Høyttalere Åpne bafler - en OB tråd til inspirasjon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.607
    Torget vurderinger
    24
    Er det en halv SLOB? :)

Relativt meningsløs konstruksjon; resonansen i en så dyp SLOB ligger ganske så langt ned, tilnærmet INGEN kompresjon etc. som er litt av vitsen med slobs.
    Sikkert tøft nok, men disse elementene hadde klart seg godt på egenhånd i et stort kabinett. Men de får for forsøk/kreativitet! ;)

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Er det en halv SLOB? :)

Relativt meningsløs konstruksjon; resonansen i en så dyp SLOB ligger ganske så langt ned, tilnærmet INGEN kompresjon etc. som er litt av vitsen med slobs.
    Sikkert tøft nok, men disse elementene hadde klart seg godt på egenhånd i et stort kabinett. Men de får for forsøk/kreativitet! ;)
    Men om dette er Nelson Pass ala Slobs, er han ikke klar over det da? :)

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.347
    De ble bygget kun for München utstillingen, designet av JC Morrison på oppdrag av Silbatone.
    Ikke beregnet for normalt bruk.
    Har ikke noe med Nelson Pass å gjøre.

Terje Berg

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Antall liker
    1.080
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Ikke beregnet for normalt bruk? hva er de beregnet for da?

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    4.347
    Forøvrig, fint at det vises litt ordentlige åpne bafler her i tråden nå, og ikke bare slike pusle-bafler som det er vist så mye av.
    Ordentlige åpne bafler er store.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Wolf von Langa kommer med ny OB løsning: SWING

REVOLUTIONARY APPEARANCE
    The Wolf von Langa SWING is a totally open loudspeaker system whose outward appearance makes a unique design statement. Everything is visible. It is the ultimate synthesis of technology, fun, and aesthetic innovation. All this with audiophile music reproduction included. Never has there been a loudspeaker system offered with such a combination of sound quality, revolutionary visual design, and good natured originality.

HIGH EFFICIENT
    The SWING by Wolf von Langa. Featuring modern field-coil technology. External power supply and network work together to deliver it all. Developed and handmade in Germany.

• No negative feedback - Clear, detailed reproduction
    • No enclosure - No box sound
    • DSP free - No loss of details
    • Neither inductive nor capacitive control - Pure native dynamics
    • Dipole distribution characteristic - Easy setup, less room nodes
    • High efficiency - Made for Single Ended pure amplification
    • Modern field-coil technology - Stunning music reproduction
    • Unique design - Candidate for the best design prices worldwide

Characteristics : Patent pending Waveguide (100W x 120H x 61D cm), two 12.5-inch low-mid field coil units, light NAWI paper cone with edge damping, treated Apex, low resonant surround clamping, underhung voice coil on paper former, extremely strong and homogeneous magnetic field , 1.75-inch Oberton field coil drive, dipole sound guidance without equalization, high efficient.

Wolf von Langa | SWING

€59.800,00

http://www.ihre-presse.info/c31r321v3l1
    dsc_0010_med_hr.jpg

dsc_0129_med_hr.jpg

Sist redigert:

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Ordentlige åpne bafler er store.
    Tatsuyoshi Moriyama er i gang med OB #2. Ser ut som det blir en 4x15" med to horn denne gangen også.

Works of Moriyama Meiboku
    One piece solid wood open buffle speaker MarkⅡ
    Now curbing "Hammon".
    森山銘木の仕事
    無垢大盤木オープンバッフルスピーカー弐式
    ホーン先端と"波紋"を削り出しています。
    音出しの瞬間が楽しみです。
    11148432_806915729396189_282863001695174614_n.jpg

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Saba Coaxial coaxial unit 1074 U 15
    & Full Range driver 5248 U 35 Made in Germany in 1952.
    (105 x 55 x 32 cm, the plywood is 12 mm)
    Marantz 2226B

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.151
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Acoustic Elegance UB151

U frame med Dipole15

i1.jpg

i2.jpg

i3.jpg

i4.jpg

i5.jpg

i6.jpg

AE Speakers --- Superb Quality, Unforgettable Performance, Definitely.

https://www.facebook.com/aespeakers

--

i7.jpg

Not only can the UB151 modules be used as subwoofers to provide some bottom end extension for any system, they also provide a great foundation for 2 and 3way systems. Here we have 2x UB151 crossed over about 500hz to a SEOS24 waveguide with Radain 745BePB compression driver. The Radian with beryllium diaphragm is one of the best available options in the 1.4" size. The result is an extremely high end system. For those interested in UB151 modules or plans for this system, feel free to email use for more details. These UB151's will be on their way to their final destination soon but we are looking forward to building the next set. Maybe it could be yours.

Sist redigert:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette er vel kanskje litt på sida her, men vet ikke helt hva slags elementer jeg må se etter.
    Søker noen som jeg kan bruke til OB og/eller slot loading. Mest for å teste.
    Får gratis sponplater på jobben.
    Noen som har noen slengene som de ikke bruker? Send meg pm.
    B

M

MusicBear

Gjest
    Antar du fortsatt bruker Opalene dine, Bergfinn, innrømmer jeg blir mer og mer nysgjerrig på hvor bra de er.

Å kunne kjøre en god forforsterker rett inn i disse høres spennende, enkelt og problemfritt ut. Tenker i så fall Opaler benyttet ned til ca. 100 Hz. Og hvor fete 12" elementer (eller større) med masse kraft bak, og i kabinetter opp til en halv kubikk (!) skal få ta seg av de nedre oktaver slik kun store elementer store kabinetter kan godt nok.

Er du hjemme om dagen? Mulig å banke på døra di med en skive under armen og lytte til de et par, tre minutter?

Sist redigert av en moderator:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    MusicBear, akkurat nå står de i esker pga. en villstyring på 6 mnd. i heimen. Men de er oppe å spiller igjen til høsten når jeg finner en stabil løsning som ikke velter.
    Ja, planen er å bruke de som satelitter i en setting med åpen bass i en eller annen form.
    Mulig jeg må til med et lukket system for de nederste oktaver.
    I så fall stiller det mindre krav til åpen bass.
    Skal leke litt med aktiv deling til høsten.
    Sender deg pm når Opalene er oppe.
    B

M

MusicBear

Gjest
    Hehe, kjenner meg igjen. Den gang med en sønn som nærmest fikk ting til nesten å ramle bare han han nærmet seg. Mens dattera til dags dato ikke har bikket så mye som et vannglass. Har for øvrig stående et sett ekstra sortmalte Infinity Kappa 90 som både er tunge og tåler barnehender på seg, om du hadde hatt lyst til å byttelåne en periode.

Klangbildet, forresten, er noe av det jeg er mest nysgjerrig på når det gjelder høyttalerne dine. Hvor jeg syntes studiomonitorer ofte heller mot det harde eller litt nasale, om man kan si det sånn. Noen av de aldeles helt ubrukelig, jeg vil si direkte umusikalske.

Hvordan er disse Opalene mot andre riktig gode hi-fi høyttalere, i så måte? Jeg tenker da først og fremst klang/tonal klang, om menneskestemmer låter kjøtt og blod eller heller litt mot det harde som en del av de andre av disse gjør? Mulig jeg er litt rar, men det hjelper ikke hvor mange bra egenskaper en høyttaler har hvis den ikke er i stand til å gjengi stemmer med sjel. Varme. Eller hva man skal definere det som.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.655
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Dette blir litt off topic her men siden du spør. OBS: Dette er bare synsing.
    Nei, ikke nasale eller harde. Vel, for hardt blir det uansett med disse og andre her med halvnakne betongvegger rundt.
    Men det løser jeg med dsp og targetkurver etter smak. Stemmer låter bra. Ikke noe som stikker seg ut.
    Egentlig er klisjeen med imponatorbass på stativHT oppbrukt, men her høres det ut som det er hentet ut enda mer på alle bauger og kanter for dette høres ut som en 3-veis hifi gulvHT. (har hatt mange gulvmodeller, Kef,ProAc, Focal, MartinLogan.....)Beryllium m/waveguide, silkemyk og glassklar. Mellomtone er åpen og dynamisk og bassen går djupt og likeså dynamisk.
    Noe å sette fingern på....tror det mangler en del kapasitet generellt på lave oktaver når det skal guffes på skikkelig.
    Når det begynner å låte anstrengt virker det som mellombassen taper terreng først. Tipper ved 100 til 3-400 hz.
    Derfor jeg vil ha åpen bass. Det blir bedre. Innbiller meg at jeg også kan spille høyere uten at naboen klager.
    Håper iallefall det.
    B

M

MusicBear

Gjest
    Hehe, du gjør meg enda mer nysgjerrig på disse høyttalerne - innrømmer det! Ser frem til en lytt hos deg en gang - når passer!

Kos deg med minsten, plutselig er poden 18 år uten at man er i nærheten av å forstå hvor DE årene ble av :)

C

Cyber

Gjest
    Kan ikke huske om jeg har postet noe her, men her er litt av det jeg har brynt meg på så langt.

223921d1382812679-pne-bafler-i-sa-r-dsc_1219.jpg

239225d1390507830-ob-part-deux-p1010577.jpg

Nederste er Eminence Beta 15 + Alpair 10p

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.453
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    Musical Affairs..

Vi var noen karer som fikk komme hjem til Hans (i Nederland) i sommer, dette ble en meget hyggelig opplevelse;)
    For det første var mannen godt over 75 år, men kul og seriøs som få!
    På den musikken han konstruerer sine kreasjoner for spiller dette meget overbevisende, men er nok litt mere i tvil om vi favner
    litt flere typer musikksjangere:rolleyes:
    Men for min egen musikksmak kunne jeg lett ha levd med ett sett av Hans sine kreasjoner, hadde det ikke vært for at jeg ville slite litt med å få ha de i stua:cool:

Her fra vårt besøk, det er Hans som sitter til venstre i bilde, konsentrert og lyttende, noe han gav oss kredit for også:):)

CIMG5213.jpg

Her er et sett som spilte "best" på litt flere sjangere enn de som var "smalest"...:p

017776978c6ac0a3730a4d03bbafb2bb1ef50c95d6.jpg

Og her de dypt lyttende og konsentrerte gutter from Norwegen...;)

CIMG5215.jpg

Å gutter, en liten pekepinn fra oss som nå er "innvidde" i dette :cool:, glem MDF og sånt dritt, dette er vitenskap og kun diverse tresorter fra sør-amerika osv osv.... benyttes;);)
    Dette fikk vi inngående kunnskap om, her er Hans i et av sine "foredrag" der han fremstår som et ess gjeldende engasjement!!!
    Her var det MYE kunnskap etter et langt liv som konstruktør;)

11412138_676565879140460_3968068748148015433_n.jpg

gismo

Sist redigert:
    D

Dåbbel J

Gjest
    Hans tuner kabinettene... på samme måte som en instrumentmaker.
    Og det er slettes ingenfeil tilnærming. Han sa at MDF burde vært bannlyst i høyttalers... og jeg er sagtens enig ..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn