Lyngdorfs Venner!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.478
    Torget vurderinger
    11
    Hvis du ikke har måleutstyr så er LR24 på høy og lavpass et ganske safe valg. Og 80 Hz er ofte standard.

    Deretter kan du prøve deg frem med delay på subbene. Med 0,5 m/s step fra 0 til 3 m/s. Hva låter mest presist.

    🙂
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.909
    Antall liker
    10.546
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke har måleutstyr så er LR24 på høy og lavpass et ganske safe valg. Og 80 Hz er ofte standard.

    Deretter kan du prøve deg frem med delay på subbene. Med 0,5 m/s step fra 0 til 3 m/s. Hva låter mest presist.

    I følge Monitor Audio er det 5.9 ms forsinkelse på dsub. LR24 mellom sub?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.478
    Torget vurderinger
    11
    1 m/s er 34 cm

    Da ville jeg droppet delay i utgangspunktet

    Og også prøvd 70 Hz deling
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.478
    Torget vurderinger
    11
    Du har SDA2400 og bruker den til biamping?
    Da har du en gylden mulighet til å biampe skikkelig. Fjern delefilteret. Lag en kopi av høypass til diskant og lavpass til mellomtone. Del basser og topp aktivt :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.909
    Antall liker
    10.546
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du ikke har måleutstyr så er LR24 på høy og lavpass et ganske safe valg. Og 80 Hz er ofte standard.

    Deretter kan du prøve deg frem med delay på subbene. Med 0,5 m/s step fra 0 til 3 m/s. Hva låter mest presist.

    🙂
    Du har SDA2400 og bruker den til biamping?
    Da har du en gylden mulighet til å biampe skikkelig. Fjern delefilteret. Lag en kopi av høypass til diskant og lavpass til mellomtone. Del basser og topp aktivt :)
    SDA-2400 ja -kjøres digitalt ut. Kan du konkretisere den der litt?

    Dette custom EQ var anbefalingen fra Lyngdorf:

    1782423245245.png
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.478
    Torget vurderinger
    11
    3400 -> rett i bassene høyttalern frakoblet delefilter, altså rent signal rett i bassene gir teoretisk sett mer dynamikk og kraft

    Optisk til 2400 -> i diskant og mellomtone, her beholder du den delen av delefilteret som lavpasser til mellomtonen og høypasser til diskanten, så kjører du litt delay og høypasser under mellomtonen aktivt

    Analog til SUB
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    24.909
    Antall liker
    10.546
    Torget vurderinger
    1
    Den der der må jeg prøve ut over helga. Monitor Audio Gold 200 G5 har L.F/ M.F: 650 Hz M.F/ H.F: 3.5 kHz i følge manualen.

    Men blir det ikke litt overlapp og kanskje faseproblemer med full-trange på høyttalerne og subben delt et sted 70-80 Hz? Lyngdorf anbefalte ikke det.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.478
    Torget vurderinger
    11
    Poenget er å frikoble bassene ved å dele dem aktivt med høy og lavpass og justere dem med manuell EQ i Lyngdorf

    Ikke fordi du må men fordi du faktisk har mulighet 😎
     

    Lydolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.07.2008
    Innlegg
    225
    Antall liker
    146
    3400 -> rett i bassene høyttalern frakoblet delefilter, altså rent signal rett i bassene gir teoretisk sett mer dynamikk og kraft

    Optisk til 2400 -> i diskant og mellomtone, her beholder du den delen av delefilteret som lavpasser til mellomtonen og høypasser til diskanten, så kjører du litt delay og høypasser under mellomtonen aktivt

    Analog til SUB
    Jeg ville nok latt 3400 drive mellomtone og diskant pga equibit prinsippet som er en veldig spennende D/A omvandler. Equibit er nok med på at selv nettradio med lav båndbredde låter nesten provoserende bra med 3400. Equibit gjør også at 3400 de facto er en ren digital klasse D forsterker. 2400 er en konvensjonell klasse D med en A/D omvandler som inngangsmulighet, det er derfor den har 0,6ms forsinkelse eller latenstid (latency). På analoginngangen er det ingen slik forsinkelse.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    20.993
    Antall liker
    13.478
    Torget vurderinger
    11
    Grunnen til at jeg foreslo SDA2400 på topp var at diskant/mid trenger litt delay ift bassene
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    16.324
    Antall liker
    13.701
    Sted
    Holmestrand
    Hvis du ikke har måleutstyr så er LR24 på høy og lavpass et ganske safe valg. Og 80 Hz er ofte standard.

    Deretter kan du prøve deg frem med delay på subbene. Med 0,5 m/s step fra 0 til 3 m/s. Hva låter mest presist.

    🙂
    Du mener millisekund (ms),
    ikke meter per sekund (m/s) antar jeg?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn