Bil, båt og motorsykkel 1000 grunner til ikke å kjøpe brukt Tesla? (spesifikt Model S for now)

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Støtten forsvinner ikke hvis bilen blir reparert ved et karosseriverksted Tesla har godkjent.

Problemet oppstår først hvis et karosseriverksted som ikke er godkjent av Tesla bygger opp et vrak.
Heh.. dette er jo ikke akkurat vrak. Se denne filmen i sin helhet. Rich Rebuilds og Carguru er samme; veldig bra filmer - mye bedre enn synsinga fra Teslabjørn.

https://youtu.be/ZptvOUXBkdY
Han kan da ha en agenda selv om han har peiling. Finner det mer interessant med den ombygde rwd Teslaen på YouTube.

For en som eide tyskimportert bil rundt årtusenskiftet så er det ikke noe nytt at merkeverksted ikke vil ha noe med en å gjøre.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Ikke umulig at Tesla og Apple er i samme båt. Jeg er i ferd med å bytte ut eple dingsene mine
Apple gjør da ingen ting med telefonen din eller datamaskinen hvis du får den reparert på et ikke autorisert verksted? Garantien bortfaller jo, men de legger jo ingen begrensninger på hva du kan installere eller bruke maskinen til.
Jeg har i hvertfall aldri opplevd det. Derimot har jeg opplevd å få ny maskin på garantien selv om garantien var gått ut (maskinen var 5 år gammel og t.o.m. utenfor reklamasjonstid).

S

svk

Gjest
De prøvde seg vel på noe lurt med touch ID. Men gav vel etter

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
De prøvde seg vel på noe lurt med touch ID. Men gav vel etter
Hva da? Har aldri hørt om noe problemer med det. At man har begrensninger på en del som styrer sikkerheten på din infrastruktur er da vel ikke noe rart? Ville du la hvem som helst bytte ut låsene til huset ditt uten å være garantert at de ikke tok kopier av nøklene slik at de kunne selge dem til folk som ville bryte seg inn? Jeg håper da virkelig at de ikke ga etter på det punktet.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ikke umulig at Tesla og Apple er i samme båt. Jeg er i ferd med å bytte ut eple dingsene mine
Apple gjør da ingen ting med telefonen din eller datamaskinen hvis du får den reparert på et ikke autorisert verksted? Garantien bortfaller jo, men de legger jo ingen begrensninger på hva du kan installere eller bruke maskinen til.
Jeg har i hvertfall aldri opplevd det. Derimot har jeg opplevd å få ny maskin på garantien selv om garantien var gått ut (maskinen var 5 år gammel og t.o.m. utenfor reklamasjonstid).
Blir som for Tesla det, begrensning på firmware oppdatering og ladenettverket, ikke på bilens funksjoner.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.106
Blir som for Tesla det, begrensning på firmware oppdatering og ladenettverket, ikke på bilens funksjoner.
Ikke helt; dersom du har betalt for superlading men er uheldig å skraper opp karosseriet så bilen forsikringskondemneres, så er det ikke ok at Tesla deaktiverer superlading

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.106
Støtten forsvinner ikke hvis bilen blir reparert ved et karosseriverksted Tesla har godkjent.

Problemet oppstår først hvis et karosseriverksted som ikke er godkjent av Tesla bygger opp et vrak.
Heh.. dette er jo ikke akkurat vrak. Se denne filmen i sin helhet. Rich Rebuilds og Carguru er samme; veldig bra filmer - mye bedre enn synsinga fra Teslabjørn.

https://youtu.be/ZptvOUXBkdY
Han kan da ha en agenda selv om han har peiling. Finner det mer interessant med den ombygde rwd Teslaen på YouTube.

For en som eide tyskimportert bil rundt årtusenskiftet så er det ikke noe nytt at merkeverksted ikke vil ha noe med en å gjøre.
Så du filmen egentlig?

Det er forskjell på nekte å utføre service, kontra aktivt gå inn å deaktivere funksjoner man har betalt for.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Så filmen og jeg har også sett finn.no annonsen for den norske varianten.

Ut fra den norske annonsen har jeg tolket det som at en kondemnert bil bygd opp av et ikke Tesla støttet verksted mister firmware updste OTA og lading. Det er vel strengt tatt en definisjon av bilens levetid som ikke tar høyde for gjenoppstandelse.

Han i filmen er veldig tydelig på å tone ned skaden men en bil til så mye penger blir ikke kondemnert av noen riper.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18

Ut fra den norske annonsen har jeg tolket det som at en kondemnert bil bygd opp av et ikke Tesla støttet verksted mister firmware updste OTA og lading. Det er vel strengt tatt en definisjon av bilens levetid som ikke tar høyde for gjenoppstandelse.

Han i filmen er veldig tydelig på å tone ned skaden men en bil til så mye penger blir ikke kondemnert av noen riper.
Det spiller da null rolle hvor store skader den ble kondemnert for så lenge den faktisk ble bygget opp og fortsetter livet i vanlig bruk på veien.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Tror ikke Tesla er enig med deg.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.106

Jeg skjønner ikke referansen til finn.no ifm med linken til en amerikansk Tesla som ble kondemnert etter å ha knekt ett stag i bakstillingen, ødelagt en støtdemper og bulket bakskjerm/-fanger. Både Rich Rebuilds og Tesla konkluderer likt for hva som må byttes.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18

Jeg skjønner ikke referansen til finn.no ifm med linken til en amerikansk Tesla som ble kondemnert etter å ha knekt ett stag i bakstillingen, ødelagt en støtdemper og bulket bakskjerm/-fanger. Både Rich Rebuilds og Tesla konkluderer likt for hva som må byttes.
Er ikke sikker på finn.no rederansen, men det finnes en lik historie fra Norge hvor en kondemnert Tesla ble fikset og mistet tilgang til diverse funksjoner. Tesla skulle ha 30.000,- for å "godkjenne" reparasjonen, som forøvrig ble utført på et verksted.

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Antall liker
4.166
Sted
I en blokk
Torget vurderinger
17
Jeg kom bak en EK96 registrert Tesla for 2 dager siden.
Jeg ble stående i en rundkjøring å vente mens den var på vei rundt. Jeg trodde den kjørte aggressivt da den lente seg godt inn i svingen. Problemet var at den rettet seg aldri opp etter rundkjøring.
Jeg lå bak den 3 mil og jeg så han slet med at bilen dro til siden hele tiden. At det må ha vært en differanse på 10-12 cm fra Høyre til Venstre er jeg ikke i tvil om.

Er det mulig å selv senke bilen med luftfjærene på H. Og V side uavhengig av hverandre på Tesla eller var understellet ødelagt?
Bilen kan umulig ha vært mer enn 2 mnd gammel.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ikke mulig å senke uavhengig. Har lest om flere som har rapportert om problemer med luftfjæring på TOCN Facebook siden.
10-12 cm er langt mer enn det man kan få hevet/senket bilen med på fjæringen.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Tror det er rundt 5 fra maks til min.

For egen del så har jeg en av de aller sist produserte S uten luft.

Sist redigert:

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
Gratis superlading følger første eier på bilen. Ikke rart at gratis lading bortfaller ved eier bytte i USA, som først oppdages når når ny eier leverer bil til service for føste gang.
Dette gjelder vel også garanti for mange produkter. Det er første eier som får garantien.
I Norge praktiseres heldigvis at garanti følger bil ved eierskifte.

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
Gratis superlading følger første eier på bilen. Ikke rart at gratis lading bortfaller ved eier bytte i USA, som først oppdages når når ny eier leverer bil til service for føste gang.
Dette gjelder vel også garanti for mange produkter. Det er første eier som får garantien.
I Norge praktiseres heldigvis at garanti følger bil ved eierskifte.
Gratis superlading følger bilen ikke eier og er heller ikke en del av garantien, men noe man har betalt for ved kjøp av bilen. Tesla sluttet å gi gratis superlading med bilen fra 01.01.17, men på biler solgt før den dato er det gratis uansett om bilen er videresolgt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hva står egentlig i avtalen for bilene solgt før 2017?

Tenker da på frem til vrak, hvilke forbehold finnes?

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Vi har da hørt om Volvoer som har gått over 2 000 000 km. Vanligvis er det alderen som tar bilene, ikke antall kjørte km.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Vi har da hørt om Volvoer som har gått over 2 000 000 km. Vanligvis er det alderen som tar bilene, ikke antall kjørte km.
Så du reparasjonskostnadene på 7587 USD fordelt på 482803.2 kilometer?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
En Tesla går langt nok uten større reparasjoner i alle fall.

Tyske og Svenske produsenter kan sikkert lære litt...

https://www.tesloop.com/blog/2018/8/2/model-x-90d-300000-miles-in-two-years
Hva er en "større" rep?
Motor, gir, registerkjede etc. Ting som koster en del. Dyreste enkeltsaken i linken er drivaksling/stikkaksling til 1300 USD.

I de 7587 USD på reperasjoner ligger det 2500 i karosseriarbeid så den er absolutt ikke dyr med tanke på korrektivt vedlikehold.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Det der er vesentlig mer enn jeg brukte på service/reparasjoner på de 10 siste årene jeg hadde min BMW. Hvis vi holder servicer utenom tror jeg det er mer enn jeg brukte på reparasjoner på de 17 årene jeg hadde bilen.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
13.141
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Og vesentlig mer enn jeg brukte på min Mercedes S-klasse 1999 modell som jeg hadde fra 2003 - 2012 (tror jeg hadde om kring 25.000 totalt på disse årene, kjørelengde ca 140.000, fra 90.000 til 230.000)

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.865
Og vesentlig mer enn jeg brukte på min Mercedes S-klasse 1999 modell som jeg hadde fra 2003 - 2012 (tror jeg hadde om kring 25.000 totalt på disse årene, kjørelengde ca 140.000, fra 90.000 til 230.000)
Var vel også noe slikt jeg hadde på min 2001 E-T 4M som jeg hadde frem til 2015. Billigste bilhold jeg har hatt.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Synes ikke 45 000 kroner i reperasjoner er ille. Karosseriarbeid kan man jo egentlig se på som jåleri.

Jeg hadde langt mindre i reperasjoner på en Yaris jeg eide en gang men skal man være rettferdig bør man sammenligne Tesla X mot en like moderne bil. Tror den står seg godt mot en X5, XC90, Q7 etc.

Hadde Tesla vært like trøtt som en MB eller BMW som det refereres til så hadde nok de to akslingene holdt evig på den også.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Kanskje ikke helt realistisk å sammenligne en Yaris med en Mercedes S-klasse eller en BMW 530?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ei heller å sammenligne en liten S eller BMW med en Tesla. Helt annet moment og peak effekt i Teslaen.

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Antall liker
791
Hadde Tesla vært like trøtt som en MB eller BMW som det refereres til så hadde nok de to akslingene holdt evig på den også.
Så det du egentlig mener her er at akslinger på en Tesla ikke er dimensjonert til bilens motor/effekt/fart?

6

65finger

Gjest
så problemet med Tesla er at bremser, drivverk og akslinger ikke er dimensjonert i forhold til kraft og moment?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Personlig så gleder jeg mer over at motorer/omformere og batteri går en halv million uten feil enn jeg ergrer meg over at et par akslinger går i stykker.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
12.409
Sted
Trondheim
Ja, jeg spurte etter muligheten til å chiptune min BMW, men ble frarådet det fordi bilen ikke var dimensjonert for en så kraftig motor. Det virker ut fra ditt utsagn som at Tesla ikke bryr seg om slike uvesentligheter.

H

Hardingfele

Gjest
Ja, jeg spurte etter muligheten til å chiptune min BMW, men ble frarådet det fordi bilen ikke var dimensjonert for en så kraftig motor. Det virker ut fra ditt utsagn som at Tesla ikke bryr seg om slike uvesentligheter.
Om ditt salgsargument er "insane speed" er vel holdbarhet i stresspunkt ikke det du tenker på?
Etablerte bilfabrikker har lenge advart om at Tesla ikke hadde en god forståelse av hvordan man bygger holdbarhet inn i bilen. Det er velkjent at kraftmoment bør holdes innenfor bestemte rammer slik at bilen skal levere i garantiperioden og helst litt til, for drivverk og karosseri. Men man bygger heller ikke langt utover nødvendige rammer, for å holde nede kostnadene.

Tesla leverer "Insane mode" og "Ludicrous mode" og bilene slites fra hverandre kjappere enn nødvendig fordi eierne tror de er på Tusenfryd.

Sist redigert av en moderator:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Ut fra de forutsetningene så er det jo ganske bra at det kun er et par akslinger som ryker etter nær en halv million kilometer.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.976
Sted
Østfold
Jeg har forståelse for Teslas praksis mht definisjon av livsløp. Når man kjøper en ny bil betaler man for bilen og tilhørende tjenester. Når den kondemneres dekker forsikringsselskapet bilens verdi. Det betyr at vedikjeden er "sluttet", og pr definisjon er ikke vraket lenger en bil. Når noen ser forretning i det å bringe bilen tilbake på veien er det ingen økonomi i dette for Tesla, og alle som har eid bilen i dens livsløp har fått sine tjenester levert. Derimot er dette en forretning for andre aktører, og den forretningen er mer lukerativ om de kan selge det gjenopprettede vraket med tilhørende Tesla-tjenester. Dette virker for meg kontraproduktivt for Tesla, og heller ikke noe man som kunde rimeligvis burde kunne forvente.

Ellers interessant at noen trekker frem BMW som eksempel på lave driftskostnader. Det blir nesten som å trekke frem Voyager som eksempel på en kvalitetsbil, eller NSU Wankel som eksempel på en driftssikker motor...

Topp Bunn