Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 105
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    Hifi Freak gut_man's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    5,040
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Etter å ha blitt relativt kraftig redigert i Fidelity (skjønner at det kanskje var litt langt å gjengi i sin helhet, men føler at noen vesentlige poeng falt ut!), har jeg blitt oppfordret fra flere hold å legge ut det jeg skrev i sin helhet. Det gjør jeg nå. Men før dere leser og går til frontalangrep, ta to sekunder på å tenke over at dette er skrevet i et forsøk på å formidle mine subjektive inntrykk av hva jeg opplevde i mitt første møte med Black Magic kabelene. For de som ikke gidder lese hele innlegget mitt, er det mest interessante det som skjedde på lyttekvelden jeg hadde med flere andre hifi interesserte. Dette står helt mot slutten!

    Et møte med Black Magic kabler, en lytters inntrykk og opplevelser:

    Black Magic A1 mkII = revelation med Rhodium XLR kontakter settes inn i anlegget 18/1 2007 erstatter mine Red Dawn rev II XLR signalkabler som jeg har brukt med stor glede i et par år nå. Kabelen kobles mellom CD spiller og forsterker.
    For lytting har jeg plukket ut to plater som jeg har hørt i mange anlegg og som har lyd i referanseklasse. De representerer forskjellige musikkgenre i hver sin ende av det spekteret jeg lytter til. Klarer kablene å gjengi både rocka fuzz gitar basert rock og rolig jazz på en måte jeg liker, har de bestått prøven her hos meg!

    Anlegget jeg spiller på;
    Electrocompaniet EMC 1 up med alle oppgraderinger
    Oracle Alexandria oppgradert med subchassis til Delphi mkV, Fidelity Research fr64fx tonearm, Lyra Dorian pick up, NLE RIAA med custom psu.
    Krell KAV400XI integrert forsterker
    Ascolta Brennin mkII høyttalere
    Høyttalerkabler; for anledningen Audience AU24

    Første lytt på Joe Satriani, ”det røde albumet”. Der Bob Ludwig har bidratt med mastringen, og det har som regel en positiv effekt ?
    - Kutt 2 og 3; Kabelen virker å skape et dypere og bredere lydbilde, cymbaler virker kanskje en anelse ”råere” i anslaget enn jeg er vant med. Stortrommen går dypere og gir mer ”slam” enn tidligere. Har vært plaget med ujevn frekvensgang i bassområdet som kan skyldes høyttalerplassering. Er spent på om kabler fikser noe på dette…. Har ved dette inntrykket spilt ca 4 minutter på kabelen som er kjøpt brukt og skal være innspilt.
    Patricia Barber, Verse
    - kutt 1 the moon; bassområdet når bassgitaren starter etter ca 1min. virker mer sammenhengende, s-er gjengis fremragende, trompeten på dette kuttet kan virke irriterende hard hvis noe ikke stemmer i mellomtoneområdet. Nå høres en trompet med en jevn tonegjengivelse uten områder som stikker seg fram, har ikke følt den så behagelig før!
    - Kutt 3 clues; litt mer fremtredende s’er, men dette kan like godt skyldes mikrofonføringen til fru Barber. Usedvanlig sammenhengende frekvensspekter i forhold til før, frekvensflankene virker å stå bedre fram i lydbildet uten at de virker dominerende. Kunne sverget på at anlegget spiller dypere enn før!
    - Kutt 4 Pieces; Et helt nytt slam i stortrommen! Legger for første gang merke til bakgrunnsstøy på dette kuttet. Barber’s stemme fremstår med tilsynelatende realistisk brystklang! Trompeten er igjen veldig mye mer behagelig gjengitt kontra min gamle signalkabel!
    Nå skal jeg la anlegget stå å spille et par timer før jeg tar en lytt på de samme sporene igjen…..
    Lytteseanse etter et par timers ”tilspilling” i anlegget. Starter i omvendt rekkefølge mer i tråd med gentlemansmanerer, damene først ;-)
    Patricia Barber;
    - Kutt 1. Nå fremheves de samme parameter som jeg hørte ved første lynlytt. Bare enda mer utpreget. Hele lyden presenteres mer ”organisk” og du hellige jul for en dynamisk kontrast. Trommene smeller i vei og bassen kommer mer til sin rett i lydbildet
    - Kutt 3: Vispene på skarptrommen gjengis bedre/varmere og med mer detaljer. Stemmen til Barber virker også varmere og mer realistisk. Lydbildet står frem som stort og dypt, har ikke hatt denne holografien i anlegget før. S’ene virker også mer dempet nå..
    - Kutt 4: Enda bedre dynamikk i trommesettet! Hører nå at det er forskjell i stemmegjengivelsen til Barber fra kutt til kutt. Mindre brystklang på dette opptaket, kanskje fordi hun står lenger vekke fra mikrofonen? Messingraspet i trompeten kommer herlig fram, ingen ubehagelige frekvensområder som stikker seg ut og lager hardhet. Mellomtonen virker generelt mye varmere samtidig som den er superoppløst og får frem de sterkeste sidene fra de nådeløst avslørende Thiel & Partner mellomtonene mine!

    Joe Satriani
    - Kutt 2 If; Denne platen ble spilt etter Patricia Barber i lytterunde nr.2. Her gjengis fuzzgitaren til Satriani en varm og fin måte, som jeg kjenner god fuzzlyd fra rørforsterkere (har ca 20års erfaring som hobbygitarist, og gitaren gjengis på en måte som jeg kan kjenne igjen fra mine egne Marshall rør stack’s (LM6100 og JCM 800 når jeg bruker den samme fuzzboksen som Satriani, en oransje Boss pedal, og min Ibanez USA custom gitar, Satriani bruker også Ibanez). Føler generelt at de enkelte instrumentene kommer bedre fram med Black Magic i signalveien. Ellers bekreftes inntrykkene fra Barber skiva..

    - Kutt 3 Down down down; en roligere Satriani låt. Gitaren står frem med mer ”luft” og rom rundt seg enn med Red Dawn. Basstrommen kommer inn med en tyngde nedover i frekvensområdet som ikke var der før! Sikkert ikke store forskjellen målemessig om noen i det hele tatt, men instrumentene som bærer vekten i musikken (stortromme og bass) gjengis på en annen måte, som jeg definitivt liker! Kabelen rocker den! Hører likegodt ferdig denne skiva, som for øvrig er min definitive Satriani favoritt!

    En formiddags seanse ”dagen derpå” med Fusion og John McLaughlin med sin siste skive Industrial Zen, bekrefter mine inntrykk fra i går kveld. Dynamikken og bassgjengivelsen fremstår som den sterkeste siden med disse kablene! Den ujevne frekvenskurven (målt med øret) i bassområdet synes å rette seg med kabelen i systemet, enda litt å gå på, men mye tyder på at den besynderlige bassgjengivelsen faktisk er relatert til kabelmatch. Dette stemmer i forhold til at problemet oppstod da jeg koblet AU24 i systemet. Virker som om denne fremhever bassområdet 50-100 Hz slik at bassen virker litt boomete. Problemet er uansett betydelig redusert med Black Magic signalkabelen.
    Disse inntrykkene gjør at jeg virkelig ser fram til å kunne putte Black Magic inn mellom høyttalerne og forsterkeren! Signalkabelen er ”here to stay” definitivt!

    Da var dagen kommet. Var i dag, 23.01.2007 på Nodeland utenfor Kristiansand og hentet et sett Black Magic Giant høyttalerkabler pluss Revelation jumpere. Tilbragte når anledningen først skulle by seg, et par timer hos Paul og Marion. Der ble det servert kaffe og småkaker i hjemmekoselige omgivelser. Jeg hadde en høyst interessant og hyggelig samtale med Paul. Tror jaggu vi har ganske like lydpreferanser. Må si jeg har sansen for entusiaster som legger sjela i å få til god presentasjon av sin elskede musikk og bruker tid og krefter på å formidle dette til andre også! Paul fremstår som nettopp det, han har kunnskap, erfaring og en genuin interesse for hva han holder på med! En forhandler jeg godt kan anbefale venner og kjente å handle hos Takk for et givende besøk Paul!

    For ordens skyld, har jeg ingen tilknytning til PM audio eller noen av de som driver bedriften utover det å være en ordinær kunde. Jeg har betalt full pris for alle kabler og ikke blitt lovet noenting som helst av fremtidige frynsegoder eller rabatter for å gi/skrive positive tilbakemeldinger. Mine intensjoner er kun å formidle de erfaringer jeg har gjort meg i mitt anlegg i min hule. Alt skrives i løpet av den perioden jeg har full returrett på kablene, slik at mine opplevelser ikke er farget av at jeg leter etter kvaliteter for å forsvare mitt kjøp! Jeg har en annen kabel på hånd til ca ½ pris (brukt) av Giant kabelen. En Audience AU24 kabel som jeg har spilt på et par uker nå. For å si det sånn, hadde det frigjort penger som kunne finansiert andre investeringer i anlegget hvis testperioden faller ut til fordel for AU24 kabelen..

    Har bare fått spilt et par timer før formidlingen av dette første (premature) inntrykket; Har brukt Joe Satriani (det røde albumet som heter bare Joe Satriani) og Patricia Barber- Verse og sammenlignet et par spor med Audience AU 24. Lydbildet er mye større, både bredere og dypere med Giant. Det virker som oppløsningen i hele frekvensområdet er mye bedre enn med AU24, uten at det finnes antydning til hardhet i de øvre frekvensområdene.... Hadde Revelation kabelen til naboen innom i anlegget en snartur i går. Mye av det samme skjedde i forhold til lydbilde og klangbalanse. Føler likevel at lyden er "thightere" og har større tyngde med Giant..Skal selvfølgelig spille de anbefalte timer før en skikkelig evaluering foretas, men dette virker svært lovende må jeg si!

    Hadde besøk av naboen for en lytt til den nye kabelen på kvelden. Kabelen hadde endret litt karakter. Et kjempestort og dypt lydbilde var en av de første kvalitetene jeg la merke til. Det virker som om musikken gjengis med mer luft og rom rundt hvert instrument. En sånn holografi har jeg aldri opplevd fra anlegget mitt før. Og jeg kan for første gang skjønne hva Knut Vadseth mener når han i tester av kjempedyre high-end kabler (som jeg for ordens skyld aldri har hatt erfaringer med før) hevder at kabelen er en komponent på lik linje med høyttalere, signalkilde og forsterkeri. Jeg har aldri opplevd at en kabel/kabler, har gjort så mye med lyden og klangbalansen. Tidlilgere erfaringer har vist meg at kabler kan mangle oppløsning og dermed gjøre presentasjonen av musikken blir ”varmere og mykere” , eller endre parameter i en del av frekvensspekteret som gjør at enkelte deler av frekvensområdet tiltrekker seg oppmerksomhet/skinner på en spesiell måte som f.eks mellomtone eller bass. Slike fenomener har i mine ører vært mindre endringer og jeg har brukt kabler som en måte å temme/tune anlegget på. Med Giant plassert mellom høyttalerne og forsterkeren min, forsterkes de effektene jeg opplevde at signalkabelen hadde alene, og anlegget står faktisk fram med en formidabel dynamikk, lydbilde og varm herlig oppløsning! Det er oppsiktsvekkende hvor oppløst lyden presenteres, og det uten at noe virker kaldt og analytisk. Hele klangbalansen i anlegget er endret og rykket opp i en annen divisjon!

    I går kveld la vi merke til ujevnheter i bassgjengivelsen. Etter at naboen hadde forlatt åstedet gjorde jeg en frekvenssveip og konstraterte at jeg hadde en forholdsvis stor dip i frekvensområdet 50-80 Hz, samtidig er jeg rimelig sikker på at 20Hz gjengis med mye mer db med Giant i anlegget uten at jeg har utstyr til å måle dette. Skal få naboen til å ta med en db måler så jeg får sjekket dette ut!
    Disse ujevnhetene har jeg hatt en stund i anlegget, men som nevnt i testen av signalkabelen, rettet den på mye. Jeg følte at en del av disse problemene dukket opp igjen i går…..

    I dag etter at kabelen hadde fått brynt seg på Isotek sin demagnetizer plate hele natten, og formiddagen (22 timer), fremstår frekvensgangen mye mer lineær igjen. Det kan godt være andre variabler som spiller inn, men jeg spiller de samme platene som i går, uten at bassområdet står frem som fullt så ujevnt. Litt henger fremdeles igjen, og høyttalerplassering/lytteposisjon skal justeres etter at innspillingstiden for Giant kabelen er ferdig! Her skjer det tydeligvis saker og ting etter hvert, og det er nok ikke smart å begynne å endre på flere parameter samtidig.. Jeg får se hva som skjer videre!

    Flere har tilsynelatende byttet ut svindyre kabler som Nordost Valhalla og Transparent Reference med Black Magic Giant. Andre uavhengige entusiaster som ikke har byttet ut sine kabler, men testet Giant, vurderer Giant kabelen oppe blant sine 3 favorittkabler som nettopp omfatter nevnte Nordost og Transparent (vedkommende ringte inn sin bestilling av Giant kabelen da jeg var innom PM audio). Dette forteller meg to ting; enten at matching av kabler er viktigere enn prisleie og at prising av kabler ikke nødvendigvis henger sammen med lydmessig kvalitet, evt. at PM audio har fått til noe som grenser til sensasjon… Jeg er ikke bevandret nok i kabeljungelen til å kunne konkludere, men synes jo det er oppsiktsvekkende at en kabel til 8-10 000 kroner blir byttet ut til fordel for kabler til 50 000 ++. Disse opplysningene har jeg også andre steder fra enn PM-audio. Jeg velger derfor å tro at hakeslippet introduksjonen av kabelen frembringer hos meg, representerer både en god match og også en svært vellykket konstruksjon! Jeg kan nå forstå hvor mye det faktisk er å hente på kabler, og med enebolig og stor familie (til tider 6 unger i hus) er Valhalla og Transparent reference kabler utenfor min økonomiske rekkevidde på det nåværende tidspunkt, er det veldig tilfredsstillende å registrere at jeg kanskje ikke bekymre meg for det! Mitt sammenligningsgrunnlag er mine gamle Nordost Red Dawn rev II høyttaler og signalkabler som nye kostet mer enn settet med Giant og Revelation kabler koster nye i dag. Prestasjonene til Black Magic kablene sett i lys av dette er i grunnen nok til at ordet sensasjon faller inn i hodet mitt.

    25.01 kl. 2130. Setter meg ned for å lytte etter at anlegget har stått og spilt kontinuerlig siden jeg koblet Giant’en til. Halleluja!!! Nå har bassen satt seg, borte er alle antydninger til peaker i bassen. Det spiller så spikflatt, flott og gjennomsiktig i hele frekvensspekteret, og det er ganske stort på Ascoltaene! Jeg sitter og gliser og vet ikke riktig hvilke superlativer jeg skal beskrive opplevelsen med. Dire Straits- Brothers in arms 180g Simply Vinyl pressing spiller med et trøkk i bassen som jeg ikke har ant var mulig med platespilleren min, Sara K – Waterfalls legges i EMC1 up spilleren, og borte er all ulla i mellombass området som vitterlig var der i går. Innspilling av kabler, tull og tøys, hah no way! Jeg har nettopp vært vitne til en meget merkbar forandring! Ascoltaene har forvandlet seg fra å være aristokratiske og korrekte i bassområdet til å flerre skjorta og slipset av seg og vise at det er muskler under. Det er vel den mest anektdotiske beskrivelsen jeg kommer på i farten! Dette rocker, jeg spiller Rammstein- Hertzeleid, lugubre prog perler som Mathematicians- Irrational numbers, Greg Howard Band- lift, den siste MoFi utgaven av Yes- Fragile. Alt jeg kaster på anlegget av musikk med trøkk i, kommer ut som nettopp det. En seriøs test bør vel ha noen kritiske bemerkninger….øøøø ja, men jeg kan ikke i begeistringen komme på noen. Jeg får gi meg selv noen dager, og vente på at noe skal dukke opp. Nå skal jeg lytte og nyte en stund til!!

    09/2 Sammenlikningstest
    Inviterte 4 andre audiofile kompiser til ”shoot out” mellom noen av kablene vi hadde tilgjengelige i anleggene for tiden; Viablue pris ca. ……, Black Magic Revelation m/rhodium terminering til ca 5000,-, Audience AU24 pris 12000,- og Black Magic The Giant m/gull terminering pris 9000.
    Vi var to stykker som gjorde notater etter som vi byttet kabler. Musikken vi brukte var; Patricia Barber- Mythologies spor 4 Hunger
    Rammstein – Herxeleid spor 4 Asche zu asche
    Kari Bremnes – Over en by spor 8 og 9

    Vi startet med Viablue. Mine notater sier at her mangler det oppløsning i hele frekvensspekteret, lydbildet har krympet både i dybde og bredde. Ingen deler av frekvensområdet fremheves, men lyden gnistrer ikke heller.

    Så ble Giant introdusert i anlegget; Vi starter med låten fra Patricia Barber, og nå skjer det saker og ting. Damen trer frem i et lydbilde som er mye dypere og bredere. Forskjellen i evnen til å presentere et troverdig rom er det som først slår meg i forhold til Viablue kabelen. Ikke bare rommet presenteres troverdig, men instrumenter og stemmer plasseres på en helt annen måte. Diskanten gnistrer og ”kiler” i øregangene, bassen oppleves mye dypere. Når vi spilte Patricia Barber med Viablue tilkoblet, høres fuzzgitaren aggressiv og ”flisete” ut. Med Giant gjengis denne gitaren på en mye mer behagelig måte. Vanskelig å sette ord på hvordan slik oppleves, men noe sånn som at det opplevesi stedet for at denne gitaren tiltrekker seg negativ oppmerksomhet fordi den oppleves hard og agressiv, tenker jeg nå at, dette er et kult arrangement og den gitaren funker helt fint som krydder i lydbildet. Den tiltrekker seg oppmerksomhet på en helt annen måte. Når vi spiller Rammstein kan man nå høre detaljer på en helt annen måte. Eks. kan trommeslagerens slag på cymbalene høres mye lettere med Giant kontra Viablue. De druknet på en måte i gitarøset med Viablue tilkoblet. Når Kari Bremnes spilles ser jeg at jeg har skrevet ROM på notatblokka mi. Igjen opplever jeg at stemmer og instrumenter står klarere frem i rommet. Oppløsning trenger ikke gå på bekostning av varme i lyden. På kutt nr.8 er det et arrangement med strykere. Med Viablue oppleves gjengivelsen spinklere, og mindre ”organisk” for å bruke floskler. Når Giant kobles til, gjengis disse strykerne med en helt annen kropp, og dermed også en nerve som var fraværende med Viablue.

    Audience AU24 er en kabel flere av oss har hatt gode opplevelser med, og minst en av lytterne forventet at denne kabelen passet best hans lydpreferanser. Mine notater sier at Lydbildet krymper med denne kabelen. Instrumenter plasseres korrekt i lydbildet, det virker bare som om rommet har krympet. Denne kabelen har jeg tidligere hatt i anlegget over en lang periode, fordi jeg vurderte å kjøpe den. Jeg opplever at kabelen gjengir musikk på en snill måte som kledde høyttalerne mine/anlegget mitt godt. I direkte sammenlikning med Giant virker det som om dette kanskje oppleves slik fordi den ikke er like oppløst. Musikken gjengis med en varme som er behagelig, og jeg tenker på at styrkene og svakhetene til denne kabelen minner om rør. Med en varm, litt mellomtonefokusert gjengivelse, samtidig som det virker som om den trekker fra litt i topp og bunn (nå vet jeg at det ikke nødvendigvis er slik at alle rørkonstruksjoner har slike skavanker, og jeg har absolutt ingenting i mot rør hvis det oppfattes slik) Når vi lytter til Patricia Barber og Kari Bremnes der lydbildene er enkle og forholdsvis nakne blir det tydelig at det skjer ett eller annet i bassen med denne kabelensom. Fokuset i bassområdet flyttes til mellombass i sammenlikning med Giant som stod i anlegget før AU24. I mine ører står Giant fram som en kabel i en helt annen klasse en AU24, og det er egentlig litt dumt. For jeg er ennå innenfor de fire ukene med full returrett som PM Audio reklamerer med, og AU24 kabelen kunne jeg kjøpt for halve prisen av Giant (AU24 er brukte kabler, Giant er nye. Derfor prisforskjell)

    Black Magic Revelation settes inn i signalveien. Kari Bremnes står i spilleren og på kutt nr.8 er igjen den flotte oppløsningen i toppen som jeg opplevde med Giant tilbake. Bassen virker mer lineær igjen, men synes å mangle noe av tyngden jeg opplevde med Giant. Lydbildet virker åpnere enn med AU24 kabelen, men rommet gjengis ikke like dypt og bredt som med. Jeg synes også at musikken gjengis med en viss kjølighet i forhold til AU24 og Giant. Her snakker vi nyanser, små nyanser. Jeg opplevde ikke på noe vis at denne kjøligheten var ukledelig og ubehagelig. Instrumenter var ikke harde og flisete på noe vis. Det manglet bare en liten dæsj varme! Nå ble jeg forklart av PM Audio da jeg bestilte Giant, at Rhodium terminering ville gi noe kjøligere lyd enn gull terminering. Revelation kablene har også vært inne til omterminering for et par uker siden og skulle trenge litt innspillingstid etter dette. Eieren mener at de har spilt over 100 timer etter omterminering.

    Konklusjonen min er klar den, Giant kablene er en divisjon eller to over de andre kablene i denne sammenligningstesten. Dette i mitt anlegg, med mine ører, min musikksmak og mine lydpreferanser. Jeg utroper ikke kabelen til verdens beste, eller sier at de andre kablene ikke er gode. Jeg har lært at slike konklusjoner sjelden er riktige fordi det er så utrolig mange variabler som skal stemme, og vår oppfatning av hva som er bra varierer også mye. At det derimot er forskjell i måten disse kablene påvirker musikkgjengivelsen er imidlertid hevet over enhver tvil. Alle som var med denne kvelden, var klare på at Black Magic The Giant var suverent mye bedre enn de andre kablene. Det tar jeg som et tegn på at alle subjektive faktorer som preferanser o.l ikke overskygger den genuine kvaliteten denne kabelen representerer! Jeg står fremdeles ved min uttalelse om at det er først med denne kabelen at jeg forstår de som hevder at høyttalerkabelen er en komponent på lik linje med høyttalere, cd-spiller og forsterkeri. Som en kuriositet kan det nevnes at jeg etter at vi hadde avsluttet lytteseansen byttet fra Revelation til Giant mens de fleste i lyttepanelet var ute for å ”trekke frisk luft”.Dette opplyste jeg ikke om, men kommentaren kom umiddelbart da jeg satte på en plate; ”har du koble om til Giant igjen?” Dette var vel det nærmeste en blindtest vi kom denne kvelden, og det var litt gøy å registrere at kabelen ble identifisert uten at noen var klar over at det faktisk var foretatt et kabelbytte engang!


    Helt til slutt ønsker jeg å tilføye et par ting som er føyd til i dag 01/10/07.
    Jeg har byttet ut nesten hele anlegget mitt siden jeg skrev disse inntrykkene. Jeg spiller i dag på et anlegg der høyttalerne og kablene er det eneste som er igjen av det nevnte utstyr i testen. I all min iver og villighet til oppgradering, har jeg ikke vært fristet til å bytte ut kablene mine. Jeg har snust litt på de nye Mambo kablene som introduseres i disse tider, men har vel egentlig slått det litt fra meg igjen. Når jeg opplever komponenter slik, at jeg ikke tenker på at de er der, ikke irriterer meg over noe.. Ja så er det ofte fordi de er så gode at de tilfredstiller de krav jeg har! Nå kan det godt hende at jeg finner ut at jeg ønsker å eksperimentere med andre kabler senere, men akkurat nå er jeg fryktelig fornøyd med kablene mine. Egenarten i lyden fra komponentene mine slippes gjennom på en måte som oppleves som upåvirket. En mørk cd-spiller, forblir mørk. En superoppløst cd-spiller, den gjengis superoppløst. Dynamikken som den nye vinylriggen min tryller frem fra vinylrillene, slenges ut av høyttalerne på en deilig måte. Det er vinyl det går mest i her hjemme om dagen. Og jeg har ærlig talt ikke brydd meg med å teste ut andre signalkabler fra Airtangent armen til RIAA trinnet mitt. Det ble Black Magic revelation med bulletplugger som ble satt inn der også.. Poenget er at selv om komponentene er blitt mye bedre siden de første inntrykkene ble skrevet, oppleves ikke kablene som noen begrensende faktor!
    Høytt; gut_horns active system m/GroundSound DCN28. Digitalkilde; ROON Nucleus,, dCS Paganini, dCS Puccini U-clock. Analogkilde; Studer A80R, Aesthetix IO signature,Consen RIIA,VPI TNT, Lenco PTP4, Kuzma 4point, FR64fx, Airtangent 2b, FR64fx, Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul Colibri XGP, VdH The Canary, VdH Grasshopper GLA, Audio Technica AT33 mono. Amper: Aesthetix Callisto, 8 kanaler Anaviiew.

  2. #2
    Hifi Freak FallenA's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    4,266
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Se der ja

    Kan vel si at vi helt klart har trukket de samme konklusjonene her.
    Jeg forstår at Fidelity har behov for å gjøre noen "redaksjonelle editeringer", men å kutte bort så mye som her er gjort synes jeg stiller gjesteskribenten i et dårlig lys.
    Det er helt tydelig at mange konklusjoner, og hele sammenligningstesten, samt vurderingene etter at kablene ble innspilt, rett og slett er kuttet bort.

    Hva skjer her Vadseth? har Fidelity begynt med sensur av gjesteskribentene, og deres tekster?

    Synes her at en "second opinion" evt. en "fortsettelse" vil være riktig!




  3. #3
    nb
    Guest

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Orginalteksten tilsvarer nesten fire fullskrevne A4-sider i Times New Roman 10 i følge mitt tekstbehandlingsprogram. Det er ganske langt... uten å ta stilling til om "essensen" var med i det som står i Fidelity, da jeg ikke har lest den teksten på trykk.

    Det er ganske vanlig at aviser/tidsskrifter gir klar guiding på hvor lange bidrag skal være. Det er som med bryllupstaler, de viker mye kortere for de som skal holde talen enn den er for de som skal/må høre på

  4. #4
    Hifi Freak FallenA's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    4,266
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Sitat Sitat fra nb
    Orginalteksten tilsvarer nesten fire fullskrevne A4-sider i Times New Roman 10 i følge mitt tekstbehandlingsprogram. Det er ganske langt... uten å ta stilling til om "essensen" var med i det som står i Fidelity, da jeg ikke har lest den teksten på trykk.

    Det er ganske vanlig at aviser/tidsskrifter gir klar guiding på hvor lange bidrag skal være. Det er som med bryllupstaler, de viker mye kortere for de som skal holde talen enn den er for de som skal/må høre på
    Kan vel da fortelle at "halve" essensen var borte i fra Fidelity, og alt som var testet av innspillte kabler, og sammenligninger var redigert bort.
    Da er det kun tilbake det som omhandler uinnspillte kabler. Noe som ødelegger budskapet en hel del IMO!

  5. #5
    nb
    Guest

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Sitat Sitat fra FallenA
    Sitat Sitat fra nb
    Orginalteksten tilsvarer nesten fire fullskrevne A4-sider i Times New Roman 10 i følge mitt tekstbehandlingsprogram. Det er ganske langt... uten å ta stilling til om "essensen" var med i det som står i Fidelity, da jeg ikke har lest den teksten på trykk.

    Det er ganske vanlig at aviser/tidsskrifter gir klar guiding på hvor lange bidrag skal være. Det er som med bryllupstaler, de viker mye kortere for de som skal holde talen enn den er for de som skal/må høre på
    Kan vel da fortelle at "halve" essensen var borte i fra Fidelity, og alt som var testet av innspillte kabler, og sammenligninger var redigert bort.
    Da er det kun tilbake det som omhandler uinnspillte kabler. Noe som ødelegger budskapet en hel del IMO!
    Ok, det er i såfall uheldig, men jeg skjønner at teksten er kuttet. Kanskje "gjestebidragene" burde gå en runde tilbake til skribenten for å se om de synes artikkelen er grei også etter kuttene?

  6. #6
    Hifi Freak FallenA's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    4,266
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Sitat Sitat fra nb
    Sitat Sitat fra FallenA
    Sitat Sitat fra nb
    Orginalteksten tilsvarer nesten fire fullskrevne A4-sider i Times New Roman 10 i følge mitt tekstbehandlingsprogram. Det er ganske langt... uten å ta stilling til om "essensen" var med i det som står i Fidelity, da jeg ikke har lest den teksten på trykk.

    Det er ganske vanlig at aviser/tidsskrifter gir klar guiding på hvor lange bidrag skal være. Det er som med bryllupstaler, de viker mye kortere for de som skal holde talen enn den er for de som skal/må høre på
    Kan vel da fortelle at "halve" essensen var borte i fra Fidelity, og alt som var testet av innspillte kabler, og sammenligninger var redigert bort.
    Da er det kun tilbake det som omhandler uinnspillte kabler. Noe som ødelegger budskapet en hel del IMO!
    Ok, det er i såfall uheldig, men jeg skjønner at teksten er kuttet. Kanskje "gjestebidragene" burde gå en runde tilbake til skribenten for å se om de synes artikkelen er grei også etter kuttene?
    Det ville iallefall vært mer riktig. Alternativet er at Gjesteskribentene får en viss "størrelse" å forholde seg til.

    Uansett så synes jeg det er flott at folket her kan lese de fulstendig uredigerte skribleriene til entusiast som faktis er så engasjert at han skriver sine erfaringer inn til magasinet for å dele sine opplevelser med andre entusiaster

  7. #7
    marsboer
    Guest

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Har tilsvarende erfaringer når jeg satte inn BM Revelation IC XLR Rhodium hos meg også.

    Ingen tvil om at det skal kjøpes inn et sett mellom monoblokkene og pre, samt et sett giant i tillegg.
    BM kablene gjør noe med lyden som ikke kan beskrives som annet enn "svart magi"

  8. #8
    Hifi Freak JackX's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2002
    Innlegg
    2,405
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Sitat Sitat fra FallenA

    Sitat Sitat fra FallenA


    Kan vel da fortelle at "halve" essensen var borte i fra Fidelity, og alt som var testet av innspillte kabler, og sammenligninger var redigert bort.
    Da er det kun tilbake det som omhandler uinnspillte kabler. Noe som ødelegger budskapet en hel del IMO!
    Ok, det er i såfall uheldig, men jeg skjønner at teksten er kuttet. Kanskje "gjestebidragene" burde gå en runde tilbake til skribenten for å se om de synes artikkelen er grei også etter kuttene?
    Det ville iallefall vært mer riktig. Alternativet er at Gjesteskribentene får en viss "størrelse" å forholde seg til.

    Uansett så synes jeg det er flott at folket her kan lese de fulstendig uredigerte skribleriene til entusiast som faktis er så engasjert at han skriver sine erfaringer inn til magasinet for å dele sine opplevelser med andre entusiaster
    Uten å ta stilling til Audio's redaksjonelle grunn til sin 'filtrering' av stoff, så bør ethvert seriøst tidsskrift ha klare retningslinjer for bidragsyterne, hva enten de er perifere eller faste. Kun på den måten kan innsenderen forvisse seg om at intensjonen bak innlegget kommer ubeskåret frem til leseren.

    Det som er det helt spesielle i denne situasjon er iofs ikke at vi har fått vite fra et av våre forummedlemmer at hans tekst har blitt beskåret til de grader (som vi kan selv lese og se), men at det må påregnes at også andre gjesteskribenters innlegg har gått gjennom den samme 'slanking': har deres innlegg også mistet mye av sin indre logikk og poeng ?

    Det må nemlig påregnes at andre lesere (og kanskje annonsører ?!?) vurderer og agerer ut fra det de oppfatter som en (kjøps)anbefaling ... uten å ha fått med seg vesentlige aspektre fra forfatteren.

    mvh

    JackX
    Oslo Vinyl Klubb OVK ​ ~ Oslo Audio Society OAS
    Platespiller: Thales Turntable med Statement & EMT pu
    Ypsilon: MC Stepup + VPS 100 RIAA + CDT 100 transport + DAC 1000 D/A + PST 100 mkII preamp + Aelius II
    Magico: Q3 bronze
    Kabler: Synergistic Research (Tungsten) - Zensati


  9. #9
    Hifi-entusiast J.Haugen's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2006
    Innlegg
    182
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Jeg synes at dette innlegget er flott! Det er riktignok noe langt, men innholdet er ikke til å kjenne igjen fra det som stod i Fidelity. Her er det blitt kuttet alt for mye, og det "kontroversielle", at Giant er mye bedre enn mange andre, langt dyrere kabler, er borte.

    Når jeg skrev en "test" av Giant på internett i januar i år, skapte det "rabalder" da jeg mente at den ikke lå langt etter Nordost Valhalla og Transparent Ref. (den gamle), ja endog bedre enn disse på enkelte punkter. Jeg vil derfor gi all min støtte til deg, Gutman, for å ha løftet diskusjonen om denne kablene frem igjen.

    Faktisk så ble savnet etter Giant så stort etter at den ble levert tilbake til min kamerat, at jeg ble nødt til å kjøpe meg et sett. Siden den gang har jeg ikke hatt behov for å sette inn igjen hverken Nordost (solgt), Transparent eller andre høyttalerkabler, og kabelproblematikken er langt på vei "lagt død" for min del. Men jeg kjenner dog at det "rykker" litt i armene når jeg ser Jorma Prime - men lommeboka sier nei.......

  10. #10
    Hifi-entusiast thor_egil's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Innlegg
    201
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Jeg har akkurat kjøpt inn 2 stk. Black Magic Revelation IC RCA Rodium fra CD -> Pre og Pre -> effekt. Mine intielle opplevelser av kablene er egentlig svært like de Gut_man her legger frem. Det fremstår for meg som en svært god attest til BM kablene, at de kan gi en så konsistent forbedring i 2 anlegg som er så ulike.

    Jeg skylder dog å bemerke at kablene som BM erstattet ikke var kabler av nyeste dato (Hitachi SAX-112 (1989) og Audioquest Topaz (ca.1997). Disse kablene kostet ca 500,- i sine respektive år). Jeg har heller ikke hatt andre kabler enn disse i signalveien. Derfor har jeg ikke noe av det sammenligningsgrunnlaget som gut_man og hans medlyttere kan legger for dagen.

    Selv om kablene nå har gått ca 70 timer i innspilling og konklusjonene må bli noe foreløpige, vil jeg støtte et av gut_mans hovedpoeng (om jeg ikke har misfortstått): Kabelen som egen komponent. Endringene er så markante og berører så mange aspekter i lyden, at nærmest har blitt fjetret over dem. Detaljer, lydbildets dybde, energien i instrumenters og stemmerg grunnklang og sist, og absolutt ikke minst, timing og energi i bassnivået.

    Selv om det er mange der ute som sikkert har et bredt erfaringsregister når det gjelder kabler, så er det sikkert mange tusen som er i samme situasjon som meg: De har byttet mange komponenter i anlegget, men kablene har forblitt de samme i mange år, kanskje tiår. Det er spennende å bytte komponenter. De synes. De har finesser. OG de kan også gjøre musikken bedre. MEN... dersom du sitter som meg, med gamle kabler tvers gjennom, og fortsatt har en genuin interesse for musikk og lydgjengivelse, så må du koste på deg å prøve noen nye kabler. Det løftet de gav mitt anlegg har vært så fundamentalt at jeg ikke helt vet hvor jeg skulle begynt for å klare å gi så mye ekstra kvalitet for så lite penger!

    BM er et godt sted å starte! Ikke fordi jeg tror de vil passe alle anlegg og preferanser, men først og fremst fordi de har en prøveordning som er unik, og som gir deg trygghet på at du kan returnere dersom du ikke blir fornøyd og få dekket ALLE utgifter. Det er et tilbud til oss som har Hifi som hobby, som nesten er for godt til å være sant, og tro meg...dersom du har gamle kabler som meg, vil du ikke trenge de 4 ukene du kan ha kablene på utlån for å høre forskjellen.

    Den returordningen har blitt redusert til kun en teoretisk mulighet for mitt vedkommende....

    Neste utfordring er at høyttalerkabelen er av samme alder og kvalitetsnivå som mine tidligere signalkabler (Audioquest Crystal), men hvordan jeg skal kunne komme til konklusjonen at jeg IKKE må få The Giant på hjemlån kan jeg ikke begripe.....
    Alphason Sonata/Linn Ittok LVII eller Pioneer PL-L1000 - AudioTechnica AT33PTG/Naim Stageline S, NaimUniti, AudioQuest Crystal ,Gradient Revolution MkII

  11. #11
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2006
    Sted
    Grenland
    Innlegg
    1,322
    Tagget i
    0 Innlegg
    Album
    1
    Torget
    2

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Moro lesning dette, og helt klart at kabler gjør forskjeller i anlegget:-)
    Jeg testet selv The Giant mot 2 andre dyrere kabler av anerkjent merke sammen med en kollega, en rimeligere sølvkabel og en DIY kabel i ren solid kobber.
    The Giant var god og kom bedre ut enn en av de dyrere kablene med et stort lydbilde og fyldig bass. Den dyreste kabelen i sølv "vant" testen med den rimeligere sølvkabelen på 2. plass og The Giant som god nr. 3.... Det var den rimelige sølvkabelen som var den største overraskelsen i positiv retning, da ingen hadde trodd at den skulle kunne måle seg med de 2 beste ; den dyrere sølv/kobberblandingen ble nr. 4 var vel det største skrellet.......flat som den var........
    Eggleston Andra 3, M, AmAudio AM-reference og A60X Excellence, Metrum Pavane, Metrum Ambre, North Star, Rega P9, Tchernov Cables, MIT Oracle MAX, Fusionaudio, Vh-Audio, SR Powercell mk3, SR Tranquility baser, Kemp Quantum

    Til salgs/bytte;
    Magnusaudio stereoforsterker MA 500/300, MSB-204 monos, Elac Discovery, Audiohorizon pre og dac.

  12. #12
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,369
    Tagget i
    3 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    ... Jeg hadde aldri trodd jeg skulle skrive et forsvarsskrift for Fidelity ...

    En redaksjon (redaktøren) har i prinsippet full kontroll over, og fult ansvar for innholdet i egen publikasjon, herunder redigering av artikler med hensyn til trykking, redaksjonelt innhold etc. Alle artikkler, innlegg etc. bør (må) derfor skrives med henblikk på at de blir kuttet - for det blir de. Det er redaktøren som er ansvarlig for det som står på trykk, praktisk talt uavhengig av hvem som har skrevet. Problemstillingen som reises her, oppfatter jeg er mer et spørmål om det skjønnet som redaktøren utøver, med hensyn til å redigere artikkler. Redaktørens skjønnsutøvelse bør alltids diskuteres og evt. kritiseres, men til syvende og sist er det redaktørens skjønn. Dersom redigeringen skjer tidlig i produksjonsprosessen er det forsåvidt naturlig og god skikk å konferere med foratteren om forfatteren har oppfattninger om redigeringen, men det er ingen selvfølge. Det framgår ikke om det var noen klare rammer fra Fidelitys side for tekstomfanget til artikkelen, men selv når dette forekommer er det helt normalt å kutte ...

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  13. #13
    Hifi Freak Sleiven's Avatar
    Ble medlem
    Dec 2003
    Innlegg
    2,291
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Har hatt vondt for å tro på kabler....men
    fikk litt lyst på BM nå , og Paul er jo en likandes og flink fyr., men tror jeg skal experimentere i lavere luftlag først---

    hmmm... jeg tror jeg skal erstatte mint 10 år gamle WBT css 2020 interconnect med noe annet, spesielt nå som den ene har brudd, kanske opgradere til en utgått Audioquest for å se om det har en effekt....

    Ellers så kan jo litt for klar tale tråkke annonsører på tærne, derfor pakkes omtalene ofte inn i litt mer diplomatiske vendinger enn det som gutman brukte...
    Men det er vel en redaktørs fulle rett å redigere, det er vel derfor det heter redaktør?


    Eller har jeg følelsen av at det som skiller en kabel på 10 000 fra en på 50 000 er vel stort sett avansen og ikke begrunnet i tekniske produksjonsomkostninger...

    mvh
    Sleiven



    &quot;Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted&quot; <br />-ALBERT EINSTEIN

  14. #14
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Etter å ha lest veldig mye skryt av Giant og ikke minst testen her mot Audience så har jeg lyst til å teste kabelen selv. Synes jeg ikke den spiller bedre enn Au24 er jo bare å returnere den.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

  15. #15
    Hifi Freak FallenA's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    4,266
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Joda.... Det er vel og bra med redigering av innsendt materiale. MEN..... man bør a) konferere med artikkelskriveren, b) lage klare rammer for innsendt materiale, c) Innlede artikkelen, eller notere i artikkelen at den er redigert/kortet ned. d) fyll inn eget forslag

    Det som skjedde ved redigering av akkurat denne artikkele var at mange meget viktige vinklinger og synspunkter ikke kom frem, og at hele artikkelen virket usammenhengende. Samtidig ble artikkelforfatteren satt i et dårlig lys etter som hans egentlige mening ikke kom med på trykk.

    Kanskje Fidelity bør ta dette adnota til neste "gjesteskribent" ?


  16. #16
    Hifi Freak FallenA's Avatar
    Ble medlem
    Mar 2005
    Innlegg
    4,266
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Sitat Sitat fra Lyngen
    Etter å ha lest veldig mye skryt av Giant og ikke minst testen her mot Audience så har jeg lyst til å teste kabelen selv. Synes jeg ikke den spiller bedre enn Au24 er jo bare å returnere den.
    Riktig det Lyngen

    Bare sørg for at du har råd til å beholde den

  17. #17
    Hifi Freak Cash 63's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Innlegg
    7,305
    Tagget i
    1 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Hei
    Hadde vart morro med ett utlåtande från deg, då eg vurderer disse to kablene!
    Pass Labs XA 30.5/Pass Labs XP10, Focal Alto Utopia BE,Velodyne DD15, Nottingham Analogue Hyperspace+Psu, Graham Phantom B-44,Akida 9TS, Zyx4D Electrocompaniet ECP2. VPI,Scoutmaster 10.5i+Ginkgo /Dynavector XX2mkll. PS audio GCPH, Meridian G08.2
    Bakrommet: Luxman L-510, PMC GB1, Technics SL 1200 mkll

    OVK-medl
    Morgondagen inställd på grund av ointresse.

  18. #18
    Hifi Freak Cash 63's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2007
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Innlegg
    7,305
    Tagget i
    1 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    [quote=Lyngen ]
    Etter å ha lest veldig mye skryt av Giant og ikke minst testen her mot Audience så har jeg lyst til å teste kabelen selv. Synes jeg ikke den spiller bedre enn Au24 er jo bare å returnere den.
    [jAA MENER DEG lYNGEN/quote]
    Pass Labs XA 30.5/Pass Labs XP10, Focal Alto Utopia BE,Velodyne DD15, Nottingham Analogue Hyperspace+Psu, Graham Phantom B-44,Akida 9TS, Zyx4D Electrocompaniet ECP2. VPI,Scoutmaster 10.5i+Ginkgo /Dynavector XX2mkll. PS audio GCPH, Meridian G08.2
    Bakrommet: Luxman L-510, PMC GB1, Technics SL 1200 mkll

    OVK-medl
    Morgondagen inställd på grund av ointresse.

  19. #19
    Hifi Freak gut_man's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    5,040
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    Hyggelig at mine erfaringer kan være til hjelp og hygge! Jeg har ingen horn i siden til Fidelity's redaktør for å ha redigert mitt "bidrag" Jeg forstår som tidligere nevnt at det var alt for langt og omstendelig skrevet til å gjengis i sin helhet. Jeg har heller ingen problemer med at redaktøren bruker sin posisjon til å redigere på en måte han finner formålstjenelig. Jeg har ikke klaget til Vadseth, og hadde jeg hatt noe å klage på, hadde jeg sagt fra til ham .

    Jeg synes imidlertid selv at det var viktige poenger i mine skriblerier som var utelatt i Fidelity. Derfor bruker jeg min frihet og rettighet som forfatter; å offentliggjøre testen i sin helhet, i et medium der det lar seg gjøre... Her At det reises en debatt i kjølvannet av at dere får lese testen i sin helhet, ser jeg på som sunt. Men alle bør huske på at man ved all publisering i aviser/tidsskrifter må påregne å bli redigert i større eller mindre grad! Den tryggeste måten å få formidlet sine inntrykk i sin helhet er på forum som dette! Men for all del jeg håper flere vil skrive gjesteskribent artikler til Fidelity, og at Fidelity vil fortsette å slippe oss lesere til. Det er viktig, og det burde være interessant for mange av de kritiske røster som har ytret seg i forhold til kvaliteten på mye av det som blir foretatt av redaksjonen i Fidelity. Det at man har en slik mulighet for å slippe til, er verdifullt og ganske unikt!
    Høytt; gut_horns active system m/GroundSound DCN28. Digitalkilde; ROON Nucleus,, dCS Paganini, dCS Puccini U-clock. Analogkilde; Studer A80R, Aesthetix IO signature,Consen RIIA,VPI TNT, Lenco PTP4, Kuzma 4point, FR64fx, Airtangent 2b, FR64fx, Dynavector DRT XV-1s,Van den Hul Colibri XGP, VdH The Canary, VdH Grasshopper GLA, Audio Technica AT33 mono. Amper: Aesthetix Callisto, 8 kanaler Anaviiew.

  20. #20
    Æresmedlem Lyngen's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2006
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    12,679
    Tagget i
    0 Innlegg

    Black Magic omtalen i Fidelity 28, i sin helhet

    ca 4000,- for jumpere . Ble usikker nå siden maksprisen min er 10 blanke.
    Focal Utopia Micro Be - Devialet D200 Headfi: Aune Sx1 - HiFiMan HE400i - UE 900

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed