audiy skrev:
Dette med vibrasjonskontroll er spennende!
Mr-T skrev:
Ja, hele lengden teller i praksis.
To spørsmål:
1 Gjeld ikkje dette heller i teorien enn i praksis? At det er slik i teorien for heile pendelen er greitt (dersom baffelen er tenkt uten div flexing). Men vil ikkje baffelen ha ein eigenresonans like vel, avhengig av materiale, utforming mm? jfr temaet om eigenresonans i tonearmar på platespelarar.
Teori stemmer alltid med praksis - problemet er når teorien brukes feil eller er forenklet ift. problemstillingene
Man kan tenke seg tre (fire) globale svingesystemer her, hver med sin globale egenresonans og egendemping; 1. Elementet, 2. Baffelen, 3. Rammen, (4) omgivelsene/gulvet.
Det er ikke bare lengden av pendelen som er bestemmende. Om pendelen er uendelig stiv så vil man ikke ha avkobling i det vertikale planet. Materialet pendelen er laget har betydning for vertikal bevegelse.
audiy skrev:
2 Om det er slik du seier, går det då an å oppnå tilnærma det same ved å la baffelen "svaie" på eit mjukt og dempa oppheng på sokkelen? (Mine Bastanis breibandelement er monterte på heller floppy brakettar. Men eg har tenkt: Kanskje er ikkje det så dumt).
Et system som står og svaier som du sier, kan fungere som en vibrasjonsisolator. Man har imidlertid fått udempet system som er påvirkelig av bla. ytre faktorer.
Man kan godt dra paraleller til en bil. Bilen ville ikke fungere (sikkert og komfortabelt) med kun fjæring. Med stivt oppheng ville kreftene fra underlaget ha medført utmatting i bilens understell/karosseri (i tillegg til den ukombortable turen det ville blitt). Derfor har man avstemt fjæren mot et dempeledd (støtdemper) for å oppnå komfortabel/sikker kjøring og for at opphenget skal kunne absorbere underlaget.
Om resonansfrekvensen legges udempet ned mot 1Hz eller lavere så vil man kunne risikere at rommet eller ytre miljøfaktorer i seg selv induserer resonans (baffelen kan starte å svaie med den minste påvirkning). En annen faktor er at om f.eks baffelens masse utgjør 1000ggr elementets bevegelige masse, så vil elementet bevege seg med ca. 1000-delen av amplituden til baffelen, men i motfase. Resultatet er en liten reduksjon i output. Det er når man innfører dempeledd i et avstemt "fjærsystem" at man både får avkobling og et system som dynamisk holdes i ro.
Å avkoble elementet med dempeledd direkte i en solid ramme er en fin måte å svi av vibrasjonsenergien på (Linkwitz viser til en direkte montering av element til ramme - ulempen med denne løsningen er at bevegelsesenergien overføres til underlaget i stedet for å brenne den direkte av som varme i dempeleddet). Tilsvarende så vil en baffel laget av flere lag med viskoelastsisk masse mellom lagene ha positiv effekt for vibrasjonsdemping av selve baffelen (en svensk høyttalerprodusent kaller dette for Q-board). Masse i seg selv er også positivt - jo tyngre, dess høyere egendemping.
Litt å lese på:
http://203.158.253.140/media/e-Book...ck And Vibration Handbook 5th Ed/70811_30.pdf
http://www.linkwitzlab.com/Driver Decoupling.doc
En fabrikant som har laget et nært optimalt passivt vibrasjonsisoleringssystem for høyttalere (lokal resonans i selve høyttalerne blir man selvsagt ikke kvitt med dette):
http://www.townshendaudio.com/hi-fi-vibration-isolation/stella-stand/
Om jeg skulle ha uttalt med unøyaktig eller feil, så ber jeg om unnskyldning på forhånd