2.5 kvadrat innstallasjonskabel som høytaler kabel

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Innlegg
2.449
Antall liker
457
Torget vurderinger
2
Rudi skrev:
Må prøves, men hvor får man kjøppt 4 kv eller 6 kv solidcore kobber tråd ?
1.5 kv og 2.5 kv er lett og oppdrive, men de tykkere må jeg ha konkret tipps om, aller helst hvis det er noe sted i Oslo området.

Noen som har tipps om bomulls strømper også ?
Fås vel også som installasjonskabel,bruktes vel til åpent annlegg i forbindelse med komfyrer f.eks...de bruker jo litt watt ;)
mvh Filip
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Alle installatører har slik kabel.
Den heter PR 2x4mm2+PE eller PR 2x6mm2+PE.
Elnr 1034842 og 1034813 f.eks.
Pris, tja si det? Varierer
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
olaps skrev:
Jeg er enig i din betraktning om at kabler "forringer" lyden i større eller mindre grad. Men en god kabel skal jo, aller helst, ikke gjøre noe som helst med signalet.
Men, jeg synes det blir ganske så feil når du latterliggjør kabeldebatten omtrent uten å ha hørt annet enn dine lampettledninger etc.


Jag tror att vi i huvudsak är överens.

Jag vill inte latterliggjöre själva kabeldebatten, bara den del som handlar om att enkelte tror att de kan få det perfekta originalljudet med en viss kabel och att eneklte tror att vissa kablar kan förbättra ljudet. För att inte tala om de som på allvar hävdar att kablar låter bättre efter en viss innspillingstid. Det är verkligen latterligt.

Det behövs lite sans i kabeldebatten. Det är budskapet med mina resonemang.

Till sist: Jag har provat dyrare högtalarkablar än lampettledning. Se vad jag skrev ovan. Men jag märkte ingen skillnad.

M v h
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Kjell Kranzberg skrev:
olaps skrev:
Jeg er enig i din betraktning om at kabler "forringer" lyden i større eller mindre grad. Men en god kabel skal jo, aller helst, ikke gjøre noe som helst med signalet.
Men, jeg synes det blir ganske så feil når du latterliggjør kabeldebatten omtrent uten å ha hørt annet enn dine lampettledninger etc.


Jag tror att vi i huvudsak är överens.

Jag vill inte latterliggjöre själva kabeldebatten, bara den del som handlar om att enkelte tror att de kan få det perfekta originalljudet med en viss kabel och att eneklte tror att vissa kablar kan förbättra ljudet. För att inte tala om de som på allvar hävdar att kablar låter bättre efter en viss innspillingstid. Det är verkligen latterligt.

Det behövs lite sans i kabeldebatten. Det är budskapet med mina resonemang.

Till sist: Jag har provat dyrare högtalarkablar än lampettledning. Se vad jag skrev ovan. Men jag märkte ingen skillnad.

M v h
Fint :)
Pris er aldri noen garanti for noe som helst, bortsett fra en tynnere lommebok ;)
Men jeg har som sagt hatt "plagsomt god" erfaring med dyre kabler i det siste.
Så kjører jeg jo også på horn og 1.8 Watt single ended, og knapt noe er så oppløst og avslørende som den kombinasjonen :D

Men vi er nok uenig om én ting; nemlig at kabler trenger innspillingstid. For enkelte kabler er dette helt vesentlig, og lett å høre forskjell på. Akkurat som det kan være lett å høre forskjell på ulike typer kabler.
Og det er IKKE latterlig!! :)

Mvh
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Lakkisolert solid core. Fungerer helt glimrende hos meg. Som bildet viser, er lakken pusset av på endene og skrudd rett i terminalene. Enkelt og velfungerende.


mvh
 

Vedlegg

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
musicman skrev:
Lakkisolert solid core. Fungerer helt glimrende hos meg. Som bildet viser, er lakken pusset av på endene og skrudd rett i terminalene. Enkelt og velfungerende.


mvh

Hur hög/låg WAF är det på detta? ;D
Min kone, som har fantastiskt hög WAF, hon tillåter de mesta (heder till henne), skulle aldrig acceptera detta. Där går gränsen... ;D
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
da skulle du sett mine. har 4 stk enkeltledere anticabler tredd inn i kordellflettingen i et tykt syntetisk tau (dynema) per kanal. tøfft som bare det, men ikke noe waf å snakke om. ingen har klagd sålangt ;)

jakr
 
L

lark

Gjest
jakr skrev:
da skulle du sett mine. har 4 stk enkeltkedere anticabler tredd inn i kordellflettingen i et tykt syntetisk tau per kanal. tøfft som bare det, men ikke noe waf å snakke om. ingen har klagd sålangt ;)

jakr
Det må du legge ut bilde av ;D
 

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
Kjell Kranzberg skrev:
musicman skrev:
Lakkisolert solid core. Fungerer helt glimrende hos meg. Som bildet viser, er lakken pusset av på endene og skrudd rett i terminalene. Enkelt og velfungerende.


mvh

Hur hög/låg WAF är det på detta? ;D
Min kone, som har fantastiskt hög WAF, hon tillåter de mesta (heder till henne), skulle aldrig acceptera detta. Där går gränsen... ;D
Har eget lytterom. Dessuten ligger ikke min kone å kryper bak høyttalerene mine. ;D
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Kona og jeg har en avtale.......... jeg bryr meg f.eks ikke med fargen på gardinene eller sengesettet og hun bryr seg ikke med hobbyene mine, selv ikke dengang jeg dro Quadral Vulcan type I (350 l transmisjonslinjer) med hver sin Krell mono blokk på hver side inn i kåken sa hun noe annet enn at "de var jammen digre" hvorpå hun forsvant utpå kjøkkenet uten yttligere kommentarer, kompisen som hadde vært med på og sjaue de inn i kåken satt bare og måpte og sa at det hadde ALDRIG gått hjemme hos ham selv ikke om det hadde begynt og snø i helvete ;D.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hva skjer med de elektriske egenskapene til denne lakkisolerte tråden hvis man tvinner to stk til hver pol? (for å øke kvadratet pr. kanal)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Mundorf lager singelcore kabler både som signal og høyttalerkabler. Dette er runde sølvkabler med 1 % gull (Xindak gold: foil med 95 % sølv og 5 % gull). Registrerer at mange skryter av disse Mundorf kablene.

Så i siste Fidelity en finsk høyttalerkonstruksjone med kopper-folie som internkabling. Er det noen som har prøvd ut foliespoler som høyttalerkabler? Og prøvd med strømper på disse?

En kjapp googling viser endel andre som tilbyr solid core:
Homegrownaudio:DIY sølv singelcore med teflon isolering.
Silversonic
Purenote silver foil
Dope-sounds sølv singelcore
Bettercables Copper og søv
Duelund

Solidcore ser utvilsomt ut til å ha noe for seg.

Helt til slutt en DIY side
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
el_mariachi skrev:
Hva skjer med de elektriske egenskapene til denne lakkisolerte tråden hvis man tvinner to stk til hver pol? (for å øke kvadratet pr. kanal)
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet ...

Å tvinne to isolerte ledere sammen, får å bruke dem som en enkelt leder, dvs sammenkoblet i hver ende, gjør lite annet enn å endre resistansen (øke lederarealet).

Å tvinne to ledere sammen for å bruke en til «+» og den andre lederen til «-», gir noe økt kapasitans og noe redusert induktans, samtidig reduseres utstråling og følsomhet for innstråling, sammenliknet med to separate ledere som er lagt ut «fritt» (helt avhengig av hvordan de to separate lederne ligger i forhold til hverandre). Tvinnede ledere vil ha mer veldefinerte elektriske egenskaper (L og C) enn to adskilte ledere. «Vorst case» så vil to adskilte ledere kunne fungere som en elektromagnetisk «loopantenne» med stor grad av kobling til evt. omkringliggende elektromagentiske felter og gjensidig påvirkning ift til disse.

mvh
KJ
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.521
Antall liker
35.420
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Spørsmålet er vel hvilke elektriske egenskaper en kabel med fire tvinnede ledere, 2 + og 2 -, ville få sammenlignet med en tvinnet to-leder (med samme tverrsnitt, for enkelhets skyld).

Jeg tror dette ville blitt mer av det samme som KJ beskriver for et tvinnet par. Kontaktarealet mellom lederne ville økt, så det ville blitt "mer kondensator". Dette ville sannsynligvis fungert bra med 4 ledere, men når folk prøver å flette sammen dusinvis med tynne ledere, f eks fra Cat-5-kabel, så ender man lett opp med så høy kapasitans at det er risiko for ustabilitet i visse transistorforsterkere.

Og, siden tverrsnittet ikke skulle være det samme, så ville man jo fått en kraftig reduksjon i R på grunn av det økte tverrsnittet.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
asbjbo sa:


"Jeg tror dette ville blitt mer av det samme som KJ beskriver for et tvinnet par. Kontaktarealet mellom lederne ville økt, så det ville blitt "mer kondensator". Dette ville sannsynligvis fungert bra med 4 ledere, men når folk prøver å flette sammen dusinvis med tynne ledere, f eks fra Cat-5-kabel, så ender man lett opp med så høy kapasitans at det er risiko for ustabilitet i visse transistorforsterkere."

Då gjör man så här:

http://www.lts.a.se/artiklar/kabelbygg.pdf
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Teoretisk skal flere tynnere ledere tilsvare en/færre tykkere, noe jeg lenge overbeviste meg selv om med mine 4x2,5kv pr pol til bassene. (voldsom oppgradering fra Wireworld Silver Eclipse biwire-sett til ca.100.000,-)
Så mye for teorien, hos en kompis fikk jeg høre at 2x6kv spilte fletta av 4x2,5kv! Faktisk gir 1x6kv en mer kontant lyd enn 4x2,5kv. I dag bruker jeg 4x6kv pr pol til bassene.(1,8m) Såpass måtte til før jeg ikke lengre kunne oppfatte noen gevinst ved videre oppdimensjonerig. Da er vel og merke hele kretsen fra nettkabler til filter/internkabling tilsvarende dimensjonert.

Et par andre saker jeg har lært meg er for en hver pris å unngå tvinning/fletting og å holde positiv og negativ signalhalvdel adskilt fra A til Å. Til denne dag har jeg tilgode å høre en teflonisolert kabel spille rent i toppen.

Mvh. RS
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
R.Solhaug skrev:
...................................................
Til denne dag har jeg tilgode å høre en teflonisolert kabel spille rent i toppen.

Mvh. RS
Da har du ikke hørt AZ Absolute! ;) :)

Mvh
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
Interessant å merke seg at karen på denne side har gått fra 6 AWG (13 kvmm) til 20 AWG (0,5 kvmm) solid sølv core pga. strammere bass og flere detaljer.

0,5 kvmm (20 AWG) burde være overkommelig i pris. Hos homegrownaudio koster 22 AWG bulk-kabel med hhv. teflon og bomull isolering hhv kr 18 og 20 kr pr fot (kurs 5,4). Et sett på 2,5 meter vil da koste omkring kr 600 - 650 uterminert, ekskl. frakt og mva.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
frans skrev:
Interessant å merke seg at karen på denne side har gått fra 6 AWG (13 kvmm) til 20 AWG (0,5 kvmm) solid sølv core pga. strammere bass og flere detaljer.
...
Med et referansesystem med 300B monoblokker og ~50 cm kabel så er det også litt begrenset hvor «representative» hans erfaringer er ...

Forøvrig viser det bare at subjektive erfaringer med kabler går i alle himmelretninger uten noen egentlig korelasjon med noe som helst annet enn overbevisning (herunder pris og egeninnsats) ;)

mvh
KJ
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Misliker sterkt uttrykket "strammere bass", dette betyr som regel IMO slankere bass, og det er jo ikke noe rart hvis fyren hadde gått NED i dimensjon til nesten en tredjedel...
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.392
Antall liker
3.419
Torget vurderinger
0
Rudi skrev:
Kona og jeg har en avtale.......... jeg bryr meg f.eks ikke med fargen på gardinene eller sengesettet og hun bryr seg ikke med hobbyene mine,
Ungefär så är det här också.
Det största jag haft i stuen i högtalarväg är ett "RT-7080" bashorn på ca 300 liter. Nu är det sålt sedan ett par år tillbaka, men hon godkände att det placerades i stuen. Hon ställde TV:n uppepå!
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
LydMekk skrev:
Misliker sterkt uttrykket "strammere bass", dette betyr som regel IMO slankere bass, og det er jo ikke noe rart hvis fyren hadde gått NED i dimensjon til nesten en tredjedel...
Kanskje de med tykke solidcore foretrekker fyldigere bass?

Interessant solid-core kabler fra DNM . Bra test hos hifiworld septemer 2007 også.

DNM mener tydeligvis at "less is more" de også. Sjekk f.eks. forsterkerne deres og deres filosofi
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
frans skrev:
LydMekk skrev:
Misliker sterkt uttrykket "strammere bass", dette betyr som regel IMO slankere bass, og det er jo ikke noe rart hvis fyren hadde gått NED i dimensjon til nesten en tredjedel...
Kanskje de med tykke solidcore foretrekker fyldigere bass?

Det er mange misforståelser rundt tykkere solid core. Bassen blir strammere og mer dynamisk, jo tykkere leder jo mer kontroll, da såfremt anvendte komponenter (spesielt høyttalere) "henger med".. ???

- jfr. bass-spoler

Ellers; det finnes mange dumme "konstruktører" :p



Mvh. RS - konstruktør ;D
 

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Innlegg
308
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Nordost 2flat har ikke flat udynamisk ukontrollert bass selv om "diameter" er liten..
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
"Det er mange misforståelser rundt tykkere solid core. Bassen blir strammere og mer dynamisk, jo tykkere leder jo mer kontroll, da såfremt anvendte komponenter (spesielt høyttalere) "henger med"..

- jfr. bass-spoler

Ellers; det finnes mange dumme "konstruktører" "

Ellers er det forunderlig å se hva INTELLIGENTE ht-konstruktører kan få til ved hjelp av "sytråd" ;D
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Etter 3 timer med knoting og med ass utvalg av kutt og sår og blemmer på hendene er 4 kvadrat solidcore ferdig kappet, avisolert og tredd i bomulls strømper ;D

Så nå skal det hele monteres og bøyes til, deretter blir det 24 timer med innbrenning........ og så skal det lyttes ;)
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Kobblet opp 8)...... volumiøs og dyp bass fra "full" elektrostater, hvem ville trodd det ? ;)


Så i teorien får jeg i løpet av morgendagen vite om de negative aspektene....... om noen :)
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Elektrostater? Prøv dem med massive 2,5kv nettkabler! Får Quad`er til å spille bass :eek:

ta på hansker ???

Mvh. RS
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Rudi skrev:
Kan ikke si noe annet enn at "flatvalset glødet sølv" høres spennende ut, burde vel være nær den optimale leder, håper du kommer med tilbakemeldinger senere om denne kabelen.
Klar jeg kan;

Mottok forleden 10 meter 0.5 x 5 mm (tilsvarer 2.5 m2) flatvalset og glødet sølv-"lisse" fra KA Rasmussen på Hamar. Denne trakk jeg med bomull.
Glødingen og valsingen gjør etter hva jeg har blitt fortalt, noe med både molekystrukturen og mykheten i materialet.
Om noen skulle lure, betaler man for sølvets vekt + arbeidskost.
Det jeg kjøpte kostet ca 2500 inkl frakt.

I forsterkerenden splittet jeg tråden og laget en "spade" slik at jeg kunne feste tråden rett i terminalene. PÅ høytaleren passet ikke det helt i forholdt til intern-kobling i filteret, slik at jeg midlertidig bruker noen JA Michell bananer som jeg hadde liggende. (de er av messingbelagt kobber)

Kablenes lengde er ca 2 meter.

Ta også i betrakting når dere leser videre, at anlegget består av SE300B (ca 7 W max) og hornøytalere med 104/105 db følsommhet.

Nå har jeg bare spilt på dem et par dager, men intrykket er helt tydelig synonymt med det jeg hørte fra de runde 1.76 mm2 tykke sølvtrådene jeg brukt før. Forskjellene mellom disse er ikke store. Om noe er verd å nevne, må det være en "touch" mer luftighet i toppen. Man kan i større grad oppleve mikrodetaljer som på en måte "triller" ut.

Jeg liker det jeg hører veldig godt. Ved anledning kommer jeg nok til å teste ut en kombo av de flate og de runde sølvtrådene.

At solidcore materiale som leder av strøm til høytaleren har noe for seg, er er enig i ut fra de observasjoner som jeg selv har gjort.

