2.5 kvadrat innstallasjonskabel som høytaler kabel

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
En annen ting er som kan ha en innvirkning er at desto bedre avspillings utstyret og forsterkningen er desto mindre lar det seg påvirke av kablingen, er ikke umulig at denne teorien stemmer.

Jeg husker godt jeg testet ut Stig Arne Skilbrei sine "skytetråder" som jeg velger og kalle de (var egentlig tynne solidcore kabler fra en gammel telefonsentral) påmonterte Bullet plugger og det låter vesentlig bedre ennn mang en 1000 kr's interconnect jeg har hørt.

Neste goal nå er og lage til høytalerkabeler i solidcore kobber i 2.5kv, 4kv og 6kv helt avisolerte bare med bomulls strømper som eneste isolasjon og påmontert ordentlige spader som jeg gass-lodder fast også skal det testes ut ordentlig, har flere kompiser som har sagt de ønsker og delta.......... det skal bli gøy og finne ut av hvor gode de egentlig er og hvor grensene går før lyden blir dårligere........eller bedre :D
Utifra hva jeg har erfart til nå bare MÅ det forskes videre på emnet uanset hvor uglesett jeg måtte bli.......... bare lyden er bra her....;D ;D ;D
 
L

lark

Gjest
At høyttalerkabler må ha så voldsomt stort kvadrat er en seiglivet myte innen hifi. Men det ser selvfølgelig utrolig tøft ut med feite kabler
Jeg var på besøk hos en kar her om dagen og lyttet til et anlegg bestående av Audioaero Prestige SE CD-spiller, Conrad Johnson Premier 350 forsterker og Dali Helicon 400 høyttalere. Høyttalerkablene var Crystal Cable Reference som jeg vil tippe har en ytre diameter på max 5mm. Og lyden? Vel, alldeles glimrende. Så da så..........
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Når det er så mange som mener at en vanlig isolasjon/innstallasjonskabel er det "optimale", så spørs det om ikke blindtesten må flyttes noe frem!
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
f skrev:
Når det er så mange som mener at en vanlig isolasjon/innstallasjonskabel er det "optimale", så spørs det om ikke blindtesten må flyttes noe frem!



Synes det er viktig og poengtere at mine erfaringer til nå begrenser seg til ETT oppsett med korte kabler i 2.5kv og jeg har aldrig sagt at dette er det optimale valget for alle, men det er billig nok til og kunne prøves av alle og jeg tror at mange vil bli overrasket over hvor bra det kan være.
Dette innebærer selvfølgelig at man er heldig med matchingen, men det gjelder jo med det meste annet innefor hifi verdenen.
Det jeg vel egentlig forsøker og si er at det ikke alltid må koste masse penger for at det skal være bra, dyrt er ikke nødvendighvis alltid lik bra.

Vedr blindtesting............ det er det over 10 år siden vi begynte med her i gården.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Synes det er viktig og poengtere at mine erfaringer til nå begrenser seg til ETT oppsett med korte kabler i 2.5kv og jeg har aldrig sagt at dette er det optimale valget for alle, men det er billig nok til og kunne prøves av alle og jeg tror at mange vil bli overrasket over hvor bra det kan være.
Dette innebærer selvfølgelig at man er heldig med matchingen, men det gjelder jo med det meste annet innefor hifi verdenen.
Det jeg vel egentlig forsøker og si er at det ikke alltid må koste masse penger for at det skal være bra, dyrt er ikke nødvendighvis alltid lik bra.

Vedr blindtesting............ det er det over 10 år siden vi begynte med her i gården.
Matching er så abslutt et nøkkelord. Det samme gjelder lydpreferanser.

To eksempler:
"Her inne" er det tydeligvis noen som har gode erfaringer med solidcore kobber, og (minst) to har det ikke. Og jeg har en kamerat som brukte solid core installasjonskabler til mellomtone/bass (multikordell til diskant), og det ble altfor tøft i mellomtonen. Og dét med såpass "snille" kilder som VPI /Ortofon Rohmann og Meridian G08. Han løste problemet med å gå over til Kimber 4/8 VS. Fikk da en langt mer naturlig mellomtone, men disse kablene er ikke like kjappe og stramme i bunnen. I hans ører er Kimber4/8 TC bedre, men falt for dyre siden han trenger ca 6 meters lengder.

Og:
Det har vært mange innlegg om Soundstring/AZ Absolute/BM The Giant her i det siste.
Én bytter fra Soundstring til Absolute og synes det er KLART bede. En annen går fra The Giant til Sounstring, og opplever stor forbedring. Selv har jeg testet Absolute og The Giant hos meg og finner Absolute til å være best.

Det eneste som er sikkert er vel at det ikke finnes noen absolutte sannheter, og at man må prøve seg fram.
Kan jo minne litt om å prøve å få 12 rette i fotballtipping, dét er sannelig langt fra rein matematikk!!

Mvh
 
K

kbwh

Gjest
Gammeln skrev:
Først må jeg få si at jeg tror teoretikerne tar feil når de hevder at RLC er det eneste som teller når det gjelder kabler.
Ah, faktor X!
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Valentino skrev:
Gammeln skrev:
Først må jeg få si at jeg tror teoretikerne tar feil når de hevder at RLC er det eneste som teller når det gjelder kabler.
Ah, faktor X!
Den selvsamme faktor som produsentene av after-shave også måler etter ;D
Men jeg kan jo ta feil her, all den tid jeg er en tunghørt og skjeggete faen ;D ;D
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Og AXE reklamen holder ikke hva den lover heller... ;D

Arne K
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Valentino skrev:
Gammeln skrev:
Først må jeg få si at jeg tror teoretikerne tar feil når de hevder at RLC er det eneste som teller når det gjelder kabler.
Ah, faktor X!
Ja, det er nevnte faktor som får meg til å kjøpe musikk. ;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Utstyr som ikke trives sammen med

2.5 kvadrat innstallasjonskabel som høytaler kabel

må anses som feilkonsruert!
 
L

lark

Gjest
Kle opp en 2,5 kvadrat installasjonskabel med en fancy kabelstrømpe og terminer den med et sett gedigne spader eller plugger. Voila! Du har nå en kabel som kan selges for flere tusen kroner. Det visuelle må aldri undervurderes ;D
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
Hela den här kabeldebatten är ju i grund och botten löjlig/latterlig.

Har ni tänkt på detta?
Hur många hundra meter kopparbanor på kretskort, hur många omkopplare, potentiometrar, op-ampar, elektrolytkondensatorer osv har inte musiksignalen gått igenom innan den ens kommer på cd-skivan.

Löjligt, gränsande till otrolig fåfänga att ens börja fundera över om den eller den sladden mellan cd-svarven och förstärkaren eller det eller det repet mellan förstärkaren och högtalarna ger det oförfalskade ljudet.
Det finns inte ens på inspelningen. Ha ha! Ni är lurade, alla kabelsnobbar.

Marknadsförandet av kablar började ungefär samtidigt som världen blev hifi-mättad och tillverkarna började skicka ut billiga kompaktstereos, d v s i skiftet 70/80-tal.

Naturligtvis var fokuseringen på kablar ett av flera försök av branschen att dra mer pengar ur en sinande marknad.

Det fanns dyra kablar även på 80-talet och även jag köpte skiten, tills jag märkte att jag inte märkte någon skillnad på de dyra snörena och de gamla grå DIN-kablarna från början av 70-talet.

Och ni kabelreligiösa: Kopparen i alla ledningsbanor - påverkar inte den ljudet? Eller byter ni ut den till någon superkopparledningsbana, där det dessutom är av avgörande betydelse att den nya ledningsbanan vänds i rätt riktning.

Jag menar:
Från det att vokalistens röst, under inspelningen av musikstycket, når mikrofonens membran till dess att rösten når lyssnarens öra, är den så påverkad av all elektronik, att en kabel på 50 cm mellan cd-spelaren och förstärkaren, dyr som synden eller billig, ska kunna åtgärda detta på ett positivt sätt, faller på sin egen orimlighet.

Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen. Det är ju lika orimligt som att tro att man får vin av vatten genom att byta sina befintliga vattenlednigsrör av koppar till motsvarande gjorda i guld.
Det som pytsas in i en kabel kommer ut ur den i bästa fall opåverkat, i sämsta fall negativt påverkat, men aldrig förbättrat. Det bästa ljudet är det som kommer från vokalistens mun och träffar membranet. Därefter kan det bara försämras när det passerar all elektronik, kablar etc.

ALLT, från det att ljudet lämnar vokalistens mun, eller den akustiska gitarrens sträng, försämrar originalet. ALL elektronik, alla kablar, rumsakustiken i lyssningsrummet etc påverkar negativt. Ingen elektronik i världen kan få ljudet att låta bättre än originalljudet vid källan, d v s munnen eller gitarrsträngen. Originalljudet måste ju alltid vara måttstocken och det ideal som all ljudåtergivning strävar mot. Eller?

Olika aktiva elektroniska apparater, olika passiva signalbärare PÅVERKAR säkert återgivningen på olika sätt och i olika grad, men att säga att 50 cm dyrkabel, tar återgivningen till himmelska höjder är ju rent löjligt med tanke på att allt annat i återgivningskedjan också påverkar återgivningen negativt.
Om en dålig kabel mellan cd-spelare och försteg påverkar ljudet negativt, så kan ju inte världens bästa kabel mellan försteg och slutsteg återställa det fina ljudet. OM det vore så, betyder ju det att det fina ljudet som förstörts av den dåliga kabeln, ändå finns kvar och kan lockas fram av den jättebra kabeln.

Jämför med ett antal personer som står på rad och viskar ett meddelande till varandra. Person nr 5 hör dåligt, men har normal artikulation och säger fel sak till person nr 6 som har normal hörsel och normal artikulation. När meddelandet kommer till person nr 9 som har superbra hörsel och mycket bra artikulation, kan ju han ändå inte återställa meddelandet så som det lät från början.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. En superkabel kan inte förbättra det som förstörts i tidigare led.

Sedan får kabelreligionens tillbedjare ju gärna ha sin tro... Min blir den aldrig.
 
L

lark

Gjest
Kjell Kranzberg skrev:
Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen.
En passiv komponent kan ALDRI forbedre noe som helst. Det som er interessant er hvor LITE den forringer det opprinnelige signalet.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
lark skrev:
Kjell Kranzberg skrev:
Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen.
En passiv komponent kan ALDRI forbedre noe som helst. Det som er interessant er hvor LITE den forringer det opprinnelige signalet.
Det är ju just det jag menar och skriver.
Dessutom menar jag att inte heller aktiva komponenter, som t ex transistorer, kan förbättra ljudet.

Men, frågan är hur stor roll en viss typ av kabel på 50 cm mellan t ex cd-spelaren och förstärkaren spelar, med tanke på allt annat i signalvägen.
 

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Innlegg
830
Antall liker
3
Kjell Kranzberg skrev:
lark skrev:
Kjell Kranzberg skrev:
Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen.
En passiv komponent kan ALDRI forbedre noe som helst. Det som er interessant er hvor LITE den forringer det opprinnelige signalet.
Det är ju just det jag menar och skriver.
Dessutom menar jag att inte heller aktiva komponenter, som t ex transistorer, kan förbättra ljudet.

Men, frågan är hur stor roll en viss typ av kabel på 50 cm mellan t ex cd-spelaren och förstärkaren spelar, med tanke på allt annat i signalvägen.
Hei,

At det er forskjell er nå hevet over enhver tvil, om prisen står i forhold til forskjellen kan man alltid diskutere og det får være opp til den enkelte å vurdere selv.

Mvh
Geir
 
A

atlechri

Gjest
lark skrev:
Kjell Kranzberg skrev:
Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen.
En passiv komponent kan ALDRI forbedre noe som helst. Det som er interessant er hvor LITE den forringer det opprinnelige signalet.
Hei
Dette er bare tull. Er fx frekvensresponsen din ulineær kan den ofte enkelt rettes med en passiv komponent. Det samme kan også sies om faseresponsen. Har du lyst til å Google litt så kan vi også ta med snubber nettverk, avkoblingskondensatorer, millerkondensatorer, delefitre og konjugerte lenker. Hvis det er noe som forringer kvaliteten på signalet ditt, så er det i hovedsak aktive komponenter. Hvis du anser introduksjon av forvrengning som forringning av signalet da. Ikke alle gjør det ;)

Mvh Atle
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
atlechri skrev:
lark skrev:
Kjell Kranzberg skrev:
Jag kommer aldrig att kunna förstå hur en passiv komponent som en kabel kan förbättra musiksignalen.
En passiv komponent kan ALDRI forbedre noe som helst. Det som er interessant er hvor LITE den forringer det opprinnelige signalet.
Hei
Dette er bare tull. Er fx frekvensresponsen din ulineær kan den ofte enkelt rettes med en passiv komponent. Det samme kan også sies om faseresponsen. Har du lyst til å Google litt så kan vi også ta med snubber nettverk, avkoblingskondensatorer, millerkondensatorer, delefitre og konjugerte lenker. Hvis det er noe som forringer kvaliteten på signalet ditt, så er det i hovedsak aktive komponenter. Hvis du anser introduksjon av forvrengning som forringning av signalet da. Ikke alle gjør det ;)

Mvh Atle
Nej, nej, nej... Signalen förbättras inte - den återställs till "ursprungligt" skick, d v s så som den lät innan den blev olinjär.

Det du menar är en RELATIV förbättring, inte en faktisk.

Dessutom medför en passiv komponent,även om den rätar upp frekvenskurvan, en del andra försämringar som t ex stöy och förvrängning/färgning av ljudet. Sådant går att mäta.

Vad jag menar är att alla komponenter, både aktiva och passiva, försämrar ljudet i jämförelse med originalet. Ingen komponent kan återställa det. Det som blir förstört i t ex förstärkaren, är definitivt. Originalljudet, det som kom från vokalistens mun kan då inte återskapas med en viss kabel mellan förstärkaren och högtalaren.
 
A

atlechri

Gjest
Hei igjen

Nå er det noen som forsøker å gjøre en saklig diskusjon om til filosofi.
Et lite spørsmål: Per har en bra stereoanlegg med en dårlig høyttaler. Ergo han kjøper en ny med mye bedre lyd.
Er det så aldeles umulig å enes om at han har forbedret lyden i annlegget sitt?
Høyttaleren er forøvrig også en passiv komponent.

Eller må dere diskutere filosofi?

Mvh Atle
 
L

lark

Gjest
atlechri skrev:
Hei igjen

Nå er det noen som forsøker å gjøre en saklig diskusjon om til filosofi.
Et lite spørsmål: Per har en bra stereoanlegg med en dårlig høyttaler. Ergo han kjøper en ny med mye bedre lyd.
Er det så aldeles umulig å enes om at han har forbedret lyden i annlegget sitt?
Høyttaleren er forøvrig også en passiv komponent.

Eller må dere diskutere filosofi?

Mvh Atle
Per har forringet lyden mindre med sin nye høyttaler.

Men nå har vi vel beveget oss ganske mye vekk ifra 2,5 kvadrat installasjonskabel ;)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
lark skrev:
atlechri skrev:
Hei igjen

Nå er det noen som forsøker å gjøre en saklig diskusjon om til filosofi.
Et lite spørsmål: Per har en bra stereoanlegg med en dårlig høyttaler. Ergo han kjøper en ny med mye bedre lyd.
Er det så aldeles umulig å enes om at han har forbedret lyden i annlegget sitt?
Høyttaleren er forøvrig også en passiv komponent.

Eller må dere diskutere filosofi?

Mvh Atle
Per har forringet lyden mindre med sin nye høyttaler.

Men nå har vi vel beveget oss ganske mye vekk ifra 2,5 kvadrat installasjonskabel ;)
"Per har forringet lyden mindre med sin nye høyttaler."
Ja, det har han, menar jag.

Nej, vi har inte beveget oss vekk ifra 2,5 kvadrat installasjonskabel.
Diskussionen handlar ju i grund och botten om, huruvida sådan, eller en kjempedyr kabel, försämrar ljudet minst.
Även om enkelte, som tidigare gjort inlägg i diskussionen, felaktigt menar att en viss kabel kan förbättra ljudet.

Bara som upplysning: redan på 70-talet gjordes undersökningar som visade att det vi kallar distortion, går att hålla så låg i en bra konstruerad hifianläggning, att den inte är hörbar, bara mätbar. Det lyssnaren däremot tydligt kunde höra, var variationer i frekvenskurvan. Sådana variationer är örat tydligen känsligt för. Jag kan förstå att en viss kabel kan framhäva t ex frekvenser över 3000 Hz, medan en annan framhäver frekvenser runt 400 Hz. En kabel kan alltså fungerar alltså som en tonkontroll! Men förbättra ljudet, kan den aldrig.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
Kjell Kranzberg skrev:
Hela den här kabeldebatten är ju i grund och botten löjlig/latterlig.




Stått opp med feil ben i dag ?
Nejdå, läs mina inlägg här ovan, så förstår du varför jag tycket det.
M v h
 

flinkjente

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.09.2005
Innlegg
238
Antall liker
1
Rudi skrev:
f skrev:
Når det er så mange som mener at en vanlig isolasjon/innstallasjonskabel er det "optimale", så spørs det om ikke blindtesten må flyttes noe frem!



Synes det er viktig og poengtere at mine erfaringer til nå begrenser seg til ETT oppsett med korte kabler i 2.5kv og jeg har aldrig sagt at dette er det optimale valget for alle, men det er billig nok til og kunne prøves av alle og jeg tror at mange vil bli overrasket over hvor bra det kan være.
Dette innebærer selvfølgelig at man er heldig med matchingen, men det gjelder jo med det meste annet innefor hifi verdenen.
Det jeg vel egentlig forsøker og si er at det ikke alltid må koste masse penger for at det skal være bra, dyrt er ikke nødvendighvis alltid lik bra.

Vedr blindtesting............ det er det over 10 år siden vi begynte med her i gården.


Dette var noe ironisk skrevet, og har personlig bommet "grovt" flere ganger når det gjelder kabler!

Skal ikke ta fra dere gleden, med å teste forskjellige kabler, men mener forsatt at matching er like viktig som evt. prisforskjeller.

Skal prøve kabelen dere skriver om, og først da, skal man kanskje ha lov til å utale seg!

Spiller nå på Supra Sword (høytalerkabler), og synes faktisk de spiller like bra som de forrige, selv om de kostet over det dobbelte 8).
 
L

lark

Gjest
I og med at det hevdes at solid core er tingen, og at isolasjon rundt ledere forringer lyden i større eller mindre grad, så må vel dette være det optimale når det gjelder kabler:
http://www.hanor.no/audio/index.html
Ser jo veldig stusselig ut, så her må man kvitte seg med fordommer og lytte med et åpent sinn.

Noen som har erfaringer med Paul Speltz sine "Antikabler"?
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
du vil finne ganske mange innlegg om anticables her på hfs bare du søker litt.

jakr
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.520
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Fidelity skrev i #30 at de skulle teste Anti-Cables i #31, men den testen kom visst ikke med, og ikke sto det noe om at den skulle komme i #32 heller. Man får sikkert mene hva man vil om hvorfor denne ikke kom på trykk denne gangen.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
asbjbo skrev:
Fidelity skrev i #30 at de skulle teste Anti-Cables i #31, men den testen kom visst ikke med, og ikke sto det noe om at den skulle komme i #32 heller. Man får sikkert mene hva man vil om hvorfor denne ikke kom på trykk denne gangen.

...har også grubla litt på dette.... Men kanskje ikke Knut V vil ut i kabel debatten enda en gang? Vi får se..kommer ikke denne testen med i neste nummer er det på grensa til feigt synes jeg... :(
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Valentino skrev:
Anticables gjør ikke mye galt iallefall.
Ettersom jeg ikke har lest meg opp på disse, hva slags ledere er den basert på?
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
el_mariachi skrev:
Valentino skrev:
Anticables gjør ikke mye galt iallefall.
Ettersom jeg ikke har lest meg opp på disse, hva slags ledere er den basert på?
er vel snakk om to solid core kobber ledere som er lakkisolert.
 
K

kbwh

Gjest
Jepp. Enkelt å mekke tilsvarende selv. Man får vel 3 kvadrat lakkisolert på rull.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Valentino skrev:
Jepp. Enkelt å mekke tilsvarende selv. Man får vel 3 kvadrat lakkisolert på rull.
og 2.5 i vanlig installasjonskabler, lett å få tak og koster omtrent ikke noe å prøve.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.520
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HCS skrev:
asbjbo skrev:
Fidelity skrev i #30 at de skulle teste Anti-Cables i #31, men den testen kom visst ikke med, og ikke sto det noe om at den skulle komme i #32 heller. Man får sikkert mene hva man vil om hvorfor denne ikke kom på trykk denne gangen.

...har også grubla litt på dette.... Men kanskje ikke Knut V vil ut i kabel debatten enda en gang? Vi får se..kommer ikke denne testen med i neste nummer er det på grensa til feigt synes jeg... :(
Da var det jo rart at det var seks sider kabeltester i #31, med en Transparent høyttalerkabel til SEK 129 000 som desidert dyreste testobjekt i hele bladet.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Valentino skrev:
Jepp. Enkelt å mekke tilsvarende selv. Man får vel 3 kvadrat lakkisolert på rull.
Må man ha teflonstrømpe på den eller er lakken god nok isolasjon i seg selv?
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Kjell Kranzberg skrev:
lark skrev:
atlechri skrev:
Hei igjen

Nå er det noen som forsøker å gjøre en saklig diskusjon om til filosofi.
Et lite spørsmål: Per har en bra stereoanlegg med en dårlig høyttaler. Ergo han kjøper en ny med mye bedre lyd.
Er det så aldeles umulig å enes om at han har forbedret lyden i annlegget sitt?
Høyttaleren er forøvrig også en passiv komponent.

Eller må dere diskutere filosofi?

Mvh Atle
Per har forringet lyden mindre med sin nye høyttaler.

Men nå har vi vel beveget oss ganske mye vekk ifra 2,5 kvadrat installasjonskabel ;)
"Per har forringet lyden mindre med sin nye høyttaler."
Ja, det har han, menar jag.

Nej, vi har inte beveget oss vekk ifra 2,5 kvadrat installasjonskabel.
Diskussionen handlar ju i grund och botten om, huruvida sådan, eller en kjempedyr kabel, försämrar ljudet minst.
Även om enkelte, som tidigare gjort inlägg i diskussionen, felaktigt menar att en viss kabel kan förbättra ljudet.

Bara som upplysning: redan på 70-talet gjordes undersökningar som visade att det vi kallar distortion, går att hålla så låg i en bra konstruerad hifianläggning, att den inte är hörbar, bara mätbar. Det lyssnaren däremot tydligt kunde höra, var variationer i frekvenskurvan. Sådana variationer är örat tydligen känsligt för. Jag kan förstå att en viss kabel kan framhäva t ex frekvenser över 3000 Hz, medan en annan framhäver frekvenser runt 400 Hz. En kabel kan alltså fungerar alltså som en tonkontroll! Men förbättra ljudet, kan den aldrig.
Hei!
Jeg er ikke uenig i din argumentasjon, men du følger den vel ikke helt når du påstår:

Jag kan förstå att en viss kabel kan framhäva t ex frekvenser över 3000 Hz, medan en annan framhäver frekvenser runt 400 Hz.


Du burde vel si at (dersom den er passiv uten "ekstrautstyr") ingen kabler kan "forsterke" noe fekvensområde kun dempe OG derigjennom gi inntrykk av/ få følger av at andre frekvensområder blir fremhevet. ;D
Mest ment som å følge "oppskriften" om at ting bare kan bli mindre negativt påvirket (lydgjengivelsen altså)

Det neste vil vel bli å få enkelte til å tro at slikt kan være hørbart, jeg har ikke tenkt å bruke tid på det ;)
Mvh.KW
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
KW skrev:
Jeg er ikke uenig i din argumentasjon, men du følger den vel ikke helt når du påstår:

Jag kan förstå att en viss kabel kan framhäva t ex frekvenser över 3000 Hz, medan en annan framhäver frekvenser runt 400 Hz.


Du burde vel si at (dersom den er passiv uten "ekstrautstyr") ingen kabler kan "forsterke" noe fekvensområde kun dempe OG derigjennom gi inntrykk av/ få følger av at andre frekvensområder blir fremhevet. ;D
Mest ment som å følge "oppskriften" om at ting bare kan bli mindre negativt påvirket (lydgjengivelsen altså)

Det neste vil vel bli å få enkelte til å tro at slikt kan være hørbart, jeg har ikke tenkt å bruke tid på det ;)
Mvh.KW
Visst! Jag förstår precis vad du menar, men ordet FRAMHÄVA, som jag använder; betyder inte nödvändigtvis FÖRSTÄRKA.

FRAMHÄVA betyder att dessa tonområden framstår som starkare i jämförelse med de andra.

Men du har helt rätt i sak: En kabel förstärker ingenting. Den dämpar. Det håller jag helt med dig om.

Sådant kan nog vara hörbart, det tror jag, men frågan är hur stor roll den hörbara skillnaden spelar.
Det sägs ju att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Jag tror att det i en hifi-anläggning finns betydligt svagare länkar än några meter högtalarkabel och 50 cm signalkabel. Är inte alla omkopplare och kontakter svagare länkar?

Jag har vanlig 1,5 kvadrat FK-kabel (installationskabel; "få-trådig") och 1,5 kvadrat lysenett-kabel ("fler-trådig") som högtalarkabel. Fungerar utmärkt. Längden är under 2 meter till respektive högtalare.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kjell Kranzberg skrev:
..............................
Jag har vanlig 1,5 kvadrat FK-kabel (installationskabel; "få-trådig") och 1,5 kvadrat lysenett-kabel ("fler-trådig") som högtalarkabel. Fungerar utmärkt. Längden är under 2 meter till respektive högtalare.
Da må jeg få lov til å stille et spørsmål:
Har du testet ut høyttaler-/signalkabler av "anerkjent" god kvalitet? Mao hva er sammenligningsgrunnlaget ditt?
(Beklager om du har nevnt dette tidligere, har ikke lest alle innleggene her..........).

mvh
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
olaps skrev:
Da må jeg få lov til å stille et spørsmål:
Har du testet ut høyttaler-/signalkabler av "anerkjent" god kvalitet? Mao hva er sammenligningsgrunnlaget ditt?
(Beklager om du har nevnt dette tidligere, har ikke lest alle innleggene her..........).

mvh
Redan på 80-talet provade jag den svenska Supra-kabeln och ett par andra som jag inte minns namnet på. Men ellers har jag inget sammenligningsgrunnlag, nei. Vad jag menar är att jag är nöjd med installasjonskabeln.
Det är kanske möjligt att jag även skulle kunna bli nöjd med en "anerkjent" högtalarkabel. Men jag känner inget behov av att prova en sådan.
M v h
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kjell Kranzberg skrev:
olaps skrev:
Da må jeg få lov til å stille et spørsmål:
Har du testet ut høyttaler-/signalkabler av "anerkjent" god kvalitet? Mao hva er sammenligningsgrunnlaget ditt?
(Beklager om du har nevnt dette tidligere, har ikke lest alle innleggene her..........).

mvh
Redan på 80-talet provade jag den svenska Supra-kabeln och ett par andra som jag inte minns namnet på. Men ellers har jag inget sammenligningsgrunnlag, nei. Vad jag menar är att jag är nöjd med installasjonskabeln.
Det är kanske möjligt att jag även skulle kunna bli nöjd med en "anerkjent" högtalarkabel. Men jag känner inget behov av att prova en sådan.
M v h
Jeg er enig i din betraktning om at kabler "forringer" lyden i større eller mindre grad. Men en god kabel skal jo, aller helst, ikke gjøre noe som helst med signalet.
Men, jeg synes det blir ganske så feil når du latterliggjør kabeldebatten omtrent uten å ha hørt annet enn dine lampettledninger etc. ;)
Jeg VET at svært mange av oss HiFI-/musikkinteresserte hører godt forskjell på ulike typer kabler, og mange av oss streber etter å få en så upåvirket gjengivelse som mulig. Om man så velger å benytte en rimelig DIY-kabel, en totusenkronerskabel eller en til det tidobbelte av prisen, må jo være opp til den enkelte. De som foretrekker å kjøpe dyre kabler gjør det fordi det gir dem en opplevelse av at lyden formidles mer riktig, og gir en økt musikkglede.
For noen år siden begynte jeg også med rimelige kabler, tror de "stod i stil" til det anlegget jeg hadde dengang. Men, med bedre elektronikk-komponenter avsløres de passive komponentene desto mer, og behovet for oppgradering på kabelsiden har kommet. Med kabler til adskillige tusenlapper mener jeg selv å ha oppnådd en god balanse i anlegget. Men, når dét er sagt, det kan godt være at rimeligere alternativer hadde gitt et like godt resultat, men å teste ut alt som finnes av kabler er ikke mulig. Og jeg er selvsagt åpen for å prøve andre alternativer om de fungerer godt hos andre.
At man bare får marginalt igjen for de siste kronene man legger i dyre kabler er ikke overraskende, det samme gjelder jo elektronikken også.

Mvh
 
Topp Bunn