Side 1 av 6 123 ... SisteSiste
Resultater 1 til 20 av 109
Abonnér på denne tråden
  1. #1
    ANM
    Guest

    Det universelle anlegget...

    ...finnes det?

    Tørket støv av noe plater som jeg ikke har hørt på årevis grunnet en fremtidig visitt - ble sittende å lure.

    De fleste har individuelle preferanser som styrer forventningene om hvordan et musikkstykke skal låte, holder det da med såkalt transparent utstyr og vet ratterne i studio hva du liker?

    Etterhvert mange her inne som driver tungt med digital eq, men føler man at når den perfekte linje er oppnådd at denne gir godlyd i alle situasjoner og for alle som er innom? Og hva med fylde uten drahjelp fra litt selvtilførte harmoniske?

    Kan man virkelig sette sammen et anlegg som passer all musikk uten å trenge å etterjustere noe?

    For min del blir jeg mer og mer overbevist om at dette er en individualsport og at felles retningslinjer i bestefall er svært grove og lite presise.

  2. #2
    Hifi Freak soundscape's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Akershus syd
    Innlegg
    4,450
    Tagget i
    7 Innlegg
    Noen ganger hadde kanskje de gamle tonekontrollene noe for seg. Det er klart at jo mere oppløst og gjennomsiktig et anlegg er - dess mere avslørende blir det i forhold til kildematerialet. Dritt inn blir som regel dritt ut. Blir en fin balansegang å finne en signatur på anlegget man liker , som er oppløst nok til å få bra opptak til å gnistre samtidig som halve platesamlinga ikke låter dårlig.

  3. #3
    Hifi Freak Valfy's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2011
    Innlegg
    2,312
    Tagget i
    1 Innlegg
    Torget
    3
    Jeg spiller kun testplater, og slipper det dilemmaet. Her høres ALT bra ut!

    /s
    The trouble with ignorance is that it feels so much like expertise

  4. #4
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Aug 2005
    Sted
    Ålesund
    Innlegg
    2,817
    Tagget i
    0 Innlegg
    En god begynnelse er Mcintosh.
    Digital kilde: Aurender N100H
    Dac: DDDac ( diy)
    Analog kilde: Sperrling True Track
    Pre-amp: SPEC P-7
    Power amps: McIntosh MC 1.2 kw
    Høytt: JBL 4365
    Kabler: Oblivion Energetic, Neotech 1002 sølv og Valhalla.

  5. #5
    Hifi Freak
    Ble medlem
    Oct 2004
    Innlegg
    9,369
    Tagget i
    3 Innlegg
    Både ja og nei, muligens samtidig.

    Dvs definitivt «nei» mht at det ikke er behov for etterjustering og tilpassing til den konkrete lyttesituasjonen og det konkrete kildematerialet.

    De individuelle preferansene håndteres enklest med tonekontroller, EQ, volumstyrt loudness og «replay gain», evt med en ekstra fuzzpedal på lur.

    Det som mangler er informasjon om refereansenivået (eller mer dekkende de akustiske premissene) til de enkelte innspillingene - til hvilket lyttevolum er EQ på innspillingene satt? Ingen (mastering) lydstudioer og er like ingen plater er skrudd helt likt, dessuten så er det de færreste av oss som prøver å etterlikne et lydstudio når vi setter sammen husalteret.

    Et transparent husalter, med de nevnte verktøyene, har de beste forutsetninger få gi gode resultater på det meste av aktuelt kildemateriale og for de fleste krisitkse lyttere. Men et transparent husalter er mer et ideal enn en realitet. Det er spesielt i samspillet mellom HT, lytterom, og lytter, at begrepet transparent blir vanskelig å bruke. For elektronikken er det mye enklere.

    mvh
    KJ
    You can get away with anything if you give it a good tune

  6. #6
    Hifi Freak Olav2's Avatar
    Ble medlem
    Apr 2014
    Innlegg
    3,285
    Tagget i
    1 Innlegg
    Til åpningsinnlegget ditt, ANM: jeg tror det er noen ting alle vil like, nesten universelt. Det er vel ingen som misliker god dypbass. Ingen liker en skjærende diskant med mye forvrengning. Alle liker en viss evne til holografi og dybdegjengivelse. Ingen misliker evne til dynamikk.

    Utover det, tror jeg preferanser fort vil være forskjellig - både ut fra hva man er vant til og hvilke referanser man har, og hvordan musikk man hører på mest. For min del gjelder for eksempel litt ulike "regler" for hva jeg liker når jeg hører på klassisk og når jeg hører på moderne rytmisk musikk. Det handler blant om hvor "tørt" jeg vil at det skal låte, med mer.
    God lyd er når man glemmer at man hører på høyttalere.

  7. #7
    Hifi Freak soundscape's Avatar
    Ble medlem
    Sep 2005
    Sted
    Akershus syd
    Innlegg
    4,450
    Tagget i
    7 Innlegg
    Jeg foretrekker nok "ufarget" i den forstand at elektronikken er mest mulig dynamisk og transparent. Høyttaler / rom vil uansett alltid være der anlegget får sin endelige signatur. Jeg har f.eks forskjellige filtere på DAC'en , men bruker utelukkende den innstillingen som farger minst / måler best.

  8. #8
    Overivrig entusiast equilibrium's Avatar
    Ble medlem
    Oct 2010
    Sted
    Østenfor sol og vestenfor måne
    Innlegg
    855
    Tagget i
    0 Innlegg
    Maskeringsangsten er kanskje til tider noe overdrevet hva gjelder ASP. Det hyles høyt så fort tonekontroll nevnes men det er visst fort glemt når man legger x antall Frognertiere på bordet for et par kabelstumper som mer eller mindre kan gjøre det samme. Hadde personlig ikke takket nei til en Audio Palette fra Cello.
    Some people like what you do, some people hate what you do, but most people simply don’t give a damn.

  9. #9
    Hifi Freak Bergfinn's Avatar
    Ble medlem
    Jul 2013
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    5,264
    Tagget i
    4 Innlegg
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg

    Det universelle anlegget...

    ...finnes det?
    Det finnes sikkert flere.
    Jeg har hørt ett av dem.... Slukoteket.

    Håper jeg kommer så langt.....begynner å nærme seg, håper jeg.

  10. #10
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,059
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Egentlig er vel dette ett av de klassiske spørsmålene som har et enkelt og forferdelig komplisert svar. Det enkleste av de enkle tror jeg helt klart er "JA", men da med det forbeholdet at noen kunne ønske seg en ørliten finpuss på enkelte plater.

    Aller først tror jeg at individualismen er en vanebasert greie. Jeg husker for eksempel jeg hørte et oppsett med Martin Logan for mange år siden, og kommenterte at jeg syntes det låt ganske kult. Det var med SET rørforsterker, og lydbildet var ekstremt fokusert. En kompis beskrev imidlertid lyden som direkte drit. Etter å ha gravd litt i hodet hans var han helt enig i min betraktning av spesielt mellomtonen, mens hans ankepunkt ført og fremst var mot bassen, og der var jeg helt enig med ham. Vi likte med andre ord de samme tingene, men måten vi ordla oss på, og hva vi prioriterte å fokusere på i det aktuelle tilfellet var ulikt. Hadde vi fått i pose og sekk hadde vi med andre ord vært enige.

    Jeg husker også at jeg satte opp aktive Adam Alpha (den er jo utgått for mange år siden så den kan jeg sikkert skrive om) hos Vadset. Han hadde da Coltrane fra før (de med 2x8" og noe diamantgreier). Det som var så interessant var at disse to høyttalerne låt ekstremt likt, selv om overgangen fra 2x8" til 2x12" var godt merkbar. Vi fikk også med et PEQ-punkt "på kjøpet", og da vi fikk dempet den fundamentale resonansen i rommet låt det veldig homogent. Når man derimot leste beskrivelsen hans i ettertid ble det tydelig at akkurat den frekvensen var han så vant til at den savnet han.

    Så for å oppnå den universelle lyd må man være innstilt på det først og fremst. Man vil behøve en ganske lang tilvenning, og man vil måtte svelge noen kameler på veien før man aksepterer at man faktisk har gått rett vei. Dette kan høres ut som hjernevasking, men etter en periode med tilvenning kan man trygt gå tilbake og teste frem og tilbake, det handler altså bare om å gi det nye lydbildet litt mer enn en time eller to med lytting som skal sammenliknes med tidligere årelange opplevelser.

    Så dukker det opp et problem underveis. Når man har fått EQ-et seg i mål og klangbalansen virkelig begynner å sitte har man plutselig kommet i en situasjon der spredningsavvikene er et større tema enn frekvensresponsen. Etter god og målrettet jobbing med dette havner man i en situasjon der dette også er på plass, og man vil plutselig langt lettere høre dynamiske egenskaper, forvrengning osv. Med andre ord, et anlegg med diverse lyter er også langt mer tilgivende for alt det som gjemmer seg bak disse.

    Som et eksempel; folk som kobler forsterkere på laster de overhodet ikke er egnet til får ofte en slik effekt, og alt flyter rimelig greit gjennom. Så er det ikke god lyd det da? Vel la meg heller snu spørsmålet litt. Hvis man kan rette feil, finne flere feil, rette dem, avdekke den ene feilen etter den andre, og til slutt stå igjen med at forsterkeren er altfor svak, bytte ut den, og i enden av dette ende med langt mer dynamikk, langt bedre fokus, langt mer detaljer osv, men uten å gi avkall på koselyden man var så fornøyd med, er ikke det da bedre lyd? Betyr det i såfall noe om det man hadde var bra eller ikke?

    Så jeg tror det finnes et universelt lydbilde, både mht innspillinger og ører. Det må være med svært kontrollert frekvensrespons, svært kontrollert spredning, veldig lav forvrengning, voldsomme dynamiske egenskaper, masse kapasitet, og ikke minst, en veldig veldig god og homogen romrespons i et rom som er stort nok og har en deilig kontrollert etterklang. Jeg har aldri hørt alle disse egenskapene sitte 100% samtidig, men jeg har hørt dem hver for seg, og ofte også med flere veldig bra i kombinasjon. Derfor mener jeg å ha en rimelig god ide om at det er dette som skal til.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  11. #11
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,497
    Tagget i
    6 Innlegg
    ANLEGG VS. LYD

    Det finnes ikke et universelt anlegg.

    Men jeg tror det finnes mer universelle preferanser for LYD når man lukker øynene for anlegget.

  12. #12
    8x12_TOM
    Guest
    Sitat Sitat fra ANM Se Innlegg
    ...finnes det?

    Tørket støv av noe plater som jeg ikke har hørt på årevis grunnet en fremtidig visitt - ble sittende å lure.

    De fleste har individuelle preferanser som styrer forventningene om hvordan et musikkstykke skal låte, holder det da med såkalt transparent utstyr og vet ratterne i studio hva du liker?

    Etterhvert mange her inne som driver tungt med digital eq, men føler man at når den perfekte linje er oppnådd at denne gir godlyd i alle situasjoner og for alle som er innom? Og hva med fylde uten drahjelp fra litt selvtilførte harmoniske?

    Kan man virkelig sette sammen et anlegg som passer all musikk uten å trenge å etterjustere noe?

    For min del blir jeg mer og mer overbevist om at dette er en individualsport og at felles retningslinjer i bestefall er svært grove og lite presise.
    Jeg er sikker på at jeg kommer til å sitte med et anlegg som jeg er meget fornøyd med på all den musikken jeg spiller. Tror kanskje du sliter mer der

    Det andre mener er lite viktig

  13. #13
    Æresmedlem Dazed's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2003
    Sted
    Sarpsborg
    Innlegg
    19,686
    Tagget i
    2 Innlegg
    Dette har vi jo snakket om i en rekke (fredags)tråder.

  14. #14
    Æresmedlem LMC's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Sted
    Drøbak
    Innlegg
    21,704
    Tagget i
    3 Innlegg
    Torget
    14
    jeg synes mitt låter bra uansett hva jeg spiller
    noen anlegg spiller forbi dårlige kilder og kommuniserer musikken
    andre systemer dissekerer musikken og låter bra på noe og dritt på annet
    solderslinger og raskere enn sin egen skygge

  15. #15
    Æresmedlem motoren's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2007
    Sted
    Flekkefjord
    Innlegg
    11,828
    Tagget i
    12 Innlegg
    Torget
    1
    Her hjemme spiller det bra på det meste som jeg hører på men det finnes nok av unntak,Fra Jazz til tungmetall er det store forskjeller på hva et oppsett klarer å gjengi skikkelig.
    Skulle hatt flere oppsett i hus

    mvh
    JMLab Electra 920.1<br />Audio Research LS 3 pre<br />Monarchy Audio NM 24 tube DAC<br />Denon DCD 1650AR<br />biamper med Pass F5 Power amp/Hypex UCD 180<br //Clearaudio Concept/Mcru power supply/LM Audio LP33 Tube riaa/ Audio Technica 33EV <br /Tributaries serie 8 speaker cables>/Audioquest K2 Ht cables<br />In.Akustik Reference digital<br />In-Akustik Reference ic<br />Marantz DV 8003 Multispiller/ Nos Mullard

  16. #16
    Hifi Freak BeetleBug's Avatar
    Ble medlem
    Jun 2009
    Sted
    FBU / ENFB
    Innlegg
    3,211
    Tagget i
    8 Innlegg
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg
    ANLEGG VS. LYD
    Det finnes ikke et universelt anlegg.
    Helt enig! På akkurat samme måte som det ikke finnes ett par ski som fungerer like bra til alt. Man må nødvendigvis inngå noen kompromisser som man er villig til å leve med, uansett pris.

