Ønsker å bygge enkel og grei subwoofer

zorry

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.05.2005
Innlegg
141
Antall liker
0
Lastestropper fungerer sikker enda bedre enn tape. Brukte tape på første kassen, men fant ut at skrutvinger fungerte mye bedre. På Biltema koster de største tvingene (80 cm) ikke mer en 55 kr/stk!! - løp og kjøp!

Mvh. Johan.
For sent... har allerede en gjeng med ironside. De er nok litt dyrere, men virker å ha grei kvalitet til overkommelig pris. Har hatt noen billige kinesiske en gang og de låste ikke skikkelig slik at presset gradvis forsvant. De fra biltema er kanskje bedre?

Jeg bygde også kasser i MDF. På disse limte jeg på 4mm mahogney kryssfiner på sidene og freste inn spor for kvartstaff lister i hjørnene. For å holde kvartstaff-listene på plass under limingen var lasteremmer helt optimalt.

Ser fram til flere bilder av byggverket ditt. Alltid morsomt å se at andre er like gale som en selv....
 
R

Rojoh

Gjest
Ok,jeg bare tenkte at dobble plater ville være tyngre,og ha lavere resonansefrekvens,og kansje være bedre av den grunn.
Nå har jeg hverken prøvd eller testet, men tror at avstivinger er en god ting. Du har sikkert rett angående fordelene med dobbelt lag mdf - dog ville jeg personlig supplert med litt avstivinger. Tyngde er jo også en bra ting.

Men du snakker om dynamikk ifra bassen,da lurer jeg på om du skal utelate dempemateriale og asfaltmatter inni kassen?
For dette er vel ting som hemmer dynamikken?
Og bassrefleksrøret må vel ha en kjempestor diameter for å gi bra dynamikk.
Dette prosjektet vil nok innbære noen kompromisser, men tror at lettdrevet bassrefleks vil ha et lite forsprang kontra lukket kasse + equalizering. (Kan ikke legge frem masse dokumentasjon, men stoler 100% på magefølesen...) Blir nok litt å prøve seg frem med dempemateriale i kassen. Har ikke tenkt å bruke asfaltmatter heller. Ikke i første omgang iallefall. Har egentlig ikke mye erfaring/kunnskap om dette, så jeg bare begynner i en ende vel vitende om at det går an å dra kassene videre/optimalisere på et senere tidspunkt.

Disse kassene/elementene vil ikke være den begrensende faktor i anlegget - her er det rom for å slenge på god elektronikk/optimalisering. Størst spenning knytter det seg til delefilterets kvalitet sammen med valg av satelitt/forsterkning. Dette er IMO det avgjørende ved å kjøre sub/sat: Integreringen.

Mvh. Johan.
 
R

Rojoh

Gjest
Ja, da var jeg et steg nærmere målet. Det gikk ganske greit å sage ut hull. Brukte stikksag. Gjelder bare å være tolmodig. PS! Vil igjen minne om bruk av støvmaske - så slipper du å hoste/harke resten av kvelden! :-/

Kan jo nevne at jeg bestillte 5 stk. bassrefleksrør hos Eltek (BR-7937). Disse er 38 cm/øinnv.=10cm, men beregningene tilsier 39 cm lengde - blir til at jeg skjøter på et lite stykke med tape. Kostnad: 5x34,- = 170,-.

WAFforno...??

Oij, synes dette virker kult - hvilken satelitt kunne passe til disse, mon tro? Kan jo slenge inn et bilde til, slik at man får et litt bedre? inntrykk av størrelsen:

BxHxD = (46 x 64 x 51)cm


Mvh. Johan.
 
T

theStig

Gjest
Se her ja! Synes du de er store?? ;D

Den ene cm på portlengden tror jeg du skal glemme. Det har i praksis ittno å si.
 
R

Rojoh

Gjest
Er også bitt av båt-basillen, og kjenner til "trefots-syndromet" - her er det vel tommer det går i... ;D

Tror dette blir skikkelig gøy, jeg!

Mvh. Johan.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.151
Antall liker
10.659
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Bare drar frm denne tråden igjen og skal nok gå for et lignende prosjekt senere.
Peerless Bassen (15") vil nok komme på tusenlappen pr. stk. og det er billig, om ytelsen er bra.
Kanskje litt i overkant.
http://hifikit.se/show_prod.asp?id=1785
1195 sek/stk i nabo landet.
Bare til info
 
R

Rojoh

Gjest
Oij, jeg har vist sovet litt i timen. Evt. hatt et datakrasj i det siste... ;D

Skal nå begynne på trinn to (eller var det trinn tre, fire eller fem?) på sub/satelitt-prosjektet. Har nå bestillt deler til en MTM-satelitt. Mer info etterhvert.

Noen tanker som gjør seg gjeldende ved å bygge basskasser selv:

- Delefilter er en liten utfordring. Kommer nok til å teste ut digitale filtre etterhvert.
- ICEpower har jeg stor tro på.
- Superbillig blir noe slikt (systemet som helhet) aldri, så ikke tell hundrelappene.
- Dette er moro, lærerikt og utfordrende. Tror det er viktig å ha en litt avslappet holdning - ta det for det det er: Et prosjekt som må jobbes litt med, men som vil gi igjen etterhvert som det begynner å lukte fugl.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn