Ø Audio

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    slikt skal da ikke skje under normal bruk uansett. byttes de ut, vil det kunne skje igjen om noen år?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    slikt skal da ikke skje under normal bruk uansett. byttes de ut, vil det kunne skje igjen om noen år?
    Det lurer jeg og på? Er det andre med Ø her inne som har hatt lignende problemer?
    Jeg ser det er en kar på finn som skriver at det nettop er byttet drivere i Ø høyttalerene som han selger.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Kan det i verste fall tas via innboforsikringen?

    Er elementene spesiallagd for Ø? I så fall er nok ikke prisen urimelig.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Ikke så betryggende når jeg selv har AE elementer i høyttalerne, men har vel aldri hørt om lignende ting tidligere. Velger å tro dette er kvalitetselementer. Og i min konstruksjon er de aldri over 2 mm i slaglengde, selv om de står i åpen baffel
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    der er et mindre antall variasjoner av deler i samtlige AE elementer, at de produserer helt custom specs til Mala har jeg ingen tro på. er nok et TD12m med sticker.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    der er et mindre antall variasjoner av deler i samtlige AE elementer, at de produserer helt custom specs til Mala har jeg ingen tro på. er nok et TD12m med sticker.
    Leste på avforum at en mente de var custumlaget
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    har hørt tilsvarende ørten ganger før fra andre, for å beskytte egne interesser. hvorfor trenger de helt egne specs når der er plenty å velge av fra før? noen leverandører har også en minimum bestilling på slikt, typisk noen hundre enheter.
    men jeg "vet" da ikke.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    har hørt tilsvarende ørten ganger før fra andre, for å beskytte egne interesser. hvorfor trenger de helt egne specs når der er plenty å velge av fra før? så har de fleste en minimum bestilling på slikt, typisk noen hundre enheter.
    men jeg "vet" da ikke.
    Det er alltid rykter ute å går, det er fullt mulig det er standard elementer.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.498
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Hei alle sammen,

    Jeg har lest alle innleggene her nå og sett bildene som er lagt ut. Det er lagt ut flere bilder og informasjon fra eieren her enn vi har fått tilsendt.

    Jeg må jo si at skaden ser merkelig ut, spesielt nå som jeg ser bildet med den lange revnede kanten. Slike skader skjer sjelden av seg selv nesten 6 år etter at en høyttaler var produsert(dette paret ble lagd i 2017).

    Vi har solgt godt over 50 par og har aldri sett noen lignende skader, så kvaliteten på AE driverne har vært særdeles god. Driverne i Ø er en custom driver med litt andre spesifikkasjoner i motoren for å få noe mer dypbass og slaglengde enn standard TD12M fra AE.

    På generelt grunnlag er det nok ikke normalt (tror jeg) å innvilge reklamasjon på en driver med revnet oppheng på en høyttaler som er nesten 6 år gammel basert på bilde. Skader på drivere skyldes statistisk sett oftest en fysisk påkjenning utenfra.

    Jeg foreslår at den defekte driveren sendes til oss for en skikkelig sjekk. Da vil vi kunne gjøre en litt grundigere sjekk og kanskje skjønne noe mer hva som har skjedd her.

    Sveinung
    Mala Audio
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    Hei alle sammen,

    Jeg har lest alle innleggene her nå og sett bildene som er lagt ut. Det er lagt ut flere bilder og informasjon fra eieren her enn vi har fått tilsendt.

    Jeg må jo si at skaden ser merkelig ut, spesielt nå som jeg ser bildet med den lange revnede kanten. Slike skader skjer sjelden av seg selv nesten 6 år etter at en høyttaler var produsert(dette paret ble lagd i 2017).

    Vi har solgt godt over 50 par og har aldri sett noen lignende skader, så kvaliteten på AE driverne har vært særdeles god. Driverne i Ø er en custom driver med litt andre spesifikkasjoner i motoren for å få noe mer dypbass og slaglengde enn standard TD12M fra AE.

    På generelt grunnlag er det nok ikke normalt (tror jeg) å innvilge reklamasjon på en driver med revnet oppheng på en høyttaler som er nesten 6 år gammel basert på bilde. Skader på drivere skyldes statistisk sett oftest en fysisk påkjenning utenfra.

