Jeg har flere forslag på dvd-audio. Bonnie Raitt's Nick of Time og 1812 Overture etc. i en sinnsvak innspilling fra 2001, med Cincinnati Pops Orchestra. Bonnie Raitt på dvd-a er helt overlegen Steve Hoffman remasteren på cd! Klarere, mer naturlig stemmegjengivelse, fler detaljer, større dynamikk osv. Jeg aner ikke hva de gjør på en god del dvd-a og også sacd utgivelser, men mange av dem er helt overlegne cd versjonen.Odd J skrev:Jeg har sålangt prioritert klassisk musikk når jeg kjøper SACDer, har vært litt skeptisk til nyutgivelser av gamle pop/rock-skiver på formatet.
Dette skyldes en antakelse om at det er lite å hente hvis mastertapen er av begrenset innspillingskvalitet fra før. Og det er vel en god del eldre utgivelser som har sin klare begrensing her? Fint hvis dere som har kjøpt nyutgivelser på SACD (og DVD-A for den del) og sammenlignet med CD-versjonen kan si litt om det. Hvilke SACDer er det verdt å kjøpe i fohold til CD? Prisen er jo noe høyere som regel.
Forøvrig synd at det lages så lite ny musikk ( annet enn klassisk) i HD-kvalitet, gjerne i multikanal...skulle vel kunne gi kunstneriske muligheter for kreative sjeler?
Til slutt: Hvilke multispillere anbefaler d'herrer der kvalitet på lyd går foran bildet? Har snust litt i retning av Lexicon Rt-20, muse, cary etc. Er det kanskje dumt å legge 'pæng' i sånne når kanskje blu-ray tar over etterhvert også på lydfronten?
Ha en fin lørdagskveld![]()
1812 overturen er yndlingsdemoen på dvd-a for meg. En fantastisk dynamikk. I begynnelsen får man bare lyst til å skru skikkelig høyt for å høre de rolige passasjene passe høyt. Så skvetter man nærmest i stolen når det tar av. Enormt perspektiv på denne, og de forskjellige instrumentene fyller rommet helt overlegent. Ekte kanoner er her tatt opp på en overbevisende måte. De smeller med en kraft og dynamikk som, hvis anlegget tåler det, bare innbyr til å spille høyt. Denne dvd-a er også en av de klassiske disker jeg har hvor man virkelig kan spille høyt og uanstrengt. Og, denne plata er et MUST i 5.1 kanaler. Hvis det bare fantes en dvd-audio plate og det var denne, ville jeg fortsatt hatt en spiller stående. Slike opptagelser får meg også til å få lyst på en bedre multispiller, men dessverre er Unidisken litt for dyr på brukt'en enda
Jeg har også snust på en RT 20, men klarer meg fortsatt med Pioneer dv 989. Den imponerer mest på dvd-audio synes jeg, men bl.a Norah Jones; Come Away With Me låter helt strålende på sacd.
Ser at det ble nevnt dette med menyer på dvd-audio. Det er ikke noe problem, da alle plater jeg har spiller automatisk dvd-a layer når man trykker play. Jeg tror også de fleste spillere kan settes opp for stereo eller mutikanal og spilleren vil spille av det layer som du har angitt i oppsett.
Du bør overhodet ikke nøle med å skaffe deg en dvd-a/sacd spiller. Det finnes drøssevis med gode innspillinger, og på f.eks ebay er det svært billig. Jeg har også en annen anbefaling på dvd-audio, en serie med brasiliansk Jazz, Bossa og Romance. Romance disken er den med allerbest lyd, mens Jazz disken er den med best musikk. Helt strålende eksotisk jazz men bl.a mye blåsere og rytmiske instrumenter.
Ok, MÅ ta med noen til; Laurence Juber med Guitar Noir. Uimotståelig gitar basert trio. Juber var gitarist i Wings bl.a. Helt fantastisk lyd også på denne. Og så vil jeg nevne Diana Krall's plater på dvd-audio, virkelig sjeldent god lyd. Tror hun har minst 4 utgivelser på formatet. Klassikeren Eagles; Hotel California er også rå på dvd-audio. Har lest på noen forum at mange mener dette er en av de mest vellykkede dvd-audio plater som finnes. Denne er dessverre out of print, og går for 3-4-500 eller deromkring på ebay. Umulig å skaffe annetsteds enn brukt. Jeg hadde to, og solgte en med bra fortjeneste.
Vedlegg
-
84.7 KB Visninger: 240
-
78.8 KB Visninger: 225
-
330.2 KB Visninger: 88
-
117.5 KB Visninger: 223