Bil, båt og motorsykkel 1000 grunner til ikke å kjøpe brukt Tesla? (spesifikt Model S for now)

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.443
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det er nokså åpenbart at disse bilene har store kvalitetstproblemer, Så lenge garantien gjelder ordner det seg - for det meste men når garantien er ute er det nærmest bare å skrote de om problemer oppstår. Se videoene nedenfor og gjør opp egen mening.

Det er liten tvil om at S bilene er ekstremt dårlig konstruert ift drivverk, serviceability mv og svært komplisert bygget i motsetning til hva en skulle tro ift eldrift.

For rundt 10 år siden påpekte "The top brass" i GM og Chrysler at de mente Tesla kom til å gå på smeller ifm "bygging av biler" - at de manglet den grunnleggende kunnskapen man behøver og som kun kan når gjennom årelang erfaring mv. Når en ser videoen jeg linker til nedenfor kan det se ut som de fikk rett. For meg ser det ut til at Tesla havner i et rent mareritt når de antagelig ikke har kapasitet til å yte support etter at garantien er ute foruten at kostnadene for å eie og drifte Ser "Rockets Skywards" når garantien er ute.

I motsetning til tradisjonelle biler/merker har man heller ikke mulighet til å bruke alternative verksteder.





 
Sist redigert:

Dire Wolf

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
3.530
Antall liker
10.913
Sted
Viken
Torget vurderinger
1
Den naturlige skam som burde ledsaget enhver som anskaffer et slikt kjøretøy.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Man har hatt Tesla i Norge som i video 1.

Er bilen kondemnert og et firma har bygd den opp igjen er den utenfor garanti, ikke direkte unaturlig. Gjenspeiler seg i prisen også. Da vil bilen kun fungere som den kommende Audi'en.
 

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.889
Antall liker
2.570
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
6
Selvfølgelig finnes det ikke noen grunn til å kjøpe brukt Tesla like lite som det finnes noen grunn til å kjøpe ny Tesla. Så hva er problemet?
 
S

svk

Gjest
Jeg er mest spent på hva batteripakkene koster etter 8år.
Har man en 10år gammel Tesla og batteriet må skiftes etter 10år. Så må man vel kjøpe nytt,selv om prisen er over 100000.Bilen Er jo rimelig dyr i innkjøp. Kan jo ikke skrote en 10 år gammel bil som koster hundrevis

https://www.tv2.no/a/5533999/
 
S

svk

Gjest
Man har hatt Tesla i Norge som i video 1.

Er bilen kondemnert og et firma har bygd den opp igjen er den utenfor garanti, ikke direkte unaturlig. Gjenspeiler seg i prisen også. Da vil bilen kun fungere som den kommende Audi'en.

Dette vil jeg si er en god ting. Mange useriøse i gemet her.
Strukturskader bør repareres av fagpersonell
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Jeg er mest spent på hva batteripakkene koster etter 8år.
Har man en 10år gammel Tesla og batteriet må skiftes etter 10år. Så må man vel kjøpe nytt,selv om prisen er over 100000.Bilen Er jo rimelig dyr i innkjøp. Kan jo ikke skrote en 10 år gammel bil som koster hundrevis

https://www.tv2.no/a/5533999/
Går man på finn.no så er dagens pris 9500 kroner pr celle fra bilopphugger.

https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=98314337
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.417
Antall liker
12.414
Sted
Trondheim
Hva defineres som en celle? I følge nettet består Teslas 85 kWh batteri av 16 moduler som hver har 444 celler - totalt 7104 celler.
Jeg regner med at prisen du oppgir er pr. modul, så å bytte hele batteriet med et fra en bilopphugger koster det 9500 * 16 = 152 000 kr. Det høres ikke spesielt billig ut?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Celle som i modul.

Hvorfor skal man bytte mer enn det som er defekt?
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.277
Antall liker
8.619
Torget vurderinger
12
Den naturlige skam som burde ledsaget enhver som anskaffer et slikt kjøretøy.
Da er det bare å ønske velkommen til lokale rednecks:

98B89FD0-36D4-4437-AEDB-28459ABC483F.jpeg
Did you see in that Tesla?
Huh, a big starter and no engine.
Huh, shame.....
I reckon ....

1E3D40A0-C868-4D83-BC43-E6249C99126B.jpeg

Setter en hundrings på at slike uttalelser ledsages av primitive pubertale kroppsrablinger a la dette...

7D29E5EB-0EA0-49ED-AD1E-C1C64FDAFFEE.jpg
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.548
Antall liker
791
Celle som i modul.

Hvorfor skal man bytte mer enn det som er defekt?
Spørsmålet er vel om Tesla verkstedet vil bytte til en modul som er anskaffet på finn.no fra bilopphugger.
"Hva koster det å skifte en defekt modul hos Tesla?" - er vel et riktigere utgangspunkt, eller?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Frem til nå tror jeg batteriene med feil på batteri eller kontaktor går til Nederland for service.

Hvilke muligheter man har etter garantitiden gjenstår å se men jeg tror det bør være fullt mulig å enten få Tesla til å bytte til brukte deler eller bruke en 3. part til jobben.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.417
Antall liker
12.414
Sted
Trondheim
Spørsmålet var jo hva en batteripakke koster. Det ble svart at en modul kan kjøpes brukt for 9500 kr. Da blir vel den naturlige konklusjonen at en batteripakke, kjøpt brukt, vil koste 16 * 9500 kr = 152 000 kr (forutsatt at man ikke får mengderabatt da ;). )

Det blir fort som en politiker som får et spørsmål. Han omdefinerer spørsmålet til å passe det han vil si og så svarer han på det, og ikke det det faktisk blir spurt om.
 
Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Hvorfor skal man bytte alt? Blir som å bytte motor og gir på en bil med forbrenningsmotor når det er feil på en del.

Som eier av en model S er jeg mer bekymret for logistikk/delelager enn batteriene.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.548
Antall liker
791
Hvorfor skal man bytte alt? Blir som å bytte motor og gir på en bil med forbrenningsmotor når det er feil på en del.

Som eier av en model S er jeg mer bekymret for logistikk/delelager enn batteriene.
Ikke bytte alt, selvfølgelig. Man bytter det man må. Men da må logistikken hos Tesla Norge på plass for mekker'n på hjørnet ville jeg ikke satt til å røre et sånt premium kjøretøy.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
15.417
Antall liker
12.414
Sted
Trondheim
I videoene over virker det som om Tesla må godkjenne reparasjonen for at bilen skal virke etterpå, og det gjør de ikke med mindre de selv har utført den. Stemmer det i Norge også?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
I videoene over virker det som om Tesla må godkjenne reparasjonen for at bilen skal virke etterpå, og det gjør de ikke med mindre de selv har utført den. Stemmer det i Norge også?
Bilen i videoen er såvidt jeg har forstått det en kondemnert bil og da fraskriver de seg all kjennskap til bilen.

Tror det blir annerledes om det er en vanlig bil som ikke har kommet tilbake fra kirkegården via en oppretter.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.487
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
I videoene over virker det som om Tesla må godkjenne reparasjonen for at bilen skal virke etterpå, og det gjør de ikke med mindre de selv har utført den. Stemmer det i Norge også?
Bilen i videoen er såvidt jeg har forstått det en kondemnert bil og da fraskriver de seg all kjennskap til bilen.

Tror det blir annerledes om det er en vanlig bil som ikke har kommet tilbake fra kirkegården via en oppretter.
De har jo ikke bare fraskrevet seg ansvar, de har også deaktivert funksjoner i bilen. Jeg synes også at det er pussig at man ikke kan kjøpe nye originale deler til Tesla. Skal Tesla overleve på sikt tror jeg de både må selge deler og la andre reparere bilene.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
I videoene over virker det som om Tesla må godkjenne reparasjonen for at bilen skal virke etterpå, og det gjør de ikke med mindre de selv har utført den. Stemmer det i Norge også?
Bilen i videoen er såvidt jeg har forstått det en kondemnert bil og da fraskriver de seg all kjennskap til bilen.

Tror det blir annerledes om det er en vanlig bil som ikke har kommet tilbake fra kirkegården via en oppretter.
De har jo ikke bare fraskrevet seg ansvar, de har også deaktivert funksjoner i bilen. Jeg synes også at det er pussig at man ikke kan kjøpe nye originale deler til Tesla. Skal Tesla overleve på sikt tror jeg de både må selge deler og la andre reparere bilene.
Er vel ikke direkte unaturlig at tilgangen til firmware oppdatering og ladenettverket forsvinner ved gjenoppstandelse fra de døde gjort av en 3. part.

Det er jo en del av bilprisen.
 
Sist redigert:

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.487
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
I videoene over virker det som om Tesla må godkjenne reparasjonen for at bilen skal virke etterpå, og det gjør de ikke med mindre de selv har utført den. Stemmer det i Norge også?
Bilen i videoen er såvidt jeg har forstått det en kondemnert bil og da fraskriver de seg all kjennskap til bilen.

Tror det blir annerledes om det er en vanlig bil som ikke har kommet tilbake fra kirkegården via en oppretter.
De har jo ikke bare fraskrevet seg ansvar, de har også deaktivert funksjoner i bilen. Jeg synes også at det er pussig at man ikke kan kjøpe nye originale deler til Tesla. Skal Tesla overleve på sikt tror jeg de både må selge deler og la andre reparere bilene.
Er vel ikke direkte unaturlig at tilgangen til firmware oppdatering og ladenettverket forsvinner ved gjenoppstandelse fra de døde gjort av en 3. part.

Det er jo en del av bilprisen og når bilen er kondemnert synes jeg ikke det høres unaturlig ut at det opphører.
Ikke enig, at bilen er kondemnert betyr bare at forsikringsselskapet ikke mente det var verdt å få den fikset. Hvis den likevel ble fullgodt reparert så lever jo bilen fremdeles og gratis lading i hele bilens levetid bør stå ved lag.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Men det at FrankenTesla ikke får støtte bør vel ikke være hovedargumentet for å avstå fra å kjøpe Tesla?

Om det er riktig av Tesla å definere frem til kondemnert som bilens levetid er jo egentlig på siden.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.487
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
Men det at FrankenTesla ikke får støtte bør vel ikke være hovedargumentet for å avstå fra å kjøpe Tesla?

Om det er riktig av Tesla å definere frem til kondemnert som bilens levetid er jo egentlig på siden.
Neida, men det som er spesielt her er at Tesla tar vekk en funksjon (superlading) som man faktisk har betalt for når man kjøpte bilen. Det er en forskjell på å frafalle garanti og å deaktivere funksjoner på bilen.
 
S

svk

Gjest
Må si det er skremmende at de tar vekk funksjoner.
Er det lov?
Nekte garanti på kondemnert bil er vel heller ikke lov.så lenge det ikke kan relateres til skaden.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Akkurat det samme gjelder for en mobiltelefon hvis den er reparert på et ikke telefonprodusent godkjent verksted....
 
S

svk

Gjest
Om et autorisert verksted reparerer en kondemnert bil. Så bortfaller ikke garantien,så lenge mangelen ikke kan relateres skaden.
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.487
Antall liker
3.345
Torget vurderinger
18
Akkurat det samme gjelder for en mobiltelefon hvis den er reparert på et ikke telefonprodusent godkjent verksted....
Garantien bortfaller ja, men mobilprodusenten deaktiverer ikke wifi som "straff" i tillegg.
 
S

svk

Gjest
Garantien vil ikke bortfaller ved en autorisert reparasjon
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Støtten forsvinner ikke hvis bilen blir reparert ved et karosseriverksted Tesla har godkjent.

Problemet oppstår først hvis et karosseriverksted som ikke er godkjent av Tesla bygger opp et vrak.
 
S

svk

Gjest
eu regelverket pålegger vel fabrikantene til å selge rep litteratu til verkstedener. og kan da ikke nekte garanti på den delen av bilen som er urørt.

om et verksted med kunnskap retter en bakskjerm på en tesla, så kan ikke tesla frasi seg garantien på bilen. de kan kun fr si seg garanti på den delen som er rep av annen part.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.886
Antall liker
1.106
Støtten forsvinner ikke hvis bilen blir reparert ved et karosseriverksted Tesla har godkjent.

Problemet oppstår først hvis et karosseriverksted som ikke er godkjent av Tesla bygger opp et vrak.
Heh.. dette er jo ikke akkurat vrak. Se denne filmen i sin helhet. Rich Rebuilds og Carguru er samme; veldig bra filmer - mye bedre enn synsinga fra Teslabjørn.

https://youtu.be/ZptvOUXBkdY
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Er ikke så lenge siden en norsk tidligere kondemnert bil ble solgt. Mener prisantydningen var tilsvarende en ny E-golf.

Jeg ser ikke problemet med at andre reparerer Tesla og synes det er litt "Apple" over det at de mister firmware oppdatering og hurtig lading.

Men innlegg #1 oppfatter jeg som trolling.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
20.990
Antall liker
11.693
^ Nå må du huske på at Tesla for noen er religion. Bilen er et gudebilde som ikke skal besudles av hedninger.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.476
Antall liker
1.182
Torget vurderinger
4
Det er derfra de har fått logistikken da, herrens veier er uransakelige.
 
S

svk

Gjest
Ikke umulig at Tesla og Apple er i samme båt. Jeg er i ferd med å bytte ut eple dingsene mine
 
Topp Bunn