2.5 kvadrat innstallasjonskabel som høytaler kabel

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Litt skuffet må jeg innrømme at 2.5 kvadrat med plast isolasjonen inntakt i min konfiguration foreløpig spiller bedre i mellomtonen og diskanten enn mine nyervervede 4 kvadrat som er strippet og påtredd bomulls strømpe.

Eneste jeg kan tenke meg som kan utgjøre en negativ forskjell er at 4 kvadraten er nesten dobbelt så lang.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
.....................................................
Eneste jeg kan tenke meg som kan utgjøre en negativ forskjell er at 4 kvadraten er nesten dobbelt så lang.
Da er det vel bare én ting å gjøre da Rudi? ;)
Vi følger spent med videre :)

Mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Rudi skrev:
R.Solhaug skrev:
ta på hansker ???

Mvh. RS



Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhh så det er løsningen altså............ og hvis man ikke har det for hånden............ så bare gir man opp og lar være da eller ?
Mine trælete labber klarer seg/må klare seg uten :-*


Mvh. RS
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
olaps skrev:
Rudi skrev:
.....................................................
Eneste jeg kan tenke meg som kan utgjøre en negativ forskjell er at 4 kvadraten er nesten dobbelt så lang.
Da er det vel bare én ting å gjøre da Rudi? ;)
Vi følger spent med videre :)

Mvh



Nå er de kortet inn med en drøy halvmeter........ det rare er at det hjelper på noe alvorlig lydmessig.
Gikk nå rett i fra 2.5 kvadrat til 4 kvadrat i omtrendt samme lengder og lyden er nå vesentlig vanskeligere og skille.......... selvom jeg fremdeles sitter med følelsen av at 4 kvadraten ikke er så veloppløst som 2.5 kvadraten, men det skulle ikke forundre meg om disse må tilspilles og at de ville forandre karakter etter en uke eller to.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Det sies at man ikke hører hvordan kabler låter, men hvordan forsterkere reagerer med kabler. Hvis dette er korrekt, innebærer det at kabler vil låte ulikt i ulike oppsett. Enkelte hevder at forsterkere er konstruert for å kunne jobbe med last. Tynnere kabler og mer komplisert filter gir større last.

Siden du er så godt i gang, kan du kanskje også eksperimentere med 1 kvmm solidcore (AWG 17)?
Med 1,5 meters lengde gir kabelen en motstand på 25 ohm i følge tabellen på wikipedia . 1,5 meter AWG 11 (4kvmm) skal gi ca. 6 ohm motstand etter samme tabell.

Har forresten fått de nevnte Xindak flatvalsede sølv/gull kablene. De spilles nå inn. Umiddelbart er det ikke så stor forskjell mellom disse og Tara Labs Reference RSC. Flere detaljer og mere oppløsning. Vi får se om det holder eller endrer seg med mere innspilling. Har heller ikke foretatt noen kritisk evalueringslytting.
 
L

lark

Gjest
frans skrev:
Det sies at man ikke hører hvordan kabler låter, men hvordan forsterkere reagerer med kabler. Hvis dette er korrekt, innebærer det at kabler vil låte ulikt i ulike oppsett. Enkelte hevder at forsterkere er konstruert for å kunne jobbe med last. Tynnere kabler og mer komplisert filter gir større last.

Siden du er så godt i gang, kan du kanskje også eksperimentere med 1 kvmm solidcore (AWG 17)?
Med 1,5 meters lengde gir kabelen en motstand på 25 ohm i følge tabellen på wikipedia . 1,5 meter AWG 11 (4kvmm) skal gi ca. 6 ohm motstand etter samme tabell.

Har forresten fått de nevnte Xindak flatvalsede sølv/gull kablene. De spilles nå inn. Umiddelbart er det ikke så stor forskjell mellom disse og Tara Labs Reference RSC. Flere detaljer og mere oppløsning. Vi får se om det holder eller endrer seg med mere innspilling. Har heller ikke foretatt noen kritisk evalueringslytting.
Kabler med slik enorm motstand ville iallefall ikke jeg brukt. Milliohm er nok mer korrekt ;D
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Ifølge Solhaug skal kraftige diametre, som 4 og 6 kvadrat spilles godt inn før de yter, så vent litt.
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
lark skrev:
frans skrev:
Det sies at man ikke hører hvordan kabler låter, men hvordan forsterkere reagerer med kabler. Hvis dette er korrekt, innebærer det at kabler vil låte ulikt i ulike oppsett. Enkelte hevder at forsterkere er konstruert for å kunne jobbe med last. Tynnere kabler og mer komplisert filter gir større last.

Siden du er så godt i gang, kan du kanskje også eksperimentere med 1 kvmm solidcore (AWG 17)?
Med 1,5 meters lengde gir kabelen en motstand på 25 ohm i følge tabellen på wikipedia . 1,5 meter AWG 11 (4kvmm) skal gi ca. 6 ohm motstand etter samme tabell.

Har forresten fått de nevnte Xindak flatvalsede sølv/gull kablene. De spilles nå inn. Umiddelbart er det ikke så stor forskjell mellom disse og Tara Labs Reference RSC. Flere detaljer og mere oppløsning. Vi får se om det holder eller endrer seg med mere innspilling. Har heller ikke foretatt noen kritisk evalueringslytting.
Kabler med slik enorm motstand ville iallefall ikke jeg brukt. Milliohm er nok mer korrekt ;D
Du har rett. Det står milliohm. Må lese bedre neste gang :-[

Forresten hva ville ha skjedd dersom motstanden i kabelen hadde vært på f.eks. 1 ohm? (tilsvarer vel 250meter 4kvmm?)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
frans skrev:
...
Du har rett. Det står milliohm. Må lese bedre neste gang :-[
...
Det er nok en aldri så liten forskjell på meter og kilometer ja ... ;)

...
Forresten hva ville ha skjedd dersom motstanden i kabelen hadde vært på f.eks. 1 ohm? (tilsvarer vel 250meter 4kvmm?)
Kjøp en liten håndfull effektmotstander og prøv ...

Stalltipset mitt (som er helt avhengig av hvordan bl.a. HT er konstruert og avstemt) er relativt sett litt mer volumiøs bass (avhengig av hvordan bassavstemmingen på HT er, særlig mht impedansforløpet og Q), litt mer betoning av «presensområdet» (avhengig av impedansen rundt delefrekvens mellom mellomtone og diskant), og noe mer avdempet/rundere topp/diskant (avhengig av impedansforløpet til diskanten +/- korreksjoner i delefilter).

mvh
KJ
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
I min effektforsterker står det en stor jævel av en kobbertrafo. Jeg har bare forlenga den fram til Patosene med 2 kvadrat lakkisolert solid core fra Elfa.
Funker som snus ;)
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Haubokk skrev:
I min effektforsterker står det en stor jævel av en kobbertrafo. Jeg har bare forlenga den fram til Patosene med 2 kvadrat lakkisolert solid core fra Elfa.
Funker som snus ;)
Mao holder damene unna?? ;)
- og øker kreftfaren? :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
frans skrev:
Det sies at man ikke hører hvordan kabler låter, men hvordan forsterkere reagerer med kabler. Hvis dette er korrekt, innebærer det at kabler vil låte ulikt i ulike oppsett. Enkelte hevder at forsterkere er konstruert for å kunne jobbe med last. Tynnere kabler og mer komplisert filter gir større last.

Siden du er så godt i gang, kan du kanskje også eksperimentere med 1 kvmm solidcore (AWG 17)?
Med 1,5 meters lengde gir kabelen en motstand på 25 ohm i følge tabellen på wikipedia . 1,5 meter AWG 11 (4kvmm) skal gi ca. 6 ohm motstand etter samme tabell.
Den teorien gir jeg ikke mye for. Kabler kan definitivt høres, i hvilken grad avh. av hvor mye de forringer signalet.


Mvh. RS
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:
...........................................................
Kabler kan definitivt høres, i hvilken grad avh. av hvor mye de forringer signalet.

Mvh. RS
Dét kan så absolutt bekreftes :) :)
Og sannelig endrer mange av de karakter de første titalls timene også, og enkelte over enda lengre tid.

mvh
 
Topp Bunn