Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvor du vil med dette, Geirsandberg. Er du misfornøyd med lyden, låter det "tykt" på vokaler?
mvh
Auda......YEPP!
Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvor du vil med dette, Geirsandberg. Er du misfornøyd med lyden, låter det "tykt" på vokaler?
mvh
Auda......YEPP!
mvh
Da må du nok inn med noe EQ, ja. Det er ikke alltid så mye som skal til. -0.5 dB er ofte lett hørbart hvis det er over 1/4 oktav eller mer.
mvh
Om problemet er at mellomtonen lever litt ut i tid kan du gjøre noen tiltak får vil hjelpe. Men det er dessverre vanskelig å si utifra den målingen du viser.Det må da gå an å ta dette via romakustikktiltak. Problemet er at jeg ikke kan flytte stort på anlegget. Ønsker meg «enklere» mellomtone.
Har ikke Imagic noen justeringsmuligheter bakpå for nettopp å kunne heve/senke responsen etter smak? Om ikke de mulighetene er der er det kanskje ikke rette høyttaler for deg.
Når det gjelder integrasjon mot sub har du en god del muligheter med sub-forsterkeren din. Fase og Delay er viktige hjelpemidler, samt å sette delefrekvensen høyt nok. Jeg tror jeg ville startet med deling på rundt 150hz, og justert delay til der målingen så best ut. Det er nok også noe å hente på plassering av både høyttalere og suber.
Geir Arne
Hvis høyttalerene dine står en halv meter eller nærmere veggen kan det være at den tidlige avrullingen på frontene skyldes utfasning av dobbel bølgelengde.
Hvis de står så nærme kan du forsøke å flytte de 10-20 cm ut og se om avrullingen flytter seg nedover.
Hva med å prøve en slik en?
Don`t kick it if you ain`t tried it. Husk, det er rommet du skal korrigere for, ikke anlegget.Da satser jeg på hodetelefoner i stedet.
Hva med å prøve en slik en?
- Eller en slik?
![]()
Da begynner det å ta av her! Huhu
mvh
Meget anvendelig sak.
Da er vi ved dippen rett under 125hz. Om det har noe betydning for avrullingen kan du jo sjekke ved å trekke de 10 cm ut og måle på nytt. Da går kanskje subene høyt nok.Dem står 70cm fra baffel til bakveggen.
Hvis høyttalerene dine står en halv meter eller nærmere veggen kan det være at den tidlige avrullingen på frontene skyldes utfasning av dobbel bølgelengde.
Hvis de står så nærme kan du forsøke å flytte de 10-20 cm ut og se om avrullingen flytter seg nedover.
Synes den er litt for jevn for å være en buildup, men kan jo være.Jeg tror subbene kan gå høyt nok. Gradient sw-s. Kanskje xtz dsp forsterkerene ikke kunne det. Har bestilt nye forsterkere (nc400). Mangler da en dsp. Mulig minisub vil gjøre susen sammen med disse.
Fant dette på nett nå.
"250Hz has a wavelength of 4.5 feet, which is an even multiple of 9 feet (2x) and 13.5 feet (3x). 500Hz is obviously an octave from 250Hz. So that's why you have that buildup, these are room mode harmonics in action. The solution is probably more absorbers."
Adytonene ruller av kraftig ved 200hz, og det er ikke rommet, men høyttalerne. Derav må subben spille opp til min 200hz.Det har jo vært vanlig og dele høyere ved bruk av 2stk basskasser og dele lavt ved i bruk av 1 stk. basskasse(sub). Ved nærfelts måling så har man et godt utgangspunt for bassfrekvensen. Jeg liker å dele lavt ved bruk av 2stk. basskasser(109Hz) mvh.Guit
Interessant. Trodde de var oppgitt til 80hz?Adytonene ruller av kraftig ved 200hz, og det er ikke rommet, men høyttalerne. Derav må subben spille opp til min 200hz.Det har jo vært vanlig og dele høyere ved bruk av 2stk basskasser og dele lavt ved i bruk av 1 stk. basskasse(sub). Ved nærfelts måling så har man et godt utgangspunt for bassfrekvensen. Jeg liker å dele lavt ved bruk av 2stk. basskasser(109Hz) mvh.Guit