Ønsker å bygge enkel og grei subwoofer

R

Rojoh

Gjest
Ønsker i første omgang tips til ok basselement. Ikke noe hokus pokus. Tenker kanskje å bygge to stk. basskasser. Aktiv deling. Skal kun brukes til musikk.

- 12" eller 15" passende for trykkammer. (Eller har noen store innvendinger, og heller ville gått for bassrefleks?)
- Bør være lett å få tak i.
- Kabinettstørrelse: 100-200 liter. (Gjør ikke noe om de blir litt store. Subwoofere skal være store. ;) )
- Kommer sikkert til å kjøpe ferdigbygget forsterkermodul med delefilter.
- Pris på element: Tja, 2-3k pr.stk?

Skal ikke bygge verdens råeste. Skal bare ha noe som på en grei måte gjenngir musikkens fundament uanstrengt.

Mvh. Johan.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
eltek har vel noen pakker som skal være greie å lage.
 
R

Rojoh

Gjest
Jo, de har forsåvidt det. Men er litt lysten på 15". Videre tror jeg at det vil låte bedre med større kasser, og heller bruke mindre eq. Er litt usikker på hvordan XXLS-308 vil låte i trykkammer. Tror kanskje det finnes kjappere elementer enn den. Prioriterer kjapphet foran ekstrem dyypbass. (Kan dog lagre det i bakhuet hvis ingen kommer med andre forslag).
Mvh. Johan.
 

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
1.765
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hvet ikke om elementet PE5308, er noe lignende som XXLS-308,
men pe 5308passet vist fint i trykkammer kasser. ser at de har svært lite med 15" der, går jo og ann å ringe å spørre. seas har vel også noen gode 10".
 
R

Rojoh

Gjest
Skal se litt nærmere på disse Peerlessene, men tror jeg kommer til å forsøke noe annet. Men det er alltid hyggelig med innspill! :D Dette prosjektet er nettopp påbegynnt i hodet, så det er gøy å kaste ballen litt frem og tilbake. Skal bli gøy med et byggeprosjekt.
Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg har forsåvidt fått tips om elementer. Tror jeg vil satse på dem. Kommer tilbake med info om prosjektets fremgang snart.
Mvh. Johan.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Da må jeg investere i jekketralle i samme slengen. ;D Tror det skulle holde i massevis med to 15".
Mvh. Johan.
2 * 18" er tilsvarer omtrent 3 * 15"!
Dynamikk, Dynamikk og Dynamikk!
Høyere virkningsgrad, trenger ikke like mye effekt, lavere forvrenging, elementene trenger ikke å bevege like mye på seg, dypere bass. Enkelt å greit, subwoofere skal være store! Tror ikke du blir skuffet og ønsker å bytte ut 18" med 15", men for all del.. Sitter selv med en 8" sub og drømmer ;D
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg er enig i at subwoofere skal være store. Hadde en aktiv B&W sub med 12" før, og var veldig godt fornøyd med den, selv om jeg drømmte om to stk. Nå realiserer jeg den drømmen + litt til. Har mer eller mindre bestillt to stk. 15". Neste utfordring blir å finne delefilter/forsterker til disse. Men jeg akter å skynde meg langsomt. Prøve å la prosessen være kos i stedet for stress. Regner forresten med at det blir bassrefleks i stedet for trykkammer.  
Mvh. Johan.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Bassrefleks gir fort 10 db mer..
Må rose HS500 modulene som Eltek selger, men de kjenner du sikkert til.
www.dynabel.no
Hvorfor velger du basserfleks?
 
R

Rojoh

Gjest
HS500 er nok et bra alternetiv. Er litt usikker på hvor stor forsterker jeg kommer til å trenge. Er også usikker på hvor mye penger jeg vil legge i prosjektet. Godt mulig at jeg starter litt nøkternt, og ser hvordan det blir. Uansett kan jo delefilter/forsterkere/kasse skiftes ut til fordel for noe heftigere på et senere tidspkt. Føler at elementene utgjør grunnlaget, og at man derifra har mange muligheter til å jobbe frem et tilfredsstillende resultat.

Lenge siden jeg bygget noe selv, og kunnskapene er begrensede. Tror det kommer til å bli en artig og lærerik opplevelse å bygge disse. Videre må man jo ha sattelitter og alt det øvrige i tillegg. Man kan vel si at dette er begynnelsen på et nytt anlegg. En total reorientering. Må bare ta tiden til hjelp, og gå steg for steg. Men en ting kan jeg si med sikkerhet: Uten sub(er) blir det vanskelig å få tilfredsstillende gjengivelse. (Med mindre man går for de virkelig store høyttalerne, da).

Hvorfor jeg velger bassrefleks: For å være helt ærlig, så vet jeg ikke. ;D Elementene jeg har bestillt er beregnet for bassrefleks. Videre skulle det gi mindre behov for masse eq/effekt evt. størrelse. Har hørt subber og høyttalere med bassrefleks som har vært gode nok for meg, så jeg kjører i vei med det.

Mvh. Johan.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Mener det var Leif Christensen som fikk laget noen helt råe 15" bassrefleks suber som skulle passe til hornhøytalerene hans. Bilder og alt lå tidligere ute på hifisentralen. Uten EQ og med forsterkere uten mange hundre watt!
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, jeg så dem. Tror nok mitt lille prosjekt ligger på et helt annet plan.

Man kan sikkert diskutere prinsipper til man blir både blå og grønn i trynet. Jeg, derimot, har ikke så veldig store kunnskaper om akustikk. Ei heller så veldig mye erfaring med høyttalere. Tror likevel jeg skal kunne bli meget godt fornøyd med disse, da jeg ikke legger listen helt der oppe i skyene. Gjør dette nesten bare for moro skyld. Og skulle jeg ikke bli 100% fornøyd ved første forsøk, så trekker jeg pusten og prøver en gang til.  :) Øvelse gjør mester sies det.

Har kun rukket å bestille elementer. Har ikke startet tankearbeidet ennå. Skal komme med mer detaljert info/spørsmål ;) når elementene er på plass.

Mvh. Johan.
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.040
Antall liker
1.834
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Med den innstillingen kommer du til å lykkes ;D Har selv tenkt på å gjennomføre et lignende prosjekt sammen med demping av lytterommet. Det er viktig å ha det gøy!
Hvilke elementer har du valgt?
 
R

Rojoh

Gjest
Med den innstillingen kommer du til å lykkes ;D
Takker på forhånd! Alltid godt med oppmuntring. :)

Har selv tenkt på å gjennomføre et lignende prosjekt sammen med demping av lytterommet. Det er viktig å ha det gøy!
Da får jeg vel ønske deg lykke til, også! Kommer nok til å koste noen tusenlapper dette her, men jeg tror jeg kommer til å få tilbakebetalt både i form av ren byggeglede og selvsagt god lyd.

Hvilke elementer har du valgt?
Har bestillt Beyma 15G40 hos: http://www.tangenavdesign.com/

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, ja: Tiden er vel inne for å begynne å lage kabinett til bass-modulen. Tar svært gjerne imot forslag til kassevolum og portstørrelse. :)

Første kasse blir bare midlertidig, slik at jeg kan få en ide om delefilter, forsterkning og potensiale. Det blir nok bygget noe mer seriøst senere.

Mvh. Johan.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Ja, ja: Tiden er vel inne for å begynne å lage kabinett til bass-modulen. Tar svært gjerne imot forslag til kassevolum og portstørrelse. :)
Mvh. Johan.
Hva slags bass er det du er ute etter? Skal du ha dyp bass må du nok regne med en ganske stor kasse og langt bassrefleksrør på det elementet du har valgt.
Jeg ser et forslag til bass på databladet til elementet 80 liter, og tunet på 45 Hz. Dette vil gi en meget lettdrevet og høytspillende bass, man ikke noe særlig effekt under 40 Hz..
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, spørsmålet blir vel hvilket kompromiss man skal inngå. Kunne nok tenkt meg å strekke frekvensgangen ned mot 30Hz, uten å gi slipp på for mye av effektiviteten. Kanskje gå litt opp i kassevolum for å få det til? Første kasse blir uansett en "prøve" - men det er jo greit å treffe sånn noenlunde, da.

Mvh. Johan.
 
T

theStig

Gjest
Du kan prøve 100 liter / 30 Hz (bruk 2 stk 10 cm porter, lenge 39 cm). Da vil du få en respons som faller mykt fra 100 Hz ned mot cut-off på 30 Hz. Dette fallet vil du sansynligvis få tilbake pga room-gain. Følsomheten vil ligge godt over 90 dB, noe som er svært bra!

Elementet vil tåle ca. 200W i denne kassa før du når max lineært utsving. Det tilsvarer et nivå på rundt 115 dB på 1 m... burde holde det!
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Nyskjerrig som jeg er, la jeg inn thiele small parametere i Unibox4.0.7 som jeg bruker til mine beregninger. (freeware  http://home20.inet.tele.dk/kou/ubdwnld.html)
Satte opp samme kasseforslag som theStig og fikk like resultater bortsett fra maxeffekten. Unibox beregner at elementet ikke spiller utenfor det lineære området før ved 300W effekt. (60Volt peak)
115dB @ 40 Hz ved 300W
112dB @ 30Hz ved 300W
Dette er jo ganske høyt, men pass på at du ikke har noe musikkinformasjon under 25 Hz da elementet ditt vill bånne ved 300W og 24 Hz.
Med 150W vil det bånne ca. ved 20 Hz

Hva sier du theStig..? Hvilket program bruker du?

PS! Mitt tips er: Ikke bygg en alt for simpel kasse første gangen. Du får ikke et skikkelig inntrykk av kvaliteten hvis kassa spiller "med". Jeg har prøvd, og når den ferdige kassa med 4 cm sandfylling rundt hele og 10cm betong front stod ferdig spilte den overaskende mye bedre enn kassa jeg limte sammen av 44 mm kryssfiner. (Ja jeg vet det -kryssfiner suger)
 
T

theStig

Gjest
Unibox beregner at elementet ikke spiller utenfor det lineære området før ved 300W effekt. (60Volt peak)

Hva sier du theStig..? Hvilket program bruker du?
Joda, beregningene dine virker riktige de forsåvidt. For å se max lineært output, må man se på excursion. Denne må altså ikke gå over Xmax, og den grensa nås ved ca. 200W.

Nå er det mange andre parametre som begrenser hva man får til av max output i prasis. I hovedsak power compression og kompresjon i bassporten. Dessuten endrer T/S parametrene seg når man øker effekten inn på elementet. En high-power analyse har jeg ikke sett på... det kan jeg ikke gjøre i min software, som forresten er LSPCad.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Hei
Dette blir litt flisespikkeri, men det er litt interessant å sammenligne disse programmene. Med ditt kasseforslag på 100 liter tunet på 32 Hz beregner altså Unibox407 en excursion på 7mm ved 48HZ med 290W input. (7mm er X-max for dette elementet)
Men 200W input beregner Unibox en excursion på 6mm.
(Som forøvrig viser at forskjellen på 200W og 290W ikke er all verden. Bare 1.6 dB @ 30 Hz... :)

Poenget mitt er at jeg synes Unibox407 er et bra program til å være freeware, og hvis det beregner basskasser like bra som dyre programmer, så er det bra alternativ til mange av medlemmene her.
 
R

Rojoh

Gjest
Takker så meget!! :)

Bare et par kontrollspm. før jeg løper av gårde etter mdf-plater:

1) 100 liter; er det brutto innvendig volum, eller må plusse på for volumet som elementet utgjør (og portene?)?

2) Bør jeg plassere port foran, eller bak?

Lover å komme med rapport så snart kassene er i boks, for å si det slik... Tror dette blir bra, jeg!

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Når det gjelder kasse, så planlegger jeg i første omgang å bygge med enkelt-lag mdf + godt med avstivere innvendig.

Når det gjelder max lydtrykk/effekt, så lager jeg 2 stk. (stereo) bassmoduler forsynt fra en 100-watter/8 ohm, og uten bruk av eq i bunn. Spiller vanligvis nokså sivilisert, så jeg tror det forslaget som ligger på bordet er "sånn akurat passe" for meg.

Kan nok hende at forsterkning vil bli byttet ut, men det ligger litt frem i tid.

Mvh. Johan.
 
T

theStig

Gjest
1) 100 liter; er det brutto innvendig volum, eller må plusse på for volumet som elementet utgjør (og portene?)?

2) Bør jeg plassere port foran, eller bak?

Lover å komme med rapport så snart kassene er i boks, for å si det slik... Tror dette blir bra, jeg!
1. Brutto. Trekk fra avstivinger, element, og selve porten. Luftvolumet inne i porten er en del av bruttovolumet.

2. Porten(e) ville jeg plassert foran, uten tvil. Det er mye enklere å integrere i rommet enn porter på baksida. Dessuten vil du redusere effekten av portene hvis de ikke får spille "fritt" ut i rommet, spes ved høyt lydtrykk (og derav høy lufthastighet i porten).

Dette blir nok veldig bra... du har jo kjøpt deg et par meget gode 15" elementer...
 
T

theStig

Gjest
Hei
Dette blir litt flisespikkeri, men det er litt interessant å sammenligne disse programmene. Med ditt kasseforslag på 100 liter tunet på 32 Hz beregner altså Unibox407 en excursion på 7mm ved 48HZ med 290W input. (7mm er X-max for dette elementet)
Men 200W input beregner Unibox en excursion på 6mm.
(Som forøvrig viser at forskjellen på 200W og 290W ikke er all verden. Bare 1.6 dB @ 30 Hz... :)

Poenget mitt er at jeg synes Unibox407 er et bra program til å være freeware, og hvis det beregner basskasser like bra som dyre programmer, så er det bra alternativ til mange av medlemmene her.
LSPCad sier 8 mm ved 48Hz og 290W. Ikke rare forskjellen det.
 
T

theStig

Gjest
Når det gjelder kasse, så planlegger jeg i første omgang å bygge med enkelt-lag mdf + godt med avstivere innvendig.

Når det gjelder max lydtrykk/effekt, så lager jeg 2 stk. (stereo) bassmoduler forsynt fra en 100-watter/8 ohm, og uten bruk av eq i bunn. Spiller vanligvis nokså sivilisert, så jeg tror det forslaget som ligger på bordet er "sånn akurat passe" for meg.

Kan nok hende at forsterkning vil bli byttet ut, men det ligger litt frem i tid.

Mvh. Johan.
Høres fornuftig ut dette. 100W vil være mer enn nok på så effektive subwoofere som dette blir, og du vil være godt innenfor maks yteevne på elementene (headroom! :) )

En kasse av f.eks 19 mm MDF avstivet godt med avstiverkryss ("matrix") i alle tre akser blir veldig stivt, og det er stivhet man først og fremst trenger til en subwoofer. Solid vekt bør man også ha, men den kan man øke ved å plassere tunge ting oppå kassene etterpå.

Skal du bytte ut forsterkeren på sikt, så vil jeg anbefale noe med ICEpower i. Det spiller helt fantastisk bra i bassområdet. Det er ingenting i prisklassen som slår ICEpower forsterkere, kanskje ingenting i det hele tatt..
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Hei
Du må trekke volumet på elementet og portene.
Plasser også avstiveren dine litt asymetrisk inne i kassa. Hvis du plasserer avstiveren midt på f.eks. sideveggen, så deler du denne i to med den følge at du får to halvparten så store plater som resonnerer med samme frekvens. Stiver du av litt assymetrisk, får du nok i sum like mye resonnans, men du har fordelt den på to forskjellige frekvenser, og den blir dermed mindre hørbar. Klin på noen asfaltplater også.
Om du bør ha portene foran eller bak er jeg neimen ikke sikker på.. Skal du ha kassa inne i et hjørne er det jo kjekt å ha de foran. Spiller ingen rolle lydmessig sett mener jeg da en subbass er 100% omnidireksjonal. D.v.s den spiller like høyt i alle retninger pga. at bølgelengdene er mye lenger en frontbaffelen på suben. 100Hz = 3.4 meter

Hvis jeg kan få lov til å kommenter det, så synes jeg du har kjøpt deg dyre elementer med ganske høy resonansfrekvens. Hvis du ikke liker så spille så høyt, samt at du skal ha to stykker ville jeg ikke kjøpt de elementene. Du kan få billigere kvalitetselementer som ville spilt like dypt i samme kasse med samme lydtrykk hvis du skal bruke bare en 100W forsterker..
F.eks ville Peerless SLS 15" spilt bare ca. 1 dB lavere hele veien ved 100 W input. Peerless ville faktisk også tålt mer effekt uten at det bunner nede ved 20 Hz da det har en lavere resonansfrekvens (fs). Peerless elmentet koster i overkant av en 1000 lapp et sted.
Men for all del det er helt sikkert et solid og godt element du har kjøpt deg selv om jeg tror det litt mer egnet til diskotekbass over 40 Hz der man skal pøse på med masse effekt.

Ellers så har jeg forelsket meg i sand, som jeg synes er det ultimate å dempe kasser med. Det kompliserer kassa en del, men det er ikke så dyrt. Man kan bruke en billig spon i innerkassa, og 19mm MDF ytterst. Har en kasse med to 8" element og 4 cm sand. på alle vegger unntatt frontplata. På fullt volum er den HELT stille 0.000 vibrasjon!!! Bare med fingermåling vel å merke, men jeg har et par tunge JmLab 915.1 høyttalere til 24000,- og de vibrerer merkbart ved litt volum... (Kanskje 4 cm sand er overkill??? :p
 
T

theStig

Gjest
Siden jeg forhandler de elementene Rojoh har kjøpt, så skal jeg ikke legge meg opp i en subjektiv debatt om hva som er best av en Beyma 15G40 og en Peerless SLS. Jeg går ut fra at det er SLS385PA det snakkes om. Jeg vil imidlertid bare kommentere noen faktafeil i det Armand sier.

1. Peerless sin bass har ikke lavere egenresonans enn Beyma, snarere tvert om (Peerless 39.9 Hz, Beyma 37 Hz)
2. Hvorvidt et element er mest egnet for "diskotekbass" over 40 Hz eller ikke har ikke så mye med elementets egenresonans å gjøre. Kassevolum og tuningfrekvens avgjør hva slags frekvensrespons man får. Når det er sagt, så vil et element med høy egenresonans i praksis fungere bedre i bassrefleks enn et med lav, fordi man rett og slett har en stivere fjær som er bedre til å holde membranen på plass.
3. Jeg har sammenlignet de to, og det elementet som tåler mest ved 20 Hz i den aktuelle kassa er faktisk ikke Peerless slik Armand hevder (fordi Beyma'en har større Xmax)

Videre har Beyma 15G40 14 mm Xmax, mens Peerless har 8 mm
Beyma 15G40 har en 100mm voicecoil, og tåler 700W AES. Peerless har 76mm coil. Effekttålighet på Peerless er ikke oppgitt.

Det ER en grunn for at Beyma 15G40 koster mer enn Peerless SLS 385. Man får faktisk valuta for pengene ved å kjøpe dyre elementer.

Ellers er jeg fullstendig enig med Armand når det gjelder sand. Det er utrolig effektivt, og billig!
 
R

Rojoh

Gjest
No regrets! ;D

Tror disse elementene utgjør et godt grunnlag - også hvis jeg skulle ønske andre prioriteringer for bassmodulene.

Igjen vil jeg takke for konstruktiv input! Nå er det bare å begynne byggingen...

Mvh. Johan.
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.956
Antall liker
6.999
Sted
Kongsberg
Siden jeg forhandler de elementene Rojoh har kjøpt, så skal jeg ikke legge meg opp i en subjektiv debatt om hva som er best av en Beyma 15G40 og en Peerless SLS. Jeg går ut fra at det er SLS385PA det snakkes om. Jeg vil imidlertid bare kommentere noen faktafeil i det Armand sier.

1. Peerless sin bass har ikke lavere egenresonans enn Beyma, snarere tvert om (Peerless 39.9 Hz, Beyma 37 Hz)
2. Hvorvidt et element er mest egnet for "diskotekbass" over 40 Hz eller ikke har ikke så mye med elementets egenresonans å gjøre. Kassevolum og tuningfrekvens avgjør hva slags frekvensrespons man får. Når det er sagt, så vil et element med høy egenresonans i praksis fungere bedre i bassrefleks enn et med lav, fordi man rett og slett har en stivere fjær som er bedre til å holde membranen på plass.
3. Jeg har sammenlignet de to, og det elementet som tåler mest ved 20 Hz i den aktuelle kassa er faktisk ikke Peerless slik Armand hevder (fordi Beyma'en har større Xmax)

Videre har Beyma 15G40 14 mm Xmax, mens Peerless har 8 mm
Beyma 15G40 har en 100mm voicecoil, og tåler 700W AES. Peerless har 76mm coil. Effekttålighet på Peerless er ikke oppgitt.

Det ER en grunn for at Beyma 15G40 koster mer enn Peerless SLS 385. Man får faktisk valuta for pengene ved å kjøpe dyre elementer.

Ellers er jeg fullstendig enig med Armand når det gjelder sand. Det er utrolig effektivt, og billig!
Hei jeg skulle nok tatt med full typebetegnelse i forrige innlegg. Det jeg har sett på er: Peerless SLS 400 SWR 76 190 THSX AL 4L 8 OHM - 830867 (tror det typebetegnlesen der skulle være lang nok!!! :) )
http://www.tymphany.com/prodpeerless.php -> Home audio -> Subwoofers -> SLS
FS = 23.6Hz og Xmax=8mm (16mm Peak-Peak)
Hvis du kjører noen simuleringer på dette elementet, så vil du nok se at det rimer mer det jeg hevdet tidligere.
Jeg har IKKE betvilet at man får det man betaler for. Det er jeg ofte enig i og Beyma elementet ser meget solid ut. Poenget ligger i det at hvis man skal bruke en 100W forsterker så trenger man ikke et såpass kraftig element. Samt det jeg snakker om når det gjelder effekttålighet ved 20 Hz. Beyma'en VIL bunne før Peerless ved virkelig lave frekvenser som 20 Hz på grunn av sin høye FS.

Det er ikke meningen å være en besservisser her, jeg kommer bare med et forslag som jeg mener holder vann.
 
T

theStig

Gjest
Jepp, jeg skjønte nå at det var et annet element. Det er sikkert et bra element til prisen det også, og kan gi gode ytelser.

Jeg er ikke helt med på det du sier om at Beymaen vil bånne før Peerless'en fordi den har høyere Fs. Jo høyere Fs er, jo stivere er fjæringen. Og jo stivere fjæring, jo mer makt (effekt) trengs for å bevege elementet under resonansfrekvensen til bassreflekssystemet.
Edit: Har simulert Peerless'en. Cone excursion tar helt av under 20 Hz. Ved 20 Hz er de to elementene omtrent like, men lenger ned øker Peerless'en mye mer en Beymaen.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg, for min egen del, blir bare mer og mer glad i dynamikk og punch - så at jeg til slutt ender opp med en annen tuning og forsterkning; det er meget mulig. ;) (Må bare gjøre meg noen erfaringer/lære litt mer først).

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Når det gjelder kabinett, så høres forslag om assymetrisk avstiving og asfalt/blygummi-plater ut som en god ide. Tviler ikke på effekten av sand, men grøsser litt ved tanken på merarbeidet det vil bli. Kanskje i kasse mk.II? Det er jo ofte slik, at når man har fått ting i gang og pulsen har senket seg, så kommer den nødvendige tålmodighet som trengs for å "dra'n helt ut".

Mvh. Johan.
 
T

theStig

Gjest
Ta det med ro... du kommer 90% av veien uten sand. Et stivt kabinett med litt vekt fungerer meget meget godt. Jeg har selv laget et par 350 liters kasser med en 18" i hver. Til de brukte jeg 19 mm MDF, og ett avstiverkryss (to avstivere altså). Det fungerer bra i praksis, selv om det er store flater i de kabinettene.

Når det gjelder avstivning, så trenger du ikke å plassere disse asymmetrisk. Kabinettresonanser av betydning dukker ikke opp før langt langt over 100 Hz. Det viktigeste er at det er stivt slik at veggene ikke "gir etter" for trykket inne i kabinettet (som kan bli ENORMT!)
 
R

Rojoh

Gjest
Da tror jeg vi har fått på plass detaljene. Da gjenstår det bare å få laget kassene. Kommer selvsagt med tilbakemelding! :)

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Er det forresten noen som vet hvor i Stavanger man skaffer mdf? Eller kanskje et lite og koselig møbelsnekkerfirma?

Mvh. Johan.
 
Topp Bunn