At rent sølv fungerer er jeg også overbevist om. Dermed er det vel også ganske åpenbart at kobbertråd av god kvalitet også bør fungere tilsvarende (selv om kobber har en anelse dårligere ledeevne). Vær likevel oppmerksom på at det også er kvalitetsforskjell på kobberet som brukes til installasjonskabel. Jeg har vel en mistanke om at kobbert som benyttes her ikke er rent, men har innhold av andre metaller for å tilføre strekkstyrke etc?

Hadde vært interessant å høre om noen har gjort forsøk med REN kobbertråd.
 
L

lark

Gjest
Erland skrev:
Vær likevel oppmerksom på at det også er kvalitetsforskjell på kobberet som brukes til installasjonskabel. Jeg har vel en mistanke om at kobbert som benyttes her ikke er rent, men har innhold av andre metaller for å tilføre strekkstyrke etc?

Hadde vært interessant å høre om noen har gjort forsøk med REN kobbertråd.
Det er blitt meg fortalt (av elektriker) at kobberet som brukes i elektriske ledninger er av svært god kvalitet.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Det er OFC (Oksygene Free Copper) som mange bruker som salgsargument for høyttalerkabler.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
R.Solhaug skrev:
ta på hansker ???

Mvh. RS



Ahhhhhhhhhhhhhhhhhhh så det er løsningen altså............ og hvis man ikke har det for hånden............ så bare gir man opp og lar være da eller ?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.515
Antall liker
7.563
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Erland skrev:
Rudi skrev:
Kan ikke si noe annet enn at "flatvalset glødet sølv" høres spennende ut, burde vel være nær den optimale leder, håper du kommer med tilbakemeldinger senere om denne kabelen.
Klar jeg kan;

Mottok forleden 10 meter 0.5 x 5 mm (tilsvarer 2.5 m2) flatvalset og glødet sølv-"lisse" fra KA Rasmussen på Hamar. Denne trakk jeg med bomull.
Glødingen og valsingen gjør etter hva jeg har blitt fortalt, noe med både molekystrukturen og mykheten i materialet.
Om noen skulle lure, betaler man for sølvets vekt + arbeidskost.
Det jeg kjøpte kostet ca 2500 inkl frakt.

I forsterkerenden splittet jeg tråden og laget en "spade" slik at jeg kunne feste tråden rett i terminalene. PÅ høytaleren passet ikke det helt i forholdt til intern-kobling i filteret, slik at jeg midlertidig bruker noen JA Michell bananer som jeg hadde liggende. (de er av messingbelagt kobber)

Kablenes lengde er ca 2 meter.

Ta også i betrakting når dere leser videre, at anlegget består av SE300B (ca 7 W max) og hornøytalere med 104/105 db følsommhet.

Nå har jeg bare spilt på dem et par dager, men intrykket er helt tydelig synonymt med det jeg hørte fra de runde 1.76 mm2 tykke sølvtrådene jeg brukt før. Forskjellene mellom disse er ikke store. Om noe er verd å nevne, må det være en "touch" mer luftighet i toppen. Man kan i større grad oppleve mikrodetaljer som på en måte "triller" ut.

Jeg liker det jeg hører veldig godt. Ved anledning kommer jeg nok til å teste ut en kombo av de flate og de runde sølvtrådene.

At solidcore materiale som leder av strøm til høytaleren har noe for seg, er er enig i ut fra de observasjoner som jeg selv har gjort.

At rent sølv fungerer er jeg også overbevist om. Dermed er det vel også ganske åpenbart at kobbertråd av god kvalitet også bør fungere tilsvarende (selv om kobber har en anelse dårligere ledeevne). Vær likevel oppmerksom på at det også er kvalitetsforskjell på kobberet som brukes til installasjonskabel. Jeg har vel en mistanke om at kobbert som benyttes her ikke er rent, men har innhold av andre metaller for å tilføre strekkstyrke etc?

Hadde vært interessant å høre om noen har gjort forsøk med REN kobbertråd.



Spennende.
Vet du om det går an og få rund sølvleder som bare er valset litt slik at den er flat under og oppå mens den er rund på sidene, er hvistnok det som er den absolut optimale "leder" i følge "gutta" som har laget studier om temaet.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Rudi skrev:
Spennende.
Vet du om det går an og få rund sølvleder som bare er valset litt slik at den er flat under og oppå mens den er rund på sidene, er hvistnok det som er den absolut optimale "leder" i følge "gutta" som har laget studier om temaet.
Vel, vil heller kalle det en flatvalset leder med runde kanter :)
Jeg vet ikke hvilken tverrsnittsform som er utgangspunktet (rent fysisk) for en slik flatvalset leder, men siden det kun er en valseprosess i bildet vil jeg tro at sidene "blir som de blir", dvs tilnærmet rette. Tverrsnittsarealet vil tilnærmelsesvis være det samme før og etter valsing, uansett form før valsing.

Om man skal oppnå den "ideelle" formen som nevnes her kan ekstrudering kanskje være aktuelt. Dette er dyrere, krevet et verktøy, men dette vil være såpass enkelt at ekstrakostnaden ikke blir stor om det dreier som en greitt minstekvantum.
Ekstrudering og valsing gir imidlertid forskjellige kornstrukturer, dét KAN jo ha noe å si rent lydmessig?

Men du er vel god med fila Rudi? ;)

Mvh
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Rudi skrev:
Kobblet opp 8)...... volumiøs og dyp bass fra "full" elektrostater, hvem ville trodd det ? ;)


Så i teorien får jeg i løpet av morgendagen vite om de negative aspektene....... om noen :)
Tvivler på du finder noen negative......
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Kantene på disse "sølvskinnene" er ikke skarpe, men hvorvidt de er runde er ikke lett å si mtp at de er 0.5mm tykke.

Det virker ikke som det er noen begrensninger på hva man kan spesifisere å bestille fra KA Rasmussen, men de skal jo ha seg betalt for bearbeidelsen.

Iflg. Duelund er glødeprosessen veldig viktig. Dette hadde han gjort mye forskøk med, og hevdet at dette betydde mye for lyden.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
lark skrev:
[Det er blitt meg fortalt (av elektriker) at kobberet som brukes i elektriske ledninger er av svært god kvalitet.
Skal ikke starte noe svær debatt om dette, men jeg tror det er forskjeller;

For et par år siden "ohmet" jeg en 20meters rull med "stainded" 1,5 mm2 fra Biltema. Hadde en tilsvarende rull fra installatøren også.

Husker ikke tall, men motstanden var lavere i den fra Installatøren!

Dette viser at det er forskjell. Jeg kan heller ikke se at den man får fra installatøren nødvendigvis behøver å være så av så ekstremt ren kobberkvalitet for å passe til formålet (å lede strøm til lys og varme i norske hjem). Jo renere kobberleder, jo mer irrer det, og bløtere blir det. Man trenger ikke å gå mer vitenskaplig til verks enn å bøye på lederne, så kjenner man at det er forskjell i stivhet. Dette kan relateres til legeringen.
 
L

lark

Gjest
Erland skrev:
Man trenger ikke å gå mer vitenskaplig til verks enn å bøye på lederne, så kjenner man at det er forskjell i stivhet. Dette kan relateres til legeringen.
Glødet kobber er mykere enn uglødet. Som et eksempel kan nevnes kobberrør på rull (de med hvit plast rundt) kontra kobberrør i rette lengder.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.604
Antall liker
151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
lark skrev:
Erland skrev:
Man trenger ikke å gå mer vitenskaplig til verks enn å bøye på lederne, så kjenner man at det er forskjell i stivhet. Dette kan relateres til legeringen.
Glødet kobber er mykere enn uglødet. Som et eksempel kan nevnes kobberrør på rull (de med hvit plast rundt) kontra kobberrør i rette lengder.
Forskjell i stivhet for forskjellige legeringer skyldes innholdet av ulike legeringselementer, ja.
Men samme legering kan ha ulik stivhet, som for eksempel valset og uglødet; og valset og glødet.
Valsing introduserer trykkspenninger. Noen har sikkert opplevd at en valset plate som kun maskineres (f.eks freses) bare på den ene siden, "slår seg". Dette skyldes at den ene siden er spenningsfri etter maskinering, den andre ikke.
Hvorfor glødingen har en positiv effekt lydmessig vet jeg ikke, men den sørger altså for at materialet er fritt for mekaniske spenninger.
En annen fordel med dette er formbarheten, dvs evnen til å tåle mindre bøye- og vri-radiuser, noe som er praktisk her, spesielt ved tilkobling til konnektorer.

Mvh
 
Topp Bunn