeg ikke å tenke på - - - jeg tror derimot at svært mange av dem kunne stått seg på å ikke være så selvhøytidelige og gjerne tatt en knert i ny og ne -.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.378
Torget vurderinger
2
Nå tror ikke jeg Sandberg var dritfull. Det har ingen påstått. Han var vel kanskje ikke pussa en gang. Men at det i det hele tatt skal brukes alkohol i jobb er uakseptabelt. Hvor skal grensa gå for akseptert alkoholnivå for en politiker på jobb ? Selv om det kanskje ikke kan virke sånn, er de faktisk valgt av oss for å gjøre en best mulig jobb, selv om det ikke alltid virker sånn. Og ingen skal fortelle meg at noen kan yte sitt beste under påvirkning av alkohol.
På valgdagen er polet stengt. Lurer på hvorfor. Er vel for at vi ikke skal stemme på noen i fylla.

P

Parelius

Gjest
På valgdagen er polet stengt. Lurer på hvorfor. Er vel for at vi ikke skal stemme på noen i fylla.
Det problemet løses ved å avgi forhåndsstemme.

M

maestro

Gjest
Selv om det kanskje ikke kan virke sånn, er de faktisk valgt av oss for å gjøre en best mulig jobb, - - -
Ha ha, dagens beste!  ;D

I siviliserte land kan du kjøpe den alkoholen du vil på bensinstasjoner og supermarkeder som har åpent det meste av døgnet. Det er bare i Norge vi må ha barnepiker for å beskytte oss mot den syndige verden!

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
latterlig vending dette har tatt da. meldt seg inn fjortiser her ?

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Ja, dette ble en utrolig farse av en debatt.

Og nå er Sandberg sykemeldt? Han kommer fra partiet som snakker høyt om unnasluntere og slabbedasker som misbruker trygdepenger. Hva kaller vi det han gjør nå da? Jeg kaller det misbruk.

M

maestro

Gjest
latterlig vending dette har tatt da. meldt seg inn fjortiser her ?
Seriøs argumentasjon fra Boffen! Hva har man vel å stille opp mot slike tungtveiende og solid begrunnede utsagn? Jeg bøyer meg i støvet, her er debatten tatt opp til et transcendentalt nivå!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Seriøs argumentasjon fra Boffen! Hva har man vel å stille opp mot slike tungtveiende og solid begrunnede utsagn? Jeg bøyer meg i støvet, her er debatten tatt opp til et transcendentalt nivå!
Boffen har faktisk bedre nivå i dette innlegget enn de innleggene han kritiserer. Men nå blir det en diskusjon om innlegg - og det blir enda værre...

M

maestro

Gjest
Jeg har enda ikke sett ett eneste argument mot at man bør drikke på jobb, under forutsetning at jobben blir gjort like bra med alkohol (i begrensede mengder selvsagt) som uten. Det er da nærliggende å tro at de utsagn som er ført i marken baseres på fordommer.

P

Parelius

Gjest
Jeg har enda ikke sett ett eneste argument mot at man bør drikke på jobb, under forutsetning at jobben blir gjort like bra med alkohol (i begrensede mengder selvsagt) som uten. Det er da nærliggende å tro at de utsagn som er ført i marken baseres på fordommer.
Slettes ikke. Hva skal en da gjøre på fritiden?

Parelius, som for tiden lurer på hvordan en best forklarer en stein hva kjærlighet er.

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
308
Nå tror ikke jeg  Sandberg var dritfull. Det har ingen påstått. Han var vel kanskje ikke pussa en gang. Men at det i det hele tatt skal brukes alkohol i jobb er uakseptabelt. Hvor skal grensa gå for akseptert alkoholnivå for en politiker på jobb ? Selv om det kanskje ikke kan virke sånn, er de faktisk valgt av oss for å gjøre en best mulig jobb, selv om det ikke alltid virker sånn. Og ingen skal fortelle meg at noen kan yte sitt beste under påvirkning av alkohol.
Du kan ikke lenger bli avvist på valgdagen hvis du er full!
Stemme kan du gjøre uansett hvis du er i stand til å gå selv!

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
934
Snart blir vel valgdagen "modernisert" også, med utvidede åpningstider på skjenkestedene, og brennevin til alle over 18!

;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.378
Torget vurderinger
2
Du kan ikke lenger bli avvist på valgdagen hvis du er full!
Stemme kan du gjøre uansett hvis du er i stand til å gå selv!
Det kan virke som du har rett, når vi ser hva vi har fått inn på Stortinget.

Topp Bunn