Årets beste plater - 2010

Harvest

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2007
Innlegg
319
Antall liker
7
Labbis skrev:
En årets beste- liste fra 1972 kunne f.eks. ha sett slik ut:

PINK FLOYD THE DARK SIDE OF THE MOON
DAVID BOWIE THE RISE AND FALL OF ZIGGY STARDUST AND….
YES CLOSE TO THE EDGE
NEIL YOUNG HARVEST
DEEP PURPLE MADE IN JAPAN
STEELY DAN CAN`T BUY A THRILL
EMERSON, LAKE, PALMER TRILOGY
GENESIS FOXTROT
ROLLING STONES EXILE ON MAIN STREET
LOU REED TRANSFORMER
Wow, for ei liste! Med tanke på at det er enda fler fra samme år, så slår det meg at det neppe er laget ei eneste plate fra de siste 15 årene som ville kommet inn på ei topp ti-liste fra årene 71, 72 eller 73...

Jeg har aldri fylt på så mange nye album i samlinga mi som i år, men det meste er fortsatt fra tidligere tiår.
Noen bra album fra det siste året har det riktignok også blitt.

Den beste av dem er det en veteran som står bak. Her er mine favoritter:

Tom Petty - Mojo: her viser Petty seg fra en ny side. Et meget sterkt album!
John Grant - Queen of Denmark: Må stille meg bak anbefalingene her. Kan virke kjedelig med det samme, men du verden så vakker den er...
Arcade Fire - Ble meget begeistret da de kom med "Funeral", og denne stiller ikke langt bak.
Neil Young - Le Noise: Elsker den mannen, kort og godt!
Robert Plant - Band of Joy
The National - High violet: Litt variabel fra litt kjedelig til meget vakker denne...
The Black Keys - Brothers

Har denne siste måneden testet ut mange av de som topper diverse kåringer fra året som gikk og fra denne tråden. De som står igjen av dem for meg er de to siste på lista mi. Det ble 7 album på mi liste. Kunne satt opp 10, men nøyer meg med de jeg kan stille meg bak! Nå gleder jeg meg bare til R.E.M til våren:)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Lyngen skrev:
Artig å lese, Eros. Har som du vet ikke helt samme smak generelt sett, men er ikke langt unna heller. Mye trøkk og liv i Jim Jones skiva :). Kjente ikke den. Danmark plata vokser på seg antagelig? Ble ikke imponert med en gang, men tenkte man ikke kunne stadfeste noe hurtig med den plata. Mye bra på The Parting Gifts plata. Hvor henter du det meste av platetipsene?
Rettet i noen åpenbare typos, føler fortsatt mye som mangler. Må innrømme jeg går en smule i surr med årgangene . F.eks Voodoo Rhythm Records som jeg er fan av, hvorfor ingen nominasjoner overhodet :-[. Townes lister Delaney Davidson, selvsagt burde jeg nevnt den også.
Opptil flere habile 2009-utgivelser så dagens lys på vinyl )på tide) siste år (2010) Opptil flere titler jeg nesten holdt på å liste. ::)

Du lurer på hvor platetipsene kommer fra.?
Hjertet...... :eek:
Såpass unggammal i gamet at jeg kjøper på ren spekk, rettere sagt feel og ryggmarksrefleks. Undergrunnsplatelabler hvis de faller i smak er alltid sikkerstikk (f.eks Voodoo). Siste par årene utifra musikksidene på HFS. Enkelte medforumister deler noe av den samme smaken. Lett å bli forført til å sjekke ut både det ene og det andre. Av gammel vane havner Mojo ofte i handlepåsan, safe som f. Trygg Gubbrock og litt til. Samler også på fanziner, mye rart som står i den slags fanpapers. Har forøvrig lav terskel på å la plater få en tjangs.
De viktigste platetipsene får jeg uansett i sosiale lag. Rocke-Oslo er en liten dam, og mange kompiser/bekjente har sammenfattende interesser for musikk( = interesse/spiller i band/teknikkere osv) Plukker mange tips der, samtidig som stamsteder som Last Train og Mono/Q er fundamentert på en stor grunninteresse for musikk, noe som gjenspeiler seg hos ansatte og delvis gjester.

Uansett tror jeg det viktigste er åpen nysgjerrighet for det som ikke alltid faller innenfor de mest opptråtte muzakstier. ;)

edit: typo
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:
Artig å lese, Eros. Har som du vet ikke helt samme smak generelt sett, men er ikke langt unna heller. Mye trøkk og liv i Jim Jones skiva :). Kjente ikke den. Danmark plata vokser på seg antagelig? Ble ikke imponert med en gang, men tenkte man ikke kunne stadfeste noe hurtig med den plata. Mye bra på The Parting Gifts plata. Hvor henter du det meste av platetipsene?
Rettet i noen åpenbare typos, føler fortsatt mye som mangler. Må innrømme jeg går en smule i surr med årgangene . F.eks Voodoo Rhythm Records som jeg er fan av, hvorfor ingen nominasjoner overhodet :-[. Townes lister Delaney Davidson, selvsagt burde jeg nevnt den også.
Opptil flere habile 2009-utgivelser så dagens lys på vinyl )på tide) siste år (2010) Opptil flere titler jeg nesten holdt på å liste. ::)

Du lurer på hvor platetipsene kommer fra.?
Hjertet...... :eek:
Såpass unggammal i gamet at jeg kjøper på ren spekk, rettere sagt feel og ryggmarksrefleks. Undergrunnsplatelabler hvis de faller i smak er alltid sikkerstikk (f.eks Voodoo). Siste par årene utifra musikksidene på HFS. Enkelte medforumister deler noe av den samme smaken. Lett å bli forført til å sjekke ut både det ene og det andre. Av gammel vane havner Mojo ofte i handlepåsan, safe som f. Trygg Gubbrock og litt til. Samler også på fanziner, mye rart som står i den salgs fanpapers. Har forøvrig lav terskel på å la plater få en tjangs.
De viktigste platetipsene får jeg uansett i sosiale lag. Rocke-Oslo er en liten dam, og mange kompiser/bekjente har sammenfattende interesser for musikk( = interesse/spiller i band/teknikkere osv) Plukker mange tips der, samtidig som stamsteder som Last Train og Mono/Q er fundamentert på en stor grunninteresse for musikk, noe som gjenspeiler seg hos ansatte og delvis gjester.

Uansett tror jeg det viktigste er åpen nysgjerrighet for det som ikke alltid faller innenfor de mest opptråtte muzakstier. ;)
Artig å lese lista di, Eros. Må jo konkludere med at det er ei "god" liste, all den tid den har mange likheter med min ;D. Delvis skyldes jo det at eg og annet nytt bekjentskap for min del fant veien via dine og Roberten's lyttetips.

Er faktisk litt overrasket over at vi hadde såpass mange fellesnevnere i toppen. Den Mavis Staples plata ville havnet enda høyere på mi liste no trur eg. Hørte veldig mykje på den i jula/romjula, og er sammen med Los Lobos de to 2010 utgivelsene det for tiden høres mest på.

Ikkje alt vi er enige i, heldigvis. Eg får ikkje helt taket på den John Grant plata, og det Ariel Haunted greiene var ikkje noe for meg. Bortsett frå andrelåta, som vel er en cover?

Uansett, 2010 blei ei heilt greit år tilslutt, sjøl om det manglet en eller to "der oppe" utgivelser til. Blir bra det året både Sadies, Wilco, Drive-by truckers og Ryan Adams alle skyter blink.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.579
Antall liker
7.122
Townes skrev:
ErosLoveking skrev:
Lyngen skrev:
Artig å lese, Eros. Har som du vet ikke helt samme smak generelt sett, men er ikke langt unna heller. Mye trøkk og liv i Jim Jones skiva :). Kjente ikke den. Danmark plata vokser på seg antagelig? Ble ikke imponert med en gang, men tenkte man ikke kunne stadfeste noe hurtig med den plata. Mye bra på The Parting Gifts plata. Hvor henter du det meste av platetipsene?
Rettet i noen åpenbare typos, føler fortsatt mye som mangler. Må innrømme jeg går en smule i surr med årgangene . F.eks Voodoo Rhythm Records som jeg er fan av, hvorfor ingen nominasjoner overhodet :-[. Townes lister Delaney Davidson, selvsagt burde jeg nevnt den også.
Opptil flere habile 2009-utgivelser så dagens lys på vinyl )på tide) siste år (2010) Opptil flere titler jeg nesten holdt på å liste. ::)

Du lurer på hvor platetipsene kommer fra.?
Hjertet...... :eek:
Såpass unggammal i gamet at jeg kjøper på ren spekk, rettere sagt feel og ryggmarksrefleks. Undergrunnsplatelabler hvis de faller i smak er alltid sikkerstikk (f.eks Voodoo). Siste par årene utifra musikksidene på HFS. Enkelte medforumister deler noe av den samme smaken. Lett å bli forført til å sjekke ut både det ene og det andre. Av gammel vane havner Mojo ofte i handlepåsan, safe som f. Trygg Gubbrock og litt til. Samler også på fanziner, mye rart som står i den salgs fanpapers. Har forøvrig lav terskel på å la plater få en tjangs.
De viktigste platetipsene får jeg uansett i sosiale lag. Rocke-Oslo er en liten dam, og mange kompiser/bekjente har sammenfattende interesser for musikk( = interesse/spiller i band/teknikkere osv) Plukker mange tips der, samtidig som stamsteder som Last Train og Mono/Q er fundamentert på en stor grunninteresse for musikk, noe som gjenspeiler seg hos ansatte og delvis gjester.

Uansett tror jeg det viktigste er åpen nysgjerrighet for det som ikke alltid faller innenfor de mest opptråtte muzakstier. ;)

Ikkje alt vi er enige i, heldigvis. Eg får ikkje helt taket på den John Grant plata, og det Ariel Haunted greiene var ikkje noe for meg. Bortsett frå andrelåta, som vel er en cover?
Gjennomgående enig med dere begge, men hva gjelder John Grant så traff den platen en følsom musikalsk nerve hos undertegnede allerede ved første gjennomspilling, slik Anthony & The Johnsons Im a Bird Now gjorde for noen år siden.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hadde aldri trodd at det skulle komme til dette. Men for min del årets album fra i fjor blir nok denne.

 

Vedlegg

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Bra plate Sadieskiva. Tror det er den mest spilte her av de jeg hadde på hederslista mi for 2010.

Hvor kjøper du Sadies på vinyl Townes?
 

Townes

Æresmedlem
Ble medlem
03.04.2009
Innlegg
15.639
Antall liker
10.642
Sted
www.skranglefantene.com
Torget vurderinger
1
rolfozzy skrev:
Bra plate Sadieskiva. Tror det er den mest spilte her av de jeg hadde på hederslista mi for 2010.

Hvor kjøper du Sadies på vinyl Townes?
De som er tilgjengelig er vel like greit å ta rett fra yep roc. Evt amazon marketplace.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Bra plate Sadieskiva. Tror det er den mest spilte her av de jeg hadde på hederslista mi for 2010.

Hvor kjøper du Sadies på vinyl Townes?
De som er tilgjengelig er vel like greit å ta rett fra yep roc. Evt amazon marketplace.
Ser de har et par på Yep.

Så en et annet sted også, men har glemt hvor det var.
 

Finbeck

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2008
Innlegg
1.500
Antall liker
1.135
rolfozzy skrev:
Townes skrev:
rolfozzy skrev:
Bra plate Sadieskiva. Tror det er den mest spilte her av de jeg hadde på hederslista mi for 2010.

Hvor kjøper du Sadies på vinyl Townes?
De som er tilgjengelig er vel like greit å ta rett fra yep roc. Evt amazon marketplace.
Ser de har et par på Yep.

Så en et annet sted også, men har glemt hvor det var.
Har plata i bestilling hos Amazon.com,pris 138,96 inkl.frakt med standard shipping Mvh Finbeck
 

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Innlegg
12.915
Antall liker
14.061
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Lyngen skrev:
Årets beste norske er enda mer soleklar: Susanne Sundfør-The Brothel.
Kjøpte denne her om dagen etter å ha hørt den hos en slektning, vakkert!!

R
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
RoDa skrev:
Lyngen skrev:
Årets beste norske er enda mer soleklar: Susanne Sundfør-The Brothel.
Kjøpte denne her om dagen etter å ha hørt den hos en slektning, vakkert!!

R
Enig, beste norske i 2010 og den fortsetter aldri å vokse. Tekster, stemning og musikk sitter godt.
 
8

8x12_TOM

Gjest
Platekompaniet hadde den på cd til kr 59,50 :eek: - er satt i bestilling sammen med en del andre cd'er :)
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Lyngen skrev:
Årets beste norske er enda mer soleklar: Susanne Sundfør-The Brothel.
Kjøpte denne her om dagen etter å ha hørt den hos en slektning, vakkert!!

R
Enig, beste norske i 2010 og den fortsetter aldri å vokse. Tekster, stemning og musikk sitter godt.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
RoDa skrev:
Lyngen skrev:
Årets beste norske er enda mer soleklar: Susanne Sundfør-The Brothel.
Kjøpte denne her om dagen etter å ha hørt den hos en slektning, vakkert!!

R
Enig, beste norske i 2010 og den fortsetter aldri å vokse. Tekster, stemning og musikk sitter godt.
Da er det kanskje like greit å låne den på biblioteket fram til den slutter å vokse. ;D
 
Topp Bunn