    Jeg foreslår at den defekte driveren sendes til oss for en skikkelig sjekk. Da vil vi kunne gjøre en litt grundigere sjekk og kanskje skjønne noe mer hva som har skjedd her.

    Sveinung
    Mala Audio
    Jeg sender gjerne driveren til deg.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    Til opplysning så står grillene alltid på, og fysisk påkjenning utenfra har aldri forekommet.
    Bruddet virker utrolig skarpt, hardt og er helt jevnt. Jeg sender deg elementet så får vi se.
     

    MalaAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.07.2014
    Innlegg
    1.872
    Antall liker
    2.498
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    5
    Til opplysning så står grillene alltid på, og fysisk påkjenning utenfra har aldri forekommet.
    Bruddet virker utrolig skarpt, hardt og er helt jevnt. Jeg sender deg elementet så får vi se.
    Takk. Da ser vi frem til å studere dette nærmere 👍
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    Det skjønner jeg veldig godt. Som forhandler ville jeg nok prøvd å finne en løsning. De burde jo ha egen i å se på elementet ditt for om mulig å bedre kvaliteten.
    Nå pakker jeg elementet i morgen og får det sendt, jeg har en dialog med Mala så får vi se hva de tenker etter å ha sett driveren.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    50+ par er såpass lavt at det er statistisk ubetydelig og sier ikke nødvendigvis så mye om kvalitet. folk har også ulikt bruksmønster, noen høyttalere kan stå i ukevis og knapt spilles, andre kan skru opp høyt flere ganger i uken. at det skjer etter 6år kan da tyde på det er et slitasjepunkt..
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Høres ut som tatt fra prisstrategi for NordOst eller andre som vil ha pengene dine?
    Synes du det? Er jo mange produsenter som bruker spesialutgaver av eksisterende komponenter.

    Uansett synes jeg ikke vi skal gjøre dette enda mer negativt. Nå skal de jo se på det. Har tro på at ting løser seg .
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.350
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2

    «Hver høyttaler huser et 12-tommers basselement. Dette er spesialutviklet i samarbeid med amerikanske Acoustic Elegance, som kun lager elementer for hånd.»
    Ja de lagde 8 stk til meg også, de lager etter hvert som bestillinger kommer inn er mitt inntrykk.
    Send en mail til de, ganske sikker på att de hjelper deg.
    Det jeg hadde med de å gjøre virker de veldig service innstilt.
    info@aespeakers.com
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.781
    Antall liker
    5.431
    Sted
    Holmestrand
    Synes du det? Er jo mange produsenter som bruker spesialutgaver av eksisterende komponenter.

    Uansett synes jeg ikke vi skal gjøre dette enda mer negativt. Nå skal de jo se på det. Har tro på at ting løser seg .
    Veldig fint at det er dialog.
    Klart det finnes slikt, jeg har et langt yrkesliv med alle mulige tekniske systemer, og en del av dem ganske spesielle, men like vel bygd med standardkomponeter. Derfor er jeg generelt skeptisk til uttrykk som spesialutviklet og håndlaget. Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes.
    I forbindelse med et høytalerelement trenger jo ikke det bety stort mer enn noen flere viklinger i spolen for å være spesial. Men det kan jo selvsagt være helt spesielt. 🙂
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Veldig fint at det er dialog.
    Klart det finnes slikt, jeg har et langt yrkesliv med alle mulige tekniske systemer, og en del av dem ganske spesielle, men like vel bygd med standardkomponeter. Derfor er jeg generelt skeptisk til uttrykk som spesialutviklet og håndlaget. Det betyr selvsagt at det ikke finnes.
    I forbindelse med et høytalerelement trenger jo ikke det bety stort mer enn noen flere viklinger i spolen for å være spesial. Men det kan jo selvsagt være helt spesielt. 🙂
    Ok, «spesialutviklet», ser den. Spesialtilpasset er kanskje mer betegnende.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.600
    Antall liker
    1.861
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis de er laget for hånd så er det jo ikke usannsynlig at ting kan skje. Det er noen av sjarmen og poenget med håndlaget, ingen er 100% like.
    Alle kan ha en dårlig dag på jobb :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.314
    Antall liker
    8.350
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    AE er en liten fabrikk, men virker på meg som dedikert til det de driver med.
    Hadde flere mailer med de i det jeg hadde bestilt av de.
    De beklaget når det ble forsinkelser pga underleverandører slet med tilgang på materialer.
    Tror dette ordner seg, sprengt element er en ting.
    Men her har jo ting rett og slett løsnet/revnet. Slikt skal vel nesten ikke være mulig.
    Spolen burde vel ha gått i bunnen før dette skjer.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.533
    Antall liker
    3.692
    Torget vurderinger
    96
    Det burde ikke være nødvendig å måtte legge ut informasjon om saken her, for å få forhandler til å be om å få se på driveren og vurdere saken mer grundig.
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.629
    Antall liker
    4.023
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Det burde ikke være nødvendig å måtte legge ut informasjon om saken her, for å få forhandler til å be om å få se på driveren og vurdere saken mer grundig.
    Helt enig, tror inte svaret finns här på Hifisentralen.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    807
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Om elementet er "sprengt", eller kjørt for hardt, så vises det det godt på svingspolen. Når elementet er ødelagt er det bare å bruke tapetkniv, få membranen og svingspolen ut. Er det blæredannelse i lakken på svingspolen, eller antydning til missfarging/ svimerker, da er kjørt for hardt. Mao brukerfeil, el feil på forsterker.
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    807
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Feilproduksjon med feks dårlig sentrering av membran, feil på oppheng, da ser man slitasje/ gnagemerker på svingspolen. Men at oppheng revner, ja den er litt kinkig og vanskelig
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.966
    Antall liker
    10.671
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Kan man kanskje å ha vært så uheldig under montering av elementet at drillen/skrutrekker "skled/mistet grepet" på skruen og fikk lugget i opphenget? 🤔 Kan jo ha skapet et lite rift som over tid bare blir større og større.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    revnet? ser ut som limet har sluppet, skal jo bare ikke skje etter 6 år uavhengig av hvordan du har brukt høytaleren,bør være en enkel garanti sak
    Det var min første melding til forhandler også, at limet var sluppet, det ser bare sånn ut, men kanten som du ser på bilde går loddrett ned, så ingen flate å lime mot.
    Limkanten begynner der revnen er og går ut under gummipakningen som ligger rundt skruehullene.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    Her har jeg fjernet gummipakningen, så da ser dere limflaten. 1. bilde med forsiktig press og 2. bilde sånn det ser ut uten press.
    1691658456578.png

    1691658623123.png
     

    Uttern

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.11.2007
    Innlegg
    807
    Antall liker
    427
    Sted
    Ytre Enebakk
    Torget vurderinger
    3
    Det der ser ut som en svakhet i fjæra, og en direkte feil i opphenget. Ser for meg ut som en klokkeklar reklamasjon.
     

    erikm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.01.2005
    Innlegg
    138
    Antall liker
    60
    Torget vurderinger
    1
    Det der ser ut som en svakhet i fjæra, og en direkte feil i opphenget. Ser for meg ut som en klokkeklar reklamasjon.
    Er det noen reklamasjonsrett på ting eldre enn 5 år?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.694
    Antall liker
    5.872
    Er det noen reklamasjonsrett på ting eldre enn 5 år?
    Noen ting har det, f.eks. batteri på elbiler, burde det ikke holde mer enn 5 år?
    For min del kjøpte jeg høyttalerene som demobrukt i 2019. Lite visste jeg at de var laget i 2017 som kommer frem her i tråden.
     

    TrompeteN

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.07.2013
    Innlegg
    2.239
    Antall liker
    4.356
    Torget vurderinger
    0
    Acoustic elegance lager solide elementer så hvis dette har oppstått gjennom vanlig spilling tror jeg du har vært uvanlig uheldig. Føler med deg.
    AE har 3 års garanti Ifølge nettsidene deres. Hvis Mala finner ut at dette skyldes vanlig spilling håper jeg de kan trylle med elementet for deg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn