«Absorbenter» for gjerrigknarker mot flutter/ekko

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hoi!

    Det er snart bare 6 mnd botid igjen på «hybelen» nå, -jeg har vært rimelig fornøyd med rom og anlegg så har ikke gjort noe særlig annet enn å fylle opp med nødvendig inventar. Men rommet er helt kvadratisk, høyt under taket, og i hjørnene hører man godt at lyden fra ventilasjon, kjøleskap og annet blir KRAFTIG forsterket. Satte kjøleskapet i boden (Kun 2m unna) etter innflytting og har ingen møbler som sofa, stol og senger i hjørnene. All good med det.
    Jeg har dog merket at jeg godt kunne redusert etterklangen litt, men siden jeg snart flytter så er det jo ikke ønskelig med dyr behandling av rommet.

    Jeg gjorde da følgende: Kjøpte dempeplater beregnet til innside av høyttalere, og lerret på ramme fra Clas O. i passe størrelse for tenkt plassering.
    De kan også fåes i forskjellige dybde på rammen. (Lønner seg å se på nett da utvalget i butikker varierer sterkt på disse)
    Deretter er det bare å pakke ut, klippe til litt om nødvendig, og henge de opp som bilde på limspiker, eller sterk dobbeltsidig teip av noe slag. Filtknotter for å få bildene litt ut fra vegg/litt luft hadde jeg liggende.
    Jeg hadde ikke store trua, men tok klappetest i områder jeg hører er problematiske, klistret opp midlertidig med teip og gjentok klappingen. (Og litt «HOI!!» ble det også)
    Og absorbentene hjalp jo faktisk overraskende mye! Jeg kjøpte også hvite litte tynnere skumplater og klistret bak store bilder som typisk henger i tråd og litt ut fra toppen. Da ble det jevn avstand ut fra veggen, demping mot skramling, og kanskje også positivt mtp å brekke opp flater. Nå er dette bare et rom på 16 kvm så relativt lett å dempe med speiltest og hørsel. Hadde et par dempeplater til overs som jeg rullet sammen og brukte som bassfeller bak TV, mot høyttalerene som står veldig nærme. Det var veldig lett å høre at dette ryddet opp i hul bass som samlet seg der fra anlegget.

    Priser: 5-pack dempeplater fra Biltema kr.199. 5-pack skumplater fra Biltema i samme dim kr.199. 2x3-pack lerret rammer fra C.O kr 199stk.
    For under 800 kroner har man altså materiale til 6 absorbenter. DET er vel billig? Så kan man bruke resterende bak bilder man allerede har hengende som jeg har gjort.
    Deretter kan man jo om ønskelig male dem ensfarget, ringe Vebjørn Sand, eller få barn/barnebarn til å gjøre det:)

    Legger ved litt bilder.
     

    Vedlegg

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.555
    Antall liker
    35.476
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Kan slike tynne dempeplater gjøre noe som helst med lyden?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Kan slike tynne dempeplater gjøre noe som helst med lyden?
    Ikke ha for mye av det. Det hjelper primært fra 2-3khz og oppover bare. Så for mye dekte flater med det så vil det bli som radiorom. Men til å fjerne litt flutter eller å gjøre rommet mer behagelig å prate i etc kan det fungere fint.
    Til musikk er det bedre å dempe hardt og dypt nok der det trengs. Ikke så veldig dyrt med vanlig byggisolasjon heller. Homogen og jevn demping i hele refleksjonsområde er nøkkelen for å unngå skjev/feildemping eller det mange kaller "overdemping ". Det skal utrolig mye demping til når det er homogent dempet for at det skal oppleves overdempet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Takk for innspill! Ja, dette blir jo bare i underkant av 3cm, og de er brukt bare på første refleksjon. Og ja HoJ, det gjør mye med lyden, når flutter minskes så mye som her. Husk rommet mitt er som en kube på kun 16kvm,
    Skal ikke overdempes heller, og de små JBL spiller saftig og fint med artikulert bassgang. Veldig mye bedre å se TV/film nå, og veldig mye bedre rom å føre samtale i.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Bokhyller er egentlig mye bedre, men folk flest har vel ikke bøker lenger. Hyller med plater eller CDer fungerer også effektivt til å fjerne flutter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Takk for innspill! Ja, dette blir jo bare i underkant av 3cm, og de er brukt bare på første refleksjon. Og ja HoJ, det gjør mye med lyden, når flutter minskes så mye som her. Husk rommet mitt er som en kube på kun 16kvm,
    Skal ikke overdempes heller, og de små JBL spiller saftig og fint med artikulert bassgang. Veldig mye bedre å se TV/film nå, og veldig mye bedre rom å føre samtale i.
    Leit å si det men i første bør du ha 20 til 30cm
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    «Biblioteket» har dessverre gått bort under flyttinger, CD og BluR står i boden. random fagbøker og blader er vel det eneste igjen til demping:) Men i liten kåk så handler det mye om å holde det «clean» og ryddig uansett og da er div. bilder, persienner i stoff, gardiner og no persiske på gulvet det som må gjøre nytten -i tilleggtil møbler da.

    Men hva mener du egentlig med «radiorom» lydogakustikk? Som i radiostudio eller?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Leit å si det men i første bør du ha 20 til 30cm
    Lol. Har god effekt her til 100 Hz med 10,4 cm og 13 cm. Vi snakker forresten om spekulere refleksjoner, altså området over bassområdet. Det betyr at det er viktig med effekt fra ca. 250 Hz, noe man kan få mye mindre dybde. Selvsagt er det en bonus med demping som går lavere, men blir litt tullete å si at det bør være det. Og hvem i huleste ønsker absorbenter i lite rom med den tykkelsen? Man må forholde til virkeligheten noen ganger.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Leit å si det men i første bør du ha 20 til 30cm
    Sikkert, ble så fornøyd med resultatet at jeg ikke gjør mer i denne leiligheten. Jeg har når jeg tenker over det faktisk en liten sofa og en «godstol» stående i førsterefleksjon også. Metre med refleksjon det Steinost😂Og tepper, om det regnes nedover også
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    «Biblioteket» har dessverre gått bort under flyttinger, CD og BluR står i boden. random fagbøker og blader er vel det eneste igjen til demping:) Men i liten kåk så handler det mye om å holde det «clean» og ryddig uansett og da er div. bilder, persienner i stoff, gardiner og no persiske på gulvet det som må gjøre nytten -i tilleggtil møbler da.

    Men hva mener du egentlig med «radiorom» lydogakustikk? Som i radiostudio eller?
    Ja, man må gjøre det man kan selv om det innebærer kompromiss.

    Jeg har ikke nevnt radiorom. Det var thohaug i innlegg #3. Han sikter vel til et rom som er overdempet oppover i frekvens med mye tynn demping. Tynn demping har bare bra effekt i øverste frekvensområdet og det gir et ulineært resultat sammenlignet med mer bredbåndet demping.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.357
    Antall liker
    8.456
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lol. Har god effekt her til 100 Hz med 10,4 cm og 13 cm. Vi snakker forresten om spekulere refleksjoner, altså området over bassområdet. Det betyr at det er viktig med effekt fra ca. 250 Hz, noe man kan få mye mindre dybde. Selvsagt er det en bonus med demping som går lavere, men blir litt tullete å si at det bør være det. Og hvem i huleste ønsker absorbenter i lite rom med den tykkelsen? Man må forholde til virkeligheten noen ganger.
    Sitter jo selv i ett rom jeg kaller lite, ca 28m2 før jeg begynte med dempingen. Det som et en fullfrekvent dempet rom gir noen opplevelser som er vanskelig å komme forbi. Vel men det er nå mine meninger. Er innenfor ca 200ms ned til 30-40 hz. Er det jeg kaller rimelig bra kontroll. Eneste rommet jeg har hørt som er bedre er @The Shy.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det jeg tenker og lurer litt på: i mitt tilfelle er det ikke et nakent rom som behandles fra bunn med som eksempel behov for demping over alle frekvenser. Sofa, lenestol, stoler, tykke gardiner m.m.er jo glimrende absorbenter i seg selv. Altså når man planlegger demping, så må man også ta med dette i målingene. Hvis man da har behandlet rommet mens det har vært møblert, så vil man jo også ødelegge alt hvis man f,eks selger ut en stor 5-seter hjørnesofa, som jeg vil anta er en mega bassfelle og absorbent mot de få centimeterene du nevner lengre frem i tråden? Mao så behøver man ikke alltid gå så hardt og dypt til verks. Er jo ikke meningen å «drepe» rommet helt heller, om det ikke er det som er målet.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Det jeg tenker og lurer litt på: i mitt tilfelle er det ikke et nakent rom som behandles fra bunn med som eksempel behov for demping over alle frekvenser. Sofa, lenestol, stoler, tykke gardiner m.m.er jo glimrende absorbenter i seg selv. Altså når man planlegger demping, så må man også ta med dette i målingene. Hvis man da har behandlet rommet mens det har vært møblert, så vil man jo også ødelegge alt hvis man f,eks selger ut en stor 5-seter hjørnesofa, som jeg vil anta er en mega bassfelle og absorbent mot de få centimeterene du nevner lengre frem i tråden? Mao så behøver man ikke alltid gå så hardt og dypt til verks. Er jo ikke meningen å «drepe» rommet helt heller, om det ikke er det som er målet.
    At rommet er møblert hjelper på fluttere-ekko, men har ikke nødvendigvis god effekt på de vi kaller spekulere refleksjoner - altså refleksjoner som stikker seg ut. Årsaken til det er at møblement o.l. ikke demper så bra og gjør det ikke jevnt ned til ca. 200-300 Hz området som man helst ønsker til musikkbruk. Det er nok en myte at sofa fungerer som en bassfelle. En sofa inneholder gjerne bare noe skumgummi og dette demper ikke bass. Har aldri sett målinger hvor en sofa har fungert godt i bassen, men har noen ganger sett at den har gitt kanselleringer i bassområdet.

    I forhold til å bare behandle flutter-ekko, så kan man oppnå det med møbler, teppe, gardiner, persienner, store plantekrukker, spilevegg, bokreoler osv. Men det har ikke verken høy eller bredbåndet dempeeffekt eller utfører noe god diffusjon, og det kan derfor ikke sammenlignes med dedikerte akustiske tiltak. Det samme gjelder tynne absorbenter. Skal man dempe bass effektivt, så krever at man dekker større arealet på flater med enten veldig tykk porøs materiale eller dedikerte bassfeller som kan gjøre det med mindre dybde.

    Men så handler det å gjøre det man kan og de kompromissene det innebærer.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.926
    Antall liker
    2.000
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Skjønner! Takk igjen:)
    Bassen var jeg fornøyd med fra før, så da er det vel det at at alt oppleves bedre (Mer tight&juicy i mangel av bedre ord) grunnet at siste(?) rest av lei refleksjon er dempet. Hadde noen nakne soner i ørehøyde, rett i speilet)
    Når jeg skal inn i ny kåk mot sommeren, så skal jeg jaggu få hjelp og målinger på akustikken fra start. Det er helt utrolig hvordan et roms egenskaper påvirker lyden man har hjemme v lydutstyr som plasseres i rommet. Deilig om man har et rom hvor nær sagt alt lyder bra som utgangspunkt. Eller i det minste er så bra som det kan få blitt innen fornuftens rammer. (…)
    Jeg begynner virkelig å se også hvordan anmeldelser av HiFi utstyrs _lydmessige_ egenskaper er lite verdt, så lenge man ikke selv har nær de samme forhold i eget hjem. Kanskje litt strengt, men kopling til/mot rommet er jo det viktigste. Men det er vel også litt av det uimotsåelige i hobbyen; «Hvordan vil dette lyde hjemme hos meg tro?» Et spørsmål man veldig ofte får om/når man selger brukt.
    Ser Steinost er ned mot 200ms, og det er vel under det som typisk er i kinoer bla? Hva tenker du er det idelle for HiFi, men også for en vanlig stue hvor folk skal prate, spille litt gitar, høre klangen og lyden av «Skååål!» m.v.?
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.231
    Antall liker
    2.254
    Tror det er mange som går i fellen og bedømmer utstyret når det er egentlig er noe fra rommet de påpeker. Så f.eks nylig en som nevnte et en spesifikk hornhøyttaler han hadde lyttet til hadde mangel på mellombass. Å utelukkende bedømme høyttaleren uten og vurdere kanselleringer fra rommet blir fort feil. Og konkludere vedrørende elektronikken blir fort enda mer misvisende. Samme forsterker kan låte fløyesmykt i et oppsett/rom eller hardt i et annet.

    Så er det riktig nok slik at enkelte høyttalere klarer å frigjøre seg fra rommet mer enn andre pga spredningskontroll, men når man kommer ned til under 150-100 Hz (og ofte en del høyere i frekvens), så vil uansett rommet har den største innvirkningen på responsen. Og et virkelig vanskelig rom kan ødelegge for selv de beste høyttalerne.

    Hjemlån eller åpent kjøp er helt klar det beste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn