Årets kornsirkelshow

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Slabbedask

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    34
    R.E.S. skrev:
    Tubesnake skrev:
    Nå har jeg lest den. Den bestod for det meste av tullpreik.
    Det var jo en seriøs tilnærming til emnet. :p

Hvis alt man ikke til en hver tid kan forklare med den vitenskapen som man besitter på det aktuelle tidspunkt er tullpreik, er jeg redd at man hadde stått på stedet hvil.

Hva tror du for eksempel folk hadde sagt for 100 år siden til tredimensjonal ultralyd av fostre? Vitenskap og forskning går alltid fremover, nettopp fordi noen evner å se og søke lengre enn den viten som man kjenner i nuet.

Spørsmålene man bør stille seg er jo hvorfor det i noen kornsirkler er en vekstøkning på opptil 500 prosent i forhold til utenfor sirklene, mens i andre sirkler vil ingenting vokse. Hvorfor har kornstråene endret seg på en måte som man trenger 600-800 graders oppvarming over tid for å gjenskape? Hvordan klarer man å bøye kornstråene uten å brekke dem?

Hvem som har laget kornsirklene er faktisk mindre interessant enn hvordan de er laget. Passermetode og planker man går på for å tråkke ned kornet er nemlig ikke brukbar på alle kornsirklene.

Roy
    Hvilke "vitenskapsmenn" og "forskere" er det som har verifisert disse påstandene?

Jeg så for en tid tilbake et program på TV ang. dette fenomenet der forskerne bestod av selvoppnevnte eksperter med mer eller mindre fantasifulle titler som kom med den type utsagn og konklusjoner som du nevner.
    Når man etterpå tok med seg en agronom til de samme kornsirklene fikk man derimot fortalt at han så ikke noe unaturlig eller overnaturlig i måten kornet var lagt ned på.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    757
    Torget vurderinger
    1
    Like seriøst som alt annet av Ny Veiv, Ny Eidsj, Homeopati, konspirasjonsteorier her og der. De som ønsker å bli lurt, klarer det, og helt uten problemer.

Hvis disse grønne tilreisende ville oss noe, så hadde de vel sagt det på en grei måte.

P

Parelius

Gjest
    Barbaresco skrev:
    Hvis disse grønne tilreisende ville oss noe, så hadde de vel sagt det på en grei måte.
    Kanskje de kommer fra planeten quiz? Det tror jeg.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    moroa med kornsirkler forsvant etter mel gibsons forsøk på grining i "signs".

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.263
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Er ingen av dere i Heimevernet?

Hva tror dere vi egentlig holder på med der?

Grønne menn...

;D

V

vredensgnag

Gjest
    Gago skrev:
    moroa med kornsirkler forsvant etter mel gibsons forsøk på grining i "signs".
    Jeg satte spørsmålstegn ved intelligensen til aliens i den filmen. De er sårbare for vann, og reiser selvsagt til en planet som har vann overalt, det faller tom fra himmelen. Og til tross for at de er i stand til å snekre romskip og fly mellom galakser (eller stjerner eller hva det nå var), så er de ikke i stand til å åpne dører.

;-)

Wiltshire-området lever godt av disse kornsirklene - det er nok den beste forklaringen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Spørsmål til Asbjørn, Deph, nb & co: Utgangspunktet er at denne siste sirkelen jeg linket til oppstod i løpet av 5 nattetimer i mørke ute på et jorde.
    Hvor mange mann trenger du for å lage denne sirkelen i nattemørket med denne grad av perfeksjon, og hvor mange timers forberedelser/planlegging ligger til grunn?

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    nydellig utført arbeid.
    keep 'em coming, espen r.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    757
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor lager ikke de grønne noe som ikke kan lages med tau og plank?

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Spørsmål til Asbjørn, Deph, nb & co: Utgangspunktet er at denne siste sirkelen jeg linket til oppstod i løpet av 5 nattetimer i mørke ute på et jorde.
    Hvor mange mann trenger du for å lage denne sirkelen i nattemørket med denne grad av perfeksjon, og hvor mange timers forberedelser/planlegging ligger til grunn?
    Hvorfor spør du meg? Åkerhekling er ikke en av mine hobbyer. Men det er lagt ut linker i tråden til folk som driver med slikt, så du får lese litt der hvis du har planer om å starte opp selv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    De er jo unektelig litt artige da. Men vakkert?

Det er jo stort sett på samme nivå som drodlingene man kan finne bak på kladdebøker etter en halvkjedelig skoletime.

To-tre rundinger og en krusedull her og der er ikke akkurat stor kunst selv om der er en åker og ikke en kladdebok som er lerretet. Kjøp en passer og en boks med fettstifter så er jeg sikker på at de fleste her inne makter å lage noe mer spennende enn dette før man er kommet til spor fire på Yoga Hits #13.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.795
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Gjestemedlem skrev:
    Det er jo stort sett på samme nivå som drodlingene man kan finne bak på kladdebøker etter en halvkjedelig skoletime.

det er sant.

men det er godt gjort av de folka som har klart å tråkke opp sånne figurer ute på et svært jorde nattestid, da.

skjønner forresten at bøndene ikke minelegger jordene, disse kornmønstrene gir jo klingende turist-mynt i kassa til lokalområdet, noe som sikkert også kommer bøndene til gode.
    tar jeg ikke mye feil, så er mange av bøndene med på opplegget selv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Geometrien er enkel å gjøre med passer (dvs teltplugger og tau). "Hjelpelinjene" i forlengelsen av den indre stjernen og ut til det ytre mønsteret er åpenbart også tråkket opp. Det tar nok litt tid å forberede noe slikt, kanskje noen dager med passer og rutepapir, etterfulgt av oppmåling og tilkapping av taustumper og plankebiter, men selve utførelsen burde 3-4 mann med litt øvelse greie på et par timer uten å stresse. Det tar da ikke lang tid å gjøre en piruett med en plankebit, og vips, en perfekt sirkel.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    757
    Torget vurderinger
    1
    Ja, god forklaring Asbjørn. Planleggingen står det respekt av, utførelsen ser helt streit ut når alt er sirkler, sirkelsegmenter og buer, god norsk karveskurd, eller kompassrosemønster. Ser imponerende ut, men grunnleggende enkelt.

Trenger ikke mye til romskip for å lage dette!

Men mystikerne og de enkle, lettlurte sjeler blant oss har så sterkt ønske om å bli grunnlurt at de kaster seg over alt slikt og kaller det esoterisk.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Asbjørn skrev:
    Espen R skrev:
    Geometrien er enkel å gjøre med passer (dvs teltplugger og tau). "Hjelpelinjene" i forlengelsen av den indre stjernen og ut til det ytre mønsteret er åpenbart også tråkket opp. Det tar nok litt tid å forberede noe slikt, kanskje noen dager med passer og rutepapir, etterfulgt av oppmåling og tilkapping av taustumper og plankebiter, men selve utførelsen burde 3-4 mann med litt øvelse greie på et par timer uten å stresse. Det tar da ikke lang tid å gjøre en piruett med en plankebit, og vips, en perfekt sirkel.
    Var du seriøs nå?

Denne formasjonen på 80 sirkler brukte circlemakers en kveld + en hel natt på å lage.

Den formasjonen jeg her henviser til består av ca 380 sirkler. Og så kommer det andre i tillegg + at selve formasjonen er langt, langt mer kompleks å utføre. Så jeg vil tro at her må det en busslast til med mennesker, blant dem noen svært dyktige koordinatorer.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dønn seriøs. Mønsteret er hovedsakelig tradisjonell karveskurd. Begynn med å slå ned en teltplugg i sentrum (som praktisk nok ligger på ett av traktorsporene), legg ut tauet med "master diameter", tråkk opp en sirkel med den diameteren, slå ned en ny plugg i diameteren, tråkk opp den første sirkelbuen, osv. Du ser sporene etter den prosessen. Legg også merke til at de små sirklene har bare to-tre forskjellige diametre. Ta med en planke med den lengden, gå til sentrumspunktet, gjør en piruett, og voilá. Fortsett med neste.

Tross alt, rekorden for å rive ned, montere, og starte opp en kompressormatet top fuel V8-motor er noe slikt som 5 minutter og 41 sekunder for et team på 5 personer. Utrolig hva man får til hvis man er forberedt og slipper å lete etter verktøyet, men du og jeg ville brukt litt lenger tid hvis vi skulle gjøre det for første gang i garasjen hjemme. Det er ikke noe bevis for at små grønne menn var involvert.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Var du seriøs nå?

Denne formasjonen på 80 sirkler brukte circlemakers en kveld + en hel natt på å lage.

Den formasjonen jeg her henviser til består av ca 380 sirkler. Og så kommer det andre i tillegg + at selve formasjonen er langt, langt mer kompleks å utføre. Så jeg vil tro at her må det en busslast til med mennesker, blant dem noen svært dyktige koordinatorer.
    Hvis du ser litt på historikken til hobbyen vil du finne at de tidligere arbeidene var svært enkle og lite komplekse, men etterhvert som miljøet har vokst seg til og man har fått nye metoder, nye ideer, erfaringer og slikt så lærer man seg å lage større, mer interessante og komplekse mønstre etterhvert. Så mye moro, omtale og artige forklaringer de får er det ikke rart at mange anorakker synes dette er rasende festlig. Som kunstform er det jo litt artig med alle de enkle og oppglødde entusiastene som tror det er snåsamenn fra mars som har laget rundingene deres med åndebølger.

elller.. alternativet kan jo være at det er en skoleklasse med marsboerbarn vi står overfor som tar grunnkurs i utenomjordiske kommunikasjonsformer og at de nå snart nærmer seg videregående skole nivå.

Eller kanskje det er oss de trener opp...

.. for snart kommer de viktige beskjedene...

:: :eek: :eek: :eek:

Det verste av alt er at man føler seg litt som en gledesdreper ved å forklare folk slikt. Det er jo egentlig mye mye mer moro å bare ta et par steg tilbake å nyte det hele, og da er det ikke kornsirklene jeg sikter til. Faen, at man skal være så seriøs hele tiden. Men kanskje moroa er på vår bekostning, og det morsomme er at folk tror at noen andre er så enkle at de tar slikt seriøst og må forklares det hele som et barn?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Asbjørn skrev:
    Dønn seriøs. Mønsteret er hovedsakelig tradisjonell karveskurd. Begynn med å slå ned en teltplugg i sentrum (som praktisk nok ligger på ett av traktorsporene), legg ut tauet med "master diameter", tråkk opp en sirkel med den diameteren, slå ned en ny plugg i diameteren, tråkk opp den første sirkelbuen, osv. Du ser sporene etter den prosessen. Legg også merke til at de små sirklene har bare to-tre forskjellige diametre. Ta med en planke med den lengden, gå til sentrumspunktet, gjør en piruett, og voilá. Fortsett med neste.

Tross alt, rekorden for å rive ned, montere, og starte opp en kompressormatet top fuel V8-motor er noe slikt som 5 minutter og 41 sekunder for et team på 5 personer. Utrolig hva man får til hvis man er forberedt og slipper å lete etter verktøyet, men du og jeg ville brukt litt lenger tid hvis vi skulle gjøre det for første gang i garasjen hjemme. Det er ikke noe bevis for at små grønne menn var involvert.
    Du og jeg har nok en temmelig veldig ulik realitetsvurdering.

Hittil har ingen ville kopiert noen av disse fantastiske kornsirklene under kontrollerte forhold.

Demonterer og monterer de motorene i mørke?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg studerte på MIT. Der er det en lang tradisjon for "hacking", som betyr kompliserte practical jokes utført av anonyme personer i nattens mulm og mørke. En morgen sto det en politibil med blinkende lys på toppen av den halvkuleformede takkuppelen, kanskje 30 meter over bakken. Den ble faktisk montert oppe på kuppelen i stummende mørke i løpet av noen nattetimer.

http://hacks.mit.edu/Hacks/by_year/1994/cp_car/

Du undervurderer hva mennesker er i stand til å få til. Den kornsirkelen er enkel i forhold.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Asbjørn skrev:
    Du undervurderer hva mennesker er i stand til å få til. Den kornsirkelen er enkel i forhold.
    Det er ikke det at mennesker med mekaniske hjelpemidler isolert sett ikke kan lage disse sirklene jeg henviser til. Det er summen av komponentene som tilsier at dette ikke kan være tilfellet; antall sirkler, kompleksiteten, tidsaspektet, ingen blir fersket, ingen vil kopiere under kontrollerte forhold, sirkler har "beviselig" oppstått på en halvtime, i dagslys etc.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er ikke det at mennesker med mekaniske hjelpemidler isolert sett ikke kan lage disse sirklene jeg henviser til. Det er summen av komponentene som tilsier at dette ikke kan være tilfellet; antall sirkler, kompleksiteten, ingen blir fersket, ingen vil kopiere under kontrollerte forhold, sirkler har "beviselig" oppstått på en halvtime, i dagslys etc.
    Joda de er flinke. Men hvis en viktig del at det hele er å se hvilken effekt tegningene får i media og ikke minst i de alternative miljøene, så vil det jo være direkte ødeleggende å avsløre alle produksjonsmetodene. Det er jo litt som å forlange at den tryllekunstner skal forklare i detalj alle triksene sine for å overbevise tilskuerne at det ikke er magi han driver med likevel.

Er man interessert i metodene så er det ikke vanskelig å spore opp info om dette.

Arranger en konkurranse og gi hver gruppe et jorde, en dag og en premie på en million så tar det neppe lang tid før moroa blir en sportsgren.

Puddelklipping, dueskyting og diktopplesning har vel alle vært olympiske grener.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det er ikke det at mennesker med mekaniske hjelpemidler isolert sett ikke kan lage disse sirklene jeg henviser til. Det er summen av komponentene som tilsier at dette ikke kan være tilfellet; antall sirkler, kompleksiteten, tidsaspektet, ingen blir fersket, ingen vil kopiere under kontrollerte forhold, sirkler har "beviselig" oppstått på en halvtime, i dagslys etc.
    "beviselig" ? Så ikke egentlig beviselig men sånn liksom "beviselig" ?

V

vredensgnag

Gjest
    Og nøkkelen, Asbjørn, er det du skriver om passer.

Hva kan man bruke som overfører det prinsippet ut til et jorde, mon tro, og som kan svinges omkring en akse, mens man fra en kurv bruker redskaper ned mot jordet slik at man får laget figurene --- jeg tenker, jeg tenker. Hva kan det være man kan bruke?

;D

Siden dette er en betydelig inntektskilde, kan man vurdere en slik løsning. Bare å sette på redskap i stedet for kamera:

"Se! Se overalt! Det er ikke spor av menneskeføtter inne i figuren! Forklar det!"

Hermed forklart. Man kan også bruke bot-kjøretøyene som nå er utviklet for en hel rekke ulike oppgaver, og som faktisk bruker redskaper. Disse beveges med centimeterpresisjon, og har stor kraft i maskineriet.

Hvor presist vil du ha det? Hvilke redskaper ønsker du å montere på kjøretøyet? Mønsteret som skal kjøres er allerede inne i en datamaskin, og kan trackes opp helt presist.
    Så løfter du enheten inn på plass på rett GSP-punkt, og pekende i riktig retning, trykker på en knapp og lar den utføre arbeidet - løfter den så til neste sted, osv.

Du kan følge med vha et lysfølsomt kamera, slik at ingen kan se at dere er i gang. Du trenger ikke bruke kunstig lys ...
    Legg ellers merke til at denne gruppen formasjoner kom mens månen var mørk på himmelen - det er best å ikke ha lys mens man er i gang. Skulle tro at aliens ikke bryr seg om månefasen. Kan det være noen tobente som ikke ønsker å bli oppdaget, tro?

Når det gjelder de større passerlinjene, som alle er laget som tangenter tegnet utfra noen gitte aksepunkt, og med sirkler felt ned "ovenfra" - så er det nok lettere med noe så enkelt som en kran som svinges rundt mens man drar passersegment ned på jordet.

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Kom igjen Espen, forklar hva "aliens" har gjort i sanden her.

Kornmarker er så "yesterday", spør du meg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Riktig, "beviselig". Det er gjennom pålitelige observasjoner. På samme måte som denne barnehagen (se snåsamanntråden) hvor fysiske objekter flyr gjennom luften. Men også her må Asbjørn og Deph si at det er felles hallusinasjoner og tankespinn fra de observerende. Fordi; alternativer er at man da er på kollisjonskurs med fysikkens lover.

N

nb

Gjest
    Espen R skrev:
    Fordi; alternativer er at man da er på kollisjonskurs med fysikkens lover.
    Meanwhile, on planet earth, så er det et ganske sentralt ankepunkt mot ting.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Espen R skrev:
    Riktig, "beviselig". Det er gjennom pålitelige observasjoner. På samme måte som denne barnehagen (se snåsamanntråden) hvor fysiske objekter flyr gjennom luften. Men også her må Asbjørn og Deph si at det er felles hallusinasjoner og tankespinn fra de observerende. Fordi; alternativer er at man da er på kollisjonskurs med fysikkens lover.
    Det er mange uvanlige naturfenomener som virker snodige uten at de dermed bryter med hverken fysikken eller den øvrige virkeligheten.

Noen ganger er det observasjonene som er upålitelige, andre ganger er det forklaringene det skorter på (som ved spøkelseshus slikt), og noen ganger er det manglende kunnskaper om de nevnte fenomenene som gjør at folk forklarer saker og ting så godt de kan ut i fra sitt erfaringsgrunnlag og tillærte tankesett. Det kan være en amasonasindianer som ser nordlys for første gang eller en ukebladskjerring som leser siste nummer av Allers.

Har man laget seg til en vane av å forklare alt underlig en treffer på med religion, overtro og mystikk så er det sikkert ikke vanskelig å klare seg uten noe annet. Da er det med andre ord bare å dikte i vei og legge seg på kne med foldede hender og la seg overvelde, skremme eller vederkvege av forklaringen sin.

Men der er ikke særlig givende i lengden. Det kan være kjekt som underholdning, men av og til må man slutte å leke indianer.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    3.396
    Torget vurderinger
    18
    Espen R skrev:
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nemlig, alternativet er dermed så utrolig lite sannsynlig i forhold til de rasjonelle forklaringene. Mener du at det er mer sannsynlig at kornsirklene er laget av utenomjordiske skapninger enn at de er menneskeskapt ?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    Gjestemedlem skrev:
    Espen R skrev:
    Det er mange uvanlige naturfenomener som virker snodige uten at de dermed bryter med hverken fysikken eller den øvrige virkeligheten.

Noen ganger er det observasjonene som er upålitelige, andre ganger er det forklaringene det skorter på (som ved spøkelseshus slikt), og noen ganger er det manglende kunnskaper om de nevnte fenomenene som gjør at folk forklarer saker og ting så godt de kan ut i fra sitt erfaringsgrunnlag og tillærte tankesett. Det kan være en amasonasindianer som ser nordlys for første gang eller en ukebladskjerring som leser siste nummer av Allers.

Har man laget seg til en vane av å forklare alt underlig en treffer på med religion, overtro og mystikk så er det sikkert ikke vanskelig å klare seg uten noe annet. Da er det med andre ord bare å dikte i vei og legge seg på kne med foldede hender og la seg overvelde, skremme eller vederkvege av forklaringen sin.

Men der er ikke særlig givende i lengden. Det kan være kjekt som underholdning, men av og til må man slutte å leke indianer.
    Helt spesifikt: hvis du sitter hjemme i din egen stue ved langbordet og du observerer at kaffekoppene og asjettene begynner å danse på bordet, er dette innenfor fysikkens lover og den øvrige virkeligheten, slik du kjenner den?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    4.261
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Nemlig, alternativet er dermed så utrolig lite sannsynlig i forhold til de rasjonelle forklaringene. Mener du at det er mer sannsynlig at kornsirklene er laget av utenomjordiske skapninger enn at de er menneskeskapt ?
    Det jeg har gjort i denne tråden og tilsvarende tråder er å ha sagt at de fleste sirklene ikke lages av mennesker med mekaniske hjelpemidler. I din verden fins det åpenbart bare to mulighter: 1) mennesker med mekaniske hjelpemidler 2) aliens

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.590
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Espen R skrev:
    Helt spesifikt: hvis du sitter hjemme i din egen stue ved langbordet og du observerer at kaffekoppene og asjettene begynner å danse på bordet, er dette innenfor fysikkens lover og den øvrige virkeligheten, slik du kjenner den?
    Ja. Det heter jordskjelv. Skjer fra tid til annen, også på disse kanter, men de er vanligvis så små at det ikke blir mer konsekvenser enn litt klirring i porselenet.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Espen R skrev:
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    HC skrev:
    Espen R skrev:
    Asbjørn skrev:
    Det jeg har gjort i denne tråden og tilsvarende tråder er å ha sagt at de fleste sirklene ikke lages av mennesker med mekaniske hjelpemidler. I din verden fins det åpenbart bare to mulighter: 1) mennesker med mekaniske hjelpemidler 2) aliens
    Hvilke alternativer har du?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn