Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    En helhetsvurdering når ting er skrudd etter etter beste evne.
    Jeg synes faktisk det er skikkelig rart at de har spilt sånn når du har hørt de. Hos meg i et ubehandlet rom med Lynx/Ncore spiller toppen snilt som noen lam uten korreksjon. Har dog hørt de rufse litt i toppen med røramper. Rart...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Jeg synes faktisk det er skikkelig rart at de har spilt sånn når du har hørt de. Hos meg i et ubehandlet rom med Lynx/Ncore spiller toppen snilt som noen lam uten korreksjon. Har dog hørt de rufse litt i toppen med røramper. Rart...
    Det har vel noe med mine snekker- øre å gjøre. Synes de spiller for tynt og uten tyngde der oppe. Ingenting over 13 khz er med i vurdering herfra :D
     
    Sist redigert:

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Hadde disse noen måneder tidligere. For meg fremsto mellomtone/diskant som meget sivilisert. Nesten kremaktig til tider. Meget bra.
    Det jeg savnet hos meg var litt mer trøkk/dynamikk i nedre mellomtone/bass. Men jeg mistenker sterkt at rommet mitt ble for lite for disse.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Det har vel noe med mine snekker- øre å gjøre. Synes de spiller for tynt og uten tyngde der oppe. Ingenting over 13 khz er med i vurdering herfra :D
    Forsøker å forstå hvorfor de åpenbart låter rufsete på en del elektronikk🤔
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    @TrompeteN - kan ha en del å gjøre med kilden også. Enkelte digitalløsninger låter temmelig grovkornet IMO. Synes da resultatet blir verre desto mer transparent gjengivelse høyttaleren evner i diskanten.
     

    Bat78

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    368
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    7
    Har heller aldri opplevd Ø som slitsomme/tynne i toppen. Tvert i mot. På innspillinger med for eksempel blåsere er disse av de få høyttalere jeg har kunnet spille svært høyt på uten at det blir pistrete og slitsomt. Primært spilt på rørforsterker (LM 219ia).
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    @TrompeteN - kan ha en del å gjøre med kilden også. Enkelte digitalløsninger låter temmelig grovkornet IMO. Synes da resultatet blir verre desto mer transparent gjengivelse høyttaleren evner i diskanten.
    Takk, det er sant det😊Tror bare @The Shy har stålkontroll på om det hadde vært digitalløsningen som kunne vært årsaken.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.506
    Antall liker
    14.209
    Sted
    Langesund
    Takk, det er sant det😊Tror bare @The Shy har stålkontroll på om det hadde vært digitalløsningen som kunne vært årsaken.
    Er så lite opptatt av utstyr når jeg lytter at jeg sjelden får med meg hva som er i kjeden, men tror det har vært rør i et par av opplevelsen. Bruker bare ørene så god som mulig og sammenligner med virkelighetens klangbilde. Den opplever jeg alltid veldig mørk i forhold til det som stort sett presenteres via anlegg
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Forsøker å forstå hvorfor de åpenbart låter rufsete på en del elektronikk🤔
    Hvis frekvensrespons er gjort rede for kan det være andre ting enn forsterkere som forklarer det. Kanskje han er sensitiv for faseskiftet som følger et 3 ordens delefilter eller reagerer på et eller annet i hornet/spredningen som ikke er lett å se sånn umiddelbart på vanlige målinger foran høyttaleren?
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.230
    Antall liker
    4.319
    Torget vurderinger
    0
    Hvis frekvensrespons er gjort rede for kan det være andre ting enn forsterkere som forklarer det. Kanskje han er sensitiv for faseskiftet som følger et 3 ordens delefilter eller reagerer på et eller annet i hornet/spredningen som ikke er lett å se sånn umiddelbart på vanlige målinger foran høyttaleren?
    Tenkte først og fremst på egne opplevelser om rufs eller typisk hornlyd. Har opplevde det noen ganger og da har løsningen vært å bytte ampen. Det var et designkriterium at den skulle være en enkel last for forsterkere, så det er derfor jeg er litt nysgjerrig😊
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tenkte først og fremst på egne opplevelser om rufs eller typisk hornlyd. Har opplevde det noen ganger og da har løsningen vært å bytte ampen. Det var et designkriterium at den skulle være en enkel last for forsterkere, så det er derfor jeg er litt nysgjerrig😊
    Hvis det er ment å være "enkel last" og ikke låter på rør så er de skivebom, enkelt og greit.. De fungerte ikke på ASR Emitter hos meg, det var ikke noe kraft med tre svære bokser .. Skulle likt å sett en måling på filteret på Icon..Mistenker at det ikke er helt der oppe :)
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Brukte Nuprime ST10 som effektforsterker, men da ble det for mye på i diskanten, den klarte heller ikke å levere nok kraft når jeg dro på litt.
    Nå spiller jeg med ICE power 1200 as1 dual og den er mye varmere i lyden og har plenty med krefter.
    Ø audio Icon responderer veldig med hva som spiller foran i kjeden.
     
    2

    2xJ

    Gjest
    18S har andre kompdrivere som >kan< passe bedre enn den som står i.
    Kostnaden for og teste er ikke all verden
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    I følge Stereo+ så vil prisen på den nye Ø verdande legge seg opp mot 300.000 kr. Det var da voldsomt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Noen som har vært innom hos Mala og hørt på Verdande i dag? Fikk bilder fra Sveinung:

    1665781175287.png


    Og et par andre familiemedlemmer på motsatt side av rommet:

    1665781224972.png


    Veldig lite demping i det rommet, men det er jo mange som har relativt magert møblerte hjem.
     

    Farmen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.09.2018
    Innlegg
    755
    Antall liker
    887
    Sted
    Lier
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har vært innom hos Mala og hørt på Verdande i dag? Fikk bilder fra Sveinung:

    Vis vedlegget 858174

    Og et par andre familiemedlemmer på motsatt side av rommet:

    Vis vedlegget 858177

    Veldig lite demping i det rommet, men det er jo mange som har relativt magert møblerte hjem.
    Hei.

    Jeg sa til Sveinung når jeg hørte de hadde lagt laminat i dette lytterommet at han må i det minste ha et flossette teppe foran elektronikk og høytalere, noe som forbedrer akustikken vesentlig🙈
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hadde disse noen måneder tidligere. For meg fremsto mellomtone/diskant som meget sivilisert. Nesten kremaktig til tider. Meget bra.
    Det jeg savnet hos meg var litt mer trøkk/dynamikk i nedre mellomtone/bass. Men jeg mistenker sterkt at rommet mitt ble for lite for disse.
    Samme erfaring her! Ble litt for snille etter min smak
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Hvis det er ment å være "enkel last" og ikke låter på rør så er de skivebom, enkelt og greit.. De fungerte ikke på ASR Emitter hos meg, det var ikke noe kraft med tre svære bokser .. Skulle likt å sett en måling på filteret på Icon..Mistenker at det ikke er helt der oppe :)
    De er langt mer tungdrevne enn specs tilsier etter min erfaring
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Husk at hvorvidt noe krever sin forsterker avhenger i stor grad av elektriske fasevinkler, og ikke så mye av dB og ohm.
     
    T

    ThomasN

    Gjest
    Jeg opplevde også at Icon var langt mer tungdrevne enn spec. Jeg måtte opp på en Bryston 14B3 som yter 2x600w i 8ohm før de blomstret…

    Amason kjøpte mine og deler vel samme inntrykk.

    Så da kan fasevinkler og bortforklaringer bare leve sin gang 😃
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Kom akkurat hjem fra Mala:) Det var ikke helt lett å bedømme dem, men jeg tror definitivt det er ett stort potensiale der. Rommet de stod i var etter mine ører/hjerne suboptimalt for å si det forsiktig. Ganske overbevist om at de hadde fungert supert som aktive høyttalere, men tanken er vel at det skal tilpasses et passivt delefilter? Hvis jeg forstod det riktig var de nå koblet til en Hypex forsterker som tok seg av delingen også?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Oj ... Hvordan skjedde det?
    Vet egentlig ikke, merket ulyder og ved nærmere undersøkelse så viser det seg at membranen er revnet. Veldig skuffet nå, forsterkeren min har stålkontroll på elementene, så jeg skylder ikke på den.

    Høyttalerene blir brukt hver dag i stuen til tv og musikk, trodde disse tålte allverden og har aldri blitt presset til bristepunktet, virker nesten som at de er litt stiv og morken i bruddet.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Revnet stoffoppheng dekkes ikke av garanti i følge forhandler og nye koster 8900kr.
    Tenkte egentlig å prøve å lime, da det er helt ute i kanten, men har ikke helt troen.
    Noen som vet om det finnes repkit?
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Revnet stoffoppheng dekkes ikke av garanti i følge forhandler og nye koster 8900kr.
    Tenkte egentlig å prøve å lime, da det er helt ute i kanten, men har ikke helt troen.
    Noen som vet om det finnes repkit?
    Hvor gamle er de?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Umiddelbart virker dette rett og slett som dårlig kvalitet/fabrikasjonsfeil. Den tilbakemeldingen fra forhandler legger jeg meg på minnet.
    Ja,
    Umiddelbart virker dette rett og slett som dårlig kvalitet/fabrikasjonsfeil. Den tilbakemeldingen fra forhandler legger jeg meg på minnet.
    Er mildt sagt veldig skuffet.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.472
    Antall liker
    3.615
    Torget vurderinger
    96
    Det er sikkert noen kyndige karer her som kan si hva dette skyldes. Om det er veldig usannsynlig at det er din feil, ville jeg ikke gitt meg hos forhandler. Makan til kald skulder, fryktelig dårlig reklame for både Ø og Mala vil jeg si. På den annen side så kan ikke forhandler blindt stole på alle som har fått ødelagt ting, men en viss smidighet og nøye vurdering i en slik sak forventer man av en så stor aktør.
    Forøvrig synes jeg prisen for nye drivere var stiv. Må du bytte begge, disse deles vel et godt stykke ned i mellomtonen?
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Revnen er ca 25 cm.
    1691604425290.png

    Egentlig et ganske så heftig element, diger magnet.
    1691604503453.png
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Det verste er at det kun var hørbart på over middels volum med basstunge låter.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Kjedelige greier.
    Ø var på listen min, men forsvant nå, om det ikke blir ryddet opp i. Alt kan gå i stykker, men pris på nytt element virker høy og bedre service, gitt det vi vet via dine innlegg, bør forventes.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn