CD vs SACD

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    3.910
    soundscape skrev:
    Blir helt feil å sammenlikne to formater på forskjellige spillere. Vi hi-fi freaks ser ut til å være en utdøende rase, så det spørs om noen satser på Blue Ray som et lydformat. Blir kanskje i beste fall et nisjeformat som vil overta for SACD ?
    Det er best å holde den eksisterende hesten i livet, fremfor å skyte den og håpe på at noen sender deg en ny og litt sprekere hest. Slik tenker jeg.
    Derfor fortsetter jeg å støtte SACD ved å handle SACD produkter.

    Jeg opplever forskjellen mellom CD/SACD som om det er lavere "støygulv" på SACD, samt bedre dynamikk. Lyden høres mere komprimert ut på CD, litt mere stressende å lytte til. Har mulighet til å switche mellom lagene på hybridplater. (Cary 306 SACD).
    Ja, SACD har et lavere støygulv enn CD. Og når støygulvet er lavere blir mikrodynamikk, rom/ambience etc mer fremtredende.
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.506
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det kan argumenteres en hel haug om SACD/DSD versus PCM 24/192. Men DSD vil tape pga. DRM.

    Jeg har ment å høre romlige forskjeller mellom 16/44.1 Redbook og 24/96 DVD-A i en liten "seende" sammenlikning, men om jeg klarer å plukke hva som er hva uten å vite hva som spilles vet jeg ikke.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    634
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    2
    Valentino skrev:
    Det kan argumenteres en hel haug om SACD/DSD versus PCM 24/192. Men DSD vil tape pga. DRM.

    Jeg har ment å høre romlige forskjeller mellom 16/44.1 Redbook og 24/96 DVD-A i en liten "seende" sammenlikning, men om jeg klarer å plukke hva som er hva uten å vite hva som spilles vet jeg ikke.
    Ja det er dumt for oss forbrukere med de digitale rettighetene, DRM. Men det gjør ikke SACD dårligere lydmessig av den grunn....!

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    3.910
    Dr.Evil skrev:
    Valentino skrev:
    Det kan argumenteres en hel haug om SACD/DSD versus PCM 24/192. Men DSD vil tape pga. DRM.

    Jeg har ment å høre romlige forskjeller mellom 16/44.1 Redbook og 24/96 DVD-A i en liten "seende" sammenlikning, men om jeg klarer å plukke hva som er hva uten å vite hva som spilles vet jeg ikke.
    Ja det er dumt for oss forbrukere med de digitale rettighetene, DRM. Men det gjør ikke SACD dårligere lydmessig av den grunn....!

    Hilsen
    Dr.Evil
    Plateselskapene ble på 90-tallet forespurt hvilke egenskaper et nytt audioformat skulle ha. Sony/Philips leverte akkurat dette, inkl DRM som ikke skulle la seg knekke (som DVD-A feilet på). Derfor kan man ikke laste Sony/Philips.
    At ettertida skulle vise at det ikke er platebransjen som dikterer hva brukerne skal ha og like, det er en annen sak. ;)
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.506
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hehe, du er inne på noe der, Espen R. Det var rett og slett for få som ville i lomma på plateselskapene.

    En digresjon: Jeg har aldri eid noen CD-spiller som kunne dekode HDCD, men når jeg nå har gått rippeveien gjør rippeprogrammet dekodingen. Enkelte plater blir som nye, mens andre får en subtil senking av grunnstøynivå og slikt noe.
    Kanskje det i framtiden blir frigitt dekodingssoftware for DSD. Jeg kan bare håpe.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    3.910
    Valentino skrev:
    Hehe, du er inne på noe der, Espen R. Det var rett og slett for få som ville i lomma på plateselskapene.
    Det er klart, 50-60 åringene som sitter i beslutningsposisjonene og som må ha hjelp til å få slått på prjoktoren på møterommet, de har ikke hatt kontakt med ungdommen.
    Tenke seg til...at det ikke er så fryktelig mange år siden at Philips lanserte Digital Compact Cassette (DCC) som arvtakeren til den vanlige musikkassettten, og hvor spoleknappene (>> og <<) var helt sentrale i formatet. :p
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.131
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg har ikkje nok erfaring med blålaserlyd til å vere kategorisk. Men potensialet som var høyrbart på 2L-innspeingane er alvorleg mykje råare enn alt anna eg har høyrt. Så eg vil ha blålyd! Grunnen til at desse platene er såpass gode har eg ikkje reflektert særleg mykje over så langt...
    Eit viktig moment er at 2L har gjort innspeling av musikk som har eit særpreg som vert spesielt godt tatt vare på med blålaserlyd. Eg er slett ikkje sikker på at eg vil kjøpe mine gamle Creedenceplater nok ein gong...

    Ein kan kanskje håpe på at innspelingane dukkar opp i fleire kvalitetsnivå, og at forbrukarane kan velje mellom kva dei ser seg syn med å laste ned frå nettet. Prosessen er alt i gong. Mange vel MP3, men eg vil tru at når kvalitetsskilnaden vert så utprega som til Blålaserlyd, vil det vere ein rimeleg stor marknad for høgoppløyste fleirkanals kvalitesopptak.
    Når det er sagt, er det slett ikkje all musikk som kler dei ulike formata. HipHop har vel avgrensa nytteverdi av å verte innspelt i 24/192. Nokre klassiske innspelingar høyrest så skrekkelege ut i Mp3-format at ein må vere sanselaus for å kunne sitte roleg og lytte til svineriet.
    Kanskje vi kjem dit at folk lastar ned og betalar for det oppløysingsnivået dei gidd bry seg med? I så fall er det viktig at ein opprettheld marknaden for gode innspelingar og gode format medan vi ventar. Så eg kjøper SACD-plater med godt samvit.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    88
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Dr.Evil skrev:
    Jeg legger ved et paper på DSD (SACD).

    På nest siste side (side 7) kan en selv sammenligne transientresponsen og pre/post echo på DSD vs. 24/192, 24/96 og 16/48. Som en ser er DSD klart overlegent PCM formatene, uansett datamengde, i forhold til transientnøyaktighet. Dette gjelder også i forhold til DXD((ikke tatt med her) selv om dette ligger tett opp til DSD).
    Jeg glemte visst å kommentere dette.

    I figur 9 så sammenligner man impulsresponsen i systemer som arbeider på forskjellig data inklusive dsd. Figuren viser en av grunnene til at dCS, Emmlabs og noen få andre benytter DSD oversampling. De fleste produsenter oversampler til f eks 24/192. Det finnes noen dac-produsenter som sverger 1*oversampling - forstå det de som kan.


    Dr.Evil skrev:
    Jeg er i alle fulle fall, begeistret for SACD, og hos meg er det ganske mye naturligere enn cd (på samme spiller).
    Har du sammenlignet 16/44.1 "upsamplet" til DSD mot et DSD format - for eksempel på en hybrid disk?
     
    R

    RoDa

    Gjest
    Espen R skrev:
    jones skrev:
    ...det på mystisk vis kom lyd bakfra med SACD ???, dette skjedde ikke med CD. Jeg testet flere ganger og dette mer eller mindre pussige fenomenet gjentok seg gang etter gang.
    Nøyaktig samme observasjon gjorde RODA da han var hos meg for en stund siden. Du får en slags "surroundeffekt" ved 2 ch SACD, hvis utgangspunktet er av høy kvalitet. Forklaringa er den at DSD er betydelig bedre på rumlig informasjon en 16/44. Altså: det er den rumlige 3-dimensjonale effekten som først går tapt ved "ikke high-rez" HiFi.
    HAH!!

    Jeg trodde jo også det, helt til jeg så mannen med triangel i hånd utenfor vinduet!! :mad:

    Revolver, eller luger som noen sier:
    Jeg mener helt klart at SACD låter mer naturlig og frigjort enn CD. I direkte sammenligning er CD kornete og kantene, kall det gjerne mekanisk.
    Heldigvis spiller min kombispiller såpass på begge formatene at jeg ikke reflekterer over det i daglig valg av musikk.
    Noen plater har såpass til forskjell mellom cd- og sacd-lagene at jeg mistenker de for å overdrive litt.... :D

    Men på Patricia Barbers Nightclub (takk igjen Espen!) er det imho mulig å høre temmelig tett på hva formatforskjellene er.
    EDIT: Mo-Fi sin utgave!

    Gudene vet hvor dette går fremover, men skulle SACD dø så er det sikkert mat å hente på bruktmarkedet i årevis fremover.
    Får bli en standardaktivitet å besøke Ringstrøms på en lørdag formiddag. :)

    Mvh
    SACD-Rolf
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.434
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Nå har jeg spilt med SONOS/PSAUDIO DAC frakoblet (pga bare en signalkabel) helt siden jeg fikk SONY SACDn. Det har kun gått i SACD og det er helt klart bedre.

    Det er to ting som utmerker seg 1: mindre lyttetretthet 2: savner ikke subwoofere * (selv om jeg spiller skikkelig høyt)

    De andre faktorene er selvfølgelig bedre oppløsning, dynamikk, signal/støyforhold osv. Men jeg synes allikevel de to nevnte hovedpunktene forteller såpass mye.

    * Jeg tror at man på mange CD innspillinger vil subwoofere tilføre kjærkommen varme
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.434
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Jeg er så fornøyd med SACD spilleren at jeg bare må legge ved et bilde (selv om jeg ikke har ryddet)
     

    Vedlegg

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.052
    Antall liker
    312
    Sted
    Tranby
    Det beste er å prøve selv;



    Bildet viser SA-CD, orginal og jubileums versjon.

    Skrev først at SA-CD er best på denne, men den låter ganske likt med jubileums versjonen.
    Orginalen er best ! De 2 nye låter høyere, men bassen er ødelagt. Den berømte thriller bassen har mistet noe av suget og drivet.
    Dette eksemplet var dermed dårlig, men viser vel heller at komprimering og miksing kan ødelegge musikken og at formatet ikke kan kompensere for en dårlig miks/inspilling.
     

    Vedlegg

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.686
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    eldo472 skrev:
    Det beste er å prøve selv;



    Bildet viser SA-CD, orginal og jubileums versjon.

    Skrev først at SA-CD er best på denne, men den låter ganske likt med jubileums versjonen.
    Orginalen er best ! De 2 nye låter høyere, men bassen er ødelagt. Den berømte thriller bassen har mistet noe av suget og drivet.
    Dette eksemplet var dermed dårlig, men viser vel heller at komprimering og miksing kan ødelegge musikken og at formatet ikke kan kompensere for en dårlig miks/inspilling.
    Og noen lurer på hvorfor enkelte plater kommer så høyt på listene over antall solgte enheter i historien.
    Jaja. ::)
    :-* :-* :-*
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.052
    Antall liker
    312
    Sted
    Tranby
    ErosLoveking skrev:
    Og noen lurer på hvorfor enkelte plater kommer så høyt på listene over antall solgte enheter i historien.
    Jaja. ::)
    :-* :-* :-*
    Har gjort mitt for å fø han MJ ja.
     

    achri-d

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Innlegg
    659
    Antall liker
    88
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    achri-d skrev:
    RoDa skrev:
    Det var dråpen, jeg er overbevist!
    Jeg vet egentlig ikke om denne kommentaren var rettet til meg, men jeg kan jo bruke den som springbrett til en kort kommentar om subjektivitet og persepsjonsevne.

    Jeg er helt åpen for at andre oppfatter og hører bedre enn det jeg gjør, og kan kun utrykke hva jeg hører og min tolkning av det. Ved flere anledninger har jeg vært med på lyttetester i plenum og ofte hører andre deltakere fler og større forskjeller enn det jeg gjør og det må jeg bare akseptere.

    Om jeg ved en senere anledning hører SACD og mener at det er bedre enn CD - så skal jeg selvsagt revurdere mine meninger om mediet. Mvh.
    Vel - da har den senere anledning kommet og jeg har en ukes tid lyttet til SACD over et dCS Scarlatti drivverk koblet til min dac. Jeg sammenligner SACD mot standard CD-kvalitet - men "upsampler" til DSD slik at jeg ikke sammenligner hummer og kanari. Det er vanskelig å konkludere per i dag, men det hadde vært interessant om de som rapporterer store forskjeller kunne gi meg eksempler på SACD innspillinger hvor samme mastring også finnes på CD - og hvor forskjellene er store. Jeg antar det er mest nærliggende å søke i klassen av hybrider, men andre eksempler tas i mot med takk. Mvh.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.359
    Antall liker
    9.631
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    OMF skrev:
    Ellers synes jeg denne kan klippes inn i en slik tråd....

    Hi. My name is Peter Scheelke. I am one of the founders of DAD, Digital Audio Denmark. We are the manufacturer of the AX24 AD/DA converter and the Merging Sphynx 2 converter.
    In the discussion about DSD/DXD, Sadie/Sonoma/Pyramix I can help clarify some of the advantages/disadvantages in the different audio formats.

    DSD 64fs (the format used for SACD) is a 1 bit format with a sample rate of 2.8224 MHz (64 x 44.1 kHz). The main advantage of this DSD format is the as close to perfect as we have ever seen impulse response, which is just a little more than 100% measured with a 3us pulse, plus the very wide frequency band. The disadvantage of DSD compared to digital PCM is the noise performance and the fact that DSD can not be edited since it is only 1 bit.

    In our AX24/Sphynx 2 we have been able to keep the noise down until 23 kHz (<-120 dBfs measured 20-20 kHz), however the energy from the noise is still part of the signal, so after 23 kHz the noise becomes increasingly significant.

    Since DSD can not be edited as a one bit signal, it is necessary to convert to some kind of multi bit for editing. When converting back to DSD the modulator noise will be added again, and after just a few editing back and forth the audio will no longer comply with the noise performance specification stated in the Scarlet Book (specifications for SACD’s). DSD 64fs is used as recording format in Sonoma, Sadie and Pyramix DSD systems. (Pyramix can also record in DXD).

    There is also DSD 128fs, also 1 bit, but with a sample frequency of 5.6448 MHz (128 x 44.1 KHz). Since it is a 1 bit signal, quantization noise is equal to DSD64, but since the frequency band is twice as wide, the noise is only half that of DSD 64fs within a given frequency band. With the same type of noise shaping as DSD 64 the noise will start rising at the double frequency. In our implementation the noise starts rising from about 46 kHz.

    PCM 44.1-192 kHz/24 bit: Since all frequencies, at more than half the sample rate, will be mirrored around half the sample rate (aliasing), all PCM formats needs an anti aliasing filter. The normal anti aliasing filter is the 0.45/0.55 filter which starts at 45% of the sampling rate and has full attenuation at 55% of the sampling rate.

    A major disadvantage in the normal 0.45/0.55 anti aliasing filter is that the filter is only attenuating 10-12 dB at half the sample rate (Nyquist), so frequencies between 50% and 55% of the sample rate will get mirrored around half the sample rate and will create new frequencies without any harmonic relationship to the audio. Another disadvantage is that some of the energy from the audio is lost in pre/post ringing; a stronger anti aliasing filter will create more pre/post ringing than a less intense filter. Since some of the energy is lost, the anti aliasing filter attenuates the impulse response.

    Due to bandwidth a steep anti aliasing filter at 44.1 and 48 kHz sampling rate can be justified, however at higher sampling rates (96kHz, 192kHz) it would be better to use a less steep filter. All anti aliasing filters cause delay in the A/D converter which is about 0.8 ms at 44.1 kHz sampling rate with a 0.45/0.55 filter.

    DXD is something new, a 352.8 KHz/24 bit sampling rate in the A/D converter intended for 32 bit floating point DAWs. Until now DXD is supported by DAD, by Merging in their Pyramix DAW, by AMS Neve in their new DFC PS/1 console, and in the Saracon SRC from Daniel Weiss, but also other manufactures are one their way with DXD equipment.
    In our implementation we have chosen to add only very soft anti aliasing filter for DXD and for an even higher sample rate we offer, 384 kHz; since there is very little audio above half of the sample rate. Our implementation of DXD has a great impulse response (88% with a 3us pulse) and a significant better out of band noise performance compared to DSD64fs.
    We think it’s a big step forward, offering far better impulse response that previous PCM, avoiding the filtering problems of previous PCM and better out of band noise performance than DSD. We think this is the future of digital audio.

    Merry Christmas from Denmark to all audio lovers at Gearslutz!

    Peter
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.506
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg likte det essayet der. Fordeler og ulemper og bakgrunn for valg.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.434
    Antall liker
    11.720
    Torget vurderinger
    10
    Vil noen forklare det ovenstående på norsk, med få setninger, på en enkel måte? :D
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Hei folkens!

    Slenger meg på diskusjonen, interessant å lese ulike oppfatninger av sølvskivene. Selv har jeg fått virkelig sans for SA-CD og med det også økt interesse for klassisk musikk, som er sjangeren der SACD virkelig breier seg. Det var kanskje én plate som virkelig åpnet ørene mine for formatet: Mozarts klarinettkonsert på BIS med Martin Frøst. Kjøpt ved en tilfeldighet, men du verden for ei plate! Helt fantastisk! Diskanten er så lettflytende og 'søt' at jeg ikke blir lyttetrett, noe som skjer veldig fort ved masete og kantete topp ellers. Dynamisk, lettflytende, homogen, kort sagt mer eller mindre perfekt etter min smak.

    Er usikker på om det er formatet i seg selv som gir god lyd, eller om det er at det i stor grad blir brukt ved påkostede, audiofile innspillinger, gjerne i entusiastdrevne plateselskaper?

    Uansett: Hele 'pakken' tiltaler meg: Vakre omslag i elegante superjewel-bokser med informative og lekre trykksaker inni. Og muligheten for å velge 5.1 som virkelig skiller dette fra CD. Så ja, jeg rett og slett samler på formatet, sikkert litt av det samme snobbegenet som får enkelte til å betale 250 kr for en LP. Jeg synes hvertfall at platene er verdt de kanskje 200 kr de koster. Håper etterhvert å få til et anlegg som yter platene full rettferdighet! Formatets død er vel overdrevet, det gis ut plater stadig vekk, særlig i klassisk men også ellers.

    Men det som irriterer meg er hvor dårlig formatet blir behandlet av Hfii-journalistene i Fidelity og ellers: De koketterer faktisk med at de aldri har hørt musikk i flere enn to kanaler og derfor kan alle andre også bare glemme det. Når de har testet multikanalsutstyr og bare hørt på det i stereo gjør de faktisk ikke jobben sin. Det skulle være en selvfølge at redaksjonen disponerer et godt 5-kanalsanlegg både for å teste utstyr og omtale nye plater. Argumentet om at du kan bruke pengene på to kanaler holder ikke. Det bugner over av pent brukt highend-utstyr som selges "råbillig" (Fidelity-utrykk for alt som er steindyrt men tokanals) og som lett kan brukes til å utvide kanalporteføljen! Synes også det er arrogant å avvise høyoppløste formater som uinterressante og i beste fall liktlydende med Cd, for så i en annen artikkel bære seg over 'digitalmedienes begrensinger* osv...

    Ok, godt å få sagt det. Heia SACD!

    :D
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.052
    Antall liker
    312
    Sted
    Tranby
    Odd J skrev:
    Hei folkens!

    Slenger meg på diskusjonen, interessant å lese ulike oppfatninger av sølvskivene. Selv har jeg fått virkelig sans for SA-CD og med det også økt interesse for klassisk musikk, som er sjangeren der SACD virkelig breier seg. Det var kanskje én plate som virkelig åpnet ørene mine for formatet: Mozarts klarinettkonsert på BIS med Martin Frøst. Kjøpt ved en tilfeldighet, men du verden for ei plate! Helt fantastisk! Diskanten er så lettflytende og 'søt' at jeg ikke blir lyttetrett, noe som skjer veldig fort ved masete og kantete topp ellers. Dynamisk, lettflytende, homogen, kort sagt mer eller mindre perfekt etter min smak.

    Er usikker på om det er formatet i seg selv som gir god lyd, eller om det er at det i stor grad blir brukt ved påkostede, audiofile innspillinger, gjerne i entusiastdrevne plateselskaper?

    Uansett: Hele 'pakken' tiltaler meg: Vakre omslag i elegante superjewel-bokser med informative og lekre trykksaker inni. Og muligheten for å velge 5.1 som virkelig skiller dette fra CD. Så ja, jeg rett og slett samler på formatet, sikkert litt av det samme snobbegenet som får enkelte til å betale 250 kr for en LP. Jeg synes hvertfall at platene er verdt de kanskje 200 kr de koster. Håper etterhvert å få til et anlegg som yter platene full rettferdighet! Formatets død er vel overdrevet, det gis ut plater stadig vekk, særlig i klassisk men også ellers.

    Men det som irriterer meg er hvor dårlig formatet blir behandlet av Hfii-journalistene i Fidelity og ellers: De koketterer faktisk med at de aldri har hørt musikk i flere enn to kanaler og derfor kan alle andre også bare glemme det. Når de har testet multikanalsutstyr og bare hørt på det i stereo gjør de faktisk ikke jobben sin. Det skulle være en selvfølge at redaksjonen disponerer et godt 5-kanalsanlegg både for å teste utstyr og omtale nye plater. Argumentet om at du kan bruke pengene på to kanaler holder ikke. Det bugner over av pent brukt highend-utstyr som selges "råbillig" (Fidelity-utrykk for alt som er steindyrt men tokanals) og som lett kan brukes til å utvide kanalporteføljen! Synes også det er arrogant å avvise høyoppløste formater som uinterressante og i beste fall liktlydende med Cd, for så i en annen artikkel bære seg over 'digitalmedienes begrensinger* osv...

    Ok, godt å få sagt det. Heia SACD!

    :D
    Enig med Odd J.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    3.910
    Odd J skrev:
    Men det som irriterer meg er hvor dårlig formatet blir behandlet av Hfii-journalistene i Fidelity og ellers: De koketterer faktisk med at de aldri har hørt musikk i flere enn to kanaler og derfor kan alle andre også bare glemme det. Når de har testet multikanalsutstyr og bare hørt på det i stereo gjør de faktisk ikke jobben sin.
    Hadde norske Fidelity enda kunne skrevet litt om DSD/SACD lyden i stereo når de først tester SACD/CD spillere, men det skjer bare unntaksvis.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Odd J skrev:
    Er usikker på om det er formatet i seg selv som gir god lyd, eller om det er at det i stor grad blir brukt ved påkostede, audiofile innspillinger, gjerne i entusiastdrevne plateselskaper?
    Det ser definitivt slik ut for meg etter å ha testet noe plater mot hverandre med HDCD spiller og sett hvilke innspillinger som blir brukt. Jeg bryr meg ikke stort om formater av den grunn. Den opprinnelige innspillingen er det som virkelig betyr noe.
     

    Lille_Adam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2007
    Innlegg
    1.686
    Antall liker
    14
    Enig med Lyngen. Jeg har flere SACDer som etter sigende skal være særdeles gode lydmessig, noe de også er, og svært godt egnet til å demonstrere DSDs overlegenhet, men de bestlydende platene jeg har er nå likevel ordinære CDer. De bestlydende *digitale* platene jeg har, mener jeg selvsagt - de aller beste er mye større og svarte.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sålangt prioritert klassisk musikk når jeg kjøper SACDer, har vært litt skeptisk til nyutgivelser av gamle pop/rock-skiver på formatet.

    Dette skyldes en antakelse om at det er lite å hente hvis mastertapen er av begrenset innspillingskvalitet fra før. Og det er vel en god del eldre utgivelser som har sin klare begrensing her? Fint hvis dere som har kjøpt nyutgivelser på SACD (og DVD-A for den del) og sammenlignet med CD-versjonen kan si litt om det. Hvilke SACDer er det verdt å kjøpe i fohold til CD? Prisen er jo noe høyere som regel.

    Forøvrig synd at det lages så lite ny musikk ( annet enn klassisk) i HD-kvalitet, gjerne i multikanal...skulle vel kunne gi kunstneriske muligheter for kreative sjeler?

    Til slutt: Hvilke multispillere anbefaler d'herrer der kvalitet på lyd går foran bildet? Har snust litt i retning av Lexicon Rt-20, muse, cary etc. Er det kanskje dumt å legge 'pæng' i sånne når kanskje blu-ray tar over etterhvert også på lydfronten?

    Ha en fin lørdagskveld :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Odd J skrev:
    Til slutt: Hvilke multispillere anbefaler d'herrer der kvalitet på lyd går foran bildet? Har snust litt i retning av Lexicon Rt-20, muse, cary etc. Er det kanskje dumt å legge 'pæng' i sånne når kanskje blu-ray tar over etterhvert også på lydfronten?
    Har du sett på EC sin EMP-1?
    Den tar jo alt (untatt BD og HD lyd), skalerer opp DVD til 1080P, har fullbalansert multikanal ut og lyder tilnærmet i klasse med Emmlabs. Lindberg lyd (2L) bruker også denne.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.131
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Mykje moro, både med vinyl (som faktisk kan fåast med fjernkontroll på det meste utanom platesnuing og -skift), men også med SACD. Fleirkanalslyd har veldig mykje for seg, og SACD har tilført oss flotte lydopplevingar som er ukjende i to kanalar.

    Det viktigaste etter mitt syn, er at mange eldre innspelingar faktisk er av svært god kvalitet, særleg klassisk. Nokre av desse er innspelte i tre kanalar. RCA sin legendariske LSC-serie, og Mercury sine SR- 90 000innspelingar er ofte gjort i både mono og stereo samstundes, inn på ein tre-kanals bandopptakar som master. Desse har ikkje vore tilgjengelege i trekanalsutgjevingar før no.
    Kan tilrådast på det aller mest instendige.
    Elles må eg også slå eit slag for blålaserlyd. Blu-Ray-audio. Det vesle eg så langt har fått demonstrert frå 2L, kan tyde på at vi har ein revolusjon innan lydkvalitet like rundt hjørnet. Og eg tykkjer ikkje eg tek for sterkt i no.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også to blålaserplater i hylla, fra 2L. Har lest mye pent om dem, men hørt dem? Langt ifra ;D

    Har ikke fått inntrykk av at de store lydmaskinene på Blu-ray er kommet enda. Sålangt er det vel som regel AV-receiveren som står for dekodinga og dermed legger lista for kvalitetsnivået?

    Det er jo flere BD-spillere med 7.1 analoge utganger, men jeg kan ikke forstå at de kan prestere i et highend-anlegg. I så fall: Er virkelig formatet så overlegent at selv mediokre spillere slår alt annet?? Da blir det jo tilnærmet meningsløst å legge 20 - 40 000 på bordet for en av dagens multispillere. Hvilket altså er hva jeg vurderer å gjøre....

    Uansett er det vel Denon som er første ute med en virkelig multispiller som skal tackle både Blu-ray, CD, SACD og DVD-A m.m. Husker ikke modellbetegnelsen, men den er rett rundt hjørnet. Man burde kanskje se an til den er på plass.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Intersant tråd dette (bortsett fra matte regnestykkene da :p) SACD på mitt anlegg låter helt klart mere rent, samtidig som rom akustikken i opptaket er mere tydelig. Har en Arcam DV139 DVD alt mulig spiller og synes den er klart bedre en min Meridian 508.24 på SACD på samme innspilling. For så vidt er Arcam spilleren omtrent like bra på redbook også. Skulle bare ønske den var raskere i operasjonen. Da hadde det vært en Meridian til salgs her :)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    21.131
    Antall liker
    8.652
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Odd J skrev:
    Jeg har også to blålaserplater i hylla, fra 2L. Har lest mye pent om dem, men hørt dem? Langt ifra ;D

    Har ikke fått inntrykk av at de store lydmaskinene på Blu-ray er kommet enda. Sålangt er det vel som regel AV-receiveren som står for dekodinga og dermed legger lista for kvalitetsnivået?

    Det er jo flere BD-spillere med 7.1 analoge utganger, men jeg kan ikke forstå at de kan prestere i et highend-anlegg. I så fall: Er virkelig formatet så overlegent at selv mediokre spillere slår alt annet?? Da blir det jo tilnærmet meningsløst å legge 20 - 40 000 på bordet for en av dagens multispillere. Hvilket altså er hva jeg vurderer å gjøre....

    Uansett er det vel Denon som er første ute med en virkelig multispiller som skal tackle både Blu-ray, CD, SACD og DVD-A m.m. Husker ikke modellbetegnelsen, men den er rett rundt hjørnet. Man burde kanskje se an til den er på plass.
    Vel, det er etter måten forsvinnande lite hardware å få tak i på blålaseraudio. Dei to spelarane eg har hatt i hus, er ikkje gode nok til at eg kan kutte ut gode, gamle Oppo i multikanalsanlegget, for ikkje å snakke om Marantzen i stereoanlegget...
    Men eg er veldig spent på kva som skjer frå Oppo si side.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    3.910
    Audiophile-Arve skrev:
    Elles må eg også slå eit slag for blålaserlyd. Blu-Ray-audio. Det vesle eg så langt har fått demonstrert frå 2L, kan tyde på at vi har ein revolusjon innan lydkvalitet like rundt hjørnet. Og eg tykkjer ikkje eg tek for sterkt i no.
    Arve, ligg revolusjonen i innspillingsteknologien (DXD?) eller avspillings/reproduksjonen, eller en kombinasjon av disse to?
    Kan du utdype litt mere..
     

    Valentino

    Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    32.506
    Antall liker
    30.086
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Linn har etter sigende brukandes SACD-spillere, Odd J.
     

    RoKo

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    107
    Antall liker
    0
    hel skrev:
    Jeg er så fornøyd med SACD spilleren at jeg bare må legge ved et bilde (selv om jeg ikke har ryddet)
    Jeg har samme spiller som deg (Sony SCD-XA5400ES), og må bare få legge til at denne spilleren har et fantastisk sortnivå og detaljnivå/presisjon.
    Sortnivået medvirker til at detaljer i "bakrommet" kommer bedre frem, og gir en atmosfære i musikken. Dette vel og merke dersom den ER der.
    Dette gjelder ikke kun for SACD, men også for avspilling av ordinære CD-er. Det er faktisk DER man merker den største forbedringen.

    Jeg hører mest på SACD i stereo, selv om den aktuelle plate også måtte inkludere 5.1. Jeg liker best å høre musikken i 2.1 - selv om enkelte utgivelser har fantastisk 5.1..

    Fra før av har jeg også Sonys toppmodell for DVD/SACD (DVP-NS9100ES) og syntes inntil XA5400ES var i hus at denne var overlegen svært mye annet på lydsiden. Gode DAC-er, med andre ord.

    Det XA5400ES har i tillegg er en utrolig "bass management". De dypeste frekvensene kan enkelt skilles fra hverandre.
    Ofte er dette et problem, da bass under en viss frekvens nærmest høres helt lik ut.

    Jeg har nylig sammenliknet den mot Marantz sin SA-7S1. Til sine 60-65k er denne "heldigvis" LITT bedre, men det er neimen ikke mye. Enda litt mer detaljer i "bakrommet", og en tanke mer "analog" fremtoning i vokalen. Men, til 4x prisen, er det ikke nok forbedring til at den er verdt det.

    Det XA5400ES imidlertid har som et klart fortrinn, er at den kan sende ut DSD via HDMI. Dersom forforsterkeren/receiveren ikke støtter dette, blir signalet konvertert til PCM. Selv dette vil for de fleste oppleves som en klar forbedring kontra de tradisjonelle analogutgangene de fleste SACD-spillere har.

    Min CD-samling har fått et helt nytt liv nå, etter at den nye spilleren kom i hus! :)
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Nå begynner det å bli interessant her :D

    Roko og flere andre her har 'nymotens' avspillere som kan sende SACD over HDMI. Dette betinger en god AV-receiver i den andre enden, den må også være så ny at den kan korrigere for jitter og klokkeavvik på dette signalet, etter hva jeg forstår. Korriger meg hvis det jeg skriver er feil, men det er vel bare Sony og Pioneer som har slike receivere på markedet sålangt? Som altså kan ta imot SACD over HDMI uten at det blir jitter og semre lyd av den grunn? Tidligere kunne en bruke i.link-overføring mellom avspiller og mottaker for å oppnå samme tapsfrie digitale overføring, men denne metodikken er vel mer eller mindre ute av bruk nå.

    SACD har jo hatt som kjennetegn at formatet egentlig ikke skal kunne overføres digitalt, dekoding i spilleren og analoge 5.1 via RCA har jo vært den gode gamle måten å gjøre det på. Og det er forsåvidt der jeg har malt meg fast i et hjørne. Jeg har (på bakgrunn av Fidelity-artikler bl.a) kjøpt en ren 6-kanals forforsterker, Copland DVA306. Den har kun analoge innganger (En 5.1 pluss noen vanlige i stereo) og kan således hverken håndtere HDMI, den kan ikke foreta noe bass management, og den kan heller ikke forsterke LFE-signalet (basskanalen i 5.1-signalet) fra DVD-formatet de 10dB som formatstandarden krever gjort i forsterkerleddet!

    Om lyden i Coplanden er feit og fin er utstyrslista som ei sild. Derfor må jeg (helst) ha en 'superspiller' som gjør alt det jeg ønsker: Dekoder SACD, hels vhja egne DSD-konvertere, den må ta DVD-A og dekode pent til 5.1 OG forsterke .1-signalet 10dB slik at det blir riktig. Og spille CD som den beste Cd-spiller..... :).

    I tillegg kommer problemet om bakhøyttalerne står nærmere lytteposisjon en fronter/senter. Da bør jo signalet tidsforsinkes. Plankekjøring for diverse AV-receivere, delvis plankekjøring for noen universalspillere, Copland har ikke hørt om de plankene i det hele tatt.

    Jadda.... ;)


    PS. Takk for spillertips sålangt! :D
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    11.358
    Antall liker
    3.910
    Odd J skrev:
    Om lyden i Coplanden er feit og fin er utstyrslista som ei sild. Derfor må jeg (helst) ha en 'superspiller' som gjør alt det jeg ønsker: Dekoder SACD, hels vhja egne DSD-konvertere, den må ta DVD-A og dekode pent til 5.1 OG forsterke .1-signalet 10dB slik at det blir riktig. Og spille CD som den beste Cd-spiller..... :).
    Hvis man vil ha en riktig god spiller er dette neppe veien å gå. Fordi dette er en uhyre komplisert løsning som krever stor innsikt og mye ressurser hos konstruktør for å få til å spille godt. I en slik spiller er det veldig mange "klokker" og jitterproblematikken er i høyeste grad en aktuell sak.
    Dette var noe Charles Hansen (Ayre) meget grundigt redegjorde for på et audioforum, en stund tilbake i tid.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    4.246
    Antall liker
    3.448
    Torget vurderinger
    1
    Det du mener er at en bør dele opp signalkildene i flere komponenter og unngå alt-i-ett-spillere? Det finnes vel noen som får det til relativt bra, tenker på førnevnte Linn med sin Unidisk, Esoteric DV-60 og ArcamDV139 for å nevne noen. Selv har jeg kjørt på Marantz dv9600 et års til med lyd over dennes 5.1 analog. Fungerer forsåvidt greit, men altså ikke med DVD, da forsvinner bassen. Den har nå havna i hjemmekinoen og plassen er dermed ledig.

    Det er altså mulig at den nye måten å sende digitalt - over HDMI, er bedre enn alskens intern dekoding i spilleren? I såfall, hvor er de high-end forforsterkerne som kan ta imot over HDMI og dekode?

    En evt AV-receiver i den bedre ende er vel og bra, men det blir fort kostbart hvis en både skal kjøpe en toppmodell for å få beste kvalitet, og så etterpå kjøre separate effekttrinn (rør?) for å få enda bedre lyd og massere Hifimuskelen....

    I utgangspunktet skulle det være mulig å få til noe i et rent analogt oppsett som mitt, men kanskje er løsningen å droppe DVD-A og kun holde seg til CD og SACD.


    Eller å selge hele greia og begynne på nytt?!
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.597
    Sted
    Stavanger
    Odd J skrev:
    Det du mener er at en bør dele opp signalkildene i flere komponenter og unngå alt-i-ett-spillere? Det finnes vel noen som får det til relativt bra, tenker på førnevnte Linn med sin Unidisk, Esoteric DV-60 og ArcamDV139 for å nevne noen. Selv har jeg kjørt på Marantz dv9600 et års til med lyd over dennes 5.1 analog. Fungerer forsåvidt greit, men altså ikke med DVD, da forsvinner bassen. Den har nå havna i hjemmekinoen og plassen er dermed ledig.

    Det er altså mulig at den nye måten å sende digitalt - over HDMI, er bedre enn alskens intern dekoding i spilleren? I såfall, hvor er de high-end forforsterkerne som kan ta imot over HDMI og dekode?

    En evt AV-receiver i den bedre ende er vel og bra, men det blir fort kostbart hvis en både skal kjøpe en toppmodell for å få beste kvalitet, og så etterpå kjøre separate effekttrinn (rør?) for å få enda bedre lyd og massere Hifimuskelen....

    I utgangspunktet skulle det være mulig å få til noe i et rent analogt oppsett som mitt, men kanskje er løsningen å droppe DVD-A og kun holde seg til CD og SACD.


    Eller å selge hele greia og begynne på nytt?!
    Jeg kjører analogt ut fra multispiller til 6kanals pre og lyden er knallbra både på film og SACD.
    Kjører også HD audio via HDMI fra BD spiller til HD audio prosessor og har ikke annet enn trøbbel.
    Det er mulig at potensialet er stort, men det gjøres så mange short cuts og elendig dekoding at det virker som om teknikk og kompetanse er sterkt fraværende.
    Det er mer eller mindre samme problemer over hele fjøla og bugfixes og utsettelser står i kø.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn