Hvilke rørforsterker skal lyd & akustikk bruke?

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.733
Antall liker
3.464
Vi ønsker og ha en effektrørforsterker som vi kan bruke til toppelementet i aktive høyttalere. Den vil da dekke diskantområdet og nesten hele mellomtonen. Handler primært om å kunne demonstrere høyttalere til kunder som foretrekker rørforsterker.

Det gjelder f.eks Vera Audio Coherence 12 og kommende hornhøyttalere. Coherence 12 har en følsomhet i dette frekvensområdet på 95 dB og høyere, og hornhøyttalerne vil ligge godt over 100 dB. Det kreves med andre ord ikke veldig mye effekt. Gaimatching til effektforsterkeren som brukes til wooferen gjøres i den eksterne DSPen.

Stabilitet og lavt støygulv er vesentlig. Og den vil trolig utelukkende kobles til balansert utgang fra DSPen.

Hvilke type bør vi bruke, hvilke merke /modell og hvorfor?
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
11.287
Antall liker
13.682
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Jeg legger inn en stemme for EAR 861. 32W fra EL509/519 rør. Balansert og RCA inn. Skal være svært stabil, men jeg har aldri presset den selv.

Begrunnelsene må ellers være at den er den beste rørforsterkeren jeg har eid eller hørt og at den er like tyst som et par Hypex monoblokker fra Apollon Audio i mitt anlegg. Den er forøvrig ikke overvettes varm og rørete, men mer har et kledelig og ganske forsiktig anstrøk av rørvarme over seg, i motsetning til f.eks klassiske EL34-konstruksjoner.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
7.208
Antall liker
12.894
Torget vurderinger
2
Ettersom Audio Note ikke har XLR innganger, skal jeg ikke foreslå P3 Tonmeister, så jeg ville sett til Italia i stedet.

Mastersound Stereofonico 300B blir dermed mitt forslag.

Nå vet jeg jo at det er ganske kostbare greier, så jeg slenger med forslag til en rimeligere, men fortsatt flott effektforsterker i form av Primaluna EVO 200. (du må klare deg uten XLR inn, da, men går du hakket opp til EVO 300 har den også XLR)
Bytt til NOS rør på den, og det er fantastisk godlyd for pengene. EL 34 er heller ikke verdens dyreste rør, så det er mange muligheter.
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
2.320
Antall liker
1.435
finnes der noen faktiske balanserte rørforsterkere? er da plenty med transistorutstyr med xlr innganger som også ikke er balansert.

det vil ikke gjøre noe spesielt fra DSP heller:
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
7.208
Antall liker
12.894
Torget vurderinger
2
finnes der noen faktiske balanserte rørforsterkere? er da plenty med transistorutstyr med xlr innganger som også ikke er balansert.

det vil ikke gjøre noe spesielt fra DSP heller:
Tror BAT er ekte balanserte konstruksjoner.

Lurer på om det samme gjelder Canor, samt en og annen McIntosh.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.733
Antall liker
3.464
Jeg legger inn en stemme for EAR 861. 32W fra EL509/519 rør. Balansert og RCA inn. Skal være svært stabil, men jeg har aldri presset den selv.

Begrunnelsene må ellers være at den er den beste rørforsterkeren jeg har eid eller hørt og at den er like tyst som et par Hypex monoblokker fra Apollon Audio i mitt anlegg. Den er forøvrig ikke overvettes varm og rørete, men mer har et kledelig og ganske forsiktig anstrøk av rørvarme over seg, i motsetning til f.eks klassiske EL34-konstruksjoner.
EAR er vel det rørforsterker merket jeg selv har hatt best erfaring med. Men det skyldes egentlig mangel på veldig høy forvrengning og at man får bare et snev av varme som du nevner med den lavere men åpenbart fremdeles hørbare forvrengningen.

Men spørsmålet er om dette blir for lite forvrengning for de som ønsker "rørlyd".

Prisen er forresten såpass høy at vi må i så fall sikte oss på et bruktkjøp.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.733
Antall liker
3.464
finnes der noen faktiske balanserte rørforsterkere? er da plenty med transistorutstyr med xlr innganger som også ikke er balansert.

det vil ikke gjøre noe spesielt fra DSP heller:
Flex Eight har ikke mulighet til FIR til overganger, noe som utgjør en grei lydmessig forbedring. Så derfor er ikke Flex Eight aktuelt å bruke til våre aktive høyttalere.

Men kan være aktuelt å bruke en balansert til RCA kabel også, så lenge man unngår støyproblemer med det.
 

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Innlegg
1.733
Antall liker
3.464
Ettersom Audio Note ikke har XLR innganger, skal jeg ikke foreslå P3 Tonmeister, så jeg ville sett til Italia i stedet.

Mastersound Stereofonico 300B blir dermed mitt forslag.

Nå vet jeg jo at det er ganske kostbare greier, så jeg slenger med forslag til en rimeligere, men fortsatt flott effektforsterker i form av Primaluna EVO 200. (du må klare deg uten XLR inn, da, men går du hakket opp til EVO 300 har den også XLR)
Bytt til NOS rør på den, og det er fantastisk godlyd for pengene. EL 34 er heller ikke verdens dyreste rør, så det er mange muligheter.
Antar at Primaluna EVO 200 vil ha mer av 2. harmonisk og lavordens harmoniske enn en EAR?
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
6.001
Antall liker
5.630
Torget vurderinger
1
Trenger man forvrengning i diskant, så får man også diskanter med mye mer forvrengning enn typ AMT..
 

JMM

Slava Ukraini!
Ble medlem
27.11.2016
Innlegg
11.287
Antall liker
13.682
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
4
Men spørsmålet er om dette blir for lite forvrengning for de som ønsker "rørlyd".

I så fall tenker jeg at noe med EL34 kunne passe best. Gjerne et eldre design hvis bruktkjøp er et aktuelt alternativ. Min erfaring er at nyere effektrør (KT90, 120,150>) har mindre "rørlyd" (forvrengning) enn de klassiske, men jeg antar det like godt kan ha med selve konstruksjonen å gjøre. Jeg har også en gammel Papworth TVA50 (EL34) som subjektivt er ~4X så varm som EAR 861, mens jeg skilte meg av med en EAR 890 som i mine ører låt kliss likt Hypex-blokkene.

Prisen er forresten såpass høy at vi må i så fall sikte oss på et bruktkjøp.

Det blir i så fall ikke min. 😊

Lykke til med jakten!
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
2.320
Antall liker
1.435
Flex Eight har ikke mulighet til FIR til overganger, noe som utgjør en grei lydmessig forbedring. Så derfor er ikke Flex Eight aktuelt å bruke til våre aktive høyttalere.
2x4hd, flex balansert og flex eight har akkurat samme brikker, dsp platform og samme antall fir taps så vet ikke helt hva du sikter til.

ideen om et "faseriktig" delefilter er uansett bullshit som alle studier viser, ingenting av dette vil du høre.
 
Sist redigert:

frode n

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.07.2010
Innlegg
304
Antall liker
389
Torget vurderinger
1
Det er vel to typer rørforsterkere som er mest brukt. En rørs 300B, 845, 211 etc og de forsterkerene med parrallelle rør for litt mer watt, som el34, kt88, 6550 etc. Burde vel ha begge typene ? Mye av det som er anbefalt her er dyre og bra forsterkere. Hva med og gå for noe rimlig som Music Angel eller lignende. Disse låter overaskende bra til prisen, og kan ved rett oppsett fungere som et salgsargument da kunden sitter på vesentlig dyrere/ bedre forsterkere selv og at hvis det låter bra nå, vil kunden tenke at dette kan kun bli bedre. :D
 
Topp Bunn