Årets kornsirkelshow

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    geiraa skrev:
    Bonde Ivar Gulseth i Skien tror ikke det har landet en UFO på jordet sitt i helgen.
    Utrolig at det går an å ikke tro på det når tilogmed en vaskeekte kornsirkelekspert fastslår at dette ikke er menneskeskapt og at det kan være nøkkelen mellom de 11 dimensjonene som matematikere har regnet ut finnes.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den var litt stusslig sammenlignet med hva disse engelskmennene lager. Kan hende disse tingene er assosiert med "kraftlinjer i landskapet" eller noe slikt, men de er definitivt sterkt assosiert med traktorsporene.

S

Supertramp

Gjest
    Du vet, Asbjørn: NAKTF - Norske Amatør KornsirkelTråkkeres Forening....

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    757
    Torget vurderinger
    1
    Tubesnake skrev:
    geiraa skrev:
    Bonde Ivar Gulseth i Skien tror ikke det har landet en UFO på jordet sitt i helgen.
    Utrolig at det går an å ikke tro på det når tilogmed en vaskeekte kornsirkelekspert fastslår at dette ikke er menneskeskapt og at det kan være nøkkelen mellom de 11 dimensjonene som matematikere har regnet ut finnes.
    Utrolig at det går an å tro på det!

Enkle, geometriske figurer (ja da det finnes kompliserte, men de er bygd opp av svært enkle grunnformer så som kompassroser (karveskurd) og rette linjer) som er laget for å pirre lettlurte new-agere. Men det er et valg, på linje med tannfeen.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ehhh. Den enkleste geometriske figuren så langt, og fikk det ikke rett en gang. :p

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.239
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    Tubesnake skrev:
    geiraa skrev:

Enkle, geometriske figurer (ja da det finnes kompliserte, men de er bygd opp av svært enkle grunnformer så som kompassroser (karveskurd) og rette linjer) som er laget for å pirre lettlurte new-agere. Men det er et valg, på linje med tannfeen.
    Sikkert mars-boere som bygde pyramidene også.

miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    bjornh skrev:
    Barbaresco skrev:
    Tubesnake skrev:
    geiraa skrev:

Sikkert mars-boere som bygde pyramidene også.
    Muligens.. Men jeg er sikker på at Jesus og Gud er UFO...

JAND

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.07.2005
    Antall liker
    20
    Zomby_Woof skrev:
    Ehhh. Den enkleste geometriske figuren så langt, og fikk det ikke rett en gang. :p

Marsboere DeLuxe....

Jon A

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    18
    "Mange er engasjert i dette, så vidt jeg kan forstå så er de aller fleste kornsirklene i verden vanskelige å forklare, sier kommunikasjonsdirektør Svein Tore Bergestuen i TVNorge til Dagbladet."

Kanskje noen bør introdusere Bergestuen til en spennende ny gren innen matematikken, Geometri.

V

vredensgnag

Gjest
    Tørums reaksjon er presis lik den vi møter ved visse komponentdiskusjoner her inne.

Hun går inn i kornsirkelen og kjenner sterke energier, mens hun etterpå bedyrer at hennes liv er forandret.

Senere blir det kjent at denne kornsirkelen er laget av BBCs QI-redaksjon.

Tørum mener da at hele området er gjennomsyret av energi, og at det var denne hun kjente, mens det faktum at hun lot seg lure av BBCs kornsirkel glatt ignoreres.

TV-Norge selger derimot fjernsynsprogram til folk som syns det er gøy med eventyr, og pusher det.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    - Jeg sier ikke at jeg har sannheten. Det kan hende jeg lever på en stor løgn. Men det gjør meg glad, og vi må ikke ta livet så fryktelig alvorlig, sa Tørum.

Det oppsummerer vel egentlig det meste. Forklarer også en hel del uenigheter her inne vil jeg tro...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Trur jeg liker hu derre Tørum-dama, jeg. Hun nyter av det livet gir, og det synes jeg er ålreit, selv om jeg ikke trur på det samme som henne. Så lenge folk er glade og åpne for det som er gøy, er de mindre plagsomme.

:)

Honkey

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.610
    Kornsirkelentusiastene driver jo med ganske uskyldig moro, de skader jo ingen.
    Det er verre med de folka som mener jorda er 6000 år osv ...

;D

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    Trur jeg liker hu derre Tørum-dama, jeg. Hun nyter av det livet gir, og det synes jeg er ålreit, selv om jeg ikke trur på det samme som henne. Så lenge folk er glade og åpne for det som er gøy, er de mindre plagsomme.

Honkey
    Tørum tilbyr mennesker med savn og i sorg kontakt med avdøde som har stått dem nær mot betaling. Det er laveste sort, jeg vemmes av slike mennesker. Tørum fortjener kun forakt, skamløs er hun.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ta med Mærta i samme slengen. Selv en gammel monarkist blir republikaner av sånt. Fri og bevare.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Apropos QI:

Ny sesong!

Title: Hodge Podge
    Episode #: 08x01
    Original Airdate: Friday September 17th, 2010

Burde være tilgjengelig på lørdag. :)

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Slubbert skrev:
    Liten tvil om at innbilningens kraft går utenpå det meste. På den annen side er jeg overbevist om at dersom jeg stiller meg til å hyperventilere ute på et jorde, så får også jeg klare fysiske reaksjoner.

Honkey

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    Slubbert skrev:
    Liten tvil om at innbilningens kraft går utenpå det meste. På den annen side er jeg overbevist om at dersom jeg stiller meg til å hyperventilere ute på et jorde, så får også jeg klare fysiske reaksjoner.

Honkey
    Hvor mye som er innbilning/overbevisning og hvor mye som er business for Tørum vites ikke sikkert men at Gro Helen Tørum vet hva som selger og hvordan det bør pakkes inn for størst mulig kommersiell vinst er det ikke tvil om.

Tørum og andre som skor seg på godtroenhet og ignoranse har utviklet et språk og en form som selger dette irrasjonelle bakstreverske tøvet i stor stil. Moralsk forkastelig men høyst profitabelt.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Tørum tilbyr mennesker med savn og i sorg kontakt med avdøde som har stått dem nær mot betaling. Det er laveste sort, jeg vemmes av slike mennesker. Tørum fortjener kun forakt, skamløs er hun.
    Makan til BS. Du umyndiggjør, evt idiotforklarer jo fullstendig mennesker som opplever sorg. Hva vet vel du om hvorvidt dette hjelper dem i sorgarbeidet eller ei? Så lenge folk vil kjøpe dette sludderet, så må de da få lov til det, uten at dine moralske standarder skal stoppe dette? Så langt jeg kjenner til finnes det grenser for hva du kan påstå om din "vare" (jfr markedsføringsloven), men så lenge du ikke bryter med den, kan du da selge dine samtaler så mye du orker, helt uten å spørre Staten om lov. Det er ikke særlig annerledes enn å betale for psykolog.

Honkey

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    18
    Honkey-Chateau skrev:
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey
    Makan til BS. Du umyndiggjør, evt idiotforklarer jo fullstendig mennesker som opplever sorg. Hva vet vel du om hvorvidt dette hjelper dem i sorgarbeidet eller ei? Så lenge folk vil kjøpe dette sludderet, så må de da få lov til det, uten at dine moralske standarder skal stoppe dette? Så langt jeg kjenner til finnes det grenser for hva du kan påstå om din "vare" (jfr markedsføringsloven), men så lenge du ikke bryter med den, kan du da selge dine samtaler så mye du orker, helt uten å spørre Staten om lov. Det er ikke særlig annerledes enn å betale for psykolog.

Honkey
    Hva folk gjør og er mottakelige for i en sårbar situasjon fritar ikke sjarlataner som Tørum for ansvar. Det er moralsk forkastelig å lyve folk opp i ansiktet for penger og ekstra ille er det når slikt gjøres mot mennesker som er i en vanskelig og sårbar situasjon.
    Hva du kan eller ikke kan iht. markedsføringslover har ingenting med moraliteten i dette å gjøre men hvis det finnes en grense så må vel lovnad om kontakt med av avdøde være milevis over denne grensen. Jeg betviler dog ikke at Tørum har ordlagt seg slik at hun er på den 'rette' siden av loven men det er ikke poenget mitt.

Hvis man sitter og simulerer samtaler med døde pårørende foran sørgende mennesker mot betaling så er man umoralsk, ferdig snakket. Jeg utfordrer deg til å finne en eneste psykolog som bifaller denne form for behandling, uansett hvor fornøyd disse menneskene er umiddelbart etter en slik seanse. Har det falt deg inn at disse menneskene på et senere tidspunkt kanskje innser at de har blitt lurt og har du tenkt på hva slags reaksjon de da kan oppleve?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med foregående taler. Dette vil veldig lett bli å utnytte mennesker i en ekstremt sårbar situasjon, omtrent som å selge kvakksalverremedier til døende kreftpasienter. Tenk deg en mor som har mistet et barn og som sliter med tanker av typen "hvis jeg bare hadde gjort slik-i-stedet-for-sånn". En eller annen new-age-sjarlatan tilbyr seg å formidle kontakt mot en passe stor godtgjørelse, og begynner etter hvert å formidle ønsker fra ungen i det hinsidige. Rent lureri er nå en ting, men hvilken makt gir ikke dette over et annet menneske? Jfr Rasputin.

Det er i almenhetens interesse å stoppe sånne, jo tidligere desto bedre.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    Det som er i den såkalte "allmenhetens" interesse, er ikke nødvendigvis interessene for enkeltpersonen. Dette er en meget vanskelig grenseoppgang, og dersom man i for stor grad lar de "allmene" interesser styre samfunnet, får vi et såkalt flertallstyranni. Noen mennesker blir lurt, noen skjelden, andre ofte. Det er no' drit å bli lurt, jeg blir det selv sånn middels ofte, i de fleste tilfeller fordi jeg er naiv. På den annen side er det å være naiv et valg jeg har tatt, og konsekvensen er at jeg nå og da får meg "en på trynet". Men det er mitt valg. På samme måte som det er andres valg å betale for å "prate med" den døde mora si.

Honkey

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    til og med deres o-store-åndshøvding Snåsakailln tok til motmæle men en moralsk pekfinger i beste primetime Dagsrevyen forleden.

Lefling med døde og det okkulte kan være farlig for mennesker i en sårbar livsfase, hvor døden kan oppfattes som en befrielse. (les: selvmord)

Det var vel essensen i det Gjerstad sa.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2007
    Antall liker
    388
    ErosLoveking skrev:
    til og med deres o-store-åndshøvding Snåsakailln tok til motmæle men en moralsk pekfinger i beste primetime Dagsrevyen forleden.

Lefling med døde og det okkulte kan være farlig for mennesker i en sårbar livsfase, hvor døden kan oppfattes som en befrielse. (les: selvmord)

Det var vel essensen i det Gjerstad sa.
    Mange som har forsøkt å "naile" rockeartister også på sånt. Straffe dem fordi ungdommene tok livet sitt etter å hå hørt på Black Sabbath synge "Klilling yourself to live" og sånt. Det blir ikke bra samfunn av det, vet du. Selvmord er mye mer komplekst enn at ei heks aleine vipper folk over kanten.

Honkey

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    757
    Torget vurderinger
    1
    Honkey-Chateau skrev:
    HC skrev:
    Honkey-Chateau skrev:

Honkey

Honkey
    Nei, du tar feil: det er straffbart. Det rammes av kvakksalverloven, loven om utilbørlig pris, og loven om villedende markedsføring. Sikkert av andre lover også, men jeg er klar over at det ikke er forbudt å lyve! Hvis jeg sier at kabelselgere rammes av det samme, så blir jeg bortvist fra HFS og sparer mye tid!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.340
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man utnytter sårbare mennesker. Om man tar betalt, er det i tillegg straffbart.

V

vredensgnag

Gjest
    Da Steinar Lem ble kreftsyk, og dette ble kjent gjennom media, opplevde han og kona et ras av telefoner og brev fra helbredere, synske, healere, håndspåleggere og kvakksalvere som skulle hjelpe. Det ble så ille, med trusler innlagt om fortapelse for flere enn Lem om folk ikke ble engasjert, at de vurderte politianmeldelser.

http://touch.vg.no/article.php?artid=565526

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn