Ønsker -10db mellom 250-500Hz

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Mulig de er oppgitt til 80Hz, men det må være /-15-20dB-

Her er en måling av samme høyttalere et helt annet sted:

adyton uten sub.jpg

EHED

Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Det er mye rart folk lytter til der ute, og dersom de har spedd på med sub opp til 80Hz, så blir det nok litt tynt i mellombassen :)

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er vel ganske få subwoofere som klarer dette med hell. Derfor valgte jeg heller en basshøyttaler. gradient sw. Har inntrykk av at typiske subwoofere har mer fokus på å spille skjelving en bass.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Mulig de er oppgitt til 80Hz, men det må være /-15-20dB-

Her er en måling av samme høyttalere et helt annet sted:

Vis vedlegget 196922
    Ser ut som en avrulling det der ja. :)
    Flere om ikke alle modellene er oppgitt til 80hz. Sikker på at du ikke har noen justeringsmuligheter?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ganske få subwoofere som klarer dette med hell. Derfor valgte jeg heller en basshøyttaler. gradient sw. Har inntrykk av at typiske subwoofere har mer fokus på å spille skjelving en bass.
    Det er helt riktig. Som regel må man over på DIY for å få noe som både strekker seg så høyt og samtidig går ned til minst 30 Hz med god kvalitet. Holder selv på å få bygget basser som kan operere i 30-250 Hz området.
    Adyton er vel lukket kasse? Og da er det ikke uvanlig med en tidlig avrulling, men det avhenger selvsagt av rommet og plassering. Ikke umulig at noen har bra bass ned til ca. 80 Hz i et annet rom.

Gradient bassene/dipolene vil fungere fint til 200 Hz, men de går ikke spesielt dypt. Uten romforsterkning så vil de måle ganske flatt ned til 40 Hz. Det dekker uansett det mest vesentlige. Plasseringmessig er det ikke umulig at du vil oppleve at de fungerer best langs sideveggene et stykke utifra frontvegg (minst 1 m).

miniDSP er veldig fin å bruke. Eneste jeg savner er low og high shelf, men tror det kan legges inn med avansert biquad.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Jeg har en bryter i tillegg til de 2 justeringene for stjernestøv og øvre mellomtone på baksiden. Den skjærer ht'ene mer i bunnen. Jeg ikke sikker på hva som legges til av komponenter når denne er slått på. Skal se på en Mail jeg fikk av Geir Fredriksen angående dette. Spørs om jeg skal gå for aktiv deling, selv med alt det kabelstyret som medfører. Kan kanskje bli bra dette. Vil miniDSP holde kvalitetsmessig?

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.654
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Trådtema stemmer ikke lengre, men allikevel...

Her er hva konstruktøren skriver om bryteren bak:
    Ved filteret koplet inn, oppnås en avskjæring nedadpå 24dB/oct (på den akustiske siden) noe som kan være ønskelig med tanke på en symmetrisk avskjæring i forhold til subwoofere
    med tilsvarende avskjæring.

De to andre vri/stepp -bryterene er for å justere 3db i områdene 5 og 15khz.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn