Årets beste plater - 2010

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
To norske rock-album er verdt å ta med på denne lista :

Enslaved & Motorpsycho

mvh. s,

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Årets beste hos meg.

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
mye bra der ozzy. Har 7 av titlene (vinyl seff).
2-3 av de kommer nok inn på min topp 10 også. ;)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
mye bra der ozzy. Har 7 av titlene (vinyl seff).
2-3 av de kommer nok inn på min topp 10 også. ;)
Ble jaggu en ren vinylliste herfra i år. :)

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Har fire av lp'ene på lista di, fozzy. Og det minnet meg på at jeg må høre mer på Phosphorocent skiva.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
God liste ozzy, sjøl om nr 10 var litt "feil" ;)
Foreløpig syns eg den phosporecent plata er litt oppskrytt, men skal få lyttet mer til den.

Min liste er ikkje klar ennå. Topp 10 er vel trolig spikret, men de neste 40 er det værre med.
Har den klar til rett over nyttår. Driver og sniker meg vekk og ned til mp3spelleren i kjellerstua ved jevne mellomrom, men familielivet og ungemas, og den gjengse høflighet overfor svigers forplikter.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Roberten skrev:
Har fire av lp'ene på lista di, fozzy. Og det minnet meg på at jeg må høre mer på Phosphorocent skiva.
"fozzy" også nå ?

Hvor tar du det fra?

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
Foreløpig syns eg den phosporecent plata er litt oppskrytt, men skal få lyttet mer til den.

Min liste er ikkje klar ennå. Topp 10 er vel trolig spikret, men de neste 40 er det værre med.
Har den klar til rett over nyttår. Driver og sniker meg vekk og ned til mp3spelleren i kjellerstua ved jevne mellomrom, men familielivet og ungemas, og den gjengse høflighet overfor svigers forplikter.
Neida nr. 10 er så riktig så. Sto mellom den og Roky Erikson. Jeg trakk Sadies som en tribute til deg. Og da må det vel være bra? ;D

Jasså, neste 40 ja. Skal du presentere en liste med de 50 beste utgivelsene i 2010? Må være en vrien oppgave. Nr. 23 eller nr. 37 f.eks.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Neida nr. 10 er så riktig så. Sto mellom den og Roky Erikson. Jeg trakk Sadies som en tribute til deg. Og da må det vel være bra? ;D

Jasså, neste 40 ja. Skal du presentere en liste med de 50 beste utgivelsene i 2010? Må være en vrien oppgave. Nr. 23 eller nr. 37 f.eks.
Neida, det er så lett atte. Spesielt når en har slik en raffinert CEVBOF skala å støtte seg til. Det vil si, det vil nok være svært små marginer, men mellom 23 og 37 er det et godt støkke, sjøl om begge (ka det enn blir) kan ende på 6.

Det største problemet er at eg kun tar med plater eg har hatt tid til å høre nok på. Så det kan godt hende at plata vil si annerledes ut i februar, men da er det nok for seint gitt.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Neida, det er så lett atte. Spesielt når en har slik en raffinert CEVBOF skala å støtte seg til. Det vil si, det vil nok være svært små marginer, men mellom 23 og 37 er det et godt støkke, sjøl om begge (ka det enn blir) kan ende på 6.

Det største problemet er at eg kun tar med plater eg har hatt tid til å høre nok på. Så det kan godt hende at plata vil si annerledes ut i februar, men da er det nok for seint gitt.
Ja det kan fort se annerledes ut om noen måneder.

Hva er CEVBOF?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Hva er CEVBOF?
CEVBOF er min snart-ISO-sertifiserte skala for vurdering av plater :)

Går fra 1-9, med en nokså grundig begrunnelse (enkelte vil hevde avhandling) for hver karakter. Har funnet ut at den funker stort sett glimrende. Tar aldri feil, sjøl om Roberten påstår annet.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Hva er CEVBOF?

Går fra 1-9, med en nokså grundig begrunnelse (enkelte vil hevde avhandling) for hver karakter. Har funnet ut at den funker stort sett glimrende. Tar aldri feil, sjøl om Roberten påstår annet.
Duverden.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Hva er CEVBOF?

Jeg må jo benytte sjansen til tidvis opponering før ISO sertifiseringen er offisiell.

Vurderer du alle skivene du kjøper opp mot CEVBOF ? + noterer du ned dette for hvert album ?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Der var den, gitt

Men den har blitt revidert en del siden dengang. Dessverre har den blogen blitt ihjelhacket og er såpass amøbe at eg ikkje klarer fikse den skikkelig. Dvs eg får aldri tilgang til admin panelet lenger.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Roberten skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Hva er CEVBOF?

Jeg må jo benytte sjansen til tidvis opponering før ISO sertifiseringen er offisiell.

Vurderer du alle skivene du kjøper opp mot CEVBOF ? + noterer du ned dette for hvert album ?
Ja og ja. I alle fall for 9/10 plater.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.646
Townes skrev:
Roberten skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Townes skrev:

Hva er CEVBOF?

Ja og ja. I alle fall for 9/10 plater.
Imponerende. Og drøyt nerdete ;D Gode ting !

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
191
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Alltid vanskelig å velge, så endte med mer enn 10 - her er mitt bidrag:

Beach House er på en suveren førsteplass, deretter The National på en sterk andre og Trentemøller på tredje. Mangler forøvrig mange cd'er fra 2010, så jeg regner med listen vil endres litt når 2010-samlingen er "komplett" et godt stykke ut i 2011.. ;) Ellers er noen av årets mest spilte cd'er fra 2009; The XX, White Lies og Editors.. ::)

Vedlegg

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Antall liker
9
Å, big boi plata er bra. den har eg høyrt for lite på. ser fram til nytt outkast prosjekt i 2011!

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
3.256
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
6
Årets høydepunkt for min del var Midlake`s "Courage of others".
Deretter Nathalie Merchant`s "Leave your sleep"
Ellers synes jeg Mari Boine`s siste var meget spennende...nesten så jeg ønsker hun kunne ha spilt den inn med engelske tekster. EDIT: ser at den faktisk kom ut i 2009, så da faller den ut av listen for 2010, men er fortsatt en glimrende plate.... ;D
Ellers?
Tja, Herbie Hancocks "Imagine" funker godt.
Må nesten ta en kikk for å se på skivene ellers, det er vel litt vesentlig at de kom ut i 2010.

Godt nytt musikk- og hifinytt år til dere alle!

mvh
Proffen (godt nede i cognacen... ;D)

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Antall liker
11
Har vært lite tid til å høre på ny musikk og jeg registrerer vagt at jeg er langt, langt fra oppdatert. Men det er vel greit, alle kan jo ikke være det. De tre platene jeg har spilt mest og som er fra i år (og jeg mener alle 3 på sikt kan oppnå klassikerstatus):

Big Boi - Sir Luscious Left Foot...
Herreminhatt for ei plate. Progressiv hip-hop uten at det blir like sært som El-P eller de gutta der? Noe sånt. Et vanvittig spenn musikalsk sett, fantastisk flyt og rytme nok til i hvert fall halve Afrika. Har skrevet noe om dette tidligere og gidder ikke gjenta meg selv, men fanden spare: mannen kan.

Kanye West - My Beautiful Dark Twisted Fantasy
Der jeg ikke helt visste (og enda ikke helt vet) hva jeg skulle mene om "808 and Heartbreaks", så er i hvert fall denne plata Kanye tilbake dit han kan være på sitt beste: ubercool, menneskelig, morsom og eksperimenterede. Fascinerende lytting, som jeg knapt nok er begynt på (fikk først knota meg til å kjøpe plata rett før jul).

Robyn - Body Talk
Kald elektropop møter sanger om følelser, ensomhet, de vanskelige relasjonene til disse andre menneskene. Eller: plata er så dansbar at det bare er dumt, men hvis du hører etter så er det også mye mer, der. Body Talk, jepp - følelser er en kroppstilstand og Robyn lager musikk som setter seg i kroppen og så i følelsene og så klarer du ikke å stoppe. Jeg er mektig, mektig imponert, for å si det pent.

Andre plater jeg har hørt en del på fra i år: Arcade Fire - The Suburbs (nja... vet ikke helt? Var ikke de(n) forrige bedre?), Robert Plant - Band of Joy (flott, rett og slett), Tindersticks og Los Lobos venter vel i kulissene og så har jeg sikkert glemt en bråte folk. Ja, den plata til The Black Keys (Brothers) er jo strålende.

Ting jeg må få hørt på: Mavis Staples (den plata kan jo ikke finne på å være dårlig?), Deerhunter og Lone Wolf fordi folk jeg kjenner og stoler på har snakket over seg om de platene (jeg må ærlig innrømme å ikke ha hørt om de før...).

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Føkk

Topp 50 var nokså ambisiøst. Er kanskje noen små tilfeldigheter internt på hver karakter, men dette er i alle fall hva dagsformen forteller meg.
Her er min liste jaffal, for et år eg syns var noe ordinært. Det er kun album eg føler eg har fått viet nok tid som er med på lista. Det er derfor ikkje utenkelig at den hadde sett noe annerledes ut om noen mnd. Men men, sånn er det.

Årets Album 2010

Plassering-Artist-Tittel-CEVBOF

1 - The sadies - Darker Circles - 8

2 - Anais Mitchell - Hadestown - 7

3 - Dylan LeBlanc - Paupers field -7

4 - John Mellencamp - No better than this - 7

5 - Nick Curran - Reform school girl - 7

6 - Ray LaMontagne - God willin & the creek don't rise - 7

7 - The national - High violet - 7

8 - Mary Gauthier - The foundling - 7

9 - Nobunny - First blood - 7

10 - Sharon Jones - I learned the hard way - 7

11 - Black keys - Brothers - 6+

12 - Los Lobos - Tin can trust - 6+

13 - Parting gifts - Strychnine dandelions - 6+

14 - Mavis Staples - You are not alone - 6+

15 - Josh Ritter - So runs the world away - 6+

16 - Pete Molinari - A train bound for glory - 6+

17 - Elvis Costello - National ransom - 6+

18 - Jim Jones Revue - Burning your house down - 6+

19 - Eels - End times - 6+

20 - Neil Young - Le Noise - 6+

21 - Grinderman - Grinderman 2 - 6+

22 - Karen Elson - The ghost who walks - 6+

23 - Robert Plant - Band of joy - 6

24 - Black mountain - Wilderness heart - 6

25 - Justin Townes Earle - Harlem river blues - 6

26 - Band of horses - Infinite arms - 6

27 - Monster Magnet - Mastermind - 6

28 - Imperial State electric - s/t - 6

29 - Holly Golightly - Medicine County - 6

30 - Kevin Welch - A patch of blue sky - 6

31 - Phosporescent - Here's to taking it easy - 6

32 - The duke & king - Long live the duke&king - 6-

33 - She&him - Volume2 - 6-

34 - Rocky Erickson - True love will cast out all evil - 5+

35 - Arcade fire - The suburbs - 5+

36 - Drive-by truckers - The big to do - 5+

37 - Eli "paperboy" Reed - Come & get it - 5+

38 - Stone river boys - Love on the dial - 5+

39 - Beinkjør - Skrot&skrømt - 5+

40 - Motörhead - The world is yours - 5+

41 - Motorpsycho - Heavy metal fruit - 5+

42 - Jim Lauderdale - Patchwork river - 5+

43 - The legendary shack shakers - agri-dustrial - 5+

44 - Delaney Davidson - Self decapitation - 5+

45 - Alejandro Escovedo - Street songs of love - 5+

46 - Dead brothers - 5th sin phonie - 5

47 - Pierced arrows - Descending shadows - 5

48 - Masshysteri - Masshysteri - 5

49 - Tommy Tokyo - Go time, showtime & absolute war - 5

50 - Two cow garage - Sweet saint me

Presiserer at 5 + er en nokså bra karakter på skalaen min...

edit : Da skal det være omtrent rett I think, etter at en ukonsentrert Townes blingset med overføringen fra Excel...

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Det får´n si, litt sånn "Hi Fidelity"-stook over det der Townes. ;D
Har 29 av skivene dine på lista, 6 av de på topp 10, og noen titler til står på kjøpelista, men ikke alle er på vinyl. :-\
Og så sier folk at de fortsatt ikke finner musikk nå idag. Jevn god kvalitet siste år, kanskje ikke den største WOAH!!-plata, men likevel. :)
Drøyer med min oppsummering. Så mange plater som kom inn i hula på årets siste uker, og som fortjener mer spilling + at jeg ikke klarer mange minuttene foran skjermen for tiden. Tilbakevendt øyekatarr har satt meg helt ut på det området. :p

G

Gjestemedlem

Gjest
Townes skrev:
Der var den, gitt

Men den har blitt revidert en del siden dengang. Dessverre har den blogen blitt ihjelhacket og er såpass amøbe at eg ikkje klarer fikse den skikkelig. Dvs eg får aldri tilgang til admin panelet lenger.
Artig skala. Men du har vel den oppdaterte versjonen liggende slik at vi kan lese den?

Men hvorfor til 9? Er det en tilfeldighet eller en slags baklengs Spinal Tap?

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
Gjestemedlem skrev:
Townes skrev:
Der var den, gitt

Artig skala. Men du har vel den oppdaterte versjonen liggende slik at vi kan lese den?

Men hvorfor til 9? Er det en tilfeldighet eller en slags baklengs Spinal Tap?
Nei, siste versjon av skalaen (er uansett bare ørsmå justeringer av tekst) ligger kun på blogen :( n00bete av meg, men hadde ikkje trodd en sånn drætablog skulle bli hacket. Så problemet nå er at når eg logger inn som admin er hele panelet blankt!

Det er enkelt og greit fordi man av og til støtet på plater som er så usaklig midt på treet det er mulig å komme. Da kan den få 5 :) 6'er terningen (eller 10 for den saks skyld) tillater faktisk ikkje det.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Jobba bra med den lista, Townes.

Ikke så mye jeg hverken har hørt eller kjøpt på lista di. Bare de beste. ;D

11 stk.

Vi er ikke helt enig om første og trettiandreplass ser jeg.

Og en del andre, men det er nå så, og slik skal det være.

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Antall liker
10.643
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:

11 stk.

Eg får ikkje helt fot på den plata. I alle fall ikkje foreløpig. Noe syns eg er kanonbra, som shine on you og hudson river. Men så er det noen låter som bare blir litt skuldertrekk for meg også. Hadde alt sittet like bra som de to nevnte, så hadde det vært trolig vært topp 10.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Super liste Townes, har bare 12 av de du lister opp men de er bra alle sammen

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
rolfozzy skrev:

11 stk.

Eg får ikkje helt fot på den plata. I alle fall ikkje foreløpig. Noe syns eg er kanonbra, som shine on you og hudson river. Men så er det noen låter som bare blir litt skuldertrekk for meg også. Hadde alt sittet like bra som de to nevnte, så hadde det vært trolig vært topp 10.
Du får vie januar til den, så sitter den tenker jeg. Går ikke det, så bruk februar og mars også. ;D

Nei det er vel noen år siden det kom ut ei plate med bare tierlåter. Må kanskje helt tilbake til 1965?

Ble medlem
30.04.2008
Antall liker
1.398
Veldig bra liste, Townes. ryddig som alltid.
Har bare 18 av platene, og ikke helt enig med plasseringen, da.
Den toeren ville jeg plassert på sånn ca 37 plass f eks, og kanskje gitt andreplassen til Eels... mens elskelige Dylan LeBlanc hadde jeg dumpa ett par hakk ned... for ikke å snakke om Black Keys, kunne fått 38.plassen. Ray LaMontagne hadde gjerne tatt førsteplassen, og dytta Sadies til delt tredje med Mary Gauthier, kanskje...
2010 har vært et godt år for meg, musikkmessig - selv om jeg har skjønt at mange ikke deler den oppfatningen.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
Imonerende liste Townes ! Har 12 av platene på lista di.Januar ser ut til å bli katastrofal økonmisk for meg,men på sikt haper jeg å kunne kjøpe inn endel av desse platene.

mvh. s,

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Kuttet hardt i singelbudsjettet i 2010 til fordel for sparing. ha h a h a
Not!!

Monetas ble brukt til langspillere istedenfor. Året 2010 ble også nærmere studert og opplevd enn noe årstall på lenge, har dermed gjort meg opp en formening om nåtidens musikkutgivelser for en gangs skyld. Ikke alltid like lett for et 60s garagehue.

Lista er helt tilfeldig i rekkefølge. Ingen nummer 1-10, eller 30 for den saks skyld herifra. Bare korte vissvass-inntrykk.
Her går vi:

Mavis Staples - "You Are Not Alone"
Er blodsuger for hennes kontemperære søster Candi Staton. Alltid plass for strøken femalesoul , spesielt når det blir fremført på denne måten. Mangler Candys småsåre feel, istedefor langt mer sukker. Skiva sitter som en kule, pent rett og slett. Spiller igjen og igjen.

Grinderman- "Grinderman II"
53 år ingen hindring.
Mer rendyrket enn på lenge, leverer Nick Cave nærmest tettere på iboende faenskap enn noen gang. Musikalsk råskap satt i ubehagelig treffende system. Langt mer distansert og eget i forhold til The Bad Seeds. Blir snart usikker hvilket band jeg egentlig har lyst til å se live neste gang med de to, rettere sagt hvilken Nick

Nobunny - "First Blood"
Fleip eller fakta. Blir bare så utrolig lystig hver gang jeg setter på denne. Ingen dyp hifionani, bare pur glede. Hjelper utrolig at mannen bak kaninmaska innehar teft for gode poplåter. Dette er nåtidens hipster-garage-pop på sitt beste. Hoppe opp og ned, kåt som en kanin.

John Grant - "Queen of Denmark"
Hauset opp av flere musikkblekker. No 1. på Mojos Top 50 for 2010. På 7-8 spilling sitter skiva som en kule. Hvis ønsket er en melankolsk tung skive for siste år, slutt og let. Sykt sykt sykt bra låter ligger i bunn her, tar bare tid før de blomstrer. Tar meg selv i å nynne et par hele tiden. Snirklende, forførende, satti!!

jpg
The Jim Jones Revue- "Burning Down Your House"
Jepp, rocken ver ikke død. Herlig befriende midt i tøgga, ballespark rock´n´rolla. Little Richard´s akk så småsinte, forlatte syrekid grøfter og reiser seg som et ondskapsfullt spyttende uvær. Utrolig hva axxxsex med Jerry Lee avstedkom en sliten natt i ´61. Raffe gitarer, hylende orgel, blodsåre gitarstrenger og en ondskans Hypnotics-sugerende rockaholic, Jim Jones trøkker deg føkkflat når som helst.

The Sadies - "Darker Circles"
Har de canadiske ørkenmusikerne fra snøhelvete noengang avgitt et dårlig album? Stilsikkert som de går kledd. Psychamericana med gitarer som enten setter seg rett i skallen, eller bare drukner i hormonelle problemer hos mottaker.

Sharon Jones & The Dap-Kings- "I Learned The Hard Way"
Forrige album "100 Days" er en av mine favoritter siste tiår. Hard Way, er ikke like rett i systemet, men holder mål høyt oppe. Fikk heldigvis med meg to konserter d.å., hallejula!! Fett når høykvalitet plutselig slår igjennom. Spesielt når det er så tett som den godt voksne Brooklyn-artist og fengselsbetjent Sharon Jones.

Bäddat För Trubbel- "Det Här Är Inte New York"
Svenskene kan virkelig punk når det gjelder. Ellevilt catchy låter, som sitter som ei kule. Hvorfor tvære på unødvendig lange låter når du melodiøst som denne Malmö-gjengen, serverer noe av det beste gladponken på lenge. (konkurrerer hardt med sine landsmenn Masshysteri)

The Parting Gifts- "Strychnine Dandelion"
Sannelig kom min store helt inn med et album fra sidelinja i årets siste måned. Greg Cartwright er sol, måne, gud, djevel og alt det der. Vet knapt om noen som fremfører noen låter med sin egen sjel og levde liv. Ekstremt selvutleverende og på grensa til tåredryppende uansett tempo. Få har en så umiskjennelig måte å spille/synge på.Hail hail Greg!!!

Black Keys- "Brothers"
Lite annet å si enn at det er en fet fet fet skive. Blueståpikk er det nærmest jeg klarer akkurat nå. Fette fint som faen.

Dylan LeBlanc - "Paupers Filed"
Årets fortjente hype. Sjeldent i moderne tid en ungskolling definerer sitt eget landskap . Mistenker flere av låtene kommer igjen og igjen. Materiale som ikke eldes med ungdommen, og det er ikke ofte idag.

Vel verdt å nevne, urettferdig at de ikke er der oppe, uansett løp og kjøp..........

Isobel Campbell & Mark Lanegan - "Hawk"
2000-tallet og ikke minst ´10 har vært for melankolikerne. Dette er noe av det beste..........

Ray Lamontagne & The Pariah Dogs - "God Willin`& The Creek Don´t Rise"
Sjeldent har en åpningslåt ødelagt så mye for undertegnede. Hvis ikke tror jeg albumet glatt ville havnet på top 10. Moderne singsongwriting satt i knivskarpt system.

John Mellencamp " No Better Than This"
Bare produksjonen aleine er verdt kjøpet. Herlig organisk og totalt lydpolitisk ukorrekt. Mono, varmt og deilig lyttevennlig. Blir heller ikke dårligere av Mellencamps røtter-rock maler ut låtene som om det ikke skulle være 2010. I tillegg en av siste års vinylutgivelser som skriker imot: "Må Ha!!"

Ariel Pinks Haunted Grafitt - ". Before Today"
Lenge en av mine favoritter for 2010. Albumet vokste og vokste, ikke minst for den ekstremt catchy 60s garagecoverlåta "Bright Lit Blue Skies". Konserten på Øya i august bekreftet dessverre alle mine iboende fordommer mot hipsterbands, eller snarere hipsterpublikumet. Albumet døde nesten umiddelbart etter denne seansen. Trist trist trist

Masshysteri - "Masshysteri"
Bortimot på høyde med "Bäddat För Trubbel"., med et sound og låter som kunne fått tidlig Ebba Grön til å rødme i misunnelse. Så bra så bra og er selvsagt blant de alt for mange 10.............

Tom Petty & The Heartbreakers - "Mojo"
Åja. Voksne menn går i studio og koser seg uten at bukseræva sitter langt nede forbi trailersprekken. Wow! Ble utrolig overrasket over skiva. Virkelig godrocktapet i hverdagen.

Roky Erickson w/Okkervile River- "True Love Cast Out All Evil"
Gjett om forventingene var høye. (blodfan så det holder) Bra album, men alt for mye Okkervile. Roky er Roky, og burde aldri blitt forkludret med annet. Glad for at mannen omsider for den oppmerksomhet og kreditt han fortjener , men der stopper det denne gang. Min Våte Drøm er "The Aliens" som backingband igjen.

Arcade Fire- "Suburbs"
Kunne vært noe, rent bortsett fra at ca. 1 av 4 vinylsider fint kunne vært kuttet ut. CD-formatets ofte altfor lange iboende forbannelse materialiserer seg her med noen låter som dessverre er helt meningsløse.

Elton John & Leon Russell - "The Union"
Den gamle læregutten møter sitt enda eldre og store forbilde , Leon Russell. Ringen er sluttet og mannen som var Elton´s mentor, inspirator, for sikkerhets skyld turneheadliner på tidlig 70-tall, gjør skive sammen. Bra låter kombinert med voksne musikere som fortsatt ikke har glemt sin glede over det de driver med.

MGMT- "Congratulasions"
Sorry, mangler låtene og tettheten til Oracular Spectacular. Fortsatt mye bra, men for min del skuffa i forhold til forrige album.

Tom Jones - "Praise and Blame"
Føkk plateselskap, nå spiller jeg inn akkurat hva jeg har lyst til. Sentrum Scene fortalte akkurat det. Et i hovedsak uforberedt publikum fikk servert Jones´eget ønske og favoritter. En undertrykt stor stemme fikk endelig bevist hva som egentlig skjuler seg bak Las Vegas-entertaineren. Livet er så mye mer enn Green Green Grass , Unusual osv.

Monster Magnet - " Mastermind"
narkonykter og bælfeit istedenfor. Dave Wyndorf har funnet tilbake til musikkformen den gangen han var stonerrockens handyhunk og hadde kontroll på livet og dopen. Glem kroppsformer, mannen og bandet er tilbake så det holder. Konserten på Rockefeller i november manifesterte et mer enn levedyktig Monster. Klassisk seig 70s romørkenrawk, top notch fremført.

Band Of Horses. - "Infinite Arms"
To låter står som en påla, resten hangler. Sorry, tredjealbumet er det svakeste, selv om det er umiskjennelig Horses. Ikke dårlig, men en smule kjedelig.

Eli "Paperboy" Reed - "Come And Get It"
Noen påstår at førsteskiva er langt bedre. Vel, den har jeg ikke enn så lenge. Nøyer meg foreløpig med å digge den siste. Fett, tør nesten ikke tenke på hvordan førstnevnte er.

Burde selvasgt valgt noen ord for Drive By-Truckers, Vampire Weekend, National, Duke, Tame Impala, Costello, + mange til.

Nja.
Arister som muligens gjerne skulle vært nevnt eller ikke, men siden evneveike undertegnede skriblefant fortsatt ikke har de på glorious vinyl må de dessverre vente.
Neil Young, Robert Plant, Los Lobos, Eels, Paul Weller, Joanna Newsom. Manic Street Preachers, Teenage Fanclub, Robyn, etc..

Kjapt oppsummert så var deler av 2010 gamlisenes år, uten at de nødvendigvis falt i patetisk-fella, snarer tvertimot. På tide med selvrealisering før fansene og den fysiske plata dør ut, ikke vet jeg.

Edit: typos i natten

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Bra liste med mye bra musikk på lista di,eros.

Jeg har noen av de.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ser jeg må finpusse lista. Føler sterkt jeg har glemt noe også. Ikke lett med disse skribleriene på natta/morraskvisten. ::)
Familiebusiness står for tur, får se hva hodet registrerer utpå kvelden.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Sant nok, men jeg foretrekker faktisk å skrive de lengre artiklene mine om kvelden/på natten. Da får jeg fred fra resten av verden til å uttrykke meg slik jeg ønsker, lett og ledig... ;)

U

utgatt60135

Gjest
Artig å lese, Eros. Har som du vet ikke helt samme smak generelt sett, men er ikke langt unna heller. Mye trøkk og liv i Jim Jones skiva :). Kjente ikke den. Danmark plata vokser på seg antagelig? Ble ikke imponert med en gang, men tenkte man ikke kunne stadfeste noe hurtig med den plata. Mye bra på The Parting Gifts plata. Hvor henter du det meste av platetipsene?

Topp Bunn