    Mvh
    BB

  17. #17
    Bransjeaktør Snickers-is's Avatar
    Ble medlem
    Feb 2004
    Innlegg
    11,059
    Tagget i
    9 Innlegg
    Torget
    1
    Sitat Sitat fra BeetleBug Se Innlegg
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg
    ANLEGG VS. LYD
    Det finnes ikke et universelt anlegg.
    Helt enig! På akkurat samme måte som det ikke finnes ett par ski som fungerer like bra til alt. Man må nødvendigvis inngå noen kompromisser som man er villig til å leve med, uansett pris.

    Mvh
    BB
    Ski lages for å fungere best mulig til helt spesifikke forhold og til helt spesifikk bruk.

    Musikk produseres for å fungere best mulig over et godt stereoanlegg.

    Det er en vesentlig forskjell der. Musikk er allerede forsøkt rettet inn mot et "minste felles multiplum" som da er selve stereoanlegget.
    Jeg driver Midgard Audio

    If you do not se the problem, you will not look for a solution.

  18. #18
    Hifi Freak svart-hvitt's Avatar
    Ble medlem
    Jan 2015
    Innlegg
    2,497
    Tagget i
    6 Innlegg
    Sitat Sitat fra Snickers-is Se Innlegg
    Sitat Sitat fra BeetleBug Se Innlegg
    Sitat Sitat fra svart-hvitt Se Innlegg
    ANLEGG VS. LYD
    Det finnes ikke et universelt anlegg.
    Helt enig! På akkurat samme måte som det ikke finnes ett par ski som fungerer like bra til alt. Man må nødvendigvis inngå noen kompromisser som man er villig til å leve med, uansett pris.

    Mvh
    BB
    Ski lages for å fungere best mulig til helt spesifikke forhold og til helt spesifikk bruk.

    Musikk produseres for å fungere best mulig over et godt stereoanlegg.

    Det er en vesentlig forskjell der. Musikk er allerede forsøkt rettet inn mot et "minste felles multiplum" som da er selve stereoanlegget.
    Er det et paradoks i forhold til diskusjonen i denne tråden at studioene bruker universalanlegg?

  19. #19
    Bransjeaktør Orso's Avatar
    Ble medlem
    Nov 2008
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    10,473
    Tagget i
    6 Innlegg
    Både ja og nei.

    Et korrekt anlegg vil også avsløre svakheter i innspillinger og de er det mange av. Slik vil det alltid være. Samtidig holder IMO et anlegg som er målemessig bra på de vesentligste punktene såpass høy kvalitet at det meste av musikk fungerer meget bra. Men noe tilpasning med enten EQ eller forvrengning kan være på sin plass, avhengig av hva man lytter på. En litt fetere bassrespons enn Brül&Kjær kurven passer f.eks ofte godt til en del musikk.

    Personlig er jeg av den oppfatning at svært få kommersielle høyttalere holder veldig høy standard, selv ikke i høy prisklasse. Kombinert med vanskelig rom, så drar mange audiofile også da fort feile konklusjoner på hva som er korrekt og nøytralt. Mye av det folk betegner som avslørende, er like mye svakheter i høyttalerne kombinert med rommet. Fjerner man disse artifaktene, så låter også det meste mer avslappet og behagelig og fortsatt med høy grad av gjennomsiktighet og "oppløsning". Utfordringen er å vite hva disse svakhetene består i, og da må man se på psykoakustikken.

    Så kommer selvsagt utfordringen med at mange lytter i vanlige stuer uten mulighet til gjøre gode akustiske tiltak eller plassere seg og anlegget optimalt. Kombinerer man da dette med svakheter på platen og artifaktene i høyttalerne, så kan det gå gale. Det er gjerne derfor flere havner på rør og vintage anlegg?
    Representerer lydogakustikk.no

  20. #20
    Rubinmedlem Sluket's Avatar
    Ble medlem
    Aug 2006
    Innlegg
    40,012
    Tagget i
    15 Innlegg
    Torget
    1
    Universalanlegg? Selvfølgelig finnes det. Å si noe annet vitner bare om forutinntatte holdninger. liten erfaring eller sneversyn. Dersom de grunnleggende viktige gode egenskapene til et anlegg er til stede, og det ikke er foretatt subjektive justeringer i noen retning så er sjansen stor for at en faktisk kan skilte med et universalanlegg.
    Har hørt mange slike anlegg.

Side 1 av 6 123 ... SisteSiste

Skrive Tillatelser

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere dine innlegg
  •  


 

Om Hifisentralen

    Hifisentralen er Norges største webside innen high-end hi-fi og musikk, og vi har vært på nett siden år 2001. Velkommen til en god hi-fi diskusjon eller kjøp og salg av utstyr.
   

Følg oss på sosiale medier:

Facebook Twitter RSS